1. Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)

Mortal Kombat: Deadly Alliance (NGC)

Met een paar knoppencombinaties word het scherm donker. Ik ga er flink voor zitten. Mijn vriend voelt de bui al hangen en houd zijn hoofd gebogen in zijn handen. Stiekem kijkt hij door zijn handen heen. Dan gebruikt mijn vechter Sonja een dodelijke kus. Kung Lao schreeuwt het uit van de pijn, zakt neer op zijn knieën en begint te kotsen. Sonja geniet. Ik geniet. Mijn vriend zegt niets. Dan begint zijn vechter ook bloed op te hoesten en vind Sonja het tijd om hem uit zijn lijden te verlossen. Langzaam heft ze haar been op, om daarna met vernietigende kracht neer te komen op het verminkte gelaat van Kung Lao. In een orgie van pijn, bloed en geweld spat zijn hoofd uit elkaar. Het hele slachtveld ligt nu onder het bloed en er verschijnen letters op het scherm: Sonja wins! Gevolgd door het legendarische woord: FATALITY

Subtiel!

Zoals ik al lekker subtiel beschreven heb in de inleiding draait het in Mortal Kombat om 2 dingen: knopjes indrukken en bloed. Veel bloed. Deze Mortal Kombat is daarop geen uitzondering. Maar voordat we bij deze hoofdingrediënten aankomen ga ik het eerst maar eens hebben over de vele andere dingen die het spel rijk is. Om te beginnen hebben ze bij Midway zowaar de moeite genomen om een verhaal te verzinnen. En ik moet zeggen: dat is aardig gelukt. Qua sfeer dan want het verhaaltje zelf stelt eigenlijk helemaal niks voor. Het gaat om Quan Chi en Shang Tsun (een demon en een tovenaar) die een alliantie hebben gevormd om zo het Mortal Kombat universum te overheersen. Ze hebben de koning en zelfs de legendarische vechter Liu Khan afgemaakt! Wie dat dan ook moge zijn… De manier waarop het verhaal gepresenteerd word is dan weer wel goed : met mooie tussenfilmpjes. En natuurlijk heeft iedere vechter zijn eigen einde. Het moet gezegd worden: deze vechters zijn prachtig ontworpen en hebben zo ieder hun eigen stijl en wapens. Wapens? Tja, na SC moet ook het MK universum eraan geloven. Als je jat, doe het dan van de beste zullen we maar zeggen...

Konquest, Koins&Kampaign;

Deze vechters hebben talloze moves en zoals gezegd heeft ieder zijn eigen wapen. Een beginner zal dan ook niet weten waar die moet beginnen en dus is het maar goed dat Midway zo vriendelijk is geweest om een verlengde tutorial te maken genaamd Konquest. In Konquest kies je een vechter waarmee je vervolgens allemaal uitdagingen voor je kiezen krijgt. Je leert de basics zoals sidesteppen, bukken en blokken en je leert ook de verschillende combo’s die het spel rijk is. Als je denkt dat je het een beetje onder de knie hebt kun je meteen door naar de singleplayer campaign. Dat klinkt heel bijzonder en groots maar is eigenlijk gewoon ontwikkelaars taal voor 1vs1 gevechten tegen een computer. Als je zoals ik eerst de singleplayer doet en geen zin hebt in die hele Konquest mode dan zul je geen flauw idee hebben welke knopjes wat doen. En dus wakker je je oerinstincten aan: je gaat doelloos rammen op knopjes in de hoop dat je wint. En dat moet je dus absoluut NIET doen in deze MK. De kans op een combo is nihil en je zult genadeloos geslacht worden. Respect Midway, dat jullie buttonbashers afstraffen want zo hoort het ook. Mortal Kombat is namelijk absoluut geen pick-up ’n play titel. Voordat je weet wat je aan het doen bent ben je vele lijstjes met knoppencombinaties verder. Als je de campaign hebt uitgespeeld dan kun terecht in The Krypt. Dit is een ruimte met meer dan 500 kisten die je kunt openen met de munten die je door het spel heen verdient. Het lullige is dat je nooit weet wat je krijgt. Zo heb ik wel eens 1800 Koins betaald voor een nieuw kostuum voor Kitara terwijl ik eigenlijk Raiden wou unlocken. Een FAQ gebruiken bied hierbij gelukkig uitkomst maar toch vind ik dit een beetje een rare manier.

Kombo Kombat

Maar de echt kracht van een fighter ligt zoals altijd in de multiplayer. Ook nu weer. Zodra je eenmaal wat combo’s uit je hoofd hebt geleerd en speelt tegen een vriend die hetzelfde heeft gedaan kan het spektakel beginnen. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een bloederig vechtspektakel. Iedere vechter heeft unieke special moves en wapens. Zo kan Kano zijn ooglaser gebruiken en gebruikt blindeman Kenshi zijn katana en telekinese. Maar ondanks de hoeveelheid bloed, en combo’s faalt MK hier pijnlijk. Of beter gezegd: juist door de combo’s. Er zijn namelijk maar 3 aanvallen die je zult gebruiken in het gevecht. De eerste is je speciale aanval, (meestal long range) de tweede je wapen en de derde je master combo van minimaal 8 knoppen. Een standaard gevecht gaat dan ongeveer zo: eerst gooi je een vuurbal die gegarandeerd ontweken of geblokt word. Vanaf dat moment doe je eigenlijk niets anders meer dan op elkaar aflopen, 8 knopjes indrukken, tegenstander blokt, tegenstander doet hetzelfde, jij blokt. Herhaal dit 5 keer. Einde gevecht. Soms gebruik je wel eens je wapen om verassend uit de hoek te komen maar meestal doe je niets anders dan aanvallen, blokken, ontwijken, herhaal enz… Dit komt omdat er in feite maar 2 combo’s per vechter echt nuttig zijn. De rest is daar gewoon een verzwakte versie van. Speciale aanvallen gebruik je eigenlijk ook alleen maar om dat er op lange afstand niks beters is. Wat ook niet meehelpt is dat je beweegt met de D-pad van de controller . Waarom ze dit niet op de analoge stick gezet hebben is mij een raadsel want de D-pad van de GC controller zit er toch in feite als opvulling. Hij stuurt niet fijn, is te klein en ligt op een ongelukkige positie waardoor je snel kramp krijgt. Deze twee factoren zorgen ervoor dat MK gewoon niet kan opboksen tegen de grote namen in het genre. Er valt nog steeds plezier te beleven in de multiplayer, maar het had zoveel beter kunnen zijn en dat knaagt.

Zonde

Grafisch is de game ook een beetje gedateerd. Animaties zijn redelijk maar feit blijft dat de GC veel meer kan dan dit. Qua sound is het ook niet veel bijzonders. Ondanks alles is dit een redelijke fighter die vooral leuk is om eens in de zoveel tijd uit de kast te trekken om lol te hebben met andere mensen. De Fatalities en het over the top geweld zijn wat deze game meerwaarde geven. De game duurt ook nog eens behoorlijk lang als je alles wilt unlocken. Als je alle extra content en bloederigheid weg haalt blijft echter een redelijke fighter over waar je best wat lol mee kunt beleven, maar die dankzij de slechte keuzes wat betreft controls en vechtsysteem een veel hogere score had kunnen halen. Zonde.

Conclusie en beoordeling

None

Mortal Kombat oogt gedateerd, veroorzaakt kramp met zijn D-pad besturing en leunt veel teveel op ellenlange combo’s waardoor het snel eentonig word. Desondanks valt hier nog best wat plezier te beleven door de over the top actie en brute Fatalities. Toch is dit een titel die bij menig cube gamer al snel SC 2 voor zich moet dulden. Als de makers wat beter hadden nagedacht over het vechtsysteem dan was dit misschien een waardige revival geweest van de MK serie. Nu is het een gemiste kans.
7,3
Score
73
Score: 75
  • Pluspunten
  • Buttonbashing werkt hier niet
  • Toffe character designs
  • Bij vlagen sfeervol
  • Over the top geweld met een knipoog
  • Valt nog best wat lol aan te beleven
  • Minpunten
  • D-pad besturing is raar,
  • veroorzaakt kramp en is in feite overbodig
  • Vechtsysteem word snel eentonig
  • Grafisch matig
  • Unlocken berust teveel op geluk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • dit lijkt me nou een leuke titel voor de wii :D

  • Mooi!

  • ??

  • Weer eens wat anders voor de Wii!

  • Gelukkig!

  • Chill! Full frontal bloodbath ftw! :)

    Mad World!!!!

  • Sowiesow betere shit, kan vet worden!

    Eindelijk bloed op wii(H)

  • Ik vraag me dan af waarom Manhunt 2 wel en Mad World niet. Boeit me niet veel, lang leve Platinum Games! Nog maar twee maanden.

  • Vette game. Raar dat Manhunt 2 wel aangepast moest worden.

  • Cooliewoolie!

  • Had ook niet anders verwacht dan 18+ eigenlijk :P

  • @ jouge friz

    de enige leuke titel voor op de wii

  • \"Raar dat Manhunt 2 wel aangepast moest worden.\"



    het persoon in manhunt is meer op de werkelijkheid gebaseerd

    in madworld speel je een wat meer stripfiguur


  • ok!

  • Boven de 18 was wel te verwachten. En gelukkig niks geknipt, dat zou zonde zijn.

  • Als de samenwerking zo ook in de toekomst gaat tussen gameontwikkelaars en de bonden BBFC & ESRB, dan zie ik de toekomst rooskleurig tegemoed!!

  • Mwuah, ik heb het niet zo op die stijl..

  • =D

  • Ik ben toch wel benieuwd hoe 'ie verkoopt. Ik ga 'm zelf niet kopen, hiervoor heb ik mijn Wii ookniet gekocht. Die heb ik gekocht voor Metroid Prime, The Conduit, Brawl, Zelda en Mario. En niet voor deze bloederige shit.

    Toch hoop ik dat 'ie wel goed verkoopt…

  • waht

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren