1. Halo 2 (Xbox)

Halo 2 (Xbox)

Spanning hangt in de lucht, de hele wereld houdt zijn adem in, tromgeroffel op de achtergrond, de aarde beeft, je zit gespannen op je stoel achter je pc, je kijkt even naar de tv, je bezoekt game sites, zweet druipt van je af, je vrienden staan achter je ongeduldig te trappelen… Waar gaat dit in hemelsnaam naartoe? Nou, naar de release van de enige echte Halo! De hele wereld stond op zijn kop toen deze topper uitbrak en iedereen in een razend temp besmette met het verleidelijke Halo virus. Niemand kon het weerstaan, het is gewoon te krachtig, te verleidelijk, ik moet me gewoon overgeven. Zo ging het toen de game Halo eindelijk uitkwam. De game was bijna perfect te noemen. Een vrouw die niet zeurt, een vrouw met een hemels uiterlijk, een vrouw die geld binnenbrengt en niet opmaakt, een vrouw die alles voor je doet, een vrouw die je verwent is nog niet zo goed en hemels als de game Halo (misschien overdrijf ik een beetje maar dat maakt de punt). Nu gaan we het alleen niet over Halo hebben. Wat! Hoor ik jullie nu denken. “Hebben we dit hele stuk dan voor niets gelezen ?”. Nou, een beetje, maar niet helemaal. We gaan het namelijk hebben over Halo 2, de opvolger van de legendarische game. Lees snel verder! Deze review geeft je werkelijk alle informatie over Halo 2 dat er maar bestaat! Jummie!

Halo universum

Er zijn vele gamer die beide Halo games hebben gespeeld en onderhand nu wel alles te weten zijn gekomen over deze games en de geschiedenis erachter. Maar jammer genoeg weet nog niet iedereen wat er nu echt gaande is met de Halo games, en daarom hier een op frisser en alle informatie die er is over het Halo universum van het begin tot het einde.

Het is het jaar 2552. De mens is al honderden jaren bezig zijn ruimteschepen en bemanning de ruimte in te sturen en steeds verder gelegen planeten te ontdekken en te bezoeken. De mens is nu zelfs zover gekomen dat ze veel buitenaards leven hebben ontdekt, vriendelijk en vijandig. Deze vijandige buitenaardse wezens hebben het jammer genoeg op de mens gemunt en hebben op een willekeurige dag een hele kolonie mensen uitgeroeid die het verste zijn gereisd dan wie dan ook. De mens pikt dit natuurlijk niet en verklaard de oorlog aan de “Covenant”, de gezamenlijke naam van de buitenaardse wezens.

De reden dat de Covenant de mens als 30 jaar lang probeert uit te roeien is hun geloof in een uitgestorven beschaving genaamd de “Forerunners”. Deze Forerunners bezitten volgens de Covenant goddelijke krachten en denken dat het de wil van de goden is om de mensheid uit te roeien.

De mens is jammer genoeg niet alleen veerkrachtig genoeg om deze aliens te kunnen verslaan en staan op de rand van de afgrond, zeker nu de Covenant steeds dichter bij de aarde in de buurt komen.

Maar zo sluw als de mens is, geeft de overheid op aarde toestemming om het Spartan-II project te starten. Het Spartan-II project produceert super soldaten die krachten hebben zo sterk en weerzinwekkend als geen een ander mens dat ooit heeft geleefd. Maar het gevecht op Reach heeft het uiterste gevraagd van deze soldaten en zijn allemaal afgeslacht, behalve eentje, Master Chief, Spartan 117. Master Chief heeft zich gelukkig uit de voeten kunnen maken van de vernietigende Covenant en helpt nu de mensheid te verdedigen tegen dit gevaarlijke en sluw ras.

Maar het gevecht om de aarde speelt zich niet alleen op en bij aarde af nee, integendeel, zelfs in het verre uiteinde van onze melkweg wordt er gevochten op een enorme kunstmatige ring dat in de ruimte zweeft. Deze “Halo” ring is ruim 10.000 kilometer in doorsnee en kent dezelfde atmosfeer als op aarde. Waarom deze Halo er is is niet bekend evenals zijn doel, maar een ding is wel bekend, de Covenant verdedigen deze ring tot het einde en zullen het niet snel overhandigen aan de mensheid. De Master Chief, Spartan 117 doet er werkelijk alles aan om de Covenant te stoppen en het geheim achter de raadselachtige Halo ring te ontdekken.

De Master Chief

Zoals de meeste van jullie allemaal wel weten is de hoofdrol speler in de Halo games natuurlijk de enige echte Spartan, de Master Chief.

De Master Chief, ook wel Spartan-117 of John genoemd, is deel van het Spartan-II project. Hij is een genetische, biologische en technische vechtmachine die met zijn volle uitrusting over de 50,000 kilo weegt! Zijn reflexen zijn ongeëvenaard door enig ander levend wezen en zijn kracht en uithoudings vermogen zijn van de hoogste plank. Hij heeft ervaring met elk type wapen en kan zich gemakkelijk uit benauwde situaties redden zoals Hordes Aliens of ruimteschepen die hem dicht op de hielen zitten.

Zo zie je dus weer dat niet iedere held Arnold of SIlvester hoeft te zijn.

Van alles en nog wat

Als ik heel eerlijk moet zijn kun je Halo 2 met gemak een heel laag cijfer geven. Waarom? Nou, omdat het spel niet 100% voldoet aan de hoge verwachtingen. Nu klinkt dit niet bepaald als muziek in je oren, maar het is natuurlijk wel een kleine teleurstelling. Dit betekend overigens niet dat de game slecht is, in tegendeel, Halo 2 is gewoon een fantastische game die iedere gamer die een beetje van knallen houdt wel kan waarderen.

Maar waarom voldoet Halo 2 niet aan deze hoge verwachtingen? Waarom valt de game toch een klein beetje tegen? Nou, omdat de game net iets te veel van hetzelfde aanvoelt in vergelijking met de eerste Halo. Je krijgt een beetje het gevoel van: Nee hé, moet ik nou weer door al die vijanden heen ploegen? Moet ik nu weer van deze kan naar de andere kant lopen? Dat gevoel krijg je van Halo 2. niet iedereen zal het met mij eens zijn, maar de echte Halo fans weten wel wat ik bedoel.

Maar goed, laten we het hebben over de goede aspecten van Halo 2. Ten eerste zijn er wat veranderingen aangebracht aan de gameplay. Kon je in de eerste Halo game maar een wapen tegelijkertijd hanteren, kun je er in Halo 2 zelfs 2 tegelijkertijd hanteren! Ja je hoort het goed, Dual Wielding is de naam, en het is verrekte cool! Vind je een Stinger wapen, kijk dan even verder of er geen 2 liggen, want dat is vele malen sterker dan een pistooltje.

Ook kun je met andere bepaalde wapens er 2 tegelijkertijd hanteren zolang ze maar klein en compact genoeg zijn voor de Master Chief om in één hand te houden.

Zo kun je bijvoorbeeld ook de populaire SMG Dual Wielden. Samen is dit een krachtige combinatie die menig vijand snel kan doorzeven met een fikse lading kogels. Maar ook de Stinger en de SMG samen kunnen voor flink wat opschudding zorgen.

Maar let wel op! Als je twee wapens in je hand houdt en je wilt een vijand een flinke tik verkopen met de mêlee aanval dan moet je er eentje weggooien. Dit geld hetzelfde voor granaten. Houdt je 2 wapens in je hand en je wilt een granaat gooien dan ben je gedwongen er eentje te laten vallen. Een Shotgun kun je natuurlijk niet Dual Wielden omdat dat ding gewoon veel te lomp is om in een hand te houden (toch wel een beetje raar omdat de Master Chief wel ruim een halve ton pantser met zich kan meeslepen. Niet dat dit een minpunt is, maar je moet er wel even aan wennen, vooral in de multiplayer modus die Halo 2 bevat maar waar we later op terug komen.

Het verhaal van de Halo heb ik net boven uitgelegd, maar er zit een twist in. als je ongeveer op de helft bent van de game dan is je personage waarmee je speelt niet meer de Master Chief, maar een Elite! Ja je hoort het goed, je wordt de vijand! Meer over dit ga ik je niet verklappen omdat je dat maar zelf moet uitvogelen wil je de game nog aanschaffen.

Ik maak misschien iets te grote sprongen, maar nu wil ik het even hebben over de Warthog. De Warthog is dat 4 wheel drive wagentje die je ook in Halo 1 had. Mede door deze Warthog is de eerste Halo game een echt succes geworden. De Warthog heeft een aantal grote rollen gekregen in de eerste game en heeft voor een heleboel lol gezorgd. Deze lol werdt nog eens versterkt door het feit dat je de Warthog met maar liefst 3 man tegelijkertijd kunt bedienen. Eentje die stuurt en rijdt, een bijrijder, en eentje die het grote kanon dat er achterop staat bediend.

Hij is precies hetzelfde gebleven op een ding naar, het rijgedrag van de wagen. In de eerste Halo kon je nog lekker hoge sprongen maken met de Warthog resulterende in soms geinig ogende, en niet altijd even realistische acties. Nu in het 2e deel van de Halo trilogie, plakt de Warthog wat meer aan de grond en voelt hij wat zwaarder aan dan in zijn voorganger. Je kunt nu geen meters hoge sprongen meer maken maar het is des te realistischer.

Voor de gamers die nu juist zoveel lol hadden met het stunten met de Warthog hebben nu jammer genoeg pech. Begrijp me niet verkeerd, de Warthog is nog steeds erg leuk te besturen, maar de actie die het ding met zich meebracht is nu iets afgenomen.

Ook heb je nu meerdere voertuigen in Halo 2. zo zul je nu ook de Ghosts en de Banshee’s kunnen besturen. De Banshee is een soort ruimteschip dat afkomstig is van de Covenant. Dit ding is snel, wenbaar en heeft een flink plasma kanon in de voorkant zitten voor optimale vuurkracht. De Ghost komt ook van de Covenant af maar kan niet vliegen. Het is een klein en redelijk snel voertuigje dat ongeveer 30 centimeter boven de grond zweeft en bijna alle obstakels met gemak kan overkomen.

Maar zelfs dit is nog niet alles. In Halo 2 krijg je nu ook de kans om voertuigen te “boarden”. Boarden is een geheel nieuwe optie. Als jij jaloers bent op een vijand die lekker zit te pronken in zijn schitterende Banshee, dan schop je hem er toch gewoon uit? Tja, zo simpel gaat dat. Het is gewoon de bedoeling om zo dicht als je maar kan bij hem in de buurt te komen en dan op b te drukken om het voertuig te kunnen boarden (enteren). Is het je gelukt dan moet je hem een aantal knallen geven eer hij eruit vliegt en jij het voertuig kunt besturen. Dit werkt vooral schitterend in multiplayer. Je ziet dan ook regelmatig een Banshee voorbij zoeven met een Master Chief op de rug van het voertuig die de bestuurder een beetje een gort ligt te meppen, gewoonweg geniaal.

Het level design in Halo 2 is niet minder dan briljant. Alle levels zijn stuk voor stuk digitale schoonheden en zijn tot in e puntjes afgewerkt. De levels waarin de game zich afspeelt hebben allemaal hun eigen unieke sfeer. Zo heb je bijvoorbeeld de eerste levels waarbij je in je eigen ruimteschip mag rond dwarrelen en aliens mag neer maaien. Deze eerste levels hebben bijna allemaal een schitterend uitzicht op e aarde die op dat moment wordt geteisterd door de Covenant, de grootse aardvijand van de Master Chief (en natuurlijk vele anderen). De meeste levels hebben een mysterieuze blauwe gloed vanwege het staal van het schip. Ook de vele kleine kronkel paadjes en de toch ng redelijk donkere gebieden in de levels geven de game een gespannen sfeertje en geeft je het gevoel dat je op elk moment een kogel door je kop krijgt gejaagd.

En niet alleen de levels in de schepen zijn de moeite waard om iets over te vertellen, ook de buitenomgevingen zijn echt schitterend vormgegeven en soms ook nog eens aardig groot. In de buiten levels heb je misschien wel iets meer vrijheid dan in de andere levels die zich binnen in een bepaalde ruimte afspelen. Maar ook hier weer in deze buiten levels krijg je het gevoel dat er iets op je staat te wachten, iets dat geen thee met je wilt drinken maar kogels wilt uitwisselen. Wel vind ik het jammer dat je hier en daar nog wel eens verdwaald kunt raken omdat er vaak meer een doorgang is naar het andere deel van het level. Zo zijn doorgangen vaak verscholen achter voorwerpen of begroeiing. Dit hadden ze wat mij betreft wel weg kunnen laten omdat het mij alleen maar heeft gefrustreerd.

[b[AI

De AI in Halo 2 is gewoon voortreffelijk goed. Alle vijanden reageren zoals het hoort en zullen niet als een kip zonder kop hun wapens op je legen of het slagveld oprennen waar granaten aan de orde van de dag zijn. De vijanden zullen uitkijken, ze zullen wegduiken als je op ze vuurt en ze zullen af en toe zelfs wachten met vuren totdat jij naar ze toekomt. Ook leuk om te zien is dat de kleinere ruimtewezens, de Grunts, die best wel zwak zijn en toch wel makkelijk zijn af te maken, af en toe wegrennen als hun leider wordt vermoord. Als dat gebeurt rennen ze als een kip zonder kop rond en weten ze niet wat ze moeten doen. Maar komt er weer een sterkere ruimtewezen in de buurt, bijvoorbeeld een Elite, een van de intelligentste ruimtewezens die er zijn (en waar jij het regelmatig mee aan de stok krijgt), dan verzamelen ze weer moed en zullen ze je (weer) proberen te vermoorden. Ook zullen ze moed vinden in grote aantallen, maar blijven er maar een aantal over dan zijn ze gewoon rennende schietschijven.

Ook hebben ze gekeken naar, ehm, zullen we zeggen de herseninhoud van de wezens. Zo zijn de sluwe Elites een stuk slimmer dan de idiote Bruut’s die zich niet zullen verschuilen achter objecten of voorwerpen, terwijl de Elites dat wel doen. Grunts kunnen zich ook wel eens verschuilen maar hebben vaak de neiging om te vroeg hun dekking te verlaten waardoor ze veel kogels dichterbij zien dan ze ooit hebben gewild. De AI in Halo 2 is dus van goed kwaliteit en is niets aan op te merken.

Graphics

Toen we in 2001 getrakteerd werden met de schitterende beelden van de eerste Halo game waren we allemaal opgelucht dat de game er super uitzag. Nu is dit met het 2e deel niet anders en worden we weer getrakteerd op schitterende beelden. En als jij dacht dat de xbox niet mooier kon dan vorige games zoals Riddick, nou, dan heb je het helemaal mis! Bungie heeft echt zoveel uit de xbox kunnen persen dat Halo 2 met gemak een schitterende PC shooter had kunnen worden, zo goed ziet de game eruit. De hele game zit bomvol detail en alles ziet er verschrikkelijk gelikt uit. vooral de Bump Mapping op de verschillende voorwerpen en de Master Chief zelf ziet er verschrikkelijk mooi uit. ook de omgevingen stralen iets magisch uit. alles glimt en reflecteert zijn omgeving. Kijk maar eens naar het pantser van de Elites of Grunts, gewoon schitterend hoe dat reflecteert in de zon. Wel zitten er jammer genoeg ook wat foutjes in. zo zijn de schitterende tussen filmpjes die Halo 2 rijk is af en toe een beetje laad met het generen van het detail. Omdat je in de hele game eigenlijk geen laadtijden ziet worden de laadtijden verwerkt in de tussenfilmpjes waardoor je af en toe het filmpje al ziet zonder dat al het detail al is geladen. Geen ramp, maar het had voorkomen kunnen worden.

Geluid en muziek

Qua geluid en muziek zit het natuurlijk helemaal goed met Halo 2. de stemmen die je hoort van vriend en vijand klinken allemaal erg overtuigend en lijken soms wel eens op stemmen van bekende acteurs, alleen is dat volgens mij niet bepaald het geval. De wapens en het gekletter van granaten en plasma rifles klinkt erg overtuigend en kon zo uit een echte Hollywood film komen. Maar de muziek is echt het top punt. Soms hoor je bombastische viool muziek en de andere keer weer een soort ruige opera muziek als er iets groots staat te gebeuren.

Multiplayer

Frag-Tastic! Het perfecte woord om de multiplayer actie in Halo 2 te kunnen beschrijven! En dat mag ook wel want Halo 2 is nu het meeste online gespeelde spel op xbox Live! dit op zich moet al genoeg vertellen maar ik ga je nog even vervelen met wat saaie details. Het online gedeelte is gewoon fantastisch. Samen met maximaal 16 man in een van de geweldige levels elkaar af te knallen geeft je gewoon een voldaan gevoel. Zo kun je de spel modi Slayer doen, Capture the Flag, Assault, King of the Hill, Oddball, Juggernaut en Territories. Je ziet dus, genoeg speltype om ieder zieltje weer gelukkig te maken.

Oddball is en blijft mijn favoriet. in de game modi Oddball is het de bedoeling om een mensen schedel zo lang mogelijk in je bezit te houden. Dit is verschrikkelijk melig omdat dan werkelijk iedereen achter je aanzit en je vaak binnen een aantal seconden al het loodje legt. Voor de gamers die meer van tactisch te werk gaan houden is er natuurlijk Slayer en Team Slayer waarbij je in een zekere zin kunt samenwerken. Nou, samenwerken is een groot woord omdat het eigenlijk ieder voor zich is. Je kunt wel samen lopen en afspreken op welke plekken jij en je vrienden gaan fraggen door het gewoon te zeggen door een microfoontje. En er is zelfs iets interessants met dit aan de hand. In de meeste games kun je de spelers gewoon horen waar ze ook zijn op de map. Maar in Halo 2 is dit iets anders. Des te verder de speler van je vandaan is des te zachter je hem hoort praten. Maar komt hij dichterbij dan kun je hem weer beter verstaan, cool toch? Ook kun je de stemmen uitzetten harder zetten enzovoorts, allemaal opties die de game net dat beetje meer geven dan andere shooters.

Een ander leuke optie is dat je de personage waarmee je speelt min of meer kunt aanpassen. Zo is het niet alleen mogelijk om met de legende zelf te spelen, Master Chief dus, maar ook als een Elite! Ja, en dan krijg je ook nog eens de optie om de kleuren van je pak uit te kiezen en er een embleempje op te zetten zoals een doodskop, smiley, bloemetje enzovoorts. Zo krijgt dus iedere speler een soort van eigen look. Niet dat je hem de volgende dag meteen herkent, maar het is wel leuk dat er een beetje afwisseling aan te pas komt.

De mappen in multiplayer zijn ook gewoonweg fantastisch te noemen en je kunt meteen merken dat er een aantal mappen echt flink in de smaak vallen bij de gamers. Zo kom je vaak Lockout tegen, een best kleine map die verschrikkelijk veel lol biedt aan elke gamer. Het is een kleine map in een nogal koude omgeving. Je vind er veel kleine gangetjes en hier en daar een leuke uitkijk post om even met je sniper rifle een aantal headshots toe te brengen. Wel is dit geen leuke map voor beginners omdat het eerste wat je ziet in deze map is een kogel die veel te dichtbij komt.

Ook worden al jouw prestaties bijgehouden en op de officiële site van Bungie gezet. Je kunt er werkelijk alles bekijken zoals hoeveel headshots je hebt gemaakt, hoeveel potjes Oddball, of hoeveel kills je hebt gemaakt in een bepaald potje. Ook kun je natuurlijk clans oprichten en elk potje naar je eigen keuze modificeren. Zo kun je bijvoorbeeld alleen SMG’s gebruiken, of alleen zwaarde, of Rifles en Plasma Guns en noem het maar op. Werkelijk, als er iets is wat deze game al een hoog cijfer kan geven dan is het we de fantastische multiplayer.

Conclusie en beoordeling

None

Halo 2 heeft misschien niet alle hoge verwachtingen waar kunnen maken maar is zeker een geslaagde game geworden die menig Halo fan z’n hartje kan laten smelten.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Grafsich erg goed
  • Super Multiplayer
  • Erg lekkere singleplayer
  • Minpunten
  • Grafishe foutjes
  • Verhaal valt iets tegen na wat we hebben gehoord

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Was inderdaad te verwachten, helaas…

  • Told Ya :P

  • Suks bigtime xD

  • Goh, wat een verassing.

  • 13 alweer!

    Wel vet plaatje xD

  • Gewoon importeren!

  • Ik baal.

  • hmmm, was er deze week geen gerucht over een wereldwijde release? Dat wil dan zeggen dat hij overal pas in 2010 komt?

    En Versus XIII in 2011?

  • Had inderdaad niet anders verwacht.

  • Jammer maar het was ook te mooi om waar te zijn….

  • Doe dan ps3 versie in 2009 en xbox360 versie in 2010 of 2011.

    Dan is iedereen blij:)

  • Noez!!! Maja, zolang die maar übergoed wordt, hebbek er geen problemen mee =D

  • %&#$@%#&%@ !

    Nóg langer wachten :'(

  • Haha, was wel weer te verwachten…. =(

  • Beter laat dan nooit. Ik hoop nog steeds dat er meer qualiteit in de PS3 versie komt dan de 360 versie. Want was dit niet de game die juist ECHT hoorde te laten zien wat de PS3 tot in staat is? Afijn, tegen de tijd dat deze game uitkomt hoor ik wel een PS3 te hebben…

  • \"Beter nieuws is dat de game hier op zowel de PlayStation als de Xbox 360 uitkomt.\"



    nou niet voor mij in ieder geval want nu moeten de ps3 bezitters wel w8en tot 2010 -_-\"



    tja had al verwacht dat het hier pas in 2010 zou komen SE is nou eenmaal traag met het releasen van games in Europa.



  • Lekker dan…

  • die bullshit altijd, wordt j toch moe van, waarom moet het een fucking jaar duren om al dat japans te vertalen, als ze daar nou gewoon een paar mensen op zetten tijdens de productie van de game zelf, ipv na het moment dat ze het verkooprecord van de game in japan hebben berekend (of dat die duitsers en fransen eens moeite doen om engels te leren).

    maar 5 maanden geleden had ik al gemeld dat ik er zeker van was dat t pas 2010 werd, dus ik hield er rekening mee.

  • Dankjewel Microsoft =/



    Square-enix zou pas met de Xbox360 port beginnen als de JP versie van FFXIII klaar was. MS heeft dus uiteindelijk een deal gesloten voor een multiplatform release in Amerika en europa, wat de Ps3 versie dus on hold zet voor een jaar of langer.

  • tering hier baal ik echt van.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren