1. Paper Mario: The Thousand Year Door (NGC)

Paper Mario: The Thousand Year Door (NGC)

Hij rijd rond in een kart, trapt tegen een voetbal, serveert een tennisbal, dunkt een basketball, trapt zijn collega’s in elkaar, houd ieder jaar een feestje en het is slechts een kwestie van tijd tot ie strikes gaat gooien, auto’s gaat stelen, worstelaars gaat omleggen en kampioen curling word. Maar dit keer is ie (alweer voor de tweede keer) van papier!

Here we go again!

Dit is hem dan weer. Eens in de zoveel tijd maakt Nintendo weer zo’n Mario game waar geen sport of feest te bekennen is. Een ware opluchting. Mario doet eindelijk weer eens iets waar die echt goed in is: avonturieren in een prachtige fantasie wereld waarbij Bowser vakkundig om zeep word geholpen. Paper Mario: The Thousand Year Door begint direct goed met een mooi gemaakt intro filmpje. In dit filmpje zien we hoe er eens een mooie stad bestond die op mysterieuze wijze verdween van de aardbodem. Op de plek van de oude stad werd een nieuwe stad gebouwd: het havenplaatsje Rogueport. Daar ontmoet een oude bekende, Princess Peach een oud vrouwtje met een mysterieus kistje. Naïef als Peach is gaat ze direct in op het aanbod van het vrouwtje en opent ze het kistje met daarin in een kaart. Vervolgens ontvangt Mario een brief van Peach met daarin een kaart en een verzoek om haar zo snel mogelijk op te zoeken in Rogueport. Maar eenmaal daar aangekomen is Peach nergens te bekennen……

Heldhaftig als Mario is gaat hij haar natuurlijk direct achterna. Maar alleen waar te beginnen? Gelukkig bied de kaart die Peach je gestuurd heeft uitkomst. Het is namelijk een magische schatkaart die telkens de volgende locatie aanwijst. Op die locatie ligt namelijk 1 van de 7 Crystal Stars(een leuke verwijzing naar Super Mario RPG). Alleen met alle 7 kan de Thousand Year Door geopend worden waarachter eeuwige rijkdom lonkt.. Het spreekt natuurlijk voor zich dat er allerlei gespuis die schat ook in handen wil krijgen. Het leuke is namelijk dat niet Bowser maar de X-nauts hier je vijand zijn. Al zou een Mario titel natuurlijk niet compleet zijn zonder een optreden van de King of Koopas!

Paper Power

Laat ik maar meteen in huis vallen: werkelijk alles in deze game is gemaakt om je ervaring zo plezierig mogelijk te maken. In feite bestaat de game uit twee delen: lopen en vechten. Het rondlopen op zich is al een feest door de prachtige omgevingen. Deze nieuwe Paper Mario gebruikt een soort Cell Shaded effect dat je direct pakt. Daarnaast word ook de papieren stijl van de game op prachtige manieren misbruikt. In een herberg glijd Mario letterlijk tussen de laken, bruggen ontvouwen zich voor de ogen van de speler en complete gebouwen worden vanuit het niets opgebouwd. In deze overworld kom je steeds verder door nieuwe vaardigheden, net als in bijvoorbeeld Zelda. Zo begin je aanvankelijk met een gewone sprong en krijg je een gewone hamer. Maar aan het eind van het avontuur heb je een ultra hamer, een superhoge sprong en ben je bovendien diverse keren vervloekt door zwarte dozen. Nadat ze je hatelijk uit hebben gelachen omdat je ze hebt bevrijd geven ze je speciale krachten. Deze game heet namelijk niet voor niets Paper Mario. Zo kan Mario in een papieren vliegtuig, een papieren bootje en in nog veel meer veranderen en ook dit helpt je steeds verder. Deze nieuwe vaardigheden worden op leuke wijze getest door geinige puzzeltjes die je altijd een tevreden gevoel geven maar nooit onmogelijk zijn.

Knokken

Maar ook het vechten is geweldig uitgewerkt. De game gebruikt in feite dezelfde basis als Mario& Luigi op de gba maar voegt daar wat speciale krachten en bemoeizuchtig publiek aan toe. Voor degene die die game niet kennen: Door tijdens jouw aanval op de juiste knoppen te drukken doe je meer schade. Andersom geld ook: als jij word aangevallen en de knoppen met de juiste timing indrukt ontvang je minder schade. Als je er echt goed in word kun je zo zelfs aanvallen ontwijken, maar hiervoor moet je nagenoeg perfecte timing hebben. Tijdens je avontuur krijg je ook publiek. Naarmate je goed speelt zal het publiek je belonen met items, als je slecht speelt zullen ze dingen naar je gooien. Naarmate je meer levels omhoog gaat krijg je meer en meer publiek.

Het publiek voegt echt een heleboel toe. Het zorgt ervoor dat je meer betrokken raakt bij de gevechten. Het is bovendien ook essentieel om je Star Power gezond te houden. Alleen met genoeg Star Power kun je speciale aanvallen in zetten die vaak met pittige knoppen combinaties uitgevoerd moeten worden. Het beheersen van al deze dingen is al geweldig en je word er ook nog eens voor beloond: met de felbegeerde level up. Hierbij gaat er 1 statistiek omhoog, welke dat is bepaal je zelf. Naast de HP (levensenergie) en FP (nodig voor bepaalde krachtige aanvallen) heb je ook BP. BP (Badge Points) bepalen hoeveel badges Mario kan dragen. Deze Badges geven je allerlei speciale voordelen. Kortom: de gevechten zijn strategisch, bij vlagen pittig en het allerbelangrijkste: ze vervelen geen moment.

Onsterfelijk

Op deze twee ijzersterke basissen leunt in feite het hele spel. Maar wat deze game pas echt onsterfelijk maakt is de sfeer. In elke van de 8 hoofdstukken die het spel rijk is gebeurt wel iets waar je stijf van achteroverslaat. De game heeft namelijk tonnen variatie en humor. Zo los je mysteries op met Detective Pennington in een luxe trein, vecht je voor roem en glorie in de Glitzpit en tenslotte vlieg je zelfs naar de maan. En elk van deze gebieden heeft een geinige plotwending die je niet ziet aankomen. De gebieden zelf zijn al prachtig maar het zijn de personages die de gebieden echt tot leven laten komen. Ze voeren grappige dialoogjes en elk van deze gesprekjes zit vol humor en spot naar de Mario wereld en videogames in het algemeen. Het grappige is dat de echt belangrijke figuurtjes de naam Mario nooit gebruiken. Zo is Detective Pennington er heilig van overtuigd dat je Luigi(!) bent en vind je manager in de Glitzpit de naam Mario niet stoer genoeg en noemt je Great Gonzales. Je komt zelfs iemand tegen die je naam steelt!

Tijdens het avontuur krijg je ook een aantal maatjes met je mee die met je mee vechten en puzzels oplossen. Allemaal hebben ze zo hun eigen karakteristieke vaardigheden. Zo is Koops de koopa verlegen en onhandig en is Goombella de goomba een roddeltante. Ook helpen ze je met het oplossen van puzzels. Zo kan koops bijvoorbeeld zijn schild wegschieten om zo schakelaars te raken. Je gaat echt met deze karakters meeleven en dat is iets wat je van niet veel spellen kunt zeggen. Het is dan ook een prachtig moment als tijdens het gevecht tegen de laatste eindbaas (vlak na een toffe plotwending) dat je dreigt te verliezen, de hele wereld je aan het toejuichen is met alle namen die je gedurende je avontuur hebt gekregen! Op dat soort momenten besef je pas echt met wat voor kunstwerk we hier mee te maken hebben. Papier had nog nooit zoveel diepgang!

Conclusie en beoordeling

None

Alles maar dan ook werkelijk alles klopt aan deze game. Van de ijzersterke basis van vechten en rondlopen tot de prachtige sfeer, het mooie grafische stijltje, de vele personages met wie je echt gaat meeleven, de variatie, de humor en tot slot de lange levensduur van 30 uur. Een must voor iedere cube eigenaar en naar mijn mening de beste game op de cube. Dat games weldegelijk kunst kunnen zijn, bewijst Paper Mario als geen ander. Een onvergetelijke ervaring!
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Ongekende hoeveel heid variatie in de prachtig ontworpen gebieden
  • Ijzersterke basis van vechten en rondlopen
  • Humor
  • Cell Shaded grfx met een geinig papier effect
  • Minpunten
  • Niet iedereen kan de humor begrijpen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wat een vreselijk haaperend spel is dit ja.. of ligt dat aan mij?

  • Hmm vind het nie zo spetterend!



    @ bleach exile, nee ligt niet aan jou tis gwn zo ^^

  • Het is Aventurine. En liever een latere release dan een slechte release. :D

  • liever een slechte release dan geen release

  • niet mijn ding

  • allang deze nieuws gelees op



    mmosite.com



    Alleen is InsideGamer een site voor alle genres, gameplatformen en daarbij komen ook nog eens weblogs, recensies en dergelijke. Logisch dus dat ze niet alles up to date hebben als gespecialiseerde sites.



  • En voor de echte fans stond het nog eerder op het officiële Darkfall forum.

  • haha, zeer grappig… :P

  • en ik kon al haast niet meer wachten :( :P

  • lol

  • Wat een ruk spel. Die ontwikkelaars kunnen beter gewoon meteen hun centen door de plee spoelen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren