1. Billy Hatcher and the Giant Egg (NGC)

Billy Hatcher and the Giant Egg (NGC)

Alweer een flinke tijd geleden, stond Sonic Team nog bekend om originaliteit. Games als Sonic the Hedgehog en NiGhTs into dreams werden toendertijd veel geprezen.

Totdat het beruchte 3d tijdeperk aanbrak. Sonic Adventure werd goed ontvangen maar dat kwam vooral door de Sonic levels. Sindsdien is het met Sonic Team bergafwaarts gegaan. Na vele Dreamcast ports naar de Gamecube was men bij Sonic Team het zelf ook een beetje zat en besloten ze Sonic’s geestelijk vader, Yuji Naka, weer aan de tekentafel te zetten om een originele en leuke Sonic Team titel te maken.

Zo werd Billy Hatcher and the Giant Egg geboren. In dit spel speel je met Bill Hatcher, een jongen die op een dag met zijn vrienden heeft afgesproken en weer eens te laat is. Nadat hij eindelijk bij zijn vrienden is aangekomen zijn zij allemaal heel erg boos op Billy. Maar plotseling komt er een buitengewoon groot kuiken uit de struiken sjokken. Deze blijkt gewond en Billy ziet al meteen waarom. Een grote gemene kraai heeft het op hem voorzien! Snel pakt Billy een stok en slaat hij de kraai “to kingdom come”. Het kuiken is hem dankbaar en realiseert zich dat Billy “the One” is. De wereld van het kuiken, genaamd Morningland, wordt namelijk overgenomen door kraaien en versluierd in duisternis. In Morningland wachten ze daarom op een verlosser die het “ultieme kippenpak” aan kan trekken om de Black Crows (zoals deze heten) te verslaan en de zon weer kan laten schijnen in Morningland.

Right… na dit flinterdunne verhaal kan de game beginnen. Wat meteen opvalt bij het spelen is dat Billy zelf geen drol kan. Natuurlijk kan hij springen, rennen, lopen enz. maar als hij tegenover de vijand staat, is het arme kereltje compleet machteloos. Maar Billy hoeft niet lang weg te rennen want Morningland ligt vol met eieren, die Billy dankzij zijn magische pak kan rollen, wegschieten, hoger en beter kan springen en van heuvels kan rollen (door zich er aan vast te klampen, dit levert Money Ball taferelen op). Het is dit element wat de game bijzonder maakt. Als speler ben je helemaal afhankelijk van de eieren. Is je ei kapot, dan moet je zo snel mogelijk een nieuwe vinden.

Maar de eieren dienen niet alleen als wapens. Ze zijn er ook voor een andere reden. Je moet ze namelijk uitbroeden! Niet door er op te zitten, maar door zo veel mogelijk vijanden te doden en daardoor hun overblijfselen op te slokken. Als vervolgens je ei-meter is gevuld dan kan Billy door zijn magische Kukeleku!-spreuk het ei laten uitkomen en vervolgens komt er een verassing uit! De verassing varieert van een upgrade tot een diertje die je helpt tot Sonic the Hedgehog (Sonic?!).

Dit alles klinkt leuk en aardig maar kan na een flinke tijd gaan vervelen. Gelukkig heeft Sonic Team voor een goede structuur in de game gezorgd waardoor de game fris blijft. De game heeft in wezen dezelfde structuur als dat van de meeste platformers. Je hebt een Overworld en vanuit daar kan je naar verschillende gebieden om missies uit te voeren. Deze moet je voltooien want dan verdien je een amulet. Heb je genoeg amuletten, dan gaat er een nieuwe wereld open.

In Billy Hatcher variëren de missies gelukkig genoeg zodat de game niet eentonig wordt. Natuurlijk heb je de vaste red-je-buddy-binnen-de-tijd en verzamel-onzinninge-meuk missies, maar elk gebied heeft ook zijn eigen, originele missies. Elk wereld heeft namelijk zijn eigen thema. Hier tussen zitten een paar standaard thema’s zoals de welbekende ijs en lava werelden, maar ook originelere zoals een carnaval wereld, een gigantische piramide, een piratenwereld en uiteindelijk een heuse Egg-temple.

Genoeg originaliteit in de werelden dus. Maar ook in de standaard ijs en lava werelden zijn leuke missies gestopt. Zo moet je in de ijs wereld een reuze sneeuwpop maken door sneeuwballen zo groot mogelijk te maken. Dit soort dingen bewijzen dat je ook met standaard werelden leuke missies kan bedenken. Maar de werelden zijn niet alleen origineel, ze zien er ook nog eens leuk uit. Alles is vrolijk en kleurrijk en ziet er aardig uit. Het enige wat jammer is zijn de grafische beperkingen van de verouderde Sonic Adventure 2-engine. Hierdoor is er een lelijke pop-up barrière aanwezig en dat is jammer.

Wat ook zeker vermeld moet worden is de muziek. Wie namelijk niet tegen hele vrolijke deuntjes kan raad ik aan snel de Mute-knop op de afstandsbediening te zoeken want dit is alom aanwezig. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee en vind het prima bij de game passen, maar ik kan begrijpen dat bij sommige mensen het geluid na een paar minuten al de flink op zenuwen kan gaan werken.

Verder is er op de geluideffecten niets aan te merken en is alles te beluisteren in Dolby Surround Pro Logic II.

Tot zover ben ik nog redelijk positief over de game. Helaas zitten er ook nog wat negatieve punten aan dit spel vast. Neem nou de speelduur. Kijk, ik begrijp dat de game voor de kids is gemaakt, maar de game is toch wel makkelijk uit te spelen hoor. De missies zijn op zich allemaal wel uitdagend en het zijn er redelijk veel (8 missies per wereld), maar als je twee missies hebt voltooid dan opent de volgende wereld zich alweer en voor je het weet heb je de Uber Crow alweer verslagen.

Natuurlijk blijft er de uitdaging over om ALLE amuletten te verzamelen, maar de kans is groot dat je de game na het uitspelen meteen weg legt. Sonic Team zag dit probleem blijkbaar ook en het leek hen blijkbaar wel een goed idee om er nog even een “multiplayertje” in te proppen. Wat volgt is een multiplayer die geen zak aan de game toevoegt. Je hebt geen bots, de werelden zijn klein, het is met z’n tweeën saai en met drie of meer personen veel te hectisch en bovenal is de multiplayer gewoonweg niet leuk om te spelen.

Conclusie en beoordeling

None

Billy Hatcher and the Giant Egg is uieindelijk een zeer goede platformer wat zeer goed tot zijn recht komt op de Gamecube. De multiplayer is jammer maar de single player is zeer degelijke platform actie waar je je zeker wel een paar weekjes mee kan vermaken.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • leuke,gevarieerde gameplay
  • kleurrijke beelden
  • uitdagend
  • eindelijk weer een goede Sonic Team game
  • Minpunten
  • Multiplayer
  • beperkte graphics
  • snel uit te spelen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 40 oude SEGA - games lijkt me vet om af en toe tussen door te doen!

  • Ik heb niks met Sega, vind het maar matige games die ze uitgeven

  • The Conduit? anyone?

  • Had die Sega Collection liever voor de PSP gezien maarja ik haal hem denk ik sowieso wel. :)



    Ik speel nog liever oude Sega games dan nieuwe Sega games.



    Sega wordt eens wakker en maak weer eens fatsoenlijke games!


  • Sonic and the Black Knight kwam volgens mij op 10 maart of mei uit. :)

  • Bleach is een titel die ik wel zie zitten :D

  • Go Mad World en House of the Dead!

  • 20 februari dat is de release van SF IV, nou dat moet deze collectie maar even wachten.

  • House of the Dead!

  • idd basjuhdragon.



    The Conduit kwam toch ook in het 1e kwartaal van 2009???

  • Heb ook niks met Sega maar ben wel benieuwd naar MadWorld.

  • Overkill, Sonic, MadWorld en The Conduit… Sega is on the roll.

  • sega games in hd?HOT

  • Jammer .. Ik vin de oude sega games idd leuker dan de huidige .. Sega rally vond ik helemaal klote. Deze lijst vind ik ook niet veel bijzonders, mad world lijkt me wel vet maar kheb geen wii dus :p.

  • Nou die Sega Mega Drive Ultimate collection lijkt me wel vet.





    De rest van de games lijkt me maar niets.

  • 13 feb. & 13 maart zijn vrijdag de 13e!!!

  • Sega games in hd.. snik, weer zo'n kansloze move.

  • Het is een veel betere move, dan komen met nieuwe bagger games.

  • Misschien die Sega Mega Drive Ultimate Collection, maar de rest boeit me niet.

  • Ik zie wel hoe het uitpakt

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren