1. F-Zero GX (NGC)

F-Zero GX (NGC)

Launchgames worden laatst vaak met een neus hoog naar boven gericht gepasseerd, aangezien men deze ziet als een zoveel uur durende techdemo. Maar dit weerhoudde mij er niet van er toch één aan te schaffen, namelijk F-Zero GX. Dit is het vervolg op F-Zero X op de Nintendo 64, waarin Captain Falcon met z'n Blue Falcon tegen andere racers strijd voor de titel van beste F-Zero Racer. Bekenden van deze serie weten dat dit niet een gewone racer is, aangezien je hier meer als 2000 kilometer kan rijden. Zal het zich kunnen meten aan het vorige deel of zijn de ontwikkelaars zoals bij meerdere games weer te overhaast geweest? Maar één manier om erachter te komen, stap in m'n F-Zero Racer en klik je stevig vast, want dit wordt een rit die je nooit zal vergeten.

Geen introfilmpje helaas, het zou goed hebben gestaan in deze game. Maar daar moest ik natuurlijk geen conclusies uit te trekken, de eerste race moest nog komen. Ik klik op de startknop en krijg een ander scherm voor mijn ogen gegooid, waar een heleboel verschillende speltypes worden getoond. Twee speltypes die direct mijn aandacht trokken waren Grand Prix en Story, die deze game waarschijnlijk groots zouden maken. Maar zoals ik al zei, laat ik niet direct conclusies trekken zoals ik bij eerdere games van dit genre heb gedaan. Ik besloot na even te hebben nagedacht om eerst de Story Mode aan mijn ogen te onderwerpen, aangezien ik het niet vaak tegenkom dat een racer een Story mode heeft. Ik kreeg een filmpje voorgeschoteld van twee racende F-Zero Racers, waarvan eentje na een korte tijd crasht tegen de zijkant. De gevallen racer werd na wat hoesten en kruipen opgepikt door een groot, onheilspellend figuur. Blijkbaar had de gecrashte racer al eerder het grote figuur teleurgesteld en kreeg hij een laatste kans Falcon uit te schakelen. Ik kan alvast zeggen dat het zeer mooie filmpjes zijn, hoewel het lijkt of bijna alle stemmen door één en dezelfde persoon zijn ingesproken. Maar dat vergeef ik hen!

Na twee filmpjes van goede kwaliteit te hebben gezien, kreeg ik eindelijk een F-Zero Machine in handen en dat was niet minder dan de Blue Falcon. Hier kreeg ik de opdracht capsules te verzamelen binnen een bepaalde tijd en ik kan je zeggen, je haar gaat letterlijk naar achter van de snelheid. Tegen 1500+ kilometer per uur pakte ik met enige moeite de capsules van de baan en kreeg voor het voltooien van deze opdracht wat geld. Dat geld moest ik dan weer gebruiken om het volgende hoofdstuk te kopen, maar het was het zeker waard. Maar je gaat het ten lijve ondervinden dat je soms eens goed moet nadenken alvorens je race te beginnen, want voor elke race verschijnt er een scherm om je acceleratie te bepalen. Afhangend van de race zal je dit moet afstellen, aangezien het soms nare gevolgen kan hebben op de race en dat kan soms het einde van de race van je betekenen. Elke F-Zero Racer bezit namelijk over een schade meter en eenmaal als deze in het rood komt te staan, kunnen twee boosts en een aanval van je tegenstanders je einde betekenen. De meter kan dus ook gebruikt worden om een kleine boost te doen, maar deze moet met mate gebruikt worden aangezien dit ook een schademaker is. Ook kan je door middel van de Z knop je tegenstanders trakteren op een heuse Spin aanval, waarbij de machine meerdere malen rond zal draaien. Hoewel mij dit deed denken aan het in mijn ogen teleurstellende X-G 2, was dit beter verwerkt in F-Zero GX en ging ik na toch een lange tijd me te hebben verdiept in de Story Mode, de andere speltypes eens bekijken. Dit keer werd het de Grand Prix die mij het meeste in het oog sprong, na de zeer uitdagende Story Mode.

Hier kreeg ik keuze uit meerdere racers, maar helaas beperkte dit zich momenteel tot 4 racers waaronder Captain Falcon. Hier viel me ook direct op dat hier ook een cijfer werd gegeven op Body, Boost en Grip. Deze kregen een cijfer van A als beste getal en E als slechtste getal. het kiezen van de speler die je dan het beste ligt, kan dus van het cijfer dat ze op hun drie elementen krijgen afhangen en soms kan dat je voor een dilemma zorgen. Ik koos dus net als vele beginners Captain Falcon, aangezien hij zowat de beste cijfers had van de hele groep. Ik kreeg vijf banen en kreeg afhangend van mijn plaats een aantal punten. Deze werden dan opgeteld na alle vijf races en hieruit moest duidelijk zijn of ik gewonnen had. Ik moet zeggen dat ik het soms heel moeilijk had en vaak van een zeer lage plaats mij omhoog moest werken met herstelstroken voor mijn schade te herstellen om te kunnen boosten en de boosts op de weg moest gebruiken. De snelheid waaraan dit gebeurde, was echt ongelooflijk en het was een heuse reflexentest. Tegen 1000+ kilometer per uur door een bocht werken, dat is toch niet echt iets alledaags.

Iets waarover ik naast de Story en Grand Prix Mode ben te spreken, is de Multiplayer. Het leuke is dat je tegenover andere Multiplayerracegames van tegenwoordig, met z'n vieren tegelijk kan gaan racen op een van de vele banen van F-Zero GX en die banen zijn één voor één echt prachtig werk. Deze game is dan ook een echte Partygame om je gasten hun reflexen te testen, ook kan je hen tonen hoe mooi je achterkant eruit ziet en alles op alles zetten om te winnen met grote overmacht. Maar het leukste is het creëeren van je eigen F-Zero Machine, die je bij je garage kan maken. De onderdelen om deze machine te maken kan je vinden in de F-Zero Shop, waar je ook nieuwe racers en hoofdstukken kan kopen in ruil voor de credits die je verdient tijdens je Story en Grand Prix. Naarmate je steeds meer wint en met verschillende racers, zal je een keuze hebben uit een groot arsenaal aan onderdelen. Ik moet wel zeggen dat je dit best alleen doet als er ergens een Arcadekast is van F-Zero AX, want anders zijn de onderdelen een verspilling van de credits en heb je voor niks 18 Blocks van je Memory Card gebruikt. Buiten dat de game 30 racers bevat, hebben elk van deze een eigen profiel. Hierin wordt verteld wie ze zijn, waar ze vandaan komen en waarom ze meedoen aan deze Grand Prix. Maar een laatste ding dat ik zeker niet mag vergeten, is het geluid. Deze deed mij zeer denken aan Amplitude, behalve dat je dit keer aan een oogverblindende snelheid racet. Een race om nooit meer te vergeten!

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel de Voice Acting een One Man Job is geweest en de garage nogal nutteloos is zonder F-Zero AX Arcadekast, weet de rest van de game je enorm te boeien en blijf je terugkomen om die snelheid opnieuw te ervaren. Het is misschien een launchgame, maar dat neemt niet weg dat het een echte Must Have is in elke Gamecube Collectie.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Zeer uitdagende Story Mode
  • Zeer uitdagende Grand Prix Mode
  • Afstellen van je F-Zero Machine
  • Verbazingwekkend snelle machines
  • Audiovisueel gewoonweg prachtig
  • Zeer leuke Multiplayer
  • besturing verschillend van racer tot race
  • Minpunten
  • Voice Acting
  • Garage nutteloos zonder F-Zero AX Arcadekast

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren