1. Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (NGC)

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (NGC)

De wind raast buiten, terwijl je binnen het geluid hoort van voetstappen in de buurt. Zodra je in de regen loopt, hoor je de regendruppels op je pak vallen, terwijl je voor je mensen met elkaar hoort praten. Één van de mannen komt richting je lopen, je schrikt, je loopt snel richting een fles, die je op een tafel ziet staan. De man komt steeds dichterbij. Het lijkt wel of je bent gezien. Vluchtig pak je de fles van tafel. En gooit hem rechts van je, op de grond. Met een snelle beweging zie je de man richting het geluid kijken.

De man schiet gewoon maar wat in het wilde westen rond. Hij draait zich richting jou, waar hij ook nog maar wat schiet met geschrokken gezicht. Jij besluit hier een einde aan te maken. Je rent even om hem heen, de kogels gaan maar door. In één snelle beweging maak je er een einde aan. Je tegenstander zakt als pap in elkaar. Dit is het. Dit is Splinter Cell Chaos Theory

Te lui om te lezen bekijk de trailer

Chaos Theory voegt de mogelijkheid toe om met een gevechtsmes het gevecht aan te gaan. Sam Fisher kan dit mes op verschillende manieren gebruiken, zo kan het als dwangmiddel bij ondervragingen gebruikt worden maar ook om een vijand om te leggen. Sam kan nu ook aanvallen vanuit elke kant, dus niet meer alleen van achter, een hele grote verbetering. Ook heel leuk is, als je in het water zit dan kan je met een hele rappe beweging de vijand in het water trekken en laten stikken. Als laatste is er de optie om na een ondervraging de vijand te doden of alleen knock-out te slaan.

Chaos Theory biedt de mogelijkheid om samen met een vriend 5 levels (die zijn gedeeld in een aantal submissies) te spelen. Deze levels lopen paralel aan de singleplayer level.

De coop mode is ongeveer hetzelfde als de single player modus. Het geeft nieuwe mogelijkheden voor 2 speler gameplay, zoals een spion die bukt zodat de ander over een muur kan springen.

Hoewel spelers in hun eentje kunnen opereren zijn de levels zo gemaakt dat ze samenwerking aanmoedigen. Zo kan er beneden aan een lange schacht een knop zijn die een deur opent, om hier te komen moet een speler bovenaan een touw vasthouden terwijl de andere speler afdaalt om zo de knop om te zetten. Het enigste minpunt is dat de multiplayer een beetje kort is.

Over de grafische kwaliteit van Chaos Theory blijf je jezelf verbazen, hoewel er niet echt veel veranderd is. De omgeving om je heen is verbazingwekkend en net zoals voorgaande versies ongelofelijk realistisch. Het is net een film!

De wind raast buiten, terwijl je binnen het geluid hoort van voetstappen in de buurt. Zodra je in de regen loopt, hoor je de regendruppels op je pak vallen, terwijl je voor je mensen met elkaar hoort praten. De muziek die in het spel verwerkt zijn, klinken bekend zoals vanouds en doen eer aan het spel.

Het pistool heeft een nieuwe mogelijkheid gekregen: het wapen kan nu ook voor een korte periode camera's uitzetten zonder dat het kogels kost.

Het geweer heeft nu een aantal extra mogelijkheden. Het geweer heeft nu een inzoom waarmee je vijanden beter dan ooit met één schot kan doden. Ook kunnen er verschillende niet-dodelijke wapens met het geweer gevuurd worden, zoals een sticky shocker die vijanden met een schok uitschakelt.

Sam heeft daarnaast ook nog granaten, zo is er de gasgranaat, het woord zegt het al, een granaat met gas. En een gewone granaat, die met een gemikte gooi de vijand zal opblazen.

Het spel kent uiteraard verschillende moeilijkheidsgraden. Bij "normaal" is het reactievermogen van je tegenstander al vrij snel. Je zult echt gebruik moeten maken van de schaduw en je sluip technieken om dicht bij je tegenstander te komen. In tegenstelling van andere stealth games, draaien jouw tegenstanders zich wel regelmatig om wat je in een moeilijke situatie kunt brengen. Vergeet naast alle actie niet om soms mensen te ondervragen. Zij kunnen soms licht schijnen op een brandende vraag.

De gameplay is nagenoeg hetzelfde gebleven, wat ook helemaal niet erg is. Net zoals voorgaande delen speel je in first en third person. Je kan ook om het personage heen draaien. Deze bekende manier van lopen, geeft je een goed overzicht van je tegenstanders om je heen.

Ik zat nog even te twijfelen over het cijfer, maar een 9 lijkt me een terecht cijfer voor dit hele goede spel.

Conclusie en beoordeling

None

Voor zowel liefhebbers van Splinter Cell en van andere stealth games is Chaos Theory echt een aanrader. Je moet wel de discipline kunnen opbrengen om zonder al te veel schietwerk zich door de levels heen te werken. Chaos Theory is een zeer geslaagde episode uit de reeks van Splinter Cell. De game gaat verder waar Pandorra Tomorrow ophield en biedt wederom een geweldige ervaring op het stealth-gebied.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Geweldige singleplayer en multiplayer
  • Nieuwe wapens
  • Gameplay
  • AI
  • Graphics en geluids effecten
  • Tussentijds opslaan
  • Minpunten
  • Korte multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beetje een té simpel onderzoek, als je 't mij vraagt!

  • Bruut geweld, niet nodig? Nee, maar het helpt wel!!

  • Voor mij hoeft geweld in games niet. Vaak speel ik een game al gewoon niet als het puur alleen maar om het brute geweld gaat.

  • Physics krachten?

    Ik snap het niet. Kregen ze dan een geweldloze HL2 waarbij ze puzzels moesten oplossen met physics krachten (gravity gun?)?

    Beetje lame als ze toch nog geweld zaten te plegen met physics zoals HL2 normaal is.

  • Ik vind het ook een zwak onderzoek. Bij GoW II vind ik het geluidje zalig wanneer je iemands hoofd eraf schiet. Maw ik apprecieer bruut geweld wel.



    Nog een vb is deadspace. Hahaha de keren dat ik telkens op een andere manier ben gestorven, super gewoon.



    Kan niet wachten om de innovatie van Killzone 2 (ie mannetjes die op verschillende manieren dood gaan) in andere games geïntegreerd te zien.



  • Nietszeggend onderzoek. Laat in Call of Duty maar es 1 groep met een shotgun rondlopen en 1 groep met een balletjespistool waaruit van die stoffen balletjes komen. Kijken wie er dan de meeste lol heeft.

  • pff little big planet is een leuke game maar toen ik hem uitgespeeld had ging ik toch weer snel naar CoD4 en Far Cry 2

  • No shit.

  • egt eh

  • Captain Obvious to the rescue!

  • Als je in een spel niet…



    - mensen kan onthoofden

    - mensen kan ontleden in vele stukjes

    - mensen met een kettingzaag kan bewerken

    - verkeersborden door iemands hoofd kan rammen

    - mensen kan ontdoen van al hun ledematen



    is het spel per definitie een waardeloos spel.







  • @RidleyNL



    Dan zijn er ineens wel een heleboel (lees: alle) waardeloze games hè? ;)

  • Idd, dan heeft RidleyNL niet zo'n grote games collectie :P

  • Wat een onzin. Dat verschilt per persoon.

    Sowieso is dit onderzoek alleen bij casual gamers gedaan.



    Verder snap ik het niet helemaal, als je HL2 met alleen de gravity gun speelt, gebruik je echt wel geweld. =S



    @RidleyNL

    Dus alleen Madworld is een goed spel? =p





  • Ja want HL2 zonder shotgun is natuurlijk in eens een hele andere game :')

  • Het realistisch neer vallen van personages en/of ledematen geeft zeker weten een beklemmend gevoel dat realistischer overkomt, daar is toch geen gamer op tegen?

  • Wat een flutonderzoek, dat verschilt natuurlijk per persoon en per spel…………….



    Cooking mamma 2 of GOW2, echt wel verschil ;-)

  • onder 2500 casualgamers

    Juist, ja!

  • HEADSHOT, BLOOD, KILLING SPREE, THAT'S WHAT MAKES MY LIFE WORTH TO LIVE XD

  • 1. Casualgamers



    2. ze slopen die mensen nog steeds, dus wtf is the difference?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren