1. Pokémon Diamond (NDS)

Pokémon Diamond (NDS)

Met 1,5 miljoen verkochte exemplaren binnen vier dagen blijkt het moeilijk te geloven dat de Pokémon hype voorbij is, zoals velen geneigd waren te denken. "Gekke Japanners!" is het antwoord van de nuchtere geest op de verkopen van deze spellen. Ik weet echter dat deze zogenaamde hype niet aan die malle Aziaten ligt, maar aan de Pokémon-beestjes zelf; en met het aanblik van de nieuwe pocket monsters kon ook ik mezelf niet beheersen. Met Pokéballs in mijn ogen heb ik namelijk Diamond uit Japan geïmporteerd en aan een grondige revisie onderworpen.

Het begin [p]Ik start m'n DS op, klaar voor het avontuur. Het begin is natuurlijk niets veranderd, behalve dat het voor mij net Chinees lijkt: wel begrijp ik dat de plaatselijke professor mij vraagt of ik een jongen of een meisje ben en wat mijn naam dan mag zijn. Nadat ik zoals gewoonlijk mijn personage 'Ash' noem, en alweer de gebruikelijke scène in het begindorp voorbij, kies ik één van de drie starters mee te nemen op de reis door het nieuwe gebied Shinou, wat trouwens 107 nieuwe exemplaren herbergt. Tussen die 107 exemplaren zitten meer evoluties en pre-evoluties dan normaal. Leuk voor mesen die smachtten naar de evolutie van Magmar, maar minder leuk voor de mensen die echt nieuwe beestjes terug willen zien. Verder moet ik nog toevoegen dat er in dit spel geen nieuw type aanwezig is, maar vooral Pokémon die combinaties van types hebben.[p]Nieuwigheid [screenright id=84144][p]Kort na het wegwijs raken in het spel, word ik meteen al geconfronteerd met de Pokétchi; en dat is meteen het eerste nieuwe onderdeel van het spel. Herinner je je de Pokégear of de Pokénav nog? De Pokétchi is een vergelijkbare gadget; een horloge dat vele functies heeft en waarvan de meeste (in tegenstelling tot die in de vorige games) je echt verder proberen te helpen in het spel. Zo is er bijvoorbeeld een functie die je laat zien hoever je bent met het breeden van je Pokémon en zo ook of er een ei is gelegd door een van je aanstaande Poké-mama's. Daarna kun je op de Pokéchi even checken hoeveel stappen je hebt gelopen en wanneer dus het eitje uitkomt. Verder zitten er functies ingebouwd als het plaatsen van een memo, kijken hoe het staat met de blijheid van je Pokémon,een Itemfinder en nog veel meer om op te noemen (22 functies in totaal).[p]Natuurlijk is dit qua gameplay niet een enorme verandering ten opzichte van de andere games; 'Waar blijft het grote verschil?' vraag je je dan af. Dat zit hem (onder andere) in de online-functies. Met de DS wordt dan eindelijk dát kunstje geflikt, waar de andere games om smeekten (ik smeekte er in ieder geval om): de mogelijkheid om online wereldwijd te ruilen en te vechten. [p]Met wat GTS, Global Trade Station, genoemd wordt heb je eindelijk de mogelijkheid om écht een goede verzameling Pokémon op te bouwen. Het werkt zeer simpel: laten we zeggen dat ik een Pokémon heb die ik echt kwijt wil, maar natuurlijk wil ik er wel iets voor terug. Vroeger had ik dan bij mijn vrienden moeten aankloppen of zij even met mij wilden linken; maar nu voer ik het beestje gewoon in op GTS, ik doe mijn DS uit voor een paar uurtjes om het beste bod af te wachten, en zodra ik het spel weer heb opgestart, kan ik meteen zien of er een gekke Japanner mijn Pokémon wilde ruilen met de zijne. Omgekeerd werkt het natuurlijk ook: ik hou bijvoorbeeld heel erg veel van Pikachu, maar ik heb de elektrische muis nog niet kunnen vangen. Ik voer de naam, het geslacht (mocht het je wat uitmaken) en het level in en de DS doet door middel van Wi-Fi Connection een zoektocht naar het beestje. Als ik hem gevonden heb, plaats ik een bod in de vorm van een Pokémon die ik kwijt wil en mocht de tegenpartij het er mee eens zijn, dan heb ik een Pikachu![p]Laten we nou eens stellen dat ik het niet zo heb op het verzamelen van Pokémon, maar meer op het hard inmaken van onbekende mensen. Je raadt het al; ook online tegen elkaar vechten is mogelijk! In een speciale Battle Tower kun je namelijk wereldwijd trainers uitkiezen om tegen te strijden. Deze gevechten verlopen als de normale gevechten in de games, dus zo spectaculair als het Trade Station is het niet. Het leuke vind ik namelijk, om te vechten tegen mensen die je echt kent, waarbij de voicechat-optie trouwens een hemels geschenk is.[p]Graphics!?[screenright id=84142][p]Bij Pokémon denk je niet aan graphics. Tenminste, ik niet. Ik denk aan zwarte en grijze pixels die samen het beeld van een Pikachu moeten vormen, zoals ik me dat uit de jaren negentig kan herinneren. Maar we zijn nu veel verder, de jeugd van tegenwoordig houdt van 'GFX', en de DS kan nog wel wat op grafisch gebied. Laat ik eens doorlopen wat er aan gedaan is om dit spel toch een vernieuwde touch mee te geven.[p]Ten eerste merk je duidelijk dat de wereld er heel anders uit ziet dan bijvoorbeeld die van de voorgangers Ruby en Sapphire grafisch; de hele wereld is nu namelijk in een soort '3-D' weergegeven. Hoewel het niet volledig 3-D is, maar zeker ook geen 2-D (er is perspectiefwerking), ziet het er best mooi uit. De DS-freaks kunnen be-amen dat deze vreemde weergave doet herinneren aan Advance Wars: Dual Strike. Het fijne aan dit vernieuwde beeld vind ik dat, hoewel het perspectief vanwaar je het spel bekijkt nog onveranderd is, alle gebouwen, voorwerpen en personages naar voren lijken te komen (in 3D dus) en dat daardoor het er een stuk realistischer en misschien zelfs minderlijk kinderlijk eruit gaat zien.[p]Dit vernieuwde beeld geeft in combinatie met de nieuwe dag- en nachtcyclus een fantastisch gezicht. Je hoort het goed; de dag- en nachtcyclus maakt opnieuw zijn intrede. Na Crystal is deze functie not-done geweest, wat ik persoonlijk best jammer vind. Voor de mensen die het niet kennen; het houdt in dat Pokémon alleen op bepaalde momenten te vangen zijn, aangezien er nachtwezens en dagwezens bestaan. Nu is echter afgestapt van het idee dag-nacht, en zijn er vijf verschillende dagtijden; ochtend, middag, namiddag, avond en nacht. De verschillen worden subtiel duidelijk gemaakt; een oranje-achtige gloed als de avond valt en in de overgang naar de diepe nacht gaan de lichten in de huizen uit, en blijven die van de lantaarnpalen aan om je bij te schijnen ten behoeve van het vervolgen van jouw queeste. [p][screen id=84145]Samengevat[p]Ik begon dit artikel met bijna een klaagzang over het ontbreken van fatsoenlijke Pokémon games. Red & Blue zijn niet te overtreffen, was de strekking. Maar nu ik dit allemaal eens doorlees, weet ik dat nog niet zo zeker. Hoe goed je een game vindt, baseer je meestal op het verhaal/ de gameplay, de graphics & sounds en ook de replay-waarde;[p]- Het verhaal is zo'n beetje hetzelfde gebleven: verzamel zoveel mogelijk Pokémon terwijl je, tussen Gym-gevechten door, moet strijden tegen een kwaadaardig team (Team Rocket toen, Team Galaxy nu) en het moet opnemen tegen alle trainers die je op je weg tegenkomt.[p]Zoals ik al vertelde, is de gameplay vooruitgegaan door toevoegingen als de Pokéchi en het online-gedeelte van het spel. Ik realiseer me nu dat ik niks over de battles heb verteld. Daar kun je echter kort over zijn; de gevechten zien er nog steeds hetzelfde uit, geen drastische veranderingen. Wat wel een verademing is, is dat dankzij het touchscreen aanvallen en dergelijke gewoon met het pennetje geselecteerd kunnen worden. Het leuke hieraan is dat het de battles versnelt en zo ook de training van de Pokémannen.[p]- De graphics zijn geslaagd, daar kan ik ook kort over zijn. Hoewel ik het betreur dat nooit eens een dergelijk spel de overstap van pixels naar polygonen maakt, is het met deze semi-3D look toch half goedgekomen.[p]Over de geluidjes heb ik nog geen woord gerept, maar die zijn dan ook zoals je ze kent van Ruby & Sapphire; droog, vermakelijk, maar oninteressant en na enige tijd ook gekmakend. [p]- Dan nog de replay-waarde, voor Pokémon misschien wel de belangrijkste factor. Het gaat er uiteindelijk om, om ze allemaal te vangen of op z'n minst een heleboel. Hierin, of in het maken van een echt goed team, moet je veel tijd steken en in mijn geval wil ik daar ook veel tijd in steken. Een hoge replay-waarde lijkt me dus wel gepast.">Het begin [p]Ik start m'n DS op, klaar voor het avontuur. Het begin is natuurlijk niets veranderd, behalve dat het voor mij net Chinees lijkt: wel begrijp ik dat de plaatselijke professor mij vraagt of ik een jongen of een meisje ben en wat mijn naam dan mag zijn. Nadat ik zoals gewoonlijk mijn personage 'Ash' noem, en alweer de gebruikelijke scène in het begindorp voorbij, kies ik één van de drie starters mee te nemen op de reis door het nieuwe gebied Shinou, wat trouwens 107 nieuwe exemplaren herbergt. Tussen die 107 exemplaren zitten meer evoluties en pre-evoluties dan normaal. Leuk voor mesen die smachtten naar de evolutie van Magmar, maar minder leuk voor de mensen die echt nieuwe beestjes terug willen zien. Verder moet ik nog toevoegen dat er in dit spel geen nieuw type aanwezig is, maar vooral Pokémon die combinaties van types hebben.[p]Nieuwigheid [screenright id=84144][p]Kort na het wegwijs raken in het spel, word ik meteen al geconfronteerd met de Pokétchi; en dat is meteen het eerste nieuwe onderdeel van het spel. Herinner je je de Pokégear of de Pokénav nog? De Pokétchi is een vergelijkbare gadget; een horloge dat vele functies heeft en waarvan de meeste (in tegenstelling tot die in de vorige games) je echt verder proberen te helpen in het spel. Zo is er bijvoorbeeld een functie die je laat zien hoever je bent met het breeden van je Pokémon en zo ook of er een ei is gelegd door een van je aanstaande Poké-mama's. Daarna kun je op de Pokéchi even checken hoeveel stappen je hebt gelopen en wanneer dus het eitje uitkomt. Verder zitten er functies ingebouwd als het plaatsen van een memo, kijken hoe het staat met de blijheid van je Pokémon,een Itemfinder en nog veel meer om op te noemen (22 functies in totaal).[p]Natuurlijk is dit qua gameplay niet een enorme verandering ten opzichte van de andere games; 'Waar blijft het grote verschil?' vraag je je dan af. Dat zit hem (onder andere) in de online-functies. Met de DS wordt dan eindelijk dát kunstje geflikt, waar de andere games om smeekten (ik smeekte er in ieder geval om): de mogelijkheid om online wereldwijd te ruilen en te vechten. [p]Met wat GTS, Global Trade Station, genoemd wordt heb je eindelijk de mogelijkheid om écht een goede verzameling Pokémon op te bouwen. Het werkt zeer simpel: laten we zeggen dat ik een Pokémon heb die ik echt kwijt wil, maar natuurlijk wil ik er wel iets voor terug. Vroeger had ik dan bij mijn vrienden moeten aankloppen of zij even met mij wilden linken; maar nu voer ik het beestje gewoon in op GTS, ik doe mijn DS uit voor een paar uurtjes om het beste bod af te wachten, en zodra ik het spel weer heb opgestart, kan ik meteen zien of er een gekke Japanner mijn Pokémon wilde ruilen met de zijne. Omgekeerd werkt het natuurlijk ook: ik hou bijvoorbeeld heel erg veel van Pikachu, maar ik heb de elektrische muis nog niet kunnen vangen. Ik voer de naam, het geslacht (mocht het je wat uitmaken) en het level in en de DS doet door middel van Wi-Fi Connection een zoektocht naar het beestje. Als ik hem gevonden heb, plaats ik een bod in de vorm van een Pokémon die ik kwijt wil en mocht de tegenpartij het er mee eens zijn, dan heb ik een Pikachu![p]Laten we nou eens stellen dat ik het niet zo heb op het verzamelen van Pokémon, maar meer op het hard inmaken van onbekende mensen. Je raadt het al; ook online tegen elkaar vechten is mogelijk! In een speciale Battle Tower kun je namelijk wereldwijd trainers uitkiezen om tegen te strijden. Deze gevechten verlopen als de normale gevechten in de games, dus zo spectaculair als het Trade Station is het niet. Het leuke vind ik namelijk, om te vechten tegen mensen die je echt kent, waarbij de voicechat-optie trouwens een hemels geschenk is.[p]Graphics!?[screenright id=84142][p]Bij Pokémon denk je niet aan graphics. Tenminste, ik niet. Ik denk aan zwarte en grijze pixels die samen het beeld van een Pikachu moeten vormen, zoals ik me dat uit de jaren negentig kan herinneren. Maar we zijn nu veel verder, de jeugd van tegenwoordig houdt van 'GFX', en de DS kan nog wel wat op grafisch gebied. Laat ik eens doorlopen wat er aan gedaan is om dit spel toch een vernieuwde touch mee te geven.[p]Ten eerste merk je duidelijk dat de wereld er heel anders uit ziet dan bijvoorbeeld die van de voorgangers Ruby en Sapphire grafisch; de hele wereld is nu namelijk in een soort '3-D' weergegeven. Hoewel het niet volledig 3-D is, maar zeker ook geen 2-D (er is perspectiefwerking), ziet het er best mooi uit. De DS-freaks kunnen be-amen dat deze vreemde weergave doet herinneren aan Advance Wars: Dual Strike. Het fijne aan dit vernieuwde beeld vind ik dat, hoewel het perspectief vanwaar je het spel bekijkt nog onveranderd is, alle gebouwen, voorwerpen en personages naar voren lijken te komen (in 3D dus) en dat daardoor het er een stuk realistischer en misschien zelfs minderlijk kinderlijk eruit gaat zien.[p]Dit vernieuwde beeld geeft in combinatie met de nieuwe dag- en nachtcyclus een fantastisch gezicht. Je hoort het goed; de dag- en nachtcyclus maakt opnieuw zijn intrede. Na Crystal is deze functie not-done geweest, wat ik persoonlijk best jammer vind. Voor de mensen die het niet kennen; het houdt in dat Pokémon alleen op bepaalde momenten te vangen zijn, aangezien er nachtwezens en dagwezens bestaan. Nu is echter afgestapt van het idee dag-nacht, en zijn er vijf verschillende dagtijden; ochtend, middag, namiddag, avond en nacht. De verschillen worden subtiel duidelijk gemaakt; een oranje-achtige gloed als de avond valt en in de overgang naar de diepe nacht gaan de lichten in de huizen uit, en blijven die van de lantaarnpalen aan om je bij te schijnen ten behoeve van het vervolgen van jouw queeste. [p][screen id=84145]Samengevat[p]Ik begon dit artikel met bijna een klaagzang over het ontbreken van fatsoenlijke Pokémon games. Red & Blue zijn niet te overtreffen, was de strekking. Maar nu ik dit allemaal eens doorlees, weet ik dat nog niet zo zeker. Hoe goed je een game vindt, baseer je meestal op het verhaal/ de gameplay, de graphics & sounds en ook de replay-waarde;[p]- Het verhaal is zo'n beetje hetzelfde gebleven: verzamel zoveel mogelijk Pokémon terwijl je, tussen Gym-gevechten door, moet strijden tegen een kwaadaardig team (Team Rocket toen, Team Galaxy nu) en het moet opnemen tegen alle trainers die je op je weg tegenkomt.[p]Zoals ik al vertelde, is de gameplay vooruitgegaan door toevoegingen als de Pokéchi en het online-gedeelte van het spel. Ik realiseer me nu dat ik niks over de battles heb verteld. Daar kun je echter kort over zijn; de gevechten zien er nog steeds hetzelfde uit, geen drastische veranderingen. Wat wel een verademing is, is dat dankzij het touchscreen aanvallen en dergelijke gewoon met het pennetje geselecteerd kunnen worden. Het leuke hieraan is dat het de battles versnelt en zo ook de training van de Pokémannen.[p]- De graphics zijn geslaagd, daar kan ik ook kort over zijn. Hoewel ik het betreur dat nooit eens een dergelijk spel de overstap van pixels naar polygonen maakt, is het met deze semi-3D look toch half goedgekomen.[p]Over de geluidjes heb ik nog geen woord gerept, maar die zijn dan ook zoals je ze kent van Ruby & Sapphire; droog, vermakelijk, maar oninteressant en na enige tijd ook gekmakend. [p]- Dan nog de replay-waarde, voor Pokémon misschien wel de belangrijkste factor. Het gaat er uiteindelijk om, om ze allemaal te vangen of op z'n minst een heleboel. Hierin, of in het maken van een echt goed team, moet je veel tijd steken en in mijn geval wil ik daar ook veel tijd in steken. Een hoge replay-waarde lijkt me dus wel gepast.">

Conclusie en beoordeling

None

Eindelijk, na vele jaren, een volwaardig vervolg op Red & Blue! Van de online-mogelijkheden tot de 'vernieuwde' graphics; deze game heeft het allemaal. Je moet echter niet gaan klagen om de originalteit van de makers, als je kijkt wat voor walgelijke schepsels ertussen zitten. Geloof het of niet: deze game is/wordt een musthave voor de DS-bezitter.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Zoals altijd, verslavend.
  • keer zo groot als zijn voorgangers
  • Graphics
  • Online mogelijkheden
  • Minpunten
  • Originaliteit m.b.t. de nieuwe Pokémon

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Allemaal gratis reklame jongens :D

  • Dan wacht ik toch liever wat langer ipv 444 euro te betalen.

  • Perskit van Resistance 2 heb ik ook thuis liggen.

  • Slim bekeken, perskit verliest z'n waarde na de release.

  • ook

  • Zeg IG, jullie waren dat gewoon stiekem he :P

  • Dezelfde gebruiker die Killzone 2 eerder verkocht bood vorig jaar al perskits van Resistance 2 online aan.

    Geef die gebruiker dan een IP ban en stuur hem geen perskits meer op. Ach, dit is zoals Mattie_d al zegt toch alleen maar reclame.

  • Ik heb de uncharted presskit, staat nu te koop op het exchange forum

  • Zo'n Killzone 2 perskit stond vorige week ook al op Marktplaats voor 150 euro.

  • Ik heb Motorstorm: Pacific Rift perskit, die ziet er best dik uit. Misschien was het Jurian wel , die zag ik Killzone 2 ook laatst spelen :P

  • Die gast geen Perskits meer sturen!!

  • Slim van die gast! Die heeft de buit mooi binnen!

  • ach, de gelukkige gulle koper is gewoon een prachtspel rijker, met een kleine maand kan ik me ook een gelukkige Killzone 2 eigenaar noemen.

  • kan je ook wachten en ps3 kopen eve duur

  • lekker slim van die gast

  • Aardig lucratief van de verkoper. Maar goed, ik wacht toch liever dat maandje af dan onnodig veel geld weg te moeten gooien.

  • slim

  • loool

  • volgens mij doet iedereen met een beetje hersens zoits wel ja.

    maar waarom sturen ze hem dan nog zo'n kit???

  • Beetje erg zonde van je geld.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren