1. RollerCoaster Tycoon 3 (PC)

RollerCoaster Tycoon 3 (PC)

Eerder wist ik je te vertellen waarom Roller Coaster Tycoon een museumstuk was. Ik zal je ook vertellen dat het vervolg letterlijk meer van hetzelfde was en ernstig afbreuk deed aan het o zo mooie eerste deel. En volgens het boekje ga ik je nu vertellen of deeltje 3 de serie opnieuw op de kaart zet. En ik ben veel te braaf om buiten het boekje te gaan, lees door.

De pretparksim die het tycoon genre uitvond, de pretparksim die vele gamers met een brede smile achter het beeldscherm hield, diezelfde pretparksim die zo lang wist te floreren met een enkel deel, krijgt het ene mes na het andere in haar rug. Deel twee was namelijk geen nieuw deel, het was een expansion waarvoor men het lef had de volle mep te vragen. En op die uitbreiding kwam nog een uitbreiding, en nog een, en nog een. Innovatiemeter: 0,00. Grafisch werd er niets aan gedaan, nieuwe gameplayelementen waren er ook niet, geen verbeterde singleplayer; slechts nieuwe attracties, slechts nieuwe flora. Atari zag ook dat hun geldpakhuisje leeg aan het lopen was en beloofde vernieuwing, grafisch, op gameplaygebied en noch op veel meer punten.

En Atari lijkt

haar belofte waar te maken: in elk geval, de graphics zien er een stuk beter uit. Het spel kent een dag en nacht cyclus wat ’s nachts zorgt voor hele mooie lichteffecten omdat elke attracties dan een soort pauw is. En hun neonlichten de veren. De graphics zijn in elk geval een stuk verbeterd, de poppetjes verschillen nu in meer dingen dan in alleen de kleur van hun shirt, ze hebben nu ook meerdere kledingstukken zichtbaar aan, ze hebben goed lopende animaties, en verschillende gezichten. Dat is mooi, want die wandelende takken uit de voorgaande delen vond ik buitengewoon irritant. Als je echter inzoomt op de personages, zie je nog wel het een en ander misgaan, de figuren lopen namelijk dwars door elkaar heen, en niet bij vlagen, maar de hele tijd. Kommop Atari, grafische kwaliteiten als die met zulke missers is zóóó jaren 90. Je hebt een pleister om de pijn te verzachten in de vorm van de mogelijkheid om zelf een gezin te maken en ze een naam te geven, maar dat is een pleister die in geen enkele consumententest een voldoende zou krijgen: 4 van je bezoekers hebben een andere naam, big deal. Het geluid is wel dik in orde, maar dat weet niet te voorkomen dat dit spel op technisch gebied niet excelleert.

Op gameplaygebied probeert het spel ook te innoveren en dat lijkt een stúk beter te lukken. Je kan bijvoorbeeld ook zelf in je attracties gaan door middel van een camera die op elk karretje zit, waarom men dat niet in eerdere delen gedaan heeft, zal misschien ergens op een piramide in lineair D (lineair C is mijn handschrift) geschreven zijn, maar dat terzijde. Beter laat dan nooit eh? De attracties voelen ook weer nieuw aan en dat komt puur door de andere stijl die deze game op grafisch gebied heeft, het bevordert de gameplay en ook het maken van achtbanen is inhoudelijk op enkele plekken verbeterd. Die veranderingen genieten zeker mijn goedkeuring: het bouwen is namelijk inhoudelijk écht verbeterd. Ondanks het feit dat de gameplay prima is, laat het spel ook weer steken vallen. De A.I van de bezoekers bijvoorbeeld, of ik doe iets ernstig verkeerd in het maken van mijn parken (waar ik normaal gesproken best goed in ben) of het is wat ik denk: het IQ van je bezoekers is namelijk niet veel hoger dan het IQ van een wangzakrat: ze gaan namelijk blind de attracties in die het dichtst bij de ingang staan, de attracties die achteraan in je pretpark staan, worden overgeslagen. Wat ik ook deed, ik zorgde voor extra verlichting, entertainers, een ruime variatie in attracties en veel vrolijke bordjes en bomen. Men ging er niet naar toe, en dat is toch raar. Je infrastructuur moet namelijk werkelijk briljant zijn, wil je zorgen dat alle attracties het een beetje goed doen. En dat is mij, mijn zusje, mijn vader en een boel maten van me tot op heden niet gelukt.

Van een verbeterde singleplayer is niet echt sprake, het is het oude vertrouwde opdrachten uitvoeren (ik had toch op een soort van verhaal gehoopt) in een nieuw jasje met verse opdrachten die weinig nieuws onder de zon zijn. Dat geeft niet, want als ik games uit het Tycoon en RTS genre speel, speel ik toch altijd de skirmish modus en velen met mij, dus een kniesoor die op de “story”mode let. Het maakt alleen wel duidelijk dat RCT geen koning tycoon meer is, want de mannen, die komen met een leuk verhaal. Roller Coaster Tycoon 3 blijkt een mietje.

Om de reeks van kanttekeningen noch eventjes langer te maken, zeg ik dat deze game – die op technisch gebied niet briljant is—toch erg veel hapert: mijn PC voldoet aan alle systeemeisen, maar ik herken niet onregelmatig framerateproblemen en vastloperijen. Jammer, deze game is toch iets teveel gerushed. Dat is niet goed.

En tóch is RCT3 een leuk spel, ondanks alle problemen, met de A.I van je gasten als grote euvel; is de funfactor toch redelijk hoog. Het is nog steeds leuk om achtbanen te bouwen. Dat komt dus doordat de gameplay op positieve manier aangepast is, maar ook doordat de game een en al vrolijkheid is. De reïncarnatie van Micheal Jackson toen hij nog klein en zwart was. Dat is een gevolg van de omgevingen die heel kleurrijk ogen. Het is altijd goed als een game beide mondhoeken omhoog weet te krijgen. RCT3 slaagt daarin en behoedt dit spel voor een tegenvallend cijfer.

Conclusie en beoordeling

None

Met deel drie is weer geïnnoveerd en de serie is in leven gebleven. Koning Tycoon is Roller Coaster echter lang niet meer, daarvoor doet het té veel verkeerd. Desalniettemin is de game een vrolijk product waar je een boel lol mee kan hebben. De A.I van de gasten drukt de pret behoorlijk en veroorzaakt een boel puntverlies. Theme Park Inc. mag nu even koning zijn, maar als in het vervolg de bovengenoemde punten weggewerkt worden, is de rollercoaster franchise weer helemaal terug. De game doet nu echter onaf aan.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • graphics fors verbeterd...
  • gameplay is goed
  • vrolijk
  • prima sound
  • Minpunten
  • als je inzoomt vallen ze alleen wat tegen
  • A.I van je gasten
  • Framerate problemen
  • Had meer in de singleplayer gezeten

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • Fock ehmz Flock!

    hmmm toch maar Killzone2 dan weer spelen.

  • Deze sla ik over.

  • maar een broodje kebab is veel lekekerder!!!!

  • wat jij zegt Rick65

  • Ik denkt dat ik hem toch ga downloaden…



    Van zo'n spellen wordt ik melig xD

  • had ik verwacht

  • Nee, dit soort PSS-games interesseren me helemaal niet. :|

  • Haha, klinkt wel grappig.

    Motherflocker

  • Mmm, misschien als ik geld heb staan op mijn wallet (wat heel zeldzaam is)

  • Njet

  • Flock! blijft echter door die irritaties hangen op het broodje Kebab-niveau en is nooit een volwaardig lamskoteletje



    xD

  • Lijkt me niet erg tof.

  • The Motherflocker XD Jammer dat hij niet zo heel goed is, maar de humor is wel geniaal.

  • Motherflocker! :')

  • Nah, deze ga ik niet spelen. Ben bovendien benieuwd wanneer die wipeout update komt!

  • Is mijn geld niet waard. Denk dat ik genoeg heb aan de trial.

  • LOL

  • Kan hem niet vinden in de store???

  • @Robneck: Hij is nog niet uit in de EU Store misschien.



    Lijkt me best een vermakelijke game, maar ik twijfel een beetje door wat ik lees over de de frustraties die de game kan opwekken. Schapen, die fout springen buiten jouw schuld om… Tja….

  • Lame !!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren