1. Gears of War (X360)

Gears of War (X360)

Op Microsoft’s X06 evenement is, eindelijk zou je zeggen, Microsoft en Epic’s aankomende verkoopcijferkanon Gears of War te spelen. Na wat mensen met welgeplaatste kaakslagen het ziekenhuis in te slaan om de rij voor het spel te verkorten, konden we aan de slag met deze sciencefiction actietitel, vol soldaten, wezens uit het binnenste van de aarde, dikke wapens en natuurlijk pruttelende kettingzagen. Is onze eerste indruk goed en wil je graag alles weten van het spel? Lees het in onze hands-on ervaringen van X06.

De achtergronden van Gears

Ontwikkelaar Epic Games’ hoofdontwerper Cliffy B slooft al twee jaar met zijn team aan het spel dat Microsoft 17 november als bliksemafleider in wil zetten tegen de lancering van Sony’s Playstation 3 (die in Amerika al in november lanceert). Het gaat om een militair derde- en tweede persoons schietspel met een stoere ex-militair en bajesklant in de hoofdrol. Marcus Phoenix is zijn naam en hij is vrijgelaten omdat zijn thuisplaneet, Sera, bedreigd wordt door een ras van onderaards levende wezens, de Locust genaamd. Sera was voordat deze bloederige oorlog begon een paradijselijke woonplaats, niet heel erg verschillend van onze aarde.

Prachtige grote gebouwen en machtige steden in klassieke gotische stijlen domineerde het landschap. Aan het idyllische bestaat van de bewoners van Sera kwam abrupt een einde toen de bewoners van het binnenste van de planeet, de angstaanjagende ‘Locust’ besloten dat het welletjes was. Bewapend met technologisch vergelijkbare wapens, maar fysiek vele malen krachtigere strijders en reusachtige monsters, kregen de Locust al snel de overhand. De prachtige wereld van Sera werd al snel een slachtveld en de mensheid stond op het punt om bedreigd te worden met totale uitroeiing. Ons tere ras trok zich dan ook terug in hun machtige hoofdsstad, waar de Locust niet door de solide granieten aardlagen konden doorbreken voor het uitvoeren van hun dodelijke verrassingsaanvallen.

Zonder het element van de verrassing, zijn de Locust hun slagvaardigheid kwijt en weten de mensen ze over land op afstand te houden. Maar voor hoe lang? Terwijl de strijd zich verplaatst naar het binnenste van de stad, is ook de gevangenis van Marcus Phoenix betrokken in het strijdgewoel. Zijn maat Dominic komt Marcus uit de cel halen in om hem weer in zijn bepantsering te hijsen. Marcus, veroordeeld voor het weigeren van bevelen, zal de menselijke strijdmacht, ‘Gears’ genaamd, moeten redden van de ondergang. Cliffy B is trots op het verhaal, de karakters en de setting, zo laat hij merken in ons interview met hem op X06 en hij wil dan ook snel weten hoe de gamers het spel vinden.

Veel Gears, veel War

Wat Cliffy B vooral belangrijk vind om te melden is dat het geen ‘standaard’ shooter betreft. Het spel leunt namelijk op een zogenaamd ‘dekkingssysteem’, dat de gevechten een tactische en realistische ondertoon geeft. De omgevingen zijn dan ook op een dergelijke manier in elkaar gezet, volgens Cliffy B zelf vergelijkbaar met een level uit Mario van bovenaf gezien, zodat de speler van dekking naar dekking kan ‘springen’ om de vijand op slimme, of gedurfde wijze te elimineren. Marcus Phoenix zal dan ook niet het meest efficiënt zijn als hij brullend en ongenuanceerd richting vijanden rent en schiet. Zijn kracht, eveneens de kracht van Gears of War en zijn simpele besturingsmechanisme, ligt in het levendige schaakspel van het zoeken naar de optimale en meest dodelijke positie.

We moeten gelijk even duidelijk maken dat de speler in Gears of War altijd vergezeld is van zijn maat Dom(inic) en veelal visite heeft van andere soldaten. Naast dat deze brute mannen, die elkaar allemaal door en door kennen wel houden van een onderonsje of een one-liner hier en daar, de nodige ondersteuning geven in gevechten is het commandosysteem voor de medesoldaten beperkt. Cliffy B maakte er dan ook een punt van te melden dat de speler alleen in het verdere verloop van het spel uiteindelijk enkele ‘richtlijnen’ kan uitstippelen voor zijn team, ofwel de speler zal eerder gewenste gedragsindicaties selecteren dan directe aanwijzingen uitdelen aan een team. Vecht je team agressief of juist rustig.

Natuurlijk is de ideale situatie in deze tactische gevechten die waarin een vriend je in split-screen, system-link of via Xbox Live komt versterken in de rol van Dom. Dat behoort dan ook tot de mogelijkheden en kan deze tweede speler je op elk moment dan ook tijdens je single-player game komen versterken. Samen kun je zo alle achievements halen, geheimen vinden en natuurlijk de verschillende levels ontgrendelen. Je snapt dat het spel op deze manier al snel nog leuker is en ook tactisch meer mogelijkheden biedt. Onze ervaring met deze spelmodi zijn goed, ook al is de chaotische setting waarin we deze konden testen niet ideaal.

Moeilijkheidsgraden en de saaiste beginlevels ooit

Je vijand laat zich door jou en eventueel je coöperatieve partner’s tactische capriolen alleen in de makkelijkste spelmodi pakken. De moeilijkheidsgraad is onderverdeeld in drie keuzes, ‘Casual’, ‘Hardcore’ en ‘Insane’. De eerste optie is voor de salongamer, die slechts her en der wat games speelt en wat tijd nodig heeft kennis te maken een dergelijk spel als Gears of War. Natuurlijk zijn vijanden in deze spelmodi oliedom, maar hun wapens doen nog steeds flink pijn.

Geharde gamers zoals wij kunnen aan de bak met de tweede keuze ‘Hardcore’, waarin zelfs hardcore gamers, zo hebben wij persoonlijk enkele malen mogen meemaken, door vijandelijke tactieken verrast kunnen worden. Als jij namelijk niet blijft bewegen dan zullen de vijanden je proberen te omsingelen, of je proberen in het open te lokken. Ze nemen meer dekking en gaan zorgvuldiger om met hun schoten. Het is te doen, maar wij merkte dat wij in onze eerste spelpoging in deze modi flink wat langer bezig waren de Locust te verschalken dan op de andere moeilijkheidsgraad. De laatste moeilijkheidsgraad, die je pas ontgrendeld na het uitspelen van de ‘Hardcore’ campagne, is niet voor iedereen weggelegd. Alleen gamers die de spelmechanieken perfect begrijpen en zich niet laten intimideren of uit het veld slaan, zullen zich hier thuis voelen.

De paar levels die we mochten spelen waren uit het begin van het spel. Nog niet compleet af maar op mogelijk een paar subtiele aanpassingen na, zullen we ze zo ook in het uiteindelijke spel zien. We moeten heel eerlijk zeggen dat deze levels, het gevangeniscomplex en het level daarna wat zich afspeelt in de stad, niet bijzonder inventief waren. Hoewel het hele dekkingsgebeuren en de gameplay op zich bijzonder vermakelijk waren, ontbreekt het duidelijk in het begin van het spel nogal aan de creativiteit. Misschien is dit niet zo raar en is dit bedoel om nieuwe gamers te laten wennen, maar wij vinden het een domme zet, je laat de journalisten toch een paar spectaculaire scènes zien?

Het ‘spectakel’ in de speelbare levels was beperkt tot het gooien van granaten in holen waar Locust uitkwamen, zogenaamde ‘bolo’ granaten die je moet slingeren en via een handige hulpindicator mikt. Dit was een scène die ons erg teleurstelde, aangezien we deze absoluut vaker in een spel hebben meegemaakt en bijna altijd te lang duurt. Een ander ‘hoogtepunt’ uit de eerste drie levels die we konden spelen was een gevecht in een gang, waarbij de speler door een tussenmuur wel vijf minuten in de zelfde ruimte beziggehouden wordt. Er bekroop ons tijdens het spelen van deze levels een klein beetje het gevoel dat we voor de maling werden gehouden en dat Epic zich, in een desperate poging om de spelduur te rekken in deze laatste weken van ontwikkeling, had verlaagd tot het implementeren eeuwenoude trucs uit de doos had getrokken die zelden of nooit als leuk worden ervaren door de gamers.

We zijn dan wel negatief over het tweede en derde level, het eerste gevangenislevel is van deze drie die we konden spelen zonder meer de interessantste. Een mooi ontwerp en goede introductie tot de gameplay verhulde de logisch nog simpele uitdagingen. We twijfelen er absoluut niet over dat het spel na deze eerste drie levels een aantal spectaculaire baasgevechten en creatieve levels zal bevatten, maar als je ons als Microsoft vraagt een indruk te schrijven aan de hand van deze drie beginlevels, dan oogst je wat je zaait; een hands-on waarin wij klagen over de weinig interessant of spannende beginlevels.

Na regen komt zonneschijn

Zoals het spreekwoord gaat moeten we even door deze zure appel heen bijten en ons concentreren wat het spel ons meer te bieden heeft. Zo is er een ingenieus herlaadsysteem bedacht, dat spelers beloont voor het op tijd herladen. Als je herlaadt gaat er boven in de rechter hoek een metertje lopen. Klik je op het juiste moment, in het grijze gedeelte van de meter, weer op herladen, dan gaat alles naar wens. Dit is niet al te moeilijk en heb je zo onder de knie. Mis je echter het herlaadvenster door de zenuwen, omdat je beschoten wordt en onder druk staat, dan zul je net als in het echte leven worstelen met je nieuwe magazijn en de herlaadprocedure langer duren. Heb je echt rappe vingers dan kun je je wapen herlanden door in het witte gedeelte van de herlaadmeter de drukken en vervolgens herlaad je supersnel en heb je ook nog eens extra krachtige kogels voor de komende paar seconden. Leuk bedacht en leuk om te doen!

dekkingsysteem waar we het steeds over hebben is ook een parel van inventiviteit. Feitelijk heb je alleen de A knop nodig om je over het slachtveld te reppen. Loop je rond en ben je bij dekking, dan druk je simpelweg A en Marcus knettert tegen de dekking aan, klaar voor actie. Vanuit deze positie kun je bijvoorbeeld met een druk op de knop en het aangeven van een richting met de analoge stick over de dekking springen of in deuropeningen van de ene naar de andere kant van de deur, of dekking rollen. Extra tof is de functionaliteit van de A knop als je je in gevaarlijk open terrein begeeft. Druk je dan op deze knop dan stormt Marcus voorovergebogen naar voren terwijl de camera heftig schud. Cliffy B vergelijkt deze ‘Roadie Run’ met de beelden die je op CNN krijgt van troepen die al vooroverbuigend rondrennen. Realistisch en stoer! Zeker omdat je vanuit deze draf op dramatische wijze dekking kunt zoeken, of zelfs deuren neer kunt trappen om vervolgens naar binnen te stormen.

Wederom een beperking van de demo die wij gehad hebben is het gebrek aan vijanden dat we hebben mogen aanschouwen en slechts een aantal wapens dat we uit konden proberen. Gelukkig was er ook de mogelijkheid om multiplayer te spelen waarin meer wapens te krijgen waren. Zo zul je naast het normale pistool, ‘Bolo’ granaat en de verschillende machinegeweren ook andere wapens vinden zoals een shotgun, heftige granaatlanceerder en een ‘painter’, waarmee je een grootse aanval van een om de planeet heen draaiend kanon op kunt roepen. Ook moet je niet vergeten dat je een aantal speciale aanvallen uit kunt voeren als vijanden opeens voor je knar uit het niets verschijnen. Zo kun je bijvoorbeeld een granaat in zijn knar douwen zodat deze blijft plakken en hard en wegrennen, of je kunt met de aangebouwde kettingzaag je vijand op gruwelijke wijze door midden hakken. Echt spectaculair en onze persoonlijke favoriet.

Maar, de graphics dan?

Naast al dit leuks dat we hier boven hebben kunnen ervaren willen jullie natuurlijk weten of de graphics echt zo spectaculair zijn als de filmpjes en screenshots beloven. We willen zeggen van wel, maar daarmee zijn we niet helemaal eerlijk. Wederom komt het neer op het feit dat we alleen de eerste drie levels en wat multiplayer omgevingen hebben kunnen zien. Deze zijn, zoals je kon lezen, redelijk saai in zowel gameplay, variatie en graphics. Natuurlijk is het allemaal redelijk indrukwekkend met grote gebouwen en mooie achtergronden en details, maar het zag er allemaal een beetje flets uit in onze ogen, in plaats van scherpe kleuren en goede contrasten.

Ongetwijfeld hielpen de slechte televisies ook weinig, maar hierover is de jury nog even in conclaaf tot het spel uitkomt. Ook konden we wat inconsistenties zien in de manier waarop het spel met schaduwen omgaat. Soms heeft iets wel een schaduw en soms niet. Slordig, vinden wij, hoewel we nog een minuscule hoop hebben dat deze problemen bij release zijn opgelost. We denken van niet, want bij een dergelijke grafisch intensieve titel moet je ergens compenseren. Het spel is overigens rijk aan tussenscènes en zal net als Halo 2 aan één stuk zonder laadtijden uit te spelen zijn, wat dan wel weer knap gedaan is. Het acteerwerk in de tussenscènes die wij zagen was echter matig en we kunnen alleen maar hopen dat het verderop in het spel beter is.

Voorlopige conclusie

Je hoort het al, Microsoft’s aankomende kaskraker heeft, wat ons betreft, niet een ideale indruk kunnen geven aan ons. Eigenlijk komt dit alleen de bijzonder slechte presentatie van het spel aan de journalisten. Zoals je kunt lezen kregen helaas we de eerste drie beginlevels van het spel te spelen waarin weinig spannends of interessants gebeurt. De gameplay lijkt echter in orde, mits in interessante omgevingen geplaatst en de handige besturingsmechanismen die Epic bedacht heeft, zoals het nemen van dekking, de ‘Roadie Run’ en het herlaadsysteem, maar ook een context afhankelijk Y knop waarmee op filmische wijze punten van interesse aan de speler getoond worden, zijn van hoge kwaliteit. Het is jammer dat we niets iets konden zien van het spel dat leek op die demonstraties en filmpjes die vorige jaren getoond werden.

Ons vertrouwen in Gears of War is niet geschaad, sterker nog, na het ervaren van de gameplay, de prachtige coöperatieve mogelijkheden voor twee spelers en de grappige multiplayermodus kunnen we niet wachten voordat we aan de slag kunnen. Het is echter jammer dat we jullie niet kunnen vertellen hoe onmogelijk vet en spannend het spel wordt aan de hand van eigen ervaringen. Bereid je vast voor op een drietal beginlevels die oud, ietwat saai en ongeïnspireerd aanvoelen en alleen geschikt zijn om de gameplay onder de knie te krijgen. Natuurlijk is het nadat je deze levels achter de rug hebt zonder twijfel non-stop spektakel en gruwelijk vette gevechtsscènes met monsterlijke wezens en eindeloos creatieve omgevingen, toch Epic? Toch Microsoft? Wij hopen, en twijfelen eigenlijk niet, dat dit zo is. Het speelt en bestuurt erg goed, maar of de verdere levels en het verhaal ons bij de ballen kunnen grijpen om nooit meer los te laten, dat hebben we nog niet kunnen ervaren.

Conclusie en beoordeling

None

etg goed spel die nog best wel wat uurtjes achter elkaar kan worden gespeeld. en online zal het misschien nog meer worden gespeeld dan Halo2
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • vette graphics
  • multiplayer
  • co-operative mode
  • online
  • Minpunten
  • geen verhaal
  • de storingen die nu nog online voorkomen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kansloze gasten, laat gewoon lekker zitten man, jullie bakken er niks van!!!!



    Quote:



    En jij snapt er niks van…



    Snap jij er wel wat van Obie. Sinds Most Wanted is EA al aan het blunderen met slechte, niet lopende nfs games. Ze hebben nu weer wat nieuwe fouten uitgevonden en brengen daar nu een update voor uit.





  • Kansloze gasten, laat gewoon lekker zitten man, jullie bakken er niks van!!!!

    En jij snapt er niks van…



    OT: Ik ben wel benieuwd wat de inhoud is van de patch.


  • Ze proberen het tenminste nog.

  • Als de patch goed is dan wil ik het spel nog wel kopen!

  • Ach, laat ze maar proberen, NFS heeft onderhand zo'n slechte naam gekregen dat het niet meer nodig is.

  • Framerate problemen op de PS3 lost Black Box niet op, dat ligt aan dat ding zelf. Kijk maar naar Skate 2: Gamekings: Fucked up framerate op PS3…

  • Dat ze er maar een splitscreen speelmodus bij gooien.

  • Wie speelt die game eigenlijk nog.. Sorry, deze game is verneukt aan alle kanten,laat die game voor wat het is,en ga samen met criterion een keer werken aan een echte goede Need for Speed,of een goed vervolg van Burnout Paradise die eind 2010 moet gaan uitkomen

  • Updates moet je zien als een pluspunt. :-)

  • Een patch dat je je geld terug krijgt om een ECHTE race game te kopen zeker xD

  • Fijn voor die 17 mensen wereldwijd die de game ooit gekocht hebben.

  • Mooii ik ben benieuwd!

  • Spel is toch al verkracht.



    Btw, ook voor de Wii? Hoe willen ze dat doen dan o_o

  • laat dat lijk van een NFS toch rotten en werk hard aan Skate 2.



    BTW ik heb geen problemen met de framerate van de demo.

  • Ik weet niet hoor maar ik vind het een super game, paar foutjes maar met de patch zal het nog veel leuker worden ik kijk er al naar uit :)

  • egt niet normaal

  • Kansloos! Undercover is echt een k*tgame, misschien maakt de patch dit goed maar ik verwacht er niet veel van.

  • ben benieuwd

  • Waarom iedereen zo negatief? Het zal dan misschien een slechte racegame zijn maar laat ze het dan op zijn minst met een patch proberen op te knappen je weet maar nooit. Toch ben ik benieuwd

  • @Trace: Ik ben idd ook benieuwd hoe ze dat voor de wii willen gaan doen..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren