1. Fire Emblem (GBA)

Fire Emblem (GBA)

Fire Emblem is een game die al jaren draait in het land van de rijzende zon. Intelligent-Systems heeft daar al 6 delen achter gelaten, voordat het eerste deel naar EU komt. Een goede beslissing? of had de serie beter in Japan moeten blijven.

Geschiedenisles

Nintendo durfde het eindelijk aan om Fire Emblem in het westen uit te brengen. Waarschijnlijk door het succes van een andere strategische serie van Nintendo, namelijk Advance Wars. Advance Wars is ook een langlopende serie vanaf de NES die erg populair is in Japan. In Japan ook wel geheten: Famicom Wars, Super Famicom Wars. Vanaf de launch van de GBA had Nintendo een versie klaar liggen en het werd een groots succes. Gelukkig maar, want anders had Nintendo misschien de overstap met Fire Emblem niet durven wagen.

Verschil?

Fire Emblem is een serie waarin het turn-based, strategie en rpg-elementen centraal staan. Wat Advance Wars doet met de eerste 2, zo is bij Fire Emblem het 3e toegevoegd. Waar Advance Wars zich meer in een moderne setting afspeelt, speelt Fire Emblem zich meer af in soort Middeleeuwse setting. Dus verwacht kastelen, ridders, piraten e.d. in plaats van tanks, vliegtuigen en onderzeeboten. Voeg daar RPG-elementen en een sterk verhaal aan toe en je hebt het onderscheid tussen Fire Emblem en Advance Wars. Een ander uniek eigenschap dat Fire Emblem heeft is dat je niet oneindig troepen kan uitpoepen zoals bij Advance Wars, maar met een beperkt aantal vaste personages moet doen. Een extra strategisch element is dat als er 1 van je strijders doodgaat, je die ook voorgoed kwijt bent.

Fire Emblem 7

Zoals al eerder gezegt is dit deel het 7e deel in de serie en de eerste in het westen. Eigenlijk zijn 6 en 7 door elkaar gehaald. Want Fire Emblem 6 is een vervolg van Fire Emblem 7. Een prequel dus. Al maakt dat voor ons Westerlingen niet veel uit, aangezien wij toch Fire Emblem 6 niet kennen. Het enige wat wij weten van Fire Emblem 6 is dat Roy(Super Smash Brothers Melee) erin zit. Het verhaal van Fire Emblem 7 begint als volgt:

Lang geleden leefden mensen en draken in harmonie met elkaar. Ze deelden veel wijsheid met elkaar en leefden gelukkig. Maar op een gegeven moment brak er oorlog uit tussen mensen en draken. Deze oorlog werd de Scouring genoemd. 8 Helden van de mensen versloegen de draken en verwijderde ze naar een andere dimensie. Er een millenium gepaseerd.

Als jonge tacticus zwerf je door het land Biran. Hongerig en bewusteloos word je aangetroffen door de jonge Lyndis, een meisje van de Lorca Tribe. Die woont op de vlakten van Sacae. Als je weer bijkomt vraagt ze hoe je heet(je mag jezelf een naam geven) en ze vertelt wat over haar zelf. Even later word haar dorp overvallen door bandieten en bied je haar je tactische talenten aan. Dat is het begin van een lange weg missies onder leiding van jouw commando. Even voor de duidelijkheid, je neemt zelf geen plaats in in de gevechten. Over het verhaal vertel ik niet veel meer, want dat pluis je zelf maar lekker uit.

Strategie

Naarmate je verder komt in het spel, zullen steeds meer mensen bij je groep aansluiten. Zoals Paladins, Fighters, Myrmiddons enz. Op den duur moet je kiezen uit een aantal personages om je missie mee te doen. Er is vaak een limiet van 10/12/11 personages die je kan kiezen om mee te vechten. Het is aan jouw de kunst om een zo goed mogelijk uitgebalanceerde groep te krijgen. Zoals 1 sterke Archer, 1 Berserker, 1 Warrior. Want elk personage heeft z'n eigen class en zijn eigen vaardigheden. Zo kan een Fighter goed overweg met een Bijl, een Knight met een speer, en Mages met Magie. Wat erg belangrijk is is de Wapen Triangle. Zwaard wint van Axe, Axe wint van Lance etc. Voor Magie werkt het systeem hetzelfde. De missies zelf zijn aardig varierend. Het kan bestaan uit het simpel weg uitroeien van alle vijanden, het veroveren van de troon, of iets/iemand verdedigen. Wat ook een leuke optie is het Supporten, erg ondergewaardeerd als je het mij vraagt. Veel mensen weten niet eens hoe het werkt! Dus besteed ik nu een aparte alinea aan "Het Supporten".

Support

Zoals de naam al aangeeft is het bedoeld om je team te ondersteunen. Voordat je begint aan een battle kan je bij Nils vragen(vanaf Chapter 22) welke personages met welke personages kunnen supporten. Op het speelveld moet je de desbetreffende personages naast elkaar laten staan voor een aantal beurten en je kan supporten. Allemaal heel leuk en aardig, maar wat kan je ermee? Een heleboel. Als de personages met elkaar gesupport hebben en hooguit 4 vakjes van elkaar vandaan staan. Heeft diegene die aanvalt meer kans op een Critical Hit(3x zoveel schade als normaal). Diegene kan ook meer schade uitdelen. Ook in het verdedigend opzicht heeft het voordeel. Vijanden hebben het moeilijker om hem te raken en diegene z'n Defence is een stuk hoger. De gesprekken zelf zijn ook erg leuk om te lezen. Zo kom je meer achtergrond te weten over de personages en vaak zijn die gesprekken erg humoristisch. Ook kun je personages aan elkaar koppelen waardoor je een ander einde krijgt van die personages. Je kan zelfs extra artwork unlocken........

Conclusie en beoordeling

None

Ik kan nog lang doorlullen over hoe geweldig Fire Emblem wel niet is, maar het is gewoon een spel dat je zelf moet beleven. De emotionele muziek en sterke verhaallijn, de leuke characters en de ijzersterke gameplay maken dit tot een toppakket. Ook kan je hier heel lang mee bezig zijn, de eerste speelsessie ben je zeker wel 25-30 uur mee bezig. Dan heb je naar alle waarschijnlijkheid niet alle geheimen ontdekt. Must-Have voor alle GBA en DS bezitters. Nu maar hopen dat ze ooit Fire Emblem 6(opvolger van deze) hier in Europa uitbrengen.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • TBS op z'n best
  • Vaste band met je team
  • Goed verhaal
  • Hoge replay-waarde
  • Audiovisueel goed verzorgt
  • Minpunten
  • Opvolger is hier nooit uitgekomen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Het zal in totaal gaan om duizend mensen van diverse afdelingen.

    Dat is een flink aantal zeg…



    worden er grote groepen van testers ontslagen

    Dat is pas een baan :P



  • Door wanbeleid van EA van alles maar overkopen zitten ze nu in de problemen, als ze niet zo gretig waren geweest dan konden al deze bedrijven nog gewoon mits ze goede games uitbrachten bestaan.

  • Waarschijnlijk ziet EA meer heil in Bioware als MMORPG ontwikkelaar. Mythic heeft zijn kans gehad, maar het is niet de WoW beater geworden.

  • De geschiedenis herhaalt zich, misschien toch even te ambitieus geweest met het overnemen van andere studios voor een bom geld.

  • Het is geen gerucht, het is inmiddels al bevestigd

  • Zucht, Electronic Arts heeft zichzelf tegengewerkt hiermee. Helaas… :(

  • Haha, EA heeft er dus echt geen spijt van de overnames. Het gaat namelijk niet om die studio's zelf, maar om het marktaandeel.



    Vet pech, maar het was te verwachten. Al was het niet nu gebeurd, dan was het wel een andere keer met een recessie gebeurd.

  • @RidleyNL

    Rare redenatie. Waaruit lees jij dat het een WoW beater moest zijn?

    Warhammer en WoW verschilt teveel van elkaar om dat echt te kunnen vergelijken. Sure, het is een MMO spel en het concurreert met elkaar maar dat lijkt mij dan juist weer anders…

  • jammer… nog één weg. Gaat hard zo.

  • egt wel jammer

  • zonde

  • en worden de mensen die over de kwaliteit van game gaan op staande voet ontslagen.

    Misschien handig om toch wat kwaliteit in de games te laten zitten.

  • Klote zeg, al dat financiële gezeik..

  • Dat is klote, zo wordt de kwaliteit uit Warhammer Online gehaald.

  • @Ridley



    Waarom heeft Mythic zijn kans gehad, ze hebben een verschrikkelijk solide game neer gezet die qua functies niet heel veel onder doet voor WoW. Bovendien spelen meer dan 1 miljoen (bijna 2 dacht ik) mensen die game, wat niet slecht is.



    Ik ben wel fan van BioWare, maar dit heeft niks te maken met de verschuiving van interests bij EA. Ze ontslaan banen die te maken hebben met het testen en onderhouden van de game, omdat ze sowieso banen moeten schrappen en deze banen het minst gevolgen hebben voor de game.



  • ik speel die spel

    ik krijg bine 1min ANTWOORD



    nou als dast niet snel was dan weet ik ook niet meer


  • En binnen enkele maanden zal EA zijn afdelingen moeten verkopen om geld te winnen.

  • Ik lees hier weer verschillende leeghoofdige reacties over de overname drift van EA. Ik geloof dat de kredietscrisis nog altijd de reden is van deze ontslagen en de verslechterde situatie bij EA en niet het overnemen van al dan niet succesvolle studio's. Denk nou eens na voordat je iets schreeuwt.

  • Warhammer online hmm wat en klote game geen wonder dat daar mensen verdwijnen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren