1. Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D (NGC)

Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D (NGC)

- Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D. Revolution, moet vast een van de langste game namen ooit zijn. Dus voortaan kort ik het nu maar af naar PSOIII. PSOIII is de opvolger van Phantasy star online Iⅈ die voor de Gamecube en Xbox verscheen. PSOIⅈ waren leuke RPG’s maar PSOIII gooit het over een hele andere boeg, het is namelijk een kaartspel.

Ik hoor nu velen al “bah! Een kaartspel!” roepen maar zet dat vooroordeel opzij en ga eens een kaart spel spelen, je merkt dan wel hoe verslavend die games wel niet zijn. Vooral als je net na een gevecht, weer nieuwe kaarten krijgt en er zit een zeldzame tussen. Maar zit deze kaart game ook goed in elkaar?

Een Ark die wordt aangevallen door een hunter, het meest voorkomend

scherm wat je ziet in het spel.

Exact hetzelfde

Het verhaal gaat verder na de gebeurtenissen van deel 2. Je kreeg in deel 1 en 2 al te horen over hunters die kritiek hadden over de overheid van Pioneer2 en hier bereikt het conflict tussen deze hunters en de overheid een climax. Deze hunters zetten een verzet op tegen de overheid de Arks genaamd. Natuurlijk vind de overheid dit niet leuk en stuurt zijn eigen hunters er op af. Dus je kunt 2 kanten kiezen de Hunters of de Arks. Wat is het verschil tussen deze 2 groepen? De hunters gebruiken zwaarden, geweren en toverstokken terwijl de Arks weer gebruiken maken van beesten oproepen. Net als in het vorige deel kan je ook hier je eigen personage maken, trouwens komt het scherm je bekend voor? Dat klopt want de character create scherm is exact hetzelfde als die van het vorige deel! Echt, maar ook echt alles is hetzelfde, de muziek, de achtergrond, kledingsoorten, ras etc echt alles. Dat bewijst maar weer eens dat Sonic team echt aandacht had besteed aan deze game. wat ook meteen opvalt is dat ze ook niks van de graphics hebben opgepoetst, dat klopt die dreamcast graphics van het vorige deel zijn nog steeds hetzelfde hier! Leuke aan het vorige deel was, als je karakter creëerde dat je ook een type embleem kleur kreeg zodra je alle gegevens waren ingevoerd, bijvoorbeeld Skily, yellowboze, pinkal. Het leuke er aan was welke embleem kleur je was had ook effect wat voor dingen je vond, bijvoorbeeld pinkal kan alleen dat soort wapens vinden en yellowboze kan alleen dit soort wapens vinden.Dat zorgde er voor dat je moest ruilen om alles compleet te krijgen en alle vindingen waren dan ook uniek want je vriend met de andere kleur kon dat soort wapens weer niet krijgen. Hier maakt het helemaal niks uit welke type embleem kleur je krijgt, iedereen kan dezelfde kaarten krijgen. Waarom hadden ze het dan er überhaupt in gepropt. Nog een leuk weetje over personage, eigenlijk is hij/haar compleet waardeloos want je kan hem/haar alleen zien in de command center. Je gebruikt story personages in gevecht en je eigen personage zie je dus niet. Dus eigenlijk hadden ze die hele personage creëer modus er uit moeten laten, sinds je personage toch weinig gebruikt in het spel.

De command center, enige stuk in de game waar je personage kan zien en gebruiken.

Arme Arks, arme.. arme.. Arks.

Als je net als ik, zat was van al het gehak, geschiet en spreuken geroep van het vorig deel toen je met de Hunters speelde. Dan zou je ongetwijfeld de Arks hebben gekozen, slechte zet, erg slechte zet. Het klinkt leuk beesten oproepen en het vuile werk voor je opknappen, was het niet dat het spel ongebalanceerde als de pest is. Je merkt al snel op dat de Hunters alleen direct kunnen aangevallen worden als al hun wapens kapot zijn, ja ze krijgen 1 HP er af als een wapen kapot gaat. Maar dat duurt zo ontzettend lang dat ie tegen die tijd jou personage al lang dood heeft. De Arks kunnen wel gewoon direct aangevallen worden. Wat je ook meteen opvalt, is dat Arks dubbel de kosten van bewegen moet betalen vanwege de beesten. De hunter hoeft alleen de kosten te betalen van zich zelf , de Ark moet dus veel meer punten uitgeven per beurt. Over dat gesproken laat ik in kort uitleggen hoe dat werkt. Je gooit 2 dobbel stenen de een geeft aanval’s punten de ander verdediging’s punten. Aanval’s punten gebruik je voor oproepen van wapens en monsters en lopen en aanvallen, verdediging’s punten alleen voor verdedigen. Zoals je ziet heeft de Ark hier al een minpunt sinds de beesten ook moeten bewegen en dat is helaas niet het enige minpunt aan de Arks. Zoals ik al eerder zij, de Arks kunnen gewoon meteen direct aangevallen worden en de Hunter computer negeert de monsters vrijwel altijd en gaat altijd achter je Ark aan en menselijke spelers doen dat natuurlijk ook. Valt daar eigenlijk wat aan te doen? Ja, je kunt A) versper de weg met je beesten zodat de Hunter niet bij je kan komen of B) roep een monster op die als kracht heeft dat hij eerst dood moet voordat je de Ark kan aanvallen. Welke keuze je ook kiest het heeft beide geen zin. Keuze A lijkt eerst het meest logische maar er zijn altijd zwaarden, geweren en spreuken die gewoon dwars door je monsters heen gaan en je Ark kan raken. Dan hoor ik je nu zeggen, maar dan plaats je een blokkade van beesten toch wat verder op? Probleem is je moet een hele blokkade van zwakke beesten dan oproepen en dan heb je niet genoeg ruimte voor sterke beesten. Dan heb je B nog, helaas zijn beesten die dat soorten krachten hebben zwak en kunnen niet veel schaden uitrichten aan de Hunter dus vergeet dat ook maar. De Ark story is ook een ware gruwel om te voltooien in tegenstelling tot de Hunter story die je met grootst gemak voltooid.

het mag er groot en sterk uitzien maar het word toch zo gepewoned door zwakke wapens of zwakke beesten.

sterkere kaarten die door zwakkere kaarten worden verslagen

Vond je dat al klote klinkt? Wacht het word nog erger. Dat wat mij betreft de hele game verpest. Waar ik het eerder over had, de ruimte het limiet ervan wat je kunt inzetten.

Net als elke kaart RPG krijg je sterkere kaarten wanneer je level omhoog gaat en als elke kaart RPG wil je je sterk zeldzame kaarten gaan uittesten en voor de lol een zwakkeling compleet weg vagen, grote kans dat de zwakkeling jou eerder weg vaagt. Waarom? Die sterke zeldzame kaarten kosten veel aanval’s punten om op te roepen en kosten ook veel ruimte. Je kunt van een sterke kaart meestal maar eentje oproepen en de zwakkeling kan 3 of 4 of zelfs 5 van gemiddelde zwakke kaarten oproepen. Dus word je sterke beest of wapen al snel overweldigd en nog maar te zwijgen dat je maar het geluk moet hebben een 6 te gooien om die sterke kaart op te roepen. Dus wat voor nut hebben die sterke kaarten als je het net zo goed met zwakke kaarten het kan doen en het zelfs beter doet dan sterkere kaarten. Er was zelfs een baas bij de Hunter story die ik met me sterke kaarten deck niet wist te verslaan, vanwege ik het maar een keer een sterke kaart kan oproepen want al me ruimte zit dan vol, ik probeerde voor de lol met een oude beginners deck van mij eens. Het enge is, ik versloeg die baas ook nog. Dat doet gewoon eigenlijk pijn om te weten al die zeldzame sterke kaarten waar je hard voor hebt gewerkt zijn eigenlijk compleet waardeloos.

Een kritiek punt van het vorige deel was dat het verhaal zo slecht ingeleid werd door de hele game. Hier is het ook niet veel beter hier word het ingeleid via stripverhaaltjes in plaats van lappen tekst. De stripverhaaltjes zijn mooi weergeven maar het probleem is, ze verschijnen alleen als je bepaalde story personages inzet. Ik ga er van uit dat je gewoon een story personage kiest puur voor zijn krachten en door de hele story met hem/haar speelt, zoals ik ook deed dan zie je weinig van het verhaal maar meestal weet je toch niet welke personage je moet inzetten om een stripverhaaltje te activeren. Oké er zijn stukken waar je verplicht wordt een bepaald personage in te zetten maar dat gebeurt zelden. Mocht je al deze gruwelen kunnen weerstaan dan zal je vast en zeker stoppen als je level 40 hebt bereikt want dan heb je alle gewone kaarten al en dan kan je alleen de zeldzame kaarten krijgen, de SS en S kaarten genaamd. Maar de kans dat je deze kaarten krijgt is zo ontzettend zeldzaam. De kans dat je deze kaarten krijgt worden steeds groter naarmate je meer levelt, maar dat duurt uren voor dat je een level omhoog gaat net als elke kaart game duurt een gevecht meestal een 3 kwartier of een uur dus vergeet maar als je denkt ze allemaal te kunnen krijgen.Wat ook teleurstellend is, er zitten helemaal geen nieuwe monsters of wapens in dit nieuwe deel alles is over gekopieerd van het vorige deel en er zijn zelfs wat verloren gegaan.

Belief it, this PSO sucks that much.

Pijnlijk

Nog iets dat deze game redt van een complete 1? Ja, het verzamelen van kaarten werkt net zo verslavend als elke kaart game. Je hebt wel telkens het gevoel als je nieuwe kaarten gaat krijgen “ik hoop dat er een zeldzame tussenzit!”, ook al is de kaart tijdens gevechten helaas waardeloos. De muziek is net zo raar als het vorige deel en je moet er van houden. Ik vond het goed maar weet het niveau helaas niet te halen van zijn voorganger. Het weet ook de zelfde sfeer een beetje uit te stralen van het PSO universum maar dat is ook tegelijk pijnlijk sinds rest van het spel zo slecht is.

Conclusie en beoordeling

None

kortom een zwarte pagina in het phantasy star online serie. Al heb je het vorige deel niet gespeeld moet je dit deel als nog mijden als de pest. haal het vorige deel die is veel beter en laten we allemaal dit misbaksel vergeten en doen alsof het nooit bestond.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • muziek is oke
  • het kaart systeem werkt nog steeds veslavend
  • dezelfde sfeer als PSOI&II.
  • Minpunten
  • verouderde graphics
  • slecht balans
  • sterke" kaarten die eigenlijk nutteloos zijn
  • veel gekopierd van het vorige deel.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren