1. Castlevania: Dawn of Sorrow (NDS)

Castlevania: Dawn of Sorrow (NDS)

Transylvanië, land der vampiers en het land waar een paar jaar geleden vampierheer Dracula, met een steek van een houten punt door zijn hart aan zijn einde kwam. Dit gebeurde na de eerste herrijzing van de beroemde vampierheer en na vele jaren vrede, lijkt alles gewoon. Totdat Soma Cruz, een afstammeling van Dracula, door een mysterieuze vrouw wordt gedwongen zijn gave om zielen tot zich te laten komen, tentoonstelt. Soma komt na de kleine strijd tegen een skelet, een rotsreus en een leeg harnas, te weten dat deze mysterieuze vrouw van plan is om Dracula te laten herrijzen. Soma gelooft er natuurlijk niks van, aangezien alleen een afstammeling de vampierheer Dracula kan laten herrijzen en zover hij weet, is hij de enige afstammeling van deze beroemde vampier. Hij besluit de vrouw achterna te gaan en komt uit in een leeg dorp, vol met zombies en andere dode wezens. Zonder angst neemt hij zijn mes, het is tijd de aarde te behoeden voor de vampierheer.

Zombies, skeletten en weerwolven. Ongewoon? Nee, mensen die Castlevania al lang volgen, weten dat we te maken hebben met een horrorgame en dus zullen over het scherm de nodige liters bloed lopen. Soma is buiten dat hij afstammeling is van Dracula, ook nog eens een zeer goed vechter en niet alleen met zijn handen. Soma valt te zien als bovennatuurlijk, zeker vanwege het feit dat hij zielen van gevallen vijanden tot zich kan nemen. Hij kan met vele wapens goed thuishouden en dat vanwege zijn vampierkrachten. Maar iedereen zit natuurlijk te trillen op zijn stoel voor het volgende antwoord: hoe willen ze Dracula laten herrijzen terwijl dit volgens Soma onmogelijk is? Dat is eigenlijk zeer makkelijk te beantwoorden, als je de moeite doet om wat speurwerk te verrichten en de nodige raadsels oplost die zich in de game bevinden. Over de raadsels ben ik zeer te spreken, want deze bevatten de nodige actie met zwaar geschut zoals een bijl of zwaard. Maar laat ik niet om het uiteindelijke antwoord heen draaien, het is eigenlijk best simpel. Twee mensen zijn tijdens Dracula’s val geboren, net op het moment dat hij de houten punt door zijn hart kreeg en deze mensen hebben van hem net als Soma bovennatuurlijke krachten gekregen. Door hun bovennatuurlijke krachten zijn zij de perfecte kandidaten om Dracula op te volgen als Vampierheer. Dit willen ze bewijzen en daarvoor moeten ze Soma doden. Soma treft het dus weer, opgejaagd door twee gekken met krachten net als hij.

Helaas moet ik meedelen dat deze game jammer genoeg weinig gebruik maakt van het Touchscreen van de DS, behalve als je het leuk vindt elk menu dat verschijnt aan te tikken. De stylus wordt wel gebruikt bij de eindbazen, die tevens een hogere AI hebben dan de tegenstanders die los rondlopen en vaak een aanval zullen doen om je van hun weg te houden. Je ziet wel dat de graphics volop tot hun recht komen in deze game, ook al is de game compleet in 2D. Het gebruik van schaduweffecten bij elk bewegend object, laat de game nog wat extra uitblinken in zijn stijl van graphics. Donkere gangen, spoken en een heleboel bloed. Alles wat je maar kan bedenken bij horror, steekt in deze game. Hoewel de stylus bij deze horrorgame weinig wordt gebruikt, buiten bij het maken van de zogenaamde Magic seals, verwacht je dat dit wordt goedgemaakt door iets anders. Bij vele games die licht gebruik maken van het Touchscreen is dit niet het geval, maar Castlevania is een uitzondering op die regel. De game stuurt zeer soepel en hiermee wordt het weinige gebruik van het Touchscreen meer dan goed gemaakt. Bij het horen van de wind, de druppels vallend in de donkere gang en de typische orgelmuziek die je vaak terugvindt bij een kasteel, besef je dat we met echte horror hebben te maken. De muziek van Castlevania: Dawn of Sorrow, het valt met vele woorden te beschrijven. De orgelmuziek die door het kasteel heengaat, zal menig gamer die nog nooit een horrorgame heeft gespeeld koude rillingen geven.

Er valt eigenlijk nog maar weinig te vertellen over deze game, buiten dat deze mij meermaals wist laten schrikken. Het is natuurlijk niet alledaags dat je iemand tegenkomt met een halfkapot oog, waarvan een ander is bedekt met een soort mislukt leren hoedje. Ook dat je twee afstammelingen van Dracula die net als hoofdfiguur Soma bovennatuurlijke krachten bezitten tegenkomt, is allesbehalve normaal. Maar Soma weet dat hij met een bot mes en wat slappe zielen de strijd nooit zal winnen. De zielen zal hij kunnen verzamelen door het verslaan van vijanden en de wapens kan hij krijgen via een goede vriend, die toch zijn rommel van zijn vorige winkel kwijt moet. Ook kan je deze wapens nog eens versterken door de hulp van Yoko Belnades, die met het nodige accessoire het betreffende wapen aan kracht kan laten toenemen. Maar ik heb het nog niet gehad over de vele extra’s die deze game bevat, want dat is bepaald niet mis. Zo heb je de optie te trainen tegen geziene vijanden of de gewaagde Boss Rush mode te proberen. Mijn oog viel echter op de optie om met z’n tweëen zielen te ruilen, wat best handig kan zijn. Zo kan je vrienden verder helpen of zij net jou, aangezien je vaak afhankelijk bent van je verzamelde zielen en natuurlijk de nodige bescherming die je om de zoveel tijd vindt in het kasteel. Ook is er de optie om tegen elkaar te vechten, wat ik graag noem: de strijd om de titel, beste vampierenjager. Wat valt er te zeggen? Castlevania: Dawn of Sorrow is een game waar je je tanden inzet, tot het einde van de game.

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel mensen verwachten dat games die op een handheld met Touchscreen worden gespeeld echt gebruik maken ervan, zullen niet erg blij zijn. Castlevania: Dawn of Sorrow maakt tegenover andere games weinig gebruik hiervan, maar maakt dat weer goed met de zeer soepele besturing en het actievolle verhaal. Hoewel loslopende vijanden meestal over een lage AI beschikken, weten de vele eindbazen dit meer dan goed te maken en met zo’n rillinggevend deuntje is de horror compleet. Aan allen die een goede game zoeken om hun verzameling uit te breiden, met Castlevania: Dawn of Sorrow maak je zeker geen miskoop.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal vol actie
  • Zeer soepele besturing
  • Audiovisueel zeer goed
  • AI van de eindbazen
  • De horror valt letterlijk te voelen
  • Genoeg wapens om je te verdedigen
  • Het upgraden van je wapens
  • Minpunten
  • AI van loslopende vijanden
  • Weinig gebruik van Touchscreen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren