1. Star Fox Adventures: Dinosaur Planet (NGC)

Star Fox Adventures: Dinosaur Planet (NGC)

Er gebeuren verschrikkelijke dingen in deze wereld. Terroristen vliegen gebouwen in, geestelijk gehandicapten worden president van Amerika, mensen verhongeren, steden worden weggevaagd door tsunami's en orkanen, kleine kinderen worden gedwongen tot prostitutie en Rare gaat weg bij Nintendo. Vooral dat laatste staat bij menig mens op nummer 1 in zijn top 10 van 'meest verschrikkelijke dingen van de afgelopen 10 jaar'.

Rare's afscheid

Want ja, jongens en meisjes. Het is waar. Rare is weggegaan bij Nintendo en is vertoefd naar Microsoft. Nu hoor ik jullie roepen: "Maar Rare zit toch nog bij de GBA en DS?". Dat klopt, maar Rare was juist zo goed in het maken van grote, unieke en epische avonturen, die logischerwijs nogal wat grafische kwaliteit en snelheid van processoren verlangt. Denk aan games zoals Banjo & Kazooie, Conker's Bad Fur Day, Perfect Dark en Donkey Kong 64. Stuk voor stuk toppers voor de N64. Al dat moois moeten we nu dus missen op onze kleine kubus, althans, op één avontuur na: Starfox Adventures.

Rare was al een hele tijd bezig met het ontwikkelen van twee games voor de N64; het vervolg op Starfox van de SNES en de op zichzelf staande game voor de N64; Dinosaur Planet. Toen de N64 op sterven lag en beide games nog niet gereleased waren, werd de ontwikkeling gestopt.

Toen kwam de grootmeester Shigeru Miyamoto om de hoek kijken, sloeg de Rare medewerkers in het gezicht en vertelde ze dat dat de games samengesmolten moesten worden, zodat het één grote launchgame kon worden voor Nintendo's nieuwste console: de Gamecube. De mensen bij Rare deden precies wat de man met de lelijkste glimlach van Japan zei en zo ontstond er een nieuwe game, genaamd Starfox Adventures: Dinosaur Planet (SFA).

Er was eens een pratende vos...

De game begint met een introfilmpje, waar je de vrouwelijke vos Krystal op een dino in de lucht ziet vliegen. Het spel geeft je vrijwel meteen de controle over haar, waardoor je meteen aan de bak moet. Na wat geschiet met haar staf, ontmoet je General Scales. Deze dictator heeft met zijn troepen, genaamd SharpClaws, Dinosaur Planet verovert.

Hij heeft de planeet in vier stukken verdeeld en is van plan om alle bewoners uit te roeien. Om dit plan te laten slagen heeft General Scales speciale geesten nodig; de Krazoa Spirits. Die Spirits zorgen namelijk voor al het leven op Dinosaur Planet.

De bewoners op de planeet zijn echter zo gek nog niet en hebben de Krazoa Spirits verstopt in een tempel. Krystal gaat naar de tempel, maar raakt onderweg haar staf kwijt. Ze krijgt het toch voor elkaar om één Spirit te bemachtigen, maar raakt daarbij wel gevangen in een groot kristal.

Dan krijgt Fox Mccloud bericht dat er iets goed fout is op de planeet en het is aan hem de taak om van Dinosaur Planet weer één geheel te maken. Om dit voor elkaar te krijgen moet Fox vier SpellStones vinden. Als Fox aankomt op Dinosaur Planet ziet hij een staf liggen. Hij raapt hem op en krijgt vervolgens Krystal te zien als hologram, die hem precies vertelt wat er loos is. Het wordt Fox allemaal duidelijk. Hij fronst een keer en besluit meteen op pad te gaan om zijn taak uit te voeren én om Krystal te redden.

"I've got the magic stick"

De staf die Fox vond, is geen gewone staf. Hij heeft namelijk verschillende krachten, die je moet gebruiken om vijanden mee te verslaan of om puzzels mee op te lossen.

Op het begin heb je niet meteen alle krachten tot je beschikking, maar naar mate de game vordert zul je steeds meer krachten bezitten. Zo kun je op den duur aardbevingen veroorzaken, ijs schieten en vlammenwerpen.

Vechten doe je ook met je staf. Zodra je een vijand tegenkomt, 'locked' de game automatisch op de vijand, waardoor je om hem heen gaat cirkelen (á la Zelda). Vervolgens ram je een paar keer op de A-knop en Fox maakt er een combo van. Die combo's zien er erg gelikt uit en je kunt ze ook nog bijsturen met de Analoge stick. Houd je bijvoorbeeld tijdens het slaan de Analoge stick naar beneden, dan geeft Fox een paar flinke tikken onder zijn tegenstanders kin.

De C-stick

De C-stick wordt bijna in geen enkele Cube game echt gebruikt als handelknop; meestal bestuur je de camera met deze stick. In SFA gebruik je de C-stick echter als snelkoppeling naar je rugzak. Als je met de C-stick beweegt, opent zich een klein venstertje waar je dan allerlei items uit kunt selecteren. Ook kun je speciale powers voor je staf selecteren en je side-kick Tricky opdrachten geven. Tricky? Side-kick? Huh?

Tricky

Als je eenmaal wat gevorderd bent in het spel krijg je hulp van de dino-prins Tricky. Tricky is een kleine Triceratops (in het spel Earthwalker genoemd) die zijn vader en moeder kwijt is. Hij zal je grotendeels voor de rest van het spel automatisch volgen. Dat doet hij echter niet zomaar; het heeft ook nog een doel. Tricky kan namelijk o.a vuur spuwen, waardoor hij ijs kan laten smelten en je kunt hem laten zitten, zodat bepaalde schakelaars ingedrukt blijven. Al deze commando's kun je hem geven door middel van de C-stick.

Tricky zal niet de gehele tijd achter je aanlopen, want op sommige plaatsen kan hij niet komen. Vaak was ik maar al te blij toen de kleine dino aan de rand van het water bleef staan, want het geluid van Tricky's voetstapjes en de standaard zinnetjes die hij uitspreekt, beginnen al snel te vervelen.

Pimp my dino

In de game is ook een winkel te vinden waar je handige spulletjes kunt kopen, zoals maps en levens. Soms moet je er ook items kopen die van cruciaal belang zijn, omdat je anders niet verder kunt. Als je eenmaal Tricky achter je aan hebt lopen, kun je een bal in die winkel kopen.

Als je dan de bal selecteert met de C-stick en hem vervolgens weggooit, zal Tricky hem pakken en terugbrengen. Als je dit een paar keer doet zal Tricky van kleur veranderen. Zo loop je binnen de kortste keren niet meer met een rozekleurige, maar met een knalgroene of gele dino rond. Een leuk extraatje, maar het heeft verder geen functie in het spel.

Puzzelen

Starfox komt pas echt tot zijn recht met de puzzels. In sommige kamers kun je niet verder, zonder dat je een puzzel moet oplossen. Als je de puzzels van Zelda kent, zul je er een hoop ut herkennen. Ze komen namelijk op hetzelfde neer. Een blokje verschuiven hier, op een schakelaartje staan daar: je kent het wel. Ondanks dat het misschien één grote deja-vu lijkt, is het nog steeds erg vermakelijk om te doen. Heel af en toe kom je in SFA een puzzel tegen waarbij je denkt: "Juist, ik snap er de ballen van, dan maar thee leuten met mijn ma", wat toch voor de noodzakelijke uitdaging en afwisseling zorgt.

De baasgevechten hebben ook weer wat weg van het Zelda-principe. Bij de meesten weet je totaal niet hoe je het moet aanpakken. Je slaat een paar keer tegen zijn buik, maar er gebeurt niets. Het monster pakt je op, bijt je een paar keer en je bent dood. Zucht, dan maar weer opnieuw proberen.... Als je dit zo een paar keer doet zul je na een tijdje zijn zwakke plek hebben ontdekt, waarna je datzelfde monster, waar je net 30 minuten tegen aan hebt lopen meppen, binnen no-time eindelijk neerhaalt.

Graphics en Sound

Met het geluid is niets mis, maar het irritante geluid van de voetstappen van Tricky hadden ze wel weg mogen laten.

Het klinkt alsof iemand in een latex pak voor je neus een paar keer bukt. Zeer irritant. Ook de zinnen die Tricky af en toe uitslaakt, worden na een tijdje behoorlijk repetatief. Voor de rest zorgt het Dolby Surround Pro Logic 2 geluid gewoon voor de goede, bijpassende sfeer en doet het zijn ding. Niet heel bijzonder, maar wel dik in orde.

De graphics zijn daarentegen iets waar we nog lang over zullen napraten. Als je deze game als launchtitel bij je Cube kocht, dan zou je mond openvallen van de grafische hoogstandjes die je kubus op het scherm toverde. Je kunt eindeloos ver kijken en de haren van Fox zijn gewoon te tellen. Erg mooie graphics, die naast de graphics van Resident Evil 4 nog niet zijn overtroffen. Alles komt misschien een beetje kiddy over, maar door het oog naar detail, wordt dit allemaal goed gemaakt. Wederom: petje af Rare!

Gameplay

De C-stick krijgt een nieuwe betekenis in deze game. Het zorgt ervoor dat alles overzichtelijk blijft en goed te besturen is. Het geven van commando's aan Tricky is leuk om te doen en is prima uitgewerkt. Het vechten met het 'lock'-systeem werkt perfect en de mini-games die het verhaal wat afwisselen zijn stuk voor stuk erg vermakelijk. Zo moet je een keer je grootste angsten overwinnen in een test. Er verschijnt dan een balkje onderin je beeld met een groen streepje erin. Wanneer Fox schrikt, zal het streepje naar rechts of links uitwijken en jij moet ervoor zorgen dat het groene streepje in het groene balkje blijft door met je Analoge stick tegen te sturen.

Ook zul je in je avontuur racen op sneeuwscooters, grote mammoets berijden en vliegen op dino's.

Al deze kleine dingetjes zorgen voor een erg leuke en vooral goede afwisseling van de gameplay.

Mensen die zeggen dat SFA een Zelda-ripoff hebben wat betreft het automatisch springen over afgronden, het vechtsysteem, sommige puzzels en de baasgevechten, gelijk. Maar is dat erg? Zelda is een van de beste games ooit gemaakt en wat mij betreft mogen er nog veel meer games van dit kaliber komen. SFA doet namelijk totaal niet onder aan Zelda en dankzij de verrassende, uitdagende manier waarop alles wordt gepresenteerd, de afwisselende gameplay en de geweldig mooie graphics zorgt SFA toch voor een fantastische en unieke sfeer.

Replay

Het spel is niet bepaald lang. Als je ervaren bent met de Zelda-puzzels moet je toch wel alles in 15 uur gezien hebben. Ben je echter nieuw in het avontuur-genre, dan doe je er al gauw 20 tot 25 uur over. Het is een spel dat je niet zo gauw meer zult oppakken, omdat het geen multiplayer bevat. Probeer er dus zoveel mogelijk uit te halen terwijl je nog bezig bent.

Wat de replay-waarde echter flink omhoog krikt, zijn je eigen highscores die je kunt verbeteren. Highscores?. U-h-u!. Iedere keer als je naar een nieuw gedeelte van Dinosaur Planet vliegt, krijg je - net als in de vorige Starfox-delen - een missie in je Arwing. Je moet dan door gouden ringen heen vliegen, vliegtuigen neerschieten en bonussen verzamelen, wat zorgt voor de nodige punten. Kom je uiteindelijk op je bestemming aan, dan zie je op het scherm hoeveel punten je in totaal hebt verzameld. Doordat deze Arwing-missies los te kiezen zijn vanuit het menuscherm kun je je eigen highscore zo vaak als je wilt verbeteren. Misschien voor de doorgewinterde Starfox-fan een reden om terug te keren naar de game, maar de casual gamer zal het links laten liggen.

Conclusie en beoordeling

None

Starfox Adventures: Dinosaur Planet is een zeer goede game. De gameplay is goed uitgewerkt, ondanks dat Rare wat heeft afgekeken bij Nintendo zelf. Het speelt lekker weg en met de afwisseling van mini-games blijft de game boeiend en wordt hij niet langdradig. De graphics zijn om van te smullen en het geluid is dik in orde. Als je denkt dat dit Starfox-deel op hetzelfde neerkomt als de vorige, dan heb je het goed mis. Je stapt uit je Arwing en gaat te voet verder. Misschien voor de oude Starfox fans een drama, maar liefhebbers van het avontuurgenre zitten bij SFA volledig goed. Nu de game ook nog eens Player's choice is, moet je hem gewoon in je bezit hebben. Al is het alleen maar om het feit dat dit Rare's afscheid was.....
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Sfeer
  • Vaardigheden
  • Afwisseling
  • Minpunten
  • Tricky maakt irritante geluidjes
  • Geen multiplayer
  • Niet echt vernieuwend en daardoor minder uitdagend

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • leuk!!!!

  • Ik ga zeker die DLC meteen kopen! :D

  • Ik snap echt niet waarom ze dit niet voor de PS3 uitbrengen?? Is toch alleen maar meer geld!!

  • @ Easy-Roy



    Microsoft heeft de DLC gekocht.



    Edit:

    Beetje onhandig om die nieuwe achievements te vinden :S




  • Onhandig? Ik kan ze helemaal niet vinden. Ze staan er toch niet tussen?

  • beter beter,

  • Ze staan er tussen. Het gaat om deze Achievements:



    20G Aiding the Outcasts Completed ''Aiding the Outcasts''

    20G The Guns of Anchorage Completed ''The Guns of Anchorage''

    20G Paving the Way Completed ''Paving the Way''

    40G Operation: Anchorage Completed ''Operation: Anchorage''




  • Zwaar gaaf _O_ Deze moet ik eens zien te kopen.

  • Geweldig spel, ik heb er zin in!

  • Hoezo niet op de PS3?

  • @ LarsvdHulst



    Als je niet zo lui was geweest had je eerder kunnen lezen dat Microsoft de DLC gekocht heeft…… -.-

  • mooi, was al met een tweede sessie bezigt (nu evil) en dan kan ik deze meteen meepakken.

  • Een van de weinige DLC die ik er graag wil hebben.

  • Ik wil deze game ook spelen! :) Helaas keurt m'n budget dit niet goed. :'(

  • @ Wars120



    Ik dacht dat ik had gelezen dat de content alleen naar de 360 kwam omdat de uitgever dat zelf wou vanwege de goede verkopen van DLC voor Oblivion.

  • Ik wacht gewoon lekker tot alle 3 de DLC's uitkomen en dan koop ik ze tegelijkertijd. Ik kan niet wachten.

  • Chill, zaterdag krijg ik hem, en dan hopelijk ook MS points :'D

  • ik hoop dat sony ook een DLC koopt

  • ..en deze game is al zooo ontzettend goed, heerlijk

  • zooo wordt tog tijd dat ik een xboxie erbij ga halen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren