1. Vagrant Story (PS1)

Vagrant Story (PS1)

Een witte flits dondert boven mijn hoofd. De adrenaline stroomt door mijn bloed en ondanks de hardnekkige regen geniet ik van iedere seconde. Iets verder ligt mijn doel, iets verder wacht de stilte… Sluipend van krat tot krat kom ik dichterbij en zonder enige moeite slacht ik de wachters aan de ingang genadeloos af. De deur opent zich, het offer wordt net geschonken, ik ben gelukkig nog op tijd. Terwijl ik richting altaar ren doorboort een draak met een krachtige brul het rozenraam. Haar flammenzee verpulvert mijn kleren, verast mijn huid. Ik word krijsend wakker … Vagrant Story.

Gevoelens

Sinds jaar en dag ben ik grote fan van alle squaresoft role playing games (rpg’s). Het is echter, in tegenstelling tot de meesten onder jullie, niet FF7 maar wel Vagrant Story dat ik als hun grootste werk tot op heden beschouw. Ik ga niets vertellen over de wereld van Lea Monde en de intriges die er plaatsvinden. Ik ga jullie niet uitleggen hoe de verhoudingen zijn tussen de Crimson Blade en de Mullenkamp Cult. En al helemaal niet wat jij er met hoofdrolspeler Ashley Riot komt doen. Helemaal niks! Want Vagrant Story is enkel te beschrijven met gevoelens, en zo’n zaken kan je onmogelijk goed verwoorden. Niet bij dit spel.

Hoe werkt het?

Vagrant Story kan je misschien het best voorstellen als een aaneenschakeling van verschillende 3-D schaakborden die samen één groot doolhof vormen. Jij beweegt het hoofdpersonage telkens opnieuw doorheen zo’n schaakbord vol valstrikken, puzzels en vijanden en moet proberen uit te dokteren wat de beste aanpak is om zonder kleerscheuren het einde te halen. En dit allemaal in real time met de mogelijkheid om op de juiste tijdstippen even te pauzeren. Wat het extra uitdagend maakt is dat iedere vijand zijn specifieke sterktes en zwaktes kent en daardoor het uitermate belangrijk is dat jij telkens opnieuw de juiste uitrusting en aanpak vindt. Dit is ook één van de voornaamste redenen waarom het een moeilijk spel is. Zonder de juiste aanpak en uitrusting kan je dit spel onmogelijk uitspelen. Dit zal negatief klinken voor sommigen. Anderzijds, je kan niet aanklagen dat de ontwikkelaars er voor gezorgd hebben dat je mogelijkheden te beperkt zijn om toch tot het goede eindresultaat te komen.

Ten aanval

Want mogelijkheden heb je. Net zoals iedere rpg stijgt je personage in rang en kan je hem steeds beter uitrusten. Vanaf een welbepaald punt in het spel heb je bovendien de mogelijkheid om zelf je eigenschappen van je uitrusting te ‘smeden’. In een smidse kan je de eigenschappen van verschillende wapens tot één geheel kneden. Dit onderdeel is zo diepgaand dat het op zich al voldoende zou zijn om het spel naar een hoger niveau te tillen. Het combat systeem zorgt er echter voor dat het veel meer is dan een gimmick.

Ook het vinden van de juiste aanpak is een kunst op zich. Iedere vijand heeft namelijk verschillende zwakke punten waarop je kan inhameren. Zo is het altijd interessant om op het hoofd te slaan van iemand die veelvuldig magie toepast en word je bijna gedwongen iemands benen aan te vallen als je merkt dat hij/zij/het veel sneller is dan jou. Zelf beschik je naast je uitrusting ook over de mogelijkheid om magie te gebruiken. Ook deze magische spreuken kan je op specifieke punten van je tegenstander gaan richten.

Op weg naar de zon

Het spel is erg somber en dit wordt gereflecteerd in het gebruikte kleurenpalet. Donkere, koude, bruine tinten worden veelvuldig gebruikt waardoor een specifieke sfeer ontstaat. Bovendien hebben ze bij squaresoft een westers karakter gegeven aan deze game. Soms heb je echt het gevoel dat je midden in een middeleeuws complot beland bent. Enkel tegen het einde van het spel wordt het kleurenpalet iets warmer. Deze stijl past echter perfect bij het verhaal en persoonlijk ben ik ook helemaal weg van de tekstballonnen die de conversaties en cutscenes mee vorm geven. De hoekige vormen van deze tekstballonnen bepalen immers mee de sfeer van deze grimmige en volwassen game.

Dit houdt echter niet in dat enig detail ontbreekt. De grafische kracht van de eerste playstation werd met deze game nogmaals geïllustreerd.

Perfect?

Soms had ik het gevoel dat echt alles goed zat bij Vagrant Story. Een meeslepend en intrigerend verhaal, uitstekende graphics, diepgaande (en voor die tijd vernieuwende) gameplay en een geweldige sfeer. Ik moet echter (deels) objectief blijven en bekennen dat niet alles perfect is. Eerst en vooral biedt de camera, ondanks de mogelijkheid om verschillende standpunten in te nemen, niet altijd het gewenste overzicht. Meer specifiek kan dit bij sommige puzzels voor de nodige irritatie zorgen. Ook heb ik regelmatig lopen vloeken op de safepoints die je op welbepaalde plaatsen in Lea Monde tegenkomt. Soms leek het dagen te duren voor ik er een tegenkwam. Verder zal ook de vlug stijgende moeilijkheidsgraad sommigen onder ons afschrikken.

Conclusie en beoordeling

None

Pagina’s vol zou ik kunnen schrijven over dit spel. En eigenlijk verdient dit spel ook veel meer aandacht dan de interesse die het kreeg toen het uitkwam bij ons. Er zijn zo van die games die je nooit vergeet en ik ben er zeker van dat Vagrant Story er één van is. Ondanks de kleine minpuntjes kan ik niet anders besluiten dan dat dit een klassieker in zijn genre is. Vagrant Story biedt het allemaal. Een fantastisch verhaal, een mooi vormgegeven wereld, een uitgekiend combat systeem en enkele fantastische eindbazen. Nu binnenkort zal het mogelijk zijn om dit avontuur opnieuw te beleven op je psp dankzij de ps1 emulator. Ik kan je enkel maar aanraden om deze kans (ditmaal) niet aan je te laten voorbijgaan.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Verhaal
  • Vormgeving
  • Combat Systeem
  • Moeilijk!
  • Minpunten
  • Moeilijk!!
  • Af en toe irritante camera

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat toetsebordje lijkt me wel chill

  • de headset heb ik al maar waar kan ik dat toetsen bordje vandaan halen want die lijkt mijnwel handiger dan dat usb toetsen bord van mijn

  • En zo komen we weer steeds dichter bij de pc.

  • toetsenbord is puur 360 remake

  • De headset heb ik inderdaad bij EndWar gekregen (eigenlijk was dat de hoofdreden om 'm aan te schaffen). Tof ding, werkt goed. Een aantal van mijn vrienden hebben sinds kort ook een PS3 en ze hebben er allemaal zo'n headsetje bij gekocht. We verstaan elkaar prima, terwijl ik hiervoor nooit tevreden was over de kwaliteit van de voicechat met mijn Jabra-headsetje.



    Toetsenbordje lijkt me overbodig. Ik heb een mooi, glanzend zwart (draadloos) toetsenbord en dat werkt hartstikke goed. Typt ook sneller met tien vingers dan met één, via die kleine knopjes.



    Nu nog een cross-game voicechat (via het in-game XMB) met HQ, en dan ben ik tevreden Sony :)



  • Die headset is wel chil maar dat keyboard is van Microsoft gefaked.

    Wel chill maar niet orgineel.

  • Ziet er wel mooi uit.

  • @10R-Ronaldinho-R10



    'Puur 360 remake'?

    Mwa, het lijkt er op, maar om het nou een pure remake te noemen. Met kleine controllers kom je snel op zo'n design denk ik.



    Anyways, headset én toetsenbord: Hebbe hebbe hebbe!



    Wanneer is het verkrijgbaar?






  • Headset besteld voor 25 euro :)



    Edit:



    Hier kun je hem vinden:



    http://www.amazon.co.uk/





  • headset siet er nogal lomp uit :S past tog nooit in je oor… toetsenbordje heb je ook voor de 360. waarom zou je die eiglijk kopen als je ook een normaal toetsen bord in je ps3 kan doen?

  • netjes, zijn de kosten ook al bekend?

  • @ ThE_OwNeR Geplaatst op 27 januari 2009 om 09:51 19.172



    Sony Headset besteld voor 25 euro??

    :o waar heb je die besteld? op alle sites waar ik kijk is hij iets van 50 a 60!

    Maar als ik hem voor 25 kan krijgen…!!!



  • ik ga voor de heatset :p

  • Toetsenbord ziet er juist als dat van de 360 niet gebruiksvriendelijk uit. Gewoon een dure onnodige gadget. headset ziet er ook al niet geweldig uit, die van de 360 is eigenlijk ook maar een prullending.

  • Daar gaan we weer wat nou gejat van MS.



    http://www.iplayplaystation.com/wp-content/uploads/sammy-ps2-keyboard-pad.jpg



    Oh ja SONY en MS waren beide niet de eerste met een console dus hebben ze het hele idee om een console te gaan bouwen gejat. Van powerbutton tot gamepad. allemaal GEJAT.



  • kom op zeg ik heb al een headset dus die is er al wel langer.

    toetsebord heb ik nog niet.

  • *gooit olie op het vuur*

    http://www.gamespot.com/news/2868150.html



    Wat maakt het trouwens uit wie er eerder was?


  • Heaset net een week binnen en een prima ding. Goed geluid en connectie valt nooit weg.

    Toetsenbord overbodig (voor welk spel nodig? Ja Home, maar Home is toch gaar) en veels te duur.

  • beetje namaak van de xbox 360.

  • Vind het jammer dat er in bijvoorbeeld CoD4 geen textchat zit naast voice chat. Ik vind voice een stuk irritanter.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren