1. WWE Day of Reckoning 2 (NGC)

WWE Day of Reckoning 2 (NGC)

Worstelen is niet echt populair in ons landje. Toch verschijnen hier genoeg Wrestlegames, die ervoor zorgen dat de liefhebbers van deze Amerikaanse topsport niks tekort komen. Alleen voor de GameCube zijn maar liefst al vier Wrestlegames verschenen. De meest recente bepreken we vandaag.

Geen inleidende gelul over de geschiedenis van worstelen en de bijbehorende videogames. Nee, daar heb ik geen zin in. Ik heb namelijk genoeg over de game zelf te vertellen. Allereerst wil ik het over de grafische pracht van deze game hebben. In Wrestling games zijn de graphics van groot belang. Worstelen is namelijk een spektakel dat gepaard gaat met vuurwerk, vette entrances, muziek en publiek dat uit zijn dak gaat. Dit moet er allemaal puik eruit zien, zodat je echt het gevoel krijgt dat je in een Wrestling game speelt. Day of Reckoning (DoR2) slaagt hier uitermate goed in. Alles is tot in de puntjes verzorgt. Dit moet wel één van de best uitziende GameCube games zijn die ik ooit heb gezien, zoniet, de beste. De SuperStars zien er geweldig uit, en de entrances zijn een genot om naar te kijken. Hulde wat Yuke's nog uit onze vierkante vriend heeft weten te persen.

Op het moment dat je de game opstart kun je kiezen uit verschillende menu's. Je hebt Exhibition, Story Mode, Create a Superstar, Tutorial, WWE Shop.com (hoezo reclame voor een website) en natuurlijk Options. Laten we eens beginnen met Career Mode

Career Mode gaat verder waar het vorige deel ophield. Waar je in het vorige deel nog een rookie was, ben je nu een bekende WWE Superstar die zich inmiddels heeft bewezen. Verhalen van beide delen staan los van elkaar, dus enige voorkennis van het verhaal is helemaal niet nodig. Sterker nog, mensen die het eerste deel wel bezitten kunnen niet eens hun Superstar overzetten na het tweede deel. Ook voor hun zit er niks anders op dan helemaal weer een nieuwe Superstar aan te maken. De makers wisten dit goed te praten door te beweren dat het creëren van een eigen Superstar ditmaal stukken uitgebreider was. Hier ga ik zo meteen verder op in. Eenmaal dus een Superstar naar wens gemaakt, ben je klaar om verder te gaan met Story Mode. Je bent een gerespecteerde Superstar die op het punt staat om World Heavyweight Champion te worden, totdat op mysterieuze wijze de World Heavyweight Champion Belt verdwijnt. Hierdoor word Wrestlemania, één van de grootste Pay Per View events van het jaar, compleet vergalt. Geen titel betekend immers geen toernooi. Al snel ben jij de hoofdverdachte en moet jij je onschuld zien te bewijzen. Dit gebeurt door middel van eindeloze, doch interessante gesprekken tussen jou, de andere supersterren en het management. Grootste misser hierbij is het gemis van stemmen. In plaats daarvan loop je nu heel wat tekst weg te klikken. Waarom Yuke's heeft besloten om de stemmen weg te laten is mij een compleet raadsel. Ondanks dit gemis moet je Story Mode niet meteen afschrijven. Het verhaal is namelijk redelijk interessant en heeft zo zijn typerende WWE twists en plots erin zitten. Ook het feit dat je af en toe keuzes mag maken die het verhaal beïnvloeden is een leuke toevoeging. Story Mode zal er dus voor zorgen dat je heel wat uurtjes aan je buis gekluisterd blijft.

Qua gameplay is de game beter dan elk ander Wrestling games die ik ooit heb gespeeld. Op eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd ten opzichte van de vorige delen, maar het zijn vooral de kleine dingen die je laten weten dat een game dichter bij perfectie komt. Dingen zoals een conditiebalk. Had je in de vorige delen nog een laffe vriend die telkens wegrende? Dat is nu verleden tijd! Elke worstelaar heeft nu een conditiebalk. Raakt die leeg, dan is de desbetreffende worstelaar kwetsbaar voor aanvallen, totdat hun balkje weer gevuld is. Een beetje strategie komt hierdoor om de hoek kijken. Bepaalde aanvallen kosten namelijk weer meer energie dan een ander. Vooral sommige houdgrepen vragen veel van je conditie. Zorg er dus voor dat daarna dus niet vermoeid opstaat, want dat kan wel eens het einde betekenen.

Sommige Wrestling games op de GameCube hadden een irritante factor wat ervoor zorgde dat een wedstrijd wel eeuwen kon duren. Bij de Wrestemania games bijvoorbeeld, kon je Superstar na een tijdje een special activeren. Eenmaal een special geactiveerd, was de desbetreffende Superstar niet op de vloer te krijgen. Ook al sloeg je hem keihard met een stoel voor zijn harsens, hij stond gewoon weer vrolijk op. Hierdoor kreeg hij een stuk of drie keer de kans om een super aanval op iemand uit te voeren. Deze supertricks waren echter door menselijke spelers, na een beetje oefening, makkelijk te counteren. Eenmaal zo'n supermove gecanceld te hebben, kreeg deze worstelaar meteen zijn special meter vol, waarna hij ook weer een special kon activeren. Iedereen had na een tijdje meerdere specials vol, waardoor iedereen weer een tijdje onoverwinnelijk was. Zo kwam er bijna nooit meer een einde aan een wedstrijd. Vooral met drie of meer spelers kwam je door dit aspect in een soort visuele cirkel terecht waar je niet meer uitkwam. In dit deel is dat helemaal verholpen. Ten eerste is het counteren van een supermove een stuk lastiger geworden. Daarnaast is de Superstar met een special geactiveerd niet meer onoverwinnelijk. Sla je hem goed neer, dan zal hij ook wel een tijdje blijven liggen. Hierdoor blijven de wedstrijden spannend en zorgt het ervoor dat het geen ‘Special-orgie’ wordt.

Herhaaldelijk op de A-knop drukken; dat moet je doen om weer op te staan. Word je gepint, ga je neer, word je gewurgd? Druk dan op de A-knop. Een beetje zoals we gewend zijn met sport games, waar je als een bezetenen op de A-knop moet rammen. Een hele verbetering in tegenstelling tot de Wrestlemania games, waar je telkens met de Control Stick rondjes moest draaien. Niet alleen werd je daar ontzettend moe van, maar je controller ging daar ook eens veel sneller kapot door. Werd je dus altijd verslagen met Mario Party met de 'A-knop minigames'? Koop dan deze game! Binnen een week spelen ben je een getraind A-knop basher!

Zoals ik al zei is de gameplay ontzettend uitgebreid. Je hebt zoveel verschillende soorten matches, die je ook nog eens kan aanpassen, dat je de eerstkomende maanden je niet zult vervelen. Dat is tenminste als je over één of meerdere vrienden beschikt. Uiteindelijk ga je je in je eentje toch vervelen. Met vrienden daarentegen kun je deze game oneindig spelen. Het gaat zelfs zo ver dat op GameCube Party's bij een vriend van mij, de mensen veel liever worstelen dan een potje Super Smash of Monkeyball. Zeg nou zelf: het is toch hartstikke melig om je vrienden virtueel met een honkbalknuppel te bewerken, ze door tafels te gooien, hun nekken te breken, en ze nog eens flink na te schoppen. Succes gegarandeerd.

De gameplay gaat dieper dan je op het eerste gezicht denkt. Gaandeweg leer je steeds beter met je worstelaars omgaan en leer je steeds meer trucjes. Het zal daarom nooit gebeuren dat geoefende spelers zullen verliezen van beginners. Het zal wel een beetje tijd kosten om echt alles onder de knie te krijgen, maar de Tutorial zal je heel veel helpen. Tevens voel je bij het worstelen ook echt dat je iemand een pak rammel geeft. De effecten, het geluid en de rumble laten je elke klap meevoelen, en dat geeft deze game net dat meer dimensie. Het voelt gewoon goed om iemand met een stoel in elkaar te beuken. Wat wel lichte teleurstelling is, is dat er totaal geen buitenlocaties voorkomen in deze worstelgames. Een beetje raar als je weet dat Wrestlemania dit wel bevatte. Vechten op parkeergarages, supermarkten, bars en op bouwprojecten zit er dus niet meer in. Gelukkig compenseren de makers dit door zo’n 43 Superstars in de game te stoppen met ieder hun eigen set moves. Niet alle Superstars zijn echter meteen bij het begin beschikbaar: vijf grote Legends zul je vrij moeten spelen. Vind je dat niet genoeg, dan kun je altijd nog je eigen worstelaar creëren.

Het creëren van een eigen worstelaar is aardig tijdrovend, maar ook essentieel om te doen. Het is immers met je eigen worstelaar waar je heel Story Mode mee doorloopt. Tevens kun je deze zelfgemaakte character ook gebruiken tegen je vrienden in de ring. Het leuke van dit is dat je echt alles aan je worstelaar kan veranderen. Niet alleen zijn uiterlijk, zijn kleren en tatoeages, maar ook zijn moves, manier van lopen, zijn entrance bij elke wedstrijd, hoe die over touwen klimt, hoe hij het publiek begroet en hoe hij vecht. Echt alles kun je aanpassen. Zelfs aan de kleinste details is gedacht. Natuurlijk kun je gedurende Story Mode nog steeds je character aanpassen, zodat je niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen als je niet tevreden bent. Een grootste nadeel bij het maken van de Superstar zijn de laadtijden. Telkens als je onderdeel (bijvoorbeeld kapsel) hebt gekozen, moet je Superstar opnieuw geladen worden. Na 40 keer dat laadscherm gezien te hebben, begin je er enorm aan te irriteren. Erg zonde, want iets meer tempo had het creëren van een eigen personage stukken plezieriger gemaakt.

Conclusie en beoordeling

None

Na een lange review sluit ik af met een korte conclusie: WWE Day of Reckoning 2 is de beste en meest uitgebreide worstelgame voor de GameCube. Fans van het worstelgenre of gasten die veel multiplayer spelen, moeten deze game als verplichte kost zien. Toppertje.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • graphics
  • besturing
  • gameplay
  • multiplayer
  • Minpunten
  • geen voice-overs
  • geen buitenlocaties
  • laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • fat! eindelijk weer goede game voor psp, kan ik die ook weer uit het stof halen

  • In Augustus naar mexico.. denk wel een goeie om de vliegtijd mee te doden… altijd leuk weer een rpg op de psp

  • goed new voor psp hebs

  • Dus niet iedereen heeft de PSP opgegeven.

  • uitgespeeld op ps2 maar hoort alleszins in de collectie thuis.



    Dat Ashton Anchors personnage en z'n dialogen met z'n twee draken waren trouwens echt wel fun in het origineel op PS2. Hopelijk hebben ze daar niet te veel aan veranderd.

  • Ken deze game niet en ik vond FF7 crisis core op de PSP het einde. Zo een oldskool RPG op de PSP zie ik wel zitten…

  • Deze wil ik zeker wel hebben.

  • Ik vond de remake van het eerste deel een vermakelijke game. Deze is denk ik ook wel vet!!!

  • @easy-roy



    Volgens Big Phil is het te vergelijken met deel één!

  • Het eerste deel en het tweede deel van de Star Ocean serie heb ik nog niet gespeeld en ondanks dat dit spel af en toe wat slordig is wil ik hem nog graag een keer spelen. Alleen ga ik hier niet de volle prijs voor betalen.

  • Ziet er goed uit. Zeker voor een PSP-game.

  • Klinkt heel goed, moet binnenkort toch nog even ergens een tweedehands PSP'tje scoren, want inmiddels zijn er toch wel een paar toppertjes die ik moet spelen :).

  • hebbe hebbe hebbe!!

  • Eindelijk weer iets voor de psp heb echt al een tijd weer niks gezien.

  • Lijkt me echt stom.

  • één van de beter RPGs op de PSP. Als ik een PSP had wist ik wel welke game hierbij kwam.

  • niet mijn game.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren