1. Company of Heroes (PC)

Company of Heroes (PC)

Private Gijsman was in WO2 niet zo’n geweldige commandant. Hij gooide regelmatige de artillerie op de hoofden van zijn soldaten. Hiervoor moest hij uiteindelijk voor de krijsraad verschijnen. Voor meer dan 60 jaar zat Gijsman achter de geraniums en zou waarschijnlijk nooit meer Able company leiden. Maar Relic en THQ dachten daar anders over en komen nu met Company of Heroes, een Real Time Strategy game in WO2. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Zal Private Gijsman toch weer wat eer krijgen door de campagne te voltooien en maakt Company of Heroes eigenlijk wel de verwachtingen waar?

Company of Heroes speelt zich af in 1944 en behandelt voornamelijk de invasie van Normandië. Je zult beginnen met het veroveren van Omaha beach alwaar de cast van The Longest Day je zal proberen tegen te houden om de Flak kannonen uit te schakelen. Daarna mag je samen met je wapenbroeders Carentan innemen om uiteindelijk in Chambois de moffen een keiharde schop richting Berlijn te geven. Het zal je niet verbazen dat de campagne wel heel erg veel dingen leent van Band of Brothers en andere bekende WO2 films. Dit stoort niet heel erg maar wat meer originaliteit had ik op prijs gesteld.

Wat ik wel heel erg op prijs stel zijn de graphics. Als je dit spel op maximum speelt dan weet je echt niet wat je ziet. De soldaten zijn gigantisch gedetailleerd en hebben zelfs gezichtsuitdrukkingen. Ook de tanks en het slagveld zelf zijn zeer mooi weergegeven en de engine word hierbij ook geholpen door de Havoc engine. Hierdoor zullen soldaten door de lucht heen vliegen als ze door een mortier worden geraakt. Maar daar blijft het niet bij! Als je hele zware kannonen gebruikt kan je zelfs hele dorpen met de grond gelijk maken. Vooral bij de aanhangers van het vandalisme zal dit spel dan ook goed in de smaak vallen. De graphics mogen natuurlijk heel erg mooi zijn maar wat voor systeemeisen levert dit op? Hele hele zware syteemeisen. Wil je echt ten volle van de grafische kracht van het spel genieten dan zal je helaas nog een half jaar moeten wachten tot de eerste DirectX 10 kaarten en Vista. Natuurlijk ziet het spel er nu ook heel erg mooi uit maar met minder dan een 6600GT of een X700 moet je niet aankomen zetten want anders ga je flink wat grafische pracht inleveren.

Het blijft natuurlijk niet alleen maar bij kijken maar je wilt alle vernietiging ook kunnen horen. Hierbij stelt het spel je opnieuw niet teleur. Raketinslagen, kannonen, geschreeuw…je hoort het allemaal en het klinkt ook bijzonder goed. Af en toe moest ik zelfs mijn koptelefoon afzetten want het begon op een gegeven moment in mijn oren te suizen. Om het makkelijk te zeggen, Company of Heroes heeft het allerbest geluid wat je ooit heb gehoord in een RTS. De muziek is ook goed gemaakt en is ook dynamisch. Als je bijvoorbeeld een gevecht bekijkt dan zal je drukke muziek horen maar dit verandert in rustige muziek waneer je naar een rustig scherm gaat.

Maar hoe zit het nu met de gameplay? Die is zeer goed maar tegelijkertijd ontbreekt de originaliteit. Ik snap dat de makers aan een historisch onderwerp vastzitten en daar heb ik ook geen moeite mee. Waar ik wel moeite mee heb is dat de makers klakkeloos het systeem uit Comand & Conquer Generals hebben overgenomen. Je zult aan het begin van het potje uit moeten kiezen wat voor een “company commander” je gaat zijn. Eigenlijk komt dit neer op drie verschillende dingen: Verdedigen, Aanvallen of er iets tussenin. Daarna kan je speciale wapens die bij de door jouw gekozen “commander tree” horen vrij spelen door zoveel mogelijk vijanden uit te schakelen. Denk hierbij vooral aan een Tiger tank, Flak gun of een V1 raket die overigens wel heel erg veel weg heeft van de Chinese atoombom uit Generals. Gelukkig hebben de makers het resource systeem niet overgenomen uit Generals. Het systeem van base building is dus niet echt origineel maar is de echte gameplay dat ook. Nee, de gameplay is een wereld van verschil als je het vergelijkt met het base building principe. In Company of Heroes zijn namelijk de grijze cellen in je hersenen belangrijker dan het aantal units. Deze manier van spelen is eigenlijk een beetje te vergelijken met Brothers in Arms maar dan in uitvoering macro. In Company of Heroes draait het rond de drie grondstoffen: Manpower, Ammo en Fuel. Je gebruikt Manpower voor de infantrie, Ammo voor upgrades en een combinatie van Manpower en Fuel voor de tanks. Je komt aan de resources door middel van controlepunten in te nemen. Deze manier van resources verzamelen lijkt op het eerste gezicht origineel maar als je je daarbij bedenkt dat het rechtstreeks uit Warhammer 40K Dawn of War is gehaald is het al heel wat minder bijzonder. Samengevat, de gameplay is in orde maar wat meer originaliteit in het base building systeem was welkom geweest.

De campagne uit Company of Heroes is uitdagend en zeker een nagelbijter. Het verhaal zal je tussen de 15 tot 30 uur in beslag nemen afhankelijk van de moeilijkheidsgraad. Hierna kan je jezelf nog tientallen uren bezig houden met de Skirmish mode waar je tegen de AI of in Multiplayer tegen echte mensen kan spelen. Er zijn genoeg mappen om in te spelen maar de AI is niet echt van een hoog niveau. Ze doen hun best maar eenmaal je genoeg manschappen heb loop je ze zo onder de voet. Verder heeft de AI een soort mierenkolonie mentaliteit. Tenminste, dat is de enigste verklaring die ik kan geven voor het feit dat ook hier weer alle eenheden van de AI op een hoop staan. Daarom raad ik je ook aan om niet tegen de AI te gaan spelen maar meteen online te gaan.

De online modus vind ik het allerbeste punt aan Company of Heroes. Tijdens de BETA van het spel waren hier grote problemen mee. Gelukkig heeft Relic de laatste paar maanden hard aan gesleuteld maar helemaal perfect loopt het nog steeds niet. In de Singleplayer zijn de laadtijden lang maar nog steeds best wel te doen want ze worden niet langer dan 45 seconden. Voorwaarde hiervan wel is dat je een goede computer heb staan. Maar in de Multiplayer heb je ook te maken met andere mensen hun computer want het spel begint pas als iedereen klaar is met laden. Of sommige mensen het nu express doen of niet , af en toe lijkt het wel alsof ik met mensen die een 386 computer bezitten zit te spelen. Relic heeft gezegd hier een oplossing voor te vinden dus tot die tijd wacht ik hoopvol af. Voor degene die hun games zo afgewerkt mogelijk willen zien die kunnen het best nog even wachten.

Conclusie en beoordeling

None

Company of Heroes is een fantastische game geworden die elke WO2 freak in huis moet halen. Het bied geweldige graphics en gameplay maar helaas zijn er nog wat kleine haken in het spel die glad moeten worden gestreken zoals de Multiplayer. Mensen die originaliteit belangrijk vinden lopen het beste een blokje om bij het zien van deze titel. Ben je bereid deze ongemakken te overzien dan ga je een geweldige tijd tegemoet. Als je het niet erg vind ga ik nu die geraniums weggooien!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Uitdagende campagne
  • Ongeloofelijke graphics
  • Geluid
  • Gameplay
  • Multiplayer
  • Minpunten
  • Hoge syteemeisen
  • Niet origineel
  • AI niet geweldig
  • Laadtijden in de Multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een game waarvan je eigenlijk alleen de single-player moet spelen vind ik.

  • Ik vind MGS ook wel een multiplayer game.

  • MP is wel lachen, maar daar blijft het voor mij persoonlijk bij.

  • Xd

  • Ik vind het search and destroy bij CoD5 erg leuk, dus dan zal Bomb Mission bij MGSO ook wel in mijn bereik vallen qua leukheid.

  • de MP zuigt gewoon.

  • das leuk voor degene die het hebben :)

  • Goed om te zien dat ze nog steeds de game online supporten.

  • en hoeveel gaat dit kosten of krijgen we dit eens voor niets

  • speelt iemand die shit nog?

  • Goed voor wie de game heeft.

  • vond de mp wel goed, jammer genoeg was de ps3 samen met MGS4 niet van mij zelf….anders had ik volop zitten spelen. vind het een legendarisch spel.

  • Ik heb de multiplayer van Metal Gear Solid 4 enkele maanden geleden proberen op te starten. Toen kreeg ik echter niet de benodigde update gedownload. Sindsdien ook niet meer geprobeerd. De singleplayer is eigenlijk al subliem genoeg, maar voor deze nieuwe modus wil ik de multiplayer nog wel een keertje proberen.

  • Multiplayer is leuk , maar ik vind het zonde dat je voor zoveel dingen moet betalen.

    ze hebben een heel leuk reward systeem maar dan moet je weer de uitbreiding gekocht hebben -.-

    hopelijk is deze mode teminste gratis.

  • Grappig, misschien is het het zo nog wel waard MGS nog een keertje op te starten.

  • MGO is lastig, de controls spelen niet lekker voor multiplayer actie, maar voor de rest is het wel gaaf, jammer dat je een kloterig account moet maken met 2 apartenamen en niet het zelfde paswoord, iets wat je na 2 dagen al weer bent vergeten…

  • Iemand die dit speelt on-line??

  • goed new

  • Ik denk niet dat veel mensen dit spel nog echt intensief spelen. Maar zo'n nieuwe gamemodus kan daar verandering in brengen.

  • Oke wel vet, maar nie veel mensen die dit spelen indd..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren