1. Grand Theft Auto: Vice City (PC)

Grand Theft Auto: Vice City (PC)

GTA: Vice city

Wij gamers zijn een stelletje sadisten; de GTA-serie is de best verkochte serie ooit vanwege het brute geweld dat erin voorkomt. Niet vanwege de diepgaande verhaallijn of het o zo geweldige geluid. Een van de games waar de community het meest naar uitkijkt is Gears of War, en niet omdat het een episch avontuur wordt met fantastische dialogen en moeilijke psychologische puzzels. Begrijp me niet verkeerd, GOW lijkt mij ook erg vet, maar de vetste titel, daarbij is bloed naar mijn mening geen vereiste. We maken een korte tijdsprong naar volgens velen het beste deel uit de serie die bekend staat als goorste, meest smakeloze en gewelddadigste franchise ooit. We maken een tijdsprong naar GTA: Vice City.

Als Tommy Vercetti begin je je gangsteravontuur. Als maffiabaas in spe, probeer je samen met je partner in crime de straten van Vice City tot de jouwe te maken. De manier waarop je dat doet bepaal je volgens Rockstar zelf, dat is echter een leugen

van Sony-niveau. Je krijgt missies en die moet je doen tot je ze allemaal gehaald hebt, en de volgorde bepaal je zelf, meer niet. Free roaming is het wel, maar buiten het stelen van auto’s en het omver knallen van voorbijgangers is er niet echt veel te doen in Grote Gestolen Auto: Zonde Stad (vrije vertaling) buiten de missies om.Ok, je hebt sexclubs en disco’s en nog een paar gebouwen waar je in kan, maar in de voor die tijd redelijk grote stad is niets te doen. Alleen missies, niets meer, niets minder. Waar ik een stuk tevredener over ben, is het verhaal. Ik ga niets verraden over het verhaal, maar ik kan je zeggen dat dat de moeite waard is. Zo’n type spel ontbeert meestal elke vorm van diepgang of van een goede verhaallijn (Carmageddon anyone?), Vice City is echter de uitzondering die de regel bevestigt: de personages zijn lekker stereotiep en geestig. Het klink vreemd, maar GTA:VC heeft stijl, GTA:VC heeft humor. Dat zie je overal terug in het spel en is heel vet.

Agressieve Fanboys

De missies waar ik het eerder over had, is zoals vermeld het enige wat je in GTAVC kan doen, dat is jammer, dat is een gemiste kans, maar ik wil het Rockstar vergeven. De missies zijn namelijk erg leuk, erg grappig, erg gevarieerd, en het zijn er ook nog eens erg veel. Af en toe moet je ervoor zorgen dat een door een fanboy geplaatste bom uit een auto verwijderd wordt door zo hard mogelijk te rijden, want anders gaat de bom af. En de andere keer doe je een motorrace tegen de Hell’s Angels die uit Nederland vertrokken zijn naar het zonnige Vice City. Het is al met al een plezier om te spelen. De missies zijn ook zo neergezet dat de sfeer in dit spel een boost krijgt, het telefoontje uit een telefooncel van een mysterieuze opdrachtgever die je vraagt om een aantal mensen om te brengen zie je niet onregelmatig terug in maffiafilms. Dat zou normaal gesproken ontzettend nep zijn, maar het wordt in Vice City allemaal met een knipoog gebracht. I like that.

Hoeren en een blauwe lucht

GTA3 werd razend populair, vanwege het brute geweld en de graphics: volledig 3D en redelijk gedetailleerd waren de pixels die op je scherm verschenen. Het vervolg GTA Vice City heeft alles nog steeds. De graphics hebben namelijk weer een flinke schop in de goede richting gekregen, de gezichten zien er goed uit, maar ook de gebouwen en Vice City’s flora en fauna mogen er wezen. De lucht is wel erg blauw, zonder ook maar 1 wolk, maar van gezeur als het mijne is het woord mierenneuken gekomen, dus ik hou mijn mond hier verder over. Zo storend is die lucht namelijk niet. De voorbijgangers zijn niet zo gedetailleerd als de hoofdpersonages maar zijn zeker grappig. Een vrouw in zwarte beha is altijd een prostituee (of liefdeverkoper, voor de mensen die mijn vorige uitspraak obsceen vinden) en als je voor haar in je auto stopt, dan zal er tegen betaling je levens aangevuld worden. Als je iemand aanvalt, zal deze altijd een droge opmerking naar je hoofd toe slingeren en zal het moorden altijd leuk blijven. Ook als men niet aangevallen wordt, zullen mensen een uitspraak doen welke literair gezien van hoog niveau is (ik quote: “Where’s a man gotta go for some pussy?!”). Op audiogebied scoort deze game een stuk minder: natuurlijk, de gesprekken op de radiozenders zijn hilarisch, en de stemmen zijn OK, maar de muziek op die zenders is van een hoog songfestivalgehalte. Nu kun je zeggen dat dat een kwestie van smaak is, maar iedereen die die muziek gehoord heeft zal het roerend met mij eens zijn.

Corvettes en domme mensen

Rockstar is erg trots op het feit dat ze zoveel voertuigen in het spel gedaan hebben, dat blijkt uit alles: je ziet een absurde afwisseling aan voertuigen per gebied van de map die gewoon niet realistisch meer is, je hebt missies waarbij je auto’s moet verzamelen, en je ziet wel eens iemand voorbijrijden die vind dat zijn auto het verlengstuk van zijn penis is en daarom vindt dat hij een enorme lul heeft. Ik vind dat pochen maar arrogant, het is niet heel vernieuwend en was ook zo in GTA3. Verder valt de hoeveelheid aan auto’s wel mee en een optie om auto’s te tunen is er ook niet. De motors en brommers zijn wel cool en besturen ook daadwerkelijk anders. Waar ik me ook aan erger – en hieraan erger ik me

ontzettend, neem dat

van mij aan – dat is de A.I. Niet die van een bepaald type personage. Nee, van iedereen op wie je kan schieten. Als ze namelijk beschoten worden, doen ze niet wat elk normaal mens zou doen: wegduiken op zoek naar dekking. Nee, in plaats daarvan gaan ze rondrennen als iemand met een ernstige afwijking in de bovenkamer en in het ergste geval lopen ze gewoon door alsof er niets aan de hand is, en hoor je wat gilgeluiden. De A.I. is in dit spel – ook voor die tijd – het best te vergelijken met een zak stront, en ik denk dat die laatste het dan zou winnen. In lange schietpartijen (die wel lekker actievol en paniekerig zijn) worden mijn tenen soms zo krom dat ik mij afvraag of die ooit wel weer recht zullen geraken. Soms heb je meevallers op A.I. gebied, mensen met guns schieten bijvoorbeeld terug. Maar later valt deze weer terug in zijn oude niveau. Een sterke stoere kerel gaat als een lid van zijn vrouwelijke wederhelft rondrennen, en een bejaard oud mens rent naar je toe en slaat je in elkaar. Wat klopt hier niet?

De Artificial Intelligence is zeer storend, maar gelukkig verpest het de missies niet, die blijven nog steeds heel leuk.

Conclusie en beoordeling

None

GTA: Vice City doet heel veel echt goed, maar ook een paar dingen, echt fout. Rockstar heeft haar huiswerk gedaan, maar meer ook niet. Er had hier zeker meer in gezeten.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Sfeer
  • Gesprekken op de radio
  • voiceacting
  • missies
  • verhaal
  • Minpunten
  • Weinig te doen buiten de missies om
  • Muziek
  • Kan weinig gebouwen in
  • A.I

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren