1. Mario Kart DS (NDS)

Mario Kart DS (NDS)

Toad knalt door de bocht, met Donkey Kong op zijn hielen. De muziek zwelt aan, het is tijd voor de laatste ronde. Peach komt nu ook terug, Toad drift strak door een bocht maar als hij in zijn achteruitkijkspiegel kijkt ziet hij de prinses en Donkey Kong gestaag naderen. Hij mikt een groen schild naar achteren, Donkey Kong is uitgeschakeld. Het gaat nu tussen Peach en Toad. Nog tien meter verschil, negen, acht, maar ook de finish komt in zicht. Peach zit in Toad's slipstream en versnelt, maar Toad weet nét op tijd een paddestoel te gebruiken en knalt als eerste over de finish.

Dit is ongeveer het verloop van de gemiddelde Mario Kart-race: snel, explosief en het biedt garantie voor vele uren vermaak. Dat concept bestaat al sinds 1992, toen Nintendo voor hun toenmalige console, de SNES, kwam met een geheel nieuwe soort racegame: Super Mario Kart. Je moest hierin niet alleen snel gaan om de finish te bereiken, maar gebruik maken van allerlei voorwerpen die je onderweg kreeg. Al snel groeide Super Mario Kart uit tot de ultieme partygame. Is Mario Kart veertien jaar en vier delen later nog steeds zo leuk?

Om die vraag maar direct te beantwoorden: natuurlijk is Mario Kart nog steeds leuk! Leuker zelfs, maar dat komt vooral door een speciale toevoeging in dit nieuwste deel, die mij direct al op het hoesje opviel: WiFi. De mogelijkheid om met je DS online te kunnen was al langer bekend, maar Mario Kart is één van de eerste games die er daadwerkelijk gebruik van maakt.

Het WiFi-logo staat daar dan wel leuk, en het doosje is dan wel uitgerust met twee dikke pillen van handleidingen, toch kon ik niet wachten en stopte de game direct in mijn DS. Het hoofdmenu voelt vertrouwd aan en lijkt op dat van Double Dash!, het iets tegenvallende Gamecube-deel uit de serie. Natuurlijk heeft Mario Kart DS, naast de eerder genoemde WiFi, ook een singleplayer, multiplayer én een mission-modus.

Hoewel Mario Kart over het algemeen gemaakt is voor de meerspelerstand, start ik de singeplayer op. Een heel scala aan personages, en karts komt voorbij. Natuurlijk valt ook in Mario Kart DS ook weer te kiezen tussen 50, 100 en 150 CC, en is ook de in Double Dash! geïntroduceerde Mirror Mode aanwezig, waarin de banen andersom weergegeven worden. Ook kun je in je ééntje kiezen uit 54 missies, waarbij je bijvoorbeeld binnen de tijd een slalomparcours moet hebben afgelegd.

Mario Kart DS bevat 32 banen. Zestien daarvan zijn nieuw, waaronder een geweldig level in een flipperkast. De overigen zijn uit eerdere versies overgenomen. Hier vind je onder andere Choco Mountain, Baby Park en Sky Garden. Helaas ontbrak mijn favoriete Mario Kart baan aller tijden, de uit de N64 versie afkomstige Toad’s Turnpike. Natuurlijk bevat ook Mario Kart DS weer een Rainbow Road. Deze versie is de bèta-versie van de Rainbow Road uit Mario Kart 64, en verschilt dus lichtelijk.

De singeplayer speelt lekker, de karts hebben als vanouds weer een heerlijk weggedrag, dat niet gehinderd wordt door het ontbreken van een anologe stick. De vierpuntsdruktoets is nauwkeurig genoeg, zonder dat de game verandert in een spreekwoordelijke flipperkast. Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om te draften, het in de slipstream van een tegenstander rijden voor een flinke turbo. Het is vooral heerlijk om op rechte stukken nét voor de finish je opponent op deze manier te passeren. Ook kun je in Mario Kart DS weer driften voor een extra boost.

Natuurlijk bevat de DS-versie ook weer de bekende voorwerpen als bananenschillen, rode (doelzoekende) schilden, blauwe schilden (schilden die automatisch de leider opzoeken en daar dan een enorme explosie veroorzaken) en paddestoelen, die zorgen voor een boost. Nieuw zijn een inktvis, die het scherm van alle tegenstanders tijdelijk zwart maakt, en een kanonskogel als vervanging van de hond, die in Doube Dash! de spelers vooruitslingerde.

Alles wordt weergegeven op een steady 60 frames per seconde zonder haperingen. De graphics zijn heerlijk kleurrijk, de personages zijn uitgerust met genoeg detail, en ook de omgevingen zijn opgebouwd uit genoeg pixels. Het geluid is simpel gehouden, de standaard start- en finishdeuntjes zullen elke Mario Kart-fan bekend in de oren klinken, en de muziek voegt slechts een beetje extra spanning toe.

Ik had het er al even over, maar Mario Kart speel je natuurlijk voor de multiplayer. Iedereen zal vroeger, als klein jongetje, wel eens met vrienden op de bank een titel uit de serie gespeeld hebben en iedereen zal me dan ook begrijpen als ik zeg dat ook Mario Kart DS weer voor vele uren multiplayerlol kan zorgen. Draadloos kun je, met slechts één cassette, al vele banen doen, maar pas echt interessant wordt het als je meerdere cartridges hebt. Dan zijn namelijk alle banen speelbaar, alle items te gebruiken, en kun je racen met alle personages. Ook dit weer allemaal zonder schokkerig beeld, zelfs bij de grootste explosies.

Heb je nu geen vrienden, of hebben je vrienden even geen tijd voor je, denk je dat je goed genoeg bent om je met de rest van de wereld te meten én heb je draadloos Internet bij je thuis (of een McDonalds in de buurt), dan kun je je uitleven in de WiFi-modus. Met vier spelers tegelijk werk je een toernooi van drie races af, waarbij al je standen worden bijgehouden. Ook als iedereen voortijdig de race heeft verlaten, en jij het toernooi dus niet af hebt kunnen maken, krijg jij een punt bij wins en zij een punt bij losses. Een eerlijk systeem, wat ervoor zorgt dat niet iedereen bij de eerste verloren race meteen weggaat.

Helaas heeft de WiFi ook een keerzijde: het is totaal niet uitgebreid. Ik miste de mogelijkheid even na te kunnen kletsen met de mensen over de race, ik miste een highscorelijst, ik miste een aantal voorwerpen én de framerate is wat minder soepel. Toch is dat alles allerminst erg, want Mario Kart DS blijft verslavend als altijd!

Conclusie en beoordeling

None

Mario Kart DS biedt wat ervan verwacht wordt: toffe graphics, heerlijke gameplay en een sterke multiplayer, die garant staat voor vele tientallen uren plezier. De WiFi is een welkome toevoeging, maar ik vind het jammer dat Nintendo dit niet ietwat uitgebreider heeft gemaakt. Desondanks is Mario Kart DS zeker de moeite waard voor elke DS-bezitter!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Houdbaarheid
  • Multiplayer
  • Concept blijft leuk
  • Online
  • Minpunten
  • WiFi niet uitgebreid genoeg

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Hopen dat Dice intact blijft, een van de betere ontwikkelaars bij EA.

  • Mooi, Bright Light zou hun nog wel eens een hoop poen kunnen opleveren. Criterion zal met de re-release van Burnout ongetwijfeld ook nog voor een hoop verkopen zorgen. Hopelijk blijven de andere studios ook gespaard.

    Het zou jammer zijn als ze na de release van Dragon Age of Mass Effect 2 ook gaan snoeien in het personeel van Bioware.

  • det word dus afwachten

  • Eindelijk een bericht dat ze niet mensen gaan ontslaan!

  • Beter dat Criterion in ere wordt gehouden.

  • Gelukkig schenden ze Criterion niet, de updates voor Paradise blijven goed en gratis!

  • Alleen casual games blijven over, nog even en we zitten allemaal aan die goedkope kutgames :-(

  • Dat is ook voor het eerst dat een studio geen mensen ontslaat.

  • Nou dan hebben die mensen veel geluk opzich.

  • inderdaad, dice moet blijven leven.

  • …en dat mag zo blijven ook.

  • Toch ergens waar er geen ontslagen vallen.

    Hopelijk blijft het zo!

  • ^.^

  • Gelukkig maar, hopelijk blijft het zo.

  • Te hopen voor de medewerkers dat dit zo blijft!

  • Gelukkig maar, dan kunnen ze lekker ongestoord door met programmeren aan Black 2!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren