1. Darwinia (PC)

Darwinia (PC)

Zondagmiddag, niets te doen en het is regenachtig weer, je huiswerk is af en je hebt al je games van voor naar achter uitgespeeld. Wat doe je dan? Normaal zou ik gewoon lekker op de bank naar de zoveelste aflevering van Totally Spies gaan kijken. Maar deze keer was het anders, ondanks dat ik al mijn spellen had uitgespeeld hing ik toch weer voor mijn prachtige PC. Opeens zag ik daar een prachtig icoontje met daaronder de titel ‘’steam’’, vanaf dat moment was ik aan het downloaden. Filmpjes van de vetste games zoals Red Orchestra en Half-Life: episode 2. Dit heb ik ongeveer een uur zitten doen, totdat mijn oog viel op de demo’s. Ik zag er een paar weinig opzienbarende games (behalve Half-Life), maar die indruk veranderde toen ik de naam ‘’Darwinia’’ zag staan. Alleen de naam al had iets magisch, hoe kon iemand op deze wereld toch in godsnaam op zo’n naam komen? Ik downloade de demo maar ik wist niet wat ik kon verwachten, was het een RTS of toch een FPS? Toen ik hem uiteindelijk ging spelen wist ik het en werd ik volledig door dit spel opgeslokt.

Toen ik de game echter aan het spelen was, merkte ik al snel op dat ik hier te maken had met een RTS. Maar wat pas echt opviel waren de graphics, deze zijn enorm apart en hebben een cell-shaded laagje over zich heen. Hoewel dit misschien niet iedereen aan zal spreken moet ik zeggen dat het mij heel lang kon boeien. Vooral met de lichteffecten is goed geëxperimenteerd, zo zal het in het begin nog wel even wennen zijn maar na een minuutje of 5 spelen vind je de graphics net zo indrukwekkend als ik. Natuurlijk zijn niet alleen de lichteffecten geweldig, want er zijn nog dingen die je niet een normale RTS zult vinden. Als je units schade oplopen zullen ze zichtbaar gewond raken en denk nu maar niet dat dit bloederige taferelen opwekt, deze game speelt zich namelijk af in een computer. Wat ik dan bedoel is dat je units storingen zullen krijgen. Dit is een erg leuke toevoeging, vooral omdat ik zoiets nog nooit eerder bij een RTS heb mogen ervaren. Toch is ‘’Darwinia’’ een enorm simpel spelletje als het om graphics gaat, maar misschien is de simpelheid juist wel de kracht van de grafische kant. In ieder geval was het goed genoeg voor mij en alleen voor de bijzondere stijl al zou ik dit spel willen kopen.

Nadat ik de demo achter de rug had was ik geschokt, zoveel originaliteit in één spel. Ik wist het zeker, ik moest en zou dit spel hebben. Ik spurde naar boven om mijn spaarvarkentje te slachtten en het prachtiguitziende spel te kopen (wat overgigens voor een vriendenprijsje mijn harde schijf koloniseerde). Maar een paar goeie graphics en een zacht prijsje is natuurlijk nog niet genoeg om deze game geweldig goed te maken. Daarvoor is natuurlijk ook een goede gameplay noodzakelijk. En geloof me, ‘’Darwinia’’ tilt het RTS-genre naar een hoger niveau. Het gaat hier dus om een computerwereld genaamd Darwinia, ooit was deze wereld een bron van rust en vrede. Totdat er (natuurlijk) een kwaad virus deze wereld aanviel en de bevolking in opstand moest komen tegen dit virus. Nu is het dan aan jou om de vijandige virussen terug te sturen naar waar ze horen, onder het icoontje prullenbak. Dit kun je doen door aan te vallen met de bevolking zelf of met een team van elite soldaten. Dit laatste is misschien wel een van de leukste manieren, vooral omdat hier juist de vernieuwing inzit ten opzichte van andere games uit dit genre. Want je units selecteren en op een vijand klikken waarna deze aanvalt is er immers niet bij. Wat je wel nog steeds moet doen is je troepen met één klik op je muisknop naar een locatie brengen, het aanvallen is andere koek. Hier is het namelijk de bedoeling dat je de rechtermuisknop ingedrukt houd waarna je ‘’squad’’ laserstralen begint te vuren. Dit is eigenlijk enorm simpel maar het is leuker dan wat de andere RTSen allemaal doen. Maar dit is nog niet het enige bijzondere aan de gameplay…

De andere manier is ook erg vet en zorgt voor grote en epische veldslagen. Met een engineer is het mogelijk om overgebleven resten van de weggegooide bestanden te recyclen en er vervolgens Darwinians van te maken. Deze kleine mannetjes kunnen voor veel dingen erg nuttig zijn, zo kunnen ze bijvoorbeeld machines activeren maar zijn ze pas echt goed voor de kamikazeaanvallen. Maar voordat je ze kunt laten aanvallen, zul je toch eerst een officier moeten maken. Deze leidt jouw poppetjes (hopelijk) naar de overwinning, wat overigens knap lastig kan zijn aangezien de Darwinians soms nogal dom kunnen zijn. Maar als je ze eenmaal allemaal bij elkaar hebt staan kunnen ze een onoverwinnelijke groep vormen die de vloer aanveegt met elke vijand. Er is alleen één probleem, het virus heeft enkele van deze mannetjes geïnfecteerd dus zul je niet alleen met maar ook tegen deze bevolking moeten vechten. En als deze in een hevig vuurgevecht zitten zijn er nog wel eens veldslagen waar de ‘’Total War’’serie op jaloers zou kunnen worden. Natuurlijk, zó groot zijn ze nu ook weer niet en het is ook niet allemaal even uitgebreid maar toch, het is allemaal zó vet. En hoewel dit concept eigenlijk zo voor de hand ligt, is er vrijwel nooit iemand geweest die op dit idee gekomen is. Daarbij komt ook nog eens dat er typische computerdingetjes in de game zijn verwerkt, bij onvoldoende ruimte op schijf geeft het spel een syntax-error en zul je sommige machines moeten reprogrameren met je enigeneer.

Nu het virus de computer heeft geïnfecteerd, komt er dus ook een grote oorlog. En bij oorlogen denk ik aan schreeuwende manschappen en gierende kogels. Het grappige hier is, is dat ze dit min of meer ook in deze game hebben gestopt. Zo hoor je af en toe een van je mannetjes schreeuwen van pijn omdat hij net gesneuveld is en hoor je de laserstralen zó goed dat het net lijkt alsof ze uit Star Trek zijn weg gelopen. Met de geluidseffecten zit het dus wel goed want zoals gewoonlijk zijn ook alle bliepjes en bloepjes present maar de muziek laat het er wel een beetje mee zitten. Maar eigenlijk is dit helemaal niet zo erg, dit komt natuurlijk omdat de game zich afspeelt in zo’n grote grijze computerkast waar muziek niet bestaat. Tenzij de Darwinians zich naar de boxen hebben kunnen begeven. Echter is dit dus niet het geval, wat het geluid niet echt zó opzienbarend maakt als de rest van deze game maar ook zeker niet afdoet aan de standaard games uit dit genre.

Conclusie en beoordeling

None

Darwinia is een héél bijzondere game die zich afzondert van de standaard RTSgame. Misschien is het ook juist dit aspect wat deze game voor mij de beste RTS ooit maakte. Met zijn bijzondere graphics heeft hij mij héél erg lang kunnen boeien. Echter nog beter dan de graphics is de gameplay, nooit meer unit voor unit selecteren maar gewoon echt alles zelf doen. Zoals met één mannetje een heel leger besturen en zelf richten en vuren op het kwaadaardige virus. Het meest verrassende is nog wel dat het ook allemaal goed uitpakt en ik denk dat dat de kracht van ''Darwinia'' is, grote gevechten en verfrissende graphics+gameplay. Al met al een van de betere games die ik in mijn 14jarig bestaan gespeeld heb. Kortom: gewaagd maar glansrijk geslaagd.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • De aparte graphics
  • De nog apartere gameplay
  • De grote gevechten die je kunt leveren met die kleine mannetjes
  • De sfeer
  • Het geluid
  • Minpunten
  • Sommige mensen zal het concept niet aanspreken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Beter :P

  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van Ensemble Studios over die nieuwe Halo deel. Hebben ze het alleen gedaan voor de zak geld van Microsoft. Of vinden ze het zelf ook erg tof dat ze iets gedaan hebben met Halo.

  • Hoezo gaat deze studio dicht eigenlijk? Als iets veel geld heeft opgeleverd voor Microsoft dan is het wel de Age of Empires serie, iedere PC gamer heeft 1 van die delen wel in zijn collectie:S

  • Ik denk als Halo Wars uit is en het goed verkoopt dat Microsoft toch echt van gedachten veranderd om Ensemble Studio nog lang niet te sluiten.



    Tevens vind ik het ook een belachelijk idee om deze studio te sluiten om te besparen. Ik vind dat Microsoft beter een groot deel van haar MSN Divisie kan ontslaan die toch alleen maar uit hun neus zitten te eten.

  • Johnnnyboy, ze hebben ook al een nieuwe aangenomen hoor ;)

  • @ Brammie2118



    Ik lees het net op Gamer*** ;). Post geupdate

  • Doe maar gewoon, zullen ze genoeg aan verdienen.

  • @Furyan NL



    De studio is van Microsoft, dus die hoeft niet met een zak geld te komen.

  • Zeker doen! Wil meer Halo! Meer Halo!!

  • Een nieuw speelbaar ras, misschien zelfs 2 (met een eigen single-player dan) zoals The Covenant en The Flood.

  • Misschien eerst maar eens kijken hoe de game wordt ontvangen?

  • 't kijkt me echt een uber game! ik hoop dat het veel lijkt op Warcraft 3. Ik hoor dat ze ook Heroes hebben en dat is dus al een goede stap. Maar ik hoop dat 't net zo succesvol word, en in dat geval hoop ik ook op bakken aan DLC waar ik mijn geld aan kan verspillen! Dit spel lijkt me gewoon uber!

  • er is al dlc gemaakt schijnt het… maarja dat kunne ook maar van die roddels zijn en alles

  • Cooliewoolie!

  • moeten ze doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Ze moeten eerst maar kijken of deze game wel gaat verkopen.

  • mooi. die game word zeker master

  • dlc hoera!

  • Waarom denken ze daar dan niet gelijk aan en hebben ze het in de game gemaakt. Nu mag je weer meer gaan betalen.

  • LowlandWarrior waar wil je dat nieuwe ras vandaan halen, er zijn simpelweg geen nieuwe rassen. Lijkt me beetje raar als Ensemble Studios een nieuw ras gaat verzinnen voor een spin-off van de Halo serie

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren