1. Call of Duty 2 (X360)

Call of Duty 2 (X360)

Inleiding Call of Duty 2 ( Xbox 360 ) Review

In november 2003 verscheen het eerste deel van Call of Duty. Deze werd door de gamers goed onthaald en zo volgde in september 2004 een uitbreiding van Call of Duty. Dit alles was alleen nog maar op de PC te spelen en de Xbox moest nog even wachten. In december 2004 was het de beurt aan de Xbox bezitters om Call of Duty: Finest Hour uit te proberen. Andermaal was dit een geslaagde poging van Activision. In al deze delen kreeg je telkens meer dan 1 personage op je bord. En juist dat was zo anders in vergelijking met de andere tweede wereld oorlog shooters. In Call of Duty kon je namelijk verschillende missies spelen met Britse, Russische en Amerikaanse soldaten. Telkens in een andere sfeer kon je de missies proberen. Ook online was het een leuk spel dat door veel mensen gespeeld is of nog steeds gespeeld wordt. Het hele idee achter Call of Duty is verrassend genoeg bedacht door mensen die eerder al Medal of Honor: Allied Assualt hadden gemaakt. Deze mensen vertrokken bij EA en zijn overgestapt naar Activision. Ongeveer 2 jaar na het 1e deel op de computer krijgen de mensen met de nieuwe Xbox 360 de mogelijkheid om voor het eerst een WOII shooter te spelen met next gen graphics en gameplay. Of dit goed is uitgepakt voor Activision lees je hier onder.

Het verhaal

Ook in dit deel van Call of Duty zijn er 3 verhaalslijnen. Je begint het spel als Russische soldaat die samen met zijn kameraden zijn eigen Stalingrad moet bevrijden. Tijdens deze spannende missies maak je van alles mee. Zo krijg je te maken met tanks en sluipschutters. En nog veel meer Duitse soldaten op de grond. Zonder al te veel te verklappen is het level waar je een gebouw moet verdedigen het mooiste om te spelen. Als je deze campaign hebt uitgespeeld gaat het spel verder in Britse handen. Je moet opnieuw met een heel leger aantreden tegen de Duitsers. Dit maal doe je dit niet in Europa maar in Afrika, Egypte om precies te zijn. Dit verhaalt speelt zich vooral af in bunkers en in zanddorpjes. Hier zitten ook missies in waar je zelf een tank bestuurd. Tot slot beschikt Call of Duty nog over een Amerikaanse campaign. En dit is tevens het moeilijkste gedeelte van het spel. Hier staat D-day weer centraal, je moet met het Amerikaanse leger dorpen bevrijden van de Duitsers. Je kunt je alleen afvragen of er niet genoeg WOII shooters zijn uitgebracht waar D-day al in voorkomt, en of het niet saai geworden is. Het antwoord op deze vraag is neen. Omdat er zoveel actie in beeld komt en zulke realistische effecten ( rookgranaten zijn een lust voor het oog ) gaat Call of Duty 2 nooit vervelen. Ook de verschillende niveaus geven genoeg afwisseling.

Gameplay

In Call of Duty 2 krijg je te maken met veel weerstand van de tegenstander. Het is daarom belangrijk om een goed team om je heen te hebben. Dit is gedeeltelijk gelukt in het nieuwe deel. Je bent in het spel bijna nooit alleen, je zult altijd om je heen medesoldaten vinden die de tegenstander aan het bestrijden zijn. De controle over deze soldaten zul je niet zelf kunnen hebben zoals wel het geval is in Brother in Arms. Maar toch zullen de soldaten met je mee gaan als je door de levels loopt. Op sommige momenten zijn de medesoldaten helaas echt computers, soms lopen ze zomaar naar de vijand toe en worden zij afgeschoten. Ook gaan zij soms niet mee als jij achter een muur dekking zoekt tegen de machinegeweren van de Duitse soldaten. Als er een mede soldaat sneuvelt komt er altijd een nieuwe soldaat vanuit je rug aangelopen zodat je niet alleen ten strijde trekt.

Xbox Live

Een goede shooter is vaak erg populair online. Iedereen wil na het voltooien van het verhaal online aan de slag gaan. Ook in Call of Duty 2 is dit niet anders. Het spel beschikt online over een aantal gevarieerde mappen, zoals een level in het zand van Egypte of de dorpjes in Frankrijk. Ook kan er gekozen worden voor een ranked match of voor een unranked match. Met het TrueSkill systeem word onzichtbaar bijgehouden hoe goed je prestaties zijn. Hierdoor kom je bij ranked match net als Halo 2 bij mensen terecht van je eigen niveau. En zal het spel online lastiger worden naar mate de tijd vordert. Helaas is zeker niet alles positief aan het multiplayer gedeelte in Call of Duty 2. Zo is er nog altijd sprake van vertraging online, zodat het spel schokt. Dit is vooral te merken als er in de lobby gespeeld wordt tegen Amerikanen. Al deze problemen zijn al bekend bij Activision. En zij zijn dan ook druk bezig met een patch voor dit probleem. Zodat na de update er een goede solide online mode klaar staat voor de grote groep die nog trouw gebleven is aan Call of Duty 2 en het spel niet verkocht hebben.

Grafisch

Eind 2005 is de nieuwe Xbox gelanceerd. Na een korte periode waar slechts een select gezelschap een Xbox 360 had is deze nu weer goed te krijgen. Met deze periode is ook een nieuw tijdperk aangebroken voor de beelden die op je tv zullen verschijnen. Dit is goed te merken aan Call of Duty 2. Alle gebouwen en personen zijn compleet 3d gemaakt. En niet langer zul je platte gebouwen tegen komen waar je de afbeelding van af kan lezen. Als je in Call of Duty 2 tegen een gebouw aan kijkt zie je gewoon de bouwstenen. Ook blijven de kogelgaten in de muur zitten. Ook gebeuren er veel dingen te gelijk in Call of Duty 2 zonder dat het spel ook maar 1 keer trager er van wordt. Op verschillende momenten komen er meerdere vliegtuigen over gevlogen. Of staan er in eens overal op het scherm tanks. Deze grafische krachten beloven veel voor de toekomst. Als er ongetwijfeld een vervolg komt aan deze Call of Duty. Tot die tijd zijn de grafische krachten ongekend. En mogen we blij zijn dat er al zo snel een nieuwe Xbox is uitgekomen.

Call of Duty 2 is de beste shooter op de nieuwe Xbox. Dit komt vooral door de ijzersterke Singelplayer. Hier in zul je 3 verschillende verhalen doorlopen die elk hun specifieke eigenschappen hebben. Daarnaast is de sfeer in de 3 verhalen ook uitstekend weergegeven op de krachtige Xbox 360. De missies zul je kunnen spelen met medesoldaten die je niet specifiek opdrachten kunt geven zoals in Brother in Arms. Maar zij zullen wel naar je luisteren en je volgen als je een gebouw binnen loopt. Met de Singelplayer ben je ongeveer 15 uur mee bezig op Veteraan, het moeilijkste niveau in Call of Duty 2. Grafisch gezien is dit misschien wel het mooiste spel wat er op dit moment te krijgen is. Ook op een gewone tv zijn de beelden zo mooi dat het haast een film lijkt die je zelf speelt. Verwacht met Call of Duty 2 helaas niet de beste multiplayer game in huis te hebben gehaald. Online is het nog erg slecht geregeld, maar de makers zijn bezig met een patch, zodat het multiplayer aspect een nieuw leven moet krijgen. Als je van een goede shooter houd en je vind WOII een interessant thema dan is Call of Duty 2 zeker de game die je moet hebben op je nieuwe Xbox.
9
90
Score: 90