1. Kingdom Hearts II (PS2)

Kingdom Hearts II (PS2)

Net als in het eerste deel van de Kingdom Hearts-reeks begint Kingdom Hearts II met een droom, die ook behoort tot de proloog van Kingdom Hearts II. De proloog duurde bij mij twee en half uur ongeveer en echt boeiend vond ik het niet. Allereerst niet omdat het saai is. Je moet bijvoorbeeld geld verdienen doormiddel van minigames, zoals brieven bezorgen en posters plakken. In principe had ik daar geen problemen mee, want dat was nog wel lol, maar niet als je ze redelijk vaak moet doen om eindelijk het bedrag te krijgen dat je moet hebben. Je hebt dus 150 munny gekregen van de Nobody waar je tegen moest vechten, en dan moet je daarna 800 munny hebben. Dan heb je dus 6 minigames voor je kiezen waar je 50 munny per keer kunt verdienen. Behalve met posterplakken want daar kun je 100 munny mee verdienen, alleen de brieven bezorgen vond ik het best gaan, aangezien dat bij mij nog geen 10 seconden in beslag nam. Posterplakken duurde anderhalf minuut, maar ik ben meneer ongeduld dus ik wou zo snel mogelijk verder, ach ja.

Als je dan eindelijk die paar uur voorbij bent gegaan, dan vind Roxas, jij dus, Sora in zijn cocon bezig zijn herinneringen terug te krijgen die hij in Kingdom Hearts Chain of Memories verloren had. Die herinneringen van Kingdom Hearts zie je ook terug in de proloog, door de dromen van Roxas heen. Als je kritisch kijkt zie je ook gelijk dat Sora’s kleding toch echt te klein is geworden in dat jaartje slapen. Persoonlijk vond ik Sora’s stem ook wel even wennen, want die is echt veranderd zeg… Die kleding is overigens niet lang te klein, want al snel ga je richting Yen Sid, de leraar of meester van King Mickey. Vlak voor die toren van Yen Sid kom je ook de soort van slechterik Pete tegen, hier bekend als Boris. Hij doet zich groot maar eigenlijk is het een watje. Als je naar binnen gaat kom je enkele vijanden tegen en in twee kamers moet je een stel Heartless verslaan wat met de minste moeite gedaan is. Als je in de kamer van Yen Sid komt merk je gelijk dat Sora geen manieren kent, maar goed… Na een saai stukje te moeten lezen uit een of ander boek, mag je de volgende kamer binnen waar je drie feeën ziet, een groene, een blauwe en een rode. Nadat ze je een paar keer in groen, blauw en rood pakkie te hebben getoverd komen ze tot de beslissing hun kleuren te combineren en dan krijg je, je raad het al… zwart. Je krijgt dan ook je eerste Drive-Form. Valor is de rode versie van de 4. Ik weet wat je nou denkt, er zijn er maar 3, dat klopt. Je hebt Valor, rood. Wisedom, blauw. En Master, geel. Maar soms word ik ook zwart in Master Drive en dan heb ik in plaats van één of twee Keyblades, geen. Je ben een soort Shadow Heartless of twee voeten, je bent overigens niet zo slap als een Shadow, gelukkig, maar een stuk sterker. Maar toch snap ik nog niet waarom ik die Shadow Drive wordt. Ik dacht alleen bij eindbazen, maar goed, ik begin een beetje af te dwalen. Als je bij Yen Sid klaar bent kun je naar de eerste plaats Radiant Garden, ook wel Hollow Bastian genoemd, waar je als je daar aankomt gelijk een stel Soldiers ziet op een stel daken waarna ze gelijk verdwijnen. Op een gegeven moment kom je dan ook bij het commitee van Yuffie en de rest. In Hollow Bastian kom je dan ook eigenlijk echt voor het eerst Organization XIII tegen die in principe nog niks kwaad willen doen tegen jou, integendeel, ze willen dat jij de Heartless vernietigd.

Orginazation XIII wil graag dat Sora de harten uit de Heartless naar Kingdom Hearts stuurt zodat Orginazation XIII voort zou kunnen leven. De Heartless willen… uhm… ja, ik zou het niet weten. Malificent wil een kasteel om uit te regeren of zo, dan kiest ze uit het Disney Castle, Agrabah’s Palace, het kasteel van de Nobody’s en misschien nog meer. Ik vond het verhaal persoonlijk nog al vaag dus niet alles snap ik eigenlijk. In principe is alles hetzelfde, je gaat naar een wereld, je verslaat de Heartless en Nobody’s en de eindbaas als die er eventueel zijn, je krijgt een item, je opent de poort ermee en begint opnieuw in een andere wereld. Uiteindelijk moet je Malificent niet te verslaan, alleen Xehanort. Men vraagt zich af, wie is Xehanort. Dat is de Nobody van Ansem. Dan denkt men natuurlijk, Ansem is allang dood, maar nee. De vijand van vroeger was de Heartless van Ansem. De échte Ansem was en is nooit slecht geweest, de échte Ansem is een goede vriend van King Mickey. Mensen die Chain of Memories hebben gespeeld weten wel dan ik DiZ bedoel, nu Ansem the Wise.

De Werelden zien er overigens allemaal op zich stuk voor stuk vrolijk uit, op twee na. Port Royal is nogal héél duister en één ding is daar wel lol. Alles ziet er super realistisch uit, totdat jij aankomt, want jij ziet er nog steeds best cartoony uit en dat is best jammer. De tweede is The World that Never was. De wereld van de Nobody’s. Ook duister, maar zo gek vind ik dat niet aangezien het de laatste wereld is die je bezoekt, te vergelijken met End of the World van de eerste Kingdom Hearts. De werelden die ook voorkwamen in het eerste deel van Kingdom Hearts zijn niet hetzelfde, want als we kijken naar Agrabah lijkt het groter, maar de stad ziet er heel anders uit, net als Hollow Bastian. Hollow Bastian speelt nu niet alleen in het kasteel af maar nu ook in het dorp en buiten de kasteelpoorten. Na een tijdje spelen komen bijvoorbeeld de Heartless het dorp binnenvallen en de kasteelmuren zijn vernietigd. Later moet jij Leon, Cloud, Yuffie, Tifa et cetera redden en dan moet je duizend vijanden vernietigen. In principe is dit niet moeilijk, want er zijn steeds maar zes à zeven Heartless die jou proberen te doden. En als ze je al weten te raken dood je ze en laten ze van die levensballetjes zodat je leven in principe niet weg gaat. Ik zou het veel leuker hebben gevonden als ze alle duizend hadden geprobeert om me te doden en dat ze dan geen levensballetjes lieten vallen, ach, het is nooit zoals je zou willen he?

En overal waar je terechtkomt krijg je een ander command-menu uiterlijk, maar je kan het menu optioneel veranderen en kiezen voor het oude uiterlijk van de Kingdom Hearts één menu. In sommige werelden heb je soms ook verschillende menu-uiterlijken omdat dat hele andere regio’s zijn, zoals in de wereld Agrabah, heb je Agrabah en de Cave of Wonders bijvoorbeeld. Of Olimpus Coloseum, heb je het Coloseum en Underworld. Dat vind ik wel vet, aangezien ik het uiterlijk van het menu uit Kingdom Hearts I eigenlijk best wel saai vond.

Nu we het over Drives en dat soort dingen hebben gehad kunnen we het nu hebben over Summons. Ook in dit deel zijn er weer summons. Waar we vroeger Peter Pan hadden in Neverland, hebben we Peter Pan nu als Summon. En waar we vroeger Simba als Summon hadden, hebben we hem nu in Pride Lands. Ach ja, één weg, ander erin. Summons kies je ook uit het command-menu, de tweede weliswaar. De beste summon vond ik persoonlijk Chicken Little uit Chicken Little. Want hij heeft de meeste hits en speelt het leukst naar mijn mening.

Maar als we over Summons kunnen praten, kunnen we natuurlijk ook over Magic praten. Men kan Fire, Fira en Firaga leren, net als Blizzard, Blizara, Blizaga en Thunder, Thundera, Thundaga en Cure, Cura, Curaga en Reflect, Reflectara, Reflectaga, en Magnet, Magnetara, Magnetaga.

Het reizen om werelden te ontdekken moet natuurlijk ook nog gebeuren, en dat doen we met het Gummiship. Het Gummiship gedeelte in het eerste deel was echt oersaai en veels te sloom. In Kingdom Hearts II is dat heel erg verbeterd, er zit veel meer snelheid in en alles gaat een stuk soepeler. Maar ook een groot pluspunt eraan is dat je nu overspoelt word met vijanden. Men krijgt op ten duur ook een stel Teenyships erbij, dat zijn kleine schepen die je helpen. Ook is de Gummiship-editor weer aanwezig wat gewoon goed werkt, waar ik geen problemen mee heb gehad.

Dan nu eigenlijk het belangrijkste van het spel: de Gameplay. De controls zitten goed in elkaar. De camera bestuur je nu met de rechter analoge joystick, dus kun je nu ook naar beneden en naar boven kijken. We kunnen nu ook eerste persoons beeld vechten en dat vind ik eigenlijk wel lol. Aanvallen doe je nog steeds via het menu door een beetje op het kruisje te drukken, en het command-menu kun je of besturen met de pijltjes wat mij niet zo handig lijkt, of doormiddel van L2 ingedrukt te houden en dan met de rechter analoge joystick omhoog of naar beneden te gaan, als je naar de andere 4 opties wil moet je op links drukken. Voor de rest is springen het rondje en het vierkantje kun je gebruiken om bijvoorbeeld te verdedigen of vijanden de lucht in te gooien. Men kan net als in het vorige deel van Kingdom Hearts op de Playstation 2 vijanden on-locken doormiddel van de R1. Men kan ook sneltoetsen gebruiken die zelf in te stellen zijn. Door L1 in te drukken en dan kruisje, rondje, driehoekje of vierkantje gebruikt men iets dat je ingesteld hebt op de toets. Tot slot heb je natuurlijk nog de Reaction-Commands. Die gebruik je via het driehoekje als dat in beeld komt te staan, heeft men dat op het juiste moment ingedrukt, dan krijgt men bij eindbazen een speciaal tussenfilmpje, en bij gewone gevechten alleen een move te zien. Men kan Limits, moves van je medeteamgenoten, ook onder de Reaction-Commands zetten, maar dat werkt soms frustrerend omdat je bijvoorbeeld bij een eindbaas op het driehoekje moet drukken en dan ben je net te laat, gaat je mp op omdat Limits je hele mp opmaken en je dus per ongeluk dan een Limit gebruikt terwijl dat dus niet de bedoeling was.

Conclusie en beoordeling

None

Kingdom Hearts II is echt wat Kingdom Hearts I miste, een goed uitgewerkte Gummiship, betere controls die opzich allemaal goed werken en op z'n plaats zitten. Ik kan nu al niet meer wachten op Kingdom Hearts III en Final Fantasy Versus XIII omdat die ook gemaakt wordt door de makers van Kingdom Hearts II. Alleen toch jammer van de Voice-Acting.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Graphics...
  • Verhaal...
  • Drives
  • Oude en nieuwe Werelden en Personages
  • Opgevoerde Gummiship gebeuren
  • Minpunten
  • alleen de mond loopt soms helaas niet mooi mee met de tekst
  • maar soms toch best ingewikkeld en het is minder mooi als het verhaal in deel 1
  • Het is niet meer dan buttonbashen op het kruisje en driehoekje
  • AI
  • Te makkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren