1. SWAT 4 (PC)

SWAT 4 (PC)

Hij floot de tune van zijn favoriete song, terwijl hij met zijn team door de donkere straten van de stad sloop. Het fluiten werd overstemd door een langsrazende auto. Niet bang zijn. Vooral geen paniek. Dit was al zo vaak gelukt. De auto rijdt door, het team gaat verder, op zoek. Het fluiten blijft aanhouden, gewoon doorlopen, geen paniek. Hij probeert te ontspannen, pakt een donut, fluit nog wat harder, maar het werkt niet, de zenuwen gieren door zijn gespierde lijf. Zodadelijk gaat het gebeuren. Het vijfkoppige team loopt de slechtverlichte steeg in. De volgende vijf minuten zouden kranten noch geschiedenisboeken inkomen.

Het werk van SWAT agenten is namelijk altijd anoniem. Daarom is het misschien wel extra leuk om zelf eens een kijkje te kunnen nemen in het alledaagse leven van de SWAT agent. De SWAT serie bied ons die kans wederom met SWAT4. Ten opzichte van het derde deel. Hebben vooral de graphics een flink vooruit gegaan. Verder zou de gameplay verbetert worden, en een hoogstaande A.I van de partij zijn. Dus besloot Dennis als groot fan van de serie op een dag SWAT 4 te halen. Hij rekende netjes af, en fietste in recordtempo naar huis(en dan zeggen ze nog dat gamen ongezond is).

Eenmaal thuisgekomen stop ik de CD in mijn computer, ik instaleer het spel en wacht daarbij vol ongeduld. Tegen de tijd dat ik mag spelen heb ik geen nagels meer over, zolang heb ik kunnen bijten. Ik startte het spel direct op. Razendsnel schiet ik door de menu’s heen, ik maak een profiel aan en druk direct op start. De laadtijden waren zeer lang. Dit had ik daar wel voorover en toen het beeld langzaam veranderde werd mijn droom werkelijkheid, het spel kon beginnen. Het eerste wat mij opviel was dat inderdaad de graphics een stuk vooruitgegaan waren. Terwijl ik door het level liep, zag ik mooie dingen. De gebouwen straalde een enge en duistere sfeer uit. Ik kijk goed om mij heen terwijl ik rond loop, met getrokken wapen loop ik de eerste bocht om. Ik kijk recht in het gezicht van een verdachte, voordat ik op de muis kan drukken hoor ik de knal al. Eerste poging mislukt(zucht).

Ik ben echter niet snel uit het veld te slaan, en besluit een tweede poging te wagen. Wederom loop ik richting de eerste bocht, de adrenaline zit in me keel. Ik nader de bocht, ik maak de laatste meters, draai me in de juiste positie en… Niks, er is niemand. Dan snap ik het concept ineens, verdachten zijn altijd op een andere plaats en op een ander moment, mooi zo, dit vergroot de replay waarde en de spanning flink. Na de eerste bocht loop ik direct richting de deur, ik geef mijn team geluidloos de opdracht om de deur met bruut geweld open te knallen. Geen tijd om te onderhandelen, ik wil actie zien. Ik neem mijn positie in, klaar om naar binnen te stormen. De deur gaat open, met veel geschreeuw stormen we naar binnen. Over mijn schouder hoor ik het roepen van mijn team. Één verdachte dood, rechts veilig. Links hoor ik voetstappen, deze keer ben ik sneller, ik duik weg en schiet de verdachte een derde gat tussen zijn oren. Hij zakt in elkaar, en ik ben heel trots op mezelf. Vanachter mijn computer komt een glimlach op mijn gezicht, het spel speelt zo lekker soepel weg, de beweging gaan snel en realistisch, makkelijke besturing, wapens en andere gadgets selecteren gaat zo snel. Granaten gooien is zo makkelijk, niks zit mij nog in de weg om een groots agent te worden.

Ik loop door, bij een trap hou ik even in. Ik splits mijn team in 2 aparte groepen, beide nemen we een gang. Via onze camera’s kunnen we elkaar blijven volgen. Ik haal diep adem en stap naar binnen. Bij mezelf verzin ik allemaal moeilijke tactieken waar waarschijnlijk toch nooit wat van terecht zal komen. Ik hoor ineens een kreet over van achter. Ik draai me razendsnel om en ren terug, een verdachte staat me al op te wachten, we schieten allebei tegelijk. Ik voel een kogel door mijn schouder heen vliegen, niks ernstigs, ik wacht even en durf dan om de hoek te kijken. De verdachte blijft liggen, ik loop door. Al snel zie ik mijn agenten op de grond liggen. Met veel moeite laat ik ze achter in deze donkere gang, en vertel ik het hoofdkwartier dat er twee agenten gewond zijn. Al zijn het dan maar wat computer animaties, vanuit mijn slaapkamer vond ik het toch moeilijk om hen achter te laten. Ik voelde een soort band met mijn agenten. Misschien klinkt het raar, maar is dat juist niet wat dit soort spellen horen te hebben? Nou ja, in ieder geval heeft dit spel het, en het is zeker zeer positief.

Na een paar dagen van oefenen besluit ik dan toch de on-line modus eens te gaan testen. Ik start op, en mag direct beginnen. Het enige wat ik moet doen is een server kiezen. Zo gezegd zo gedaan, en een minuut later ben ik klaar om de hele wereld eens een lesje te gaan leren. On-line heb je verschillende modi. Geen nieuwe, alleen spelletjes die al bestonden. Maar daarom zijn ze zeker niet minder saai. Je hebt de klassiekers als iemand van plaats naar plaats brengen, een koffertje vervoeren of gewoon iedereen afknallen. Verder is er één heel leuk spelletje. Er zijn dan vier bommen in een level verstopt. De verdachten moeten deze bewaken, de agenten juist ontmantelen. Heftige vuurwapen gevechten volgen, en het recht van de sterkste geld dan. Ik kom erachter dat ik niet geod genoeg ben voor hun. Ik sluit de multiplayer weer af, en ga lekker singleplayeren. Een druppel zweet valt in mijn oog. Tijdens het weg wrijven krijg ik een kogel door mijn hoofd gejaagd.

Abort Mission?

Conclusie en beoordeling

None

SWAT 4 is een zeer sterk spel, eigenlijk heeft het alles wat een topper nodig heeft. De zeer lange laadtijden zijn alleen een gigantische doorn in het oog. Ben je bereid je daarover heen te zetten, dan heb je een 9-. Vind je het heel erg, dan een 8+
83
Score
830
Score: 830
  • Pluspunten
  • Mooie graphics
  • Soepele besturing
  • Strak geluid
  • Sterke on-line functie
  • Hoge replay waarde
  • Het heeft de X-factor
  • Minpunten
  • Lange laadtijden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tja onterecht

  • Pauperzooi… Ik was binnen een kwartier uitgekeken op de wii, hopelijk de casualgamers binnenkort ook! Want als dit zo doorgaat gaan Microsoft en Sony volgen…

  • De markt richt zich nu eenmaal meer op de casuel gamer. Nintendo heeft dit bedrijfstechnisch gewoon fantastisch gedaan.

    Sony en Microsoft sukkelen, terwijl Nintendo er met een dikke winst vandoor gaat.



    Als gamer mis ik wel wat kwalitatieve titels, maarja… Wat zou jij doen als Nintendo. Geen winst of 1,9 miljard. Ik weet het wel.


  • @Gekko



    Ja alleen jammer dat Nintendo door de fans als een bedrijf dat hart heeft voor de gameindustrie wordt afgeschilderd, terwijl ze niet anders dan Sony of Microsoft zijn.

  • Gouden tijden voor Nintendo, slim ingespeeld op de casual markt. Duizelingwekkende cijfers-533 miljoen DS games.

  • als je ziet hoe het is vergeleken met de vorige generatie, nintendo heeft een goede keus gemaakt.

  • Mats313.



    Microsoft volgt al met hun \"family packs\".



    Wii is gewoon een console waar je, je ouders zelfs blij mee kan maken. Mijn moeder wil de Wii fit. Wth, mijn moeder vond voor de aanschaf van de Wii dat games onzin waren en vond het belachelijk hoeveel tijd en geld ik erin stak. (Uiteindelijk heeft zij door gekregen dat ik meer een verzamelaar ben dan een gamer.) Hoeveel ouders hier in Nederland hebben voor het hele gezin wel niet een Wii aangeschaft? Denk dat, dat er in ieder geval meer zijn dan de gemiddelde gamers die alles voor zichzelf koopt.



    Vind de besturing van de Wii driemaal niks. Enige game die ik zelf voor de Wii had aangeschaft (Uiteindelijk speelt mijn zusje van 9 er vaker op dan ik.) is Mario Kart. Ook alleen maar omdat de Gamecube controller als besturing gebruikt kan worden.



    Ik hoop in ieder geval dat de Nieuwe Zelda (Als die uitkomt voor de Wii.) ook de gamecube controller ondersteund. Anders gaat dat de de 2de Zelda game worden die ik vooral met frustratie zal gaan spelen.







  • Het ligt niet enkel aan Wii Fit, hoor. De Wii Fit is enkel het meest gekochte 'game' omdat het in een Wii pack zit. Maar Nintendo heeft enkel winst met de casual markt, als je kijkt naar de 'hardcore markt'(bestaat niet, is gewoon vlug uitgevonden door mij! :P dan zie je dat Nintendo bijna geen winst maakt ..



    Maar goed, proficiat voor je winst, Nintendo. ;)

  • Zet de kraan maar verder open zou ik zeggen

    :P



    als het geld dan meer binnen stroomt!


  • Holy shit, 96 miljoen ds'en? :|

    Dat gaat echt helemaal nergens meer over.



    Die winst is ook erg nice, damn.

    1.4 miljard euro winst. :|



  • 96 miljoen dsen en de verkopen stijgen enorm.

    De DS gaat de ps2 voorbij qua verkopen.

  • En van die 312 miljoen games zit geen zelda, galaxy, wario of metroid maar big beach sports, sports island, family ski, mario kart en wii fit



    In de categorie: hoezo vercasualiseren?

    Kom maar met Zeldaaah!!!


  • Een nieuwe Zelda is zeer welkom, en de winst zal alleen maar stijgen…

  • Toch mag ik hopen dat Nintendo zijn strategie over enkele jaren aan gaat passen, want het succes blijft niet eeuwig aanwezig. Leuk die casual markt, maar Nintendo laat de echte gamers keihard vallen. Ze blijven net als bij de gamecube maar met dezelfde franchises komen en doen niks maar dan ook niks om de huidige staat waarin de Wii nu verkeerd te verbeteren. Zo is het online netwerk nog steeds zo goedkoop als stront en komen er nauwelijks goede games uit. Nee, dan kunnen ze lachen om het gestuntel van Microsoft en Sony.. maar die concurrentiestrijd zorgt wel voor een shitload aan goede games en een geweldig en uitgebreid online netwerk.

  • winst voor ninty, verlies voor de fanbase



    Mooi toch?

  • nu de spellen nog…

  • Enkelt maar goed, Nintendo zorgt ervoor dat er een bredere markt komt en van de casual gamers zullen er een aantal de overstap maken naar ht echte werk.

    Nintendo weet heel goed dat ze geen concurrentie moeten aangaan met Sony en Microsoft maar dat hun kracht zit in innovatieve ontwikkelingen en leuke spellen maken (uit eigen keuken).

    De nieuw aan te boren markt is veel groter dan het meertje waar Sony en Microsoft in opereren, het draait om de knikkers en niet om wat wij hardcore gamers vinden.

    Ikzelf heb alle consoles en moet zeggen dat als ik op de WII speel een veel ontspannender gevoel heb dan met de andere 2 consoles (afhankelijk welk spel), ben als ik de consoles uitzet nog een half uur aan het bijkomen van de spanning terwijl bij de WII meer met een glimlach zit.



    Weet nog goed dat begon met de 8-bit en ik vertelde dat ik gamen leuk vond, de mensen die toen moesten lachen hebben nu ook deze systemen, Nintendo opent gewoon een deur die de moeders en vaders over de streep trekken door niet kogeltje hier, bijltje in het nekkie etc te plaatsen maar ook voor ouders die educatieve spellen voor de kinderen willen.




  • 14 Miljoen Wii fit apparaten? Damn dat is nog meer dan alle GoW2 en CoD4 verkochte games o_O

  • Vandaag werd ook bekend dat Mario Kart Wii de best verkochte mario kart game van alle platformen is geworden. Illustratief voor het huidige succes van Nintendo. Recyclen tot kunst verheven.

  • De attachrate van de Wii is dus 7 games per Wii en Wiisports is niet meegerekend.

    Niet zo hoog als de 360 maar nog wel erg hoog.



    Uhm seva…Wiifit zit helemaal niet bij de Wii in.

    Voor een spel van 90 euro verkoopt het verdomd goed.



    De DS is op ramkoers om de PS2 te doen vergeten echt een geweldige handheld.





Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren