1. Tales of Symphonia (NGC)

Tales of Symphonia (NGC)

Tales of Symphonia is net zoals vele andere games een vertelling over goed en kwaad. Een kwaad dat de wereld naar zijn hand wil zetten of wil scheppen naar zijn idealen. Maar elke keer mogen wij een held verwelkomen die vastberaden de strijd aangaat met het kwaad. Deze held gelooft in zijn daden, hij weet wat hij doet goed is. Althans, dat word de held wijs gemaakt. De held krijgt van alles te horen en moet op zijn instincten vertrouwen. Maar is de keuze die hij heeft gemaakt ook wel de juiste? Hij weet het niet meer, de grens tussen goed en kwaad is niet meer zichtbaar. Wat is echt, wie is echt? Vragen die worden beantwoordt wanneer je Tales of Symphonia speelt.

De held uit het stukje hierboven heeft een naam. Hij heet Lloyd Irving en hij is die typische jongen met een hart van goud. Hij wil ook goede beslissingen maken, maar hij is ook maar een mens. Wat is goed voor hem en de wereld? De wereld waar hij nu een deel van uit maakt, Sylverant, heeft hulp nodig. Door mana tekorten zijn er weinig voorraden die er voor zorgen dat de bewoners in de problemen komen. Maar de bewoners hebben één houvast: de uitverkorene. De uitverkorene is een vriendin van Lloyd genaamd Colette. Colette moet wanneer een teken uit de hemel zal verschijnen op een reis van regeneratie gaan. Wanneer zij deze reis voltooit, zal de wereld weer gezond worden. Zij moet dan wel in een engel veranderen, maar dat neemt ze voor lief. Lloyd beslist om met haar mee te gaan op haar reis en zijn beste vriend Genis kan natuurlijk niet achterblijven. Lloyd doet het goede, dat weet hij zeker. Hij is onderdeel van een reis die zijn wereld zal genezen. Toch?

Praten is goed

Lloyd zal er snel genoeg achterkomen dat deze reis van regeneratie helemaal niet zo nobel is. Het blijkt dat die engel transformatie behoorlijk wat pijn met zich mee brengt. Een huursoldaat genaamd Kratos sluit zich aan bij Loyd en de rest. Maar waarom heeft hij dat gedaan? Lloyd zelf is ook niet veilig, want zijn Ex-sphere steen blijkt van enorme waarde te zijn voor de Desians, half-elven die de bevolking onderdrukken. Daar komt ook nog bij dat het lot van Sylverant is verbonden aan dat van een andere planeet. Pff, dat is veel informatie in een paar zinnen. Daarom zitten er in ToS ook zogenaamde skits. Gesprekjes die je start met een druk op de Z-knop. Deze gesprekken kunnen overal over gaan: over belangrijke onderwerpen die de groep net voor zijn kiezen heeft gekregen, maar ook over de meest onzinnige dingen. Zo word er gesproken over dat Lloyd dingen pas onthoudt wanneer hij niks te eten krijgt en weet Colette een gesprek helemaal op slot te gooien door echte onzin uit te kramen. Deze praatsessies worden getoond in grappige animeplaatjes, met die typerende Japanse gezichts uitdrukkingen. Maar ondanks de onzinnigheid, overdreven en vreemde karakters van de personages weten de skits je wel te ‘binden’. Met binden bedoel ik betrokken zijn bij de personages. En als er iets belangrijk is in een rpg, is het wel betrokkenheid. Dat is misschien wel het sterkste punt van ToS.

Grafisch stijlvol, maar toch...

Ondanks de serieuze ondertoon is het moeilijk om niet te lachen bij deze game. Dat komt door de manier waarop de game grafisch word voorgesteld: het lijkt wel een Japanse tekenfilm. Deze stijl zorgt ervoor dat er meteen een lach op je gezicht wordt getoverd. Wie wil er nou niet door een tekenfilm heen wandelen? Ik denk dat maar weinig mensen een aanbod om in een tekenfilm rond te lopen zullen afslaan. Het helpt ook dat de piekharige personages tijdens belangrijke gedeeltes in de game worden ingesproken door stemacteurs. Deze zijn van een beter niveau dan Baten Kaitos (praise the lord) en niet irritant. Alleen zit er mij grafisch een paar dingetjes dwars: ten eerste, waarom is de worldmap zo matig weer gegeven? Nou is een matige worldmap geen graadmeter voor een rpg, maar enigzins storend is het wel. Heel veel in de game is fantastisch vorm gegeven, behalve dit. Dat geld overigens ook voor enkele dorpen of kerkers die je bezoekt. Waar sommige steden en ook kerkers met prachtige details zijn vol gepropt, kom ik ook vrij inspiratieloze omgevingen tegen. Dan denk ik waarom Namco? De Gamecube had het heus wel aan gekund als je jullie bepaalde gebieden wat mooier hadden ontworpen. Maar wat zeur ik nou? Deze kleine onvolkomenheden zijn niets vergeleken met de sterke aspecten die ik zo net heb opgenoemd.

Heerlijk!

Waar ik zeer vrolijk van werd is de manier waarop je vecht in deze game. Een rpg is niks zonder een vechtsysteem en ToS doet iets geweldigs. Hoewel je mij blij kunt maken met een turnbased rpg, ben ik ook wel te porren voor een nieuwe manier van vechten. Dat doet ToS. Als eerste vertel ik dat random battles niet voorkomen in deze game en dat is een ontwikkeling die ik toe juich. Vijanden zijn zichtbaar op de worldmap en in de kerkers en wanneer je er tegen aanloopt start er een gevecht. Tijdens dit gevecht heb je de controle over een personage. De andere drie party members worden bestuurd door de computer. Dit klinkt in eerste instantie als een slap model, maar het werkt goed. Je partymembers lopen je niet in de weg en luisteren naar de orders die je hebt gegeven in het strategiescherm. In dit scherm kun je zelf beslissen hoe je personages zich gedragen op het strijdveld. Zo kun je ze magie laten oppotten om deze op een later tijdstip in te zetten, kun je een personage vanaf de tweede linie laten aanvallen of je laat je personages alles geven wat ze hebben. De keuze is aan jouw. Maar om weer terug te komen op die ene personage die je bestuurt, dat speelt lekker. Meestal gebruik je Lloyd daarvoor en deze laat zijn twee zwaarden voor zich spreken. Met de a-knop lanceer je normale aanvallen en met de b-knop (en C-Stick) vuur je speciale aanvallen af. Dit systeem is gewoon geweldig. Het is wat hectisch, maar aan de andere kant voelt het goed aan.

Briljant

Eigenlijk volgt Tales of Symphonia een weg die al zo vaak is bewandeld. Het bevat allemaal onderdelen die we gewend zijn van een rpg. Maar die onderdelen zijn met zoveel plezier gemaakt door Namco, dat je niet anders kunt concluderen dat ToS een fantastische rpg is. Natuurlijk zijn er minpunten te vinden zoals de genoemde matige worldmap en bepaalde gebieden die grafisch niet sterk zijn. De camera op de worldmap is ook niet optimaal en sommige ingesproken teksten komen niet altijd even goed over. Maar deze kleine smetjes vallen in het niet wanneer ze tegenover de sterke punten komen te staan. Een tof verhaal over goed en kwaad, een vechtsysteem uit duizenden en grappige gesprekjes die je laten glimlachen. Deze onderdelen maken van ToS een fantastische game en een must have op de Cube.

Conclusie en beoordeling

None

Als we het over goed en slecht hebben, dan staat Tales of Symphonia aan de goede kant. Deze game is als je in het bezit bent van een Gamecube een geweldige aankoop. Vergeet de minpunten die ik hierboven heb opgesomd en doe je ogen dicht. Beeld je een interactieve tekenfilm in met grootse gevechten, vreemde snuiters en grappige momenten. Wissel deze af met een aantal serieuze onderwerpen en je hebt ToS. Een rpg uit duizenden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafische stijl
  • Gameplay
  • Grappige skits
  • Vechtsysteem
  • Echt leuke personages
  • Minpunten
  • Sommige gebieden matig weer gegeven
  • Sommige gesprekken lopen niet lekker

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Bugs gelukkig nog niet meegemaakt, maar een patch is altijd beter.

  • Als die problemen worden opgelost met een patch mogen ze het van mij doen. :)

    Wel raar dat de crash problemen zich alleen op de ps3 voordoen…

  • Heb de problemen niet gemerkt -en- het spel is niet te koop in de store van ons continent… Pff.

  • Dit is nog maar 1% van alle glitches.

    Ik maak dit elke keer mee als ik het spel speel, ik wordt er helemaal gek van. Is gewoon niet meer leuk om te spelen.



    P.s. Hier zijn ze al maanden mee bezig.

    Er is een speciaal capcom forum waar je al je shizzle kwijt kan.


  • Tja, op de EU PSN is hij nog steeds niet te koop. Allicht dat het hieraan ligt….

  • Bug jezes

  • Wat een naam xD

  • Hopelijk zorgen ze er snel voor dat deze problemen door middel van een patch worden opgelost. Want dit is natuurlijk wel een beetje vervelend als je de game aan het spelen bent.

  • Levensbalk is niet meer zichtbaar wanneer beide spelers drie rondes hebben gewonnen

    Het eigen personage is zichtbaar, alleen de tegenstander en zijn achtergrond zijn zwart



    Yesssh, fix pls.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren