1. Far Cry Instincts: Predator (X360)

Far Cry Instincts: Predator (X360)

Far Cry Instincts Predator

Waar Medal of Honor faalde, kwam Ubisoft met Brothers in Arms, die wel goed was. Waar menig filmgame kwalitatief ver ondermaats was, kwam Ubisoft met King Kong, een game die filmgames naar een nieuw level tilde. Waar tactical shooters slecht of extreem hardcore waren, was daar Ubisoft met Rainbow Six en Ghost Recon. Vietcong was een spel waar niemand warm of koud van werd. Zou het hier opnieuw Ubisoft zijn die met Far Cry Instincts Predator (FCIP) het genre nieuw leven inblaast? Het zou zomaar kunnen!

In Far Cry ben je Jack Carver, een man met een nogal vaag verleden, maar duidelijk is het volgende: hij begaf zich aan de verkeerde kant van de wet. Om alle zorgen te ontvluchten, bouwt Jack een nieuw bestaan op in Micronesië: een extreem klein eilandengroepje (die naam komt ergens vandaan) waar niemand op let en waar geen zorgen zijn. Jack heeft een bedrijfje; op de eilandengroep vervoert hij mensen van A naar B. Hij is gewend geraakt aan zijn relaxte leventje. Vandaar dat hij helemaal geen onraad ruikt als Val Cortez op de steiger staat met haar camera’s, bikini en rugzak vol met contant geld. En zelfs als ze hem vraagt om haar naar de Jacutaneilanden te brengen -- een plaatselijke archipel die door iedereen strikt gemeden wordt -- begint er nog geen belletje te rinkelen.

Even later is Jacks boot een stapel brandhout en is zijn opdrachtgeefster spoorloos verdwenen. Tot overmaat van ramp zijn er overal waar Jack gaat, en waar hij niet gaat, huurlingen die op hem schieten.

Achter elke rots en achter elke boom kan een brute dood op hem wachten. Maar natuurlijk neemt Jack er geen genoegen mee dat het laatste beeld op zijn netvlies de loop van een geweer is. Sterker, Jack zal niet kijken op een lijkje meer of minder, aan jou om de jungle helemaal de jouwe te maken. Hierbij heb je de beschikking over een arsenaal aan wapens, bestaande uit granaten, machinegeweren en enkele handvuurwapens. Voor de mensen die alleen tactische shooters kunnen diggen: jullie kunnen stoppen met lezen, want echt veel tactiek zal je bij het uitspelen van FCIP niet nodig hebben, de enige ingrediënten die nodig zijn om de eindcredits voorbij te zien scrollen zijn een goed reactievermogen en een vaardigheid om te sluipen. Ook het shootergenre moet je eigen zijn.

In het spel loop je door de wildernis, en als je een huurling tegenkomt, kan je proberen hem van achteren te besluipen, of je kan op brute wijze een kogel door zijn strot jagen. Wat het moorden een heel stuk makkelijker maakt, is de A.I. van de vijanden, die van laag niveau is: men reageert niet op overleden teamgenoten, en als ze beschoten worden, zal je tegenstander geen dekking zoeken. In plaats daarvan gaan ze als een mongool heen en weer rennen in de hoop niet geraakt te worden. Natuurlijk schiet je ze dan neer en kan je doorlopen. Om te voorkomen dat het spel veel te makkelijk wordt, zal je op hogere moeilijkheidsgraden moeten leven met het feit dat je geen radar meer hebt, dat je levens sneller opgaan, en dat de hoeveelheid vijanden een stuk hoger ligt. Storend is de A.I. dus zeker, maar de moeilijkheidsgraad is slechts af en toe te laag. Aan jou om te bepalen of je dat als minpunt kan zien. Zo zie ik het in elk geval wel.

Wat van erg hoog niveau is, is het audiovisuele gedeelte in dit spel. Hierdoor mag FCIP zich namelijk een van de mooiste XboX360games noemen: de graphics in dit spel (en dan met name het water) zijn zo ontzettend mooi, “Je schijt in je broek en je piest in je schoenen,” zo zei Boris van de PU ooit. De wuivende palmen en het golvende water laten je zien wat de XboX360 op visueel gebied allemaal kan. Prachtig!

Ook het audiogedeelte van het bovengenoemde woord “audiovisueel” is keurig in orde: spannende scènes worden afgewisseld door het geluid van bongo’s of andere muziek die doet vermoeden dat er stront aan de knikker is. Ook de geluidseffecten doen wat ze moeten doen en dus hoor je als je over metaal loopt, het geluid dat men altijd hoort als je over metaal loopt en idem met hout, zand, struiken of als je een stap in het water zet. De stemmen van de personages stellen niet meer voor dan een schreeuwende Jack Carver, of die paar zinnen van je helpers (Inderdaad, niet iedereen wil je dood hebben).

De besturing gaat zoals bij bijna elke first person shooter en is dus niet slecht, maar ook niet vernieuwend. Naar vernieuwing verlang ik op dit gebied niet zo, want

die besturing werkt prima, dus aanpassingen in de besturing waar geen motionsensor bij betrokken wordt, lijken mij onnodig. Enkele gameplayelementen zijn wel anders dan normaal, en zeker niet slecht: zo heb je de mogelijkheid om vallen te plaatsen en om vervolgens een steentje in de richting van de vijand te gooien. Deze zal dan kijken wat er aan de hand is, maar voor hij je ziet heeft de val die je geplaatst hebt hem een pijnlijke dood bezorgt. Ook is het stealthgedeelte in dit spel vrij uitgebreid en staat je toe om onder gebouwen door te sluipen (de huizen in de jungle staan op paaltjes) en de vijand die in het gebouw is van onderen kennis te laten maken met Magere Hein. Op de XboX versie waren deze elementen ook al aanwezig. En de mensen die dit spel op die console al gespeeld hebben, zullen niet opkijken van de vernieuwingen. Voor de mensen die de XboX-versie in hun bezit hebben: FCIP is een directe port waar een 2e verhaallijn aan toegevoegd is, daarover later meer.

De tweede verhaallijn is pas te spelen nadat je de eerste uitgespeeld hebt, hij borduurt namelijk verder op de vorige verhaallijn en gaat als volgt:

Tijdens je zwerftocht door de jungle maak je kennis met ene dokter Krieger. Deze man heeft een serum ontwikkeld welke je dierlijke instincten geeft. Zoals je waarschijnlijk al ziet aankomen krijgt Jack dit serum toegediend. Dit heeft tot gevolg dat Jack de mogelijkheid heeft om zijn vijanden een mep te geven waardoor ze meters door de lucht vliegen, om heel hard te rennen, en om de sporen van zijn vijanden te kunnen zien. De hoeveelheid aan krachten die je hebt, wordt aangegeven in een adrenalinebalk: als deze leeg is, is het weg met de dierlijke instincten en die krijg je pas weer terug als je op een speciale adrenalineplant kauwt.

Zonder boot waarmee hij in zijn levensonderhoud kan voorzien komt Jack weer thuis in Micronesië. Gelukkig steken zijn dierlijke instincten door het zorgeloze bestaan de kop niet op. Maar het luie leven maakt hem rusteloos, rusteloos genoeg om zich opnieuw te laten verleiden door een vrouwelijk individu: ditmaal wordt hij door de knappe Kade gevraagd om de president van de eilandengroep te helpen met het transport van wapens. Als je echter het huis van de president binnenkomt, blijkt deze vermoord te zijn! Sterker nog, men geeft jou de schuld van de moord, wat voor hen een reden is om als een bezetene op je te gaan schieten. De enige manier om veilig te zijn is om naar Kade toe te gaan, die zich op dat moment aan de andere kant van het eiland bevindt. Dat betekent dat je opnieuw door die o zo mooie jungle heen moet, om daar de andere kant van het eiland te bereiken waarbij je voortdurend wordt onderbroken door agressieve huurlingen. Deze keer heb je echter de beschikking over een stuk meer wapens: nu kan je ook met bazooka’s, nog meer machine- en handgeweren en nieuwe granaten je vijanden naar de eeuwige jachtvelden helpen. Met deze verhaallijn ben je ongeveer 8 uur bezig, wat ongeveer half zo kort is als de eerste verhaallijn. De speelduur is dus prima in orde. Het feit dat er zo’n lange verhaallijn is toegevoegd aan het spel doet vermoeden dat Ubisoft toch haar best heeft gedaan op deze port, en dat heb ik wel eens anders gezien.

Conclusie en beoordeling

None

De mensen die Far Cry Instincts op de XboX gespeeld hebben, kunnen deze port laten liggen. Voor de overblijvende mensen is FCIP een welkome aanvulling op het XboX360-assortiment.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • graphics
  • het stealthgedeelte
  • het zetten van vallen
  • verhaal
  • Minpunten
  • A.I van de vijanden
  • moeilijkheidsgraad licht soms te laag

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • Gefeliciteerd winnaars

  • Gefeliciteerd, deze had ik anders ook wel eens willen uittesten.

  • Vet, dank jullie wel!:D



    Ik had, in ieder geval geen Mario Been, anders moeten wij ook weer op zoek naar een nieuwe trainer, ofzo iets. Wat we nu wel moeten doen :(.

  • Pff IG toch, mijn inzending was duidelijk de beste :o

  • Ik had Bassie en Adriaan, valt er misschien nog wat te lachen in de kuip ;)

  • @dsign Ik dacht dat ik ook een leuke had :P



    @ winnaars gefeliciteerd :)

  • Yeeh Sabrina gewonnen :d nu smeken dat ik ook een keertje mag (A)



    Gefeli @ de anderen ook natuurlijk :)

  • Zonde, had het gevoel dat ik ging winnen! ;)

    Gefeliciteerd winnaars!

  • Jammer, niet gewonnen… :(



    @INSIDEGAMER REDACTIE: LAAT EENS DE ANTWOORDEN ZIEN BIJ EEN PRIJSVRAAG AUB!



    Sorry voor de caps, maar misschien valt het iemand nu eindelijk eens een keer op, nadat het al zovaak gezegd is.



  • Had een soort van biografie geschreven over mijn succesen in FM09. Vond het zelf wel wat hebben, blijkbaar is het dus niet zo goed gevallen. Had er stiekem wel heel erg op gehoopt!



    Alsnog winnaars, gefeliciteerd!

  • Inderdaad ik zou graag de antwoorden willen weten.

  • aah helaas, ik niet :(

  • Yeeh bedankt IG :D En de andere winnaars ook gefeliciteerd!

  • Gratz winnaars!

  • die zijn blij

  • Gefeliciteerd allemaal!

  • Wat hadden zij dan als antwoord? Lijkt me wel relevant…

  • Weer niet gewonnen! Gefeliciteerd winnaars!

  • gratz

  • En gefeliciteerd, jongens.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren