1. Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

Dragon Quest: The Journey of the Cursed King (PS2)

Een samenwerking tussen Nintendo en Sony is voor vele een droom. Geen gezeik meer over concurentie, niet meer extra betalen voor consoles / handheld, twee sterke bedrijven die samen werken aan één machine. Wie wilt dat niet? Voor mij is deze droom al uitgekomen. Hoewel Sony en Nintendo nog altijd vechten om de consument, zijn twee bedrijven samen gaan werken om de ultieme game te produceren. Square-Enix en Level 5, twee van de meest gewaarde RPG ontwikkelaars op aarde, hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan Dragon Quest: The Journey of the Cursed King. Het resultaat? Een sublieme RPG die zowel die-hard gamers als nieuwelingen op prachtige wijze meesleuren in de wereld van het rollenspel.

Nou is het natuurlijk Square-Enix geweest die deze game in elkaar heeft gezet. Het is hún serie en van een developer met zulke grote waardering kan je gewoonweg niet verwachten dat ze de productie uit handen geven. Level 5 is voornamelijk bezig geweest het graphische aspect van het spel, en dit is duidelijk te zien. Al kijk je naar eerdere werkjes van Level 5 dan kan je concluderen dat hun nog altijd heer en meester zijn op gebied van cell-shading. Al kijk je naar Dark Cloud 2 kan je zien hoe ongelovelijk goed deze developer is als het neerkomt op het plaatsen van een bepaalde sfeer. De cell-shading techniek maakt dit een stuk makkelijker, maar dan moet je het wel op de goede manier doen. Level 5 kan dit als geen ander en dat is de voornaamste reden waarom Square-Enix heeft besloten om samen met hun aan DQ:JCK te werken. Ook is de hulp in geroepen van Dragonball Z guru Akira Toriyama. Hij heeft samen met Level 5 gewerkt aan het character design. Dit is ook terug te zien in de game. Vrijwel elk character ziet er leuk en orgineel uit en de main-characters zijn herkenbaar. Het zal me ook niks verbazen als we deze terug vinden in Kingdom Hearts 3.

In RPGs wordt altijd veel aandacht besteed aan de verhaallijn. DQ:JCK is geen uitzondering. Het verhaal in de game voelt groots en bijna episch. Waar je begint als niets wetend krijgertje zal je langzamerhand uitgroeien tot held. Ook ontpopt het verhaal zich over een tijdsduur van ongeveer 100 (!) uur op een prachtige wijze. Interesse verliezen zal je niet, mits je bestemt bent tegen wat cliché dialogen op z’n tijd. Het verhaal concentreert zich op een nar welke de koning en zijn dochter veranderd in respectievelijk een groen mormel en een paard. Jij bent de held en gaat dus samen met vijf andere figuren achter deze nar aan om de veranderingen ongedaan te maken. Hoewel je met zes man op stap bent, vecht je maar met z’n vieren. Dit voelt fijn aangezien je met ze vieren tegelijk kan vechten en dus niet steeds van party hoeft te verwisselen. Dit voorkomt het verlies aan balans en dat is iets wat ik kan waarderen in een RPG.

Zoals Bart meldde in de InsideGamer video review kan je de game beschouwen als een tribute to ‘old-school’ RPGs. Tegenwoordig werken RPGs met real-time combat en is een klassiek menutje uit den boze. DQ:JCK werkt nog wel met dit principe. Alle moves worden gedaan vanuit een menutje, zoals we die zagen in oude RPGs. Ikzelf vond dit erg fijn werken. In moderne RPGs ben je alleen maar bezig met meppen, meppen en nog eens meppen, in DQ:JCK kan je rustig aan doen. Onderuit zakken, biertje open, en rustig jezelf laten gaan in de wereld van Dragon Quest. Sommige zullen dit ervaren als nogal zaai, ik niet. Ik heb genoten.

Na ongeveer vijf uur te hebben doorgebracht in deze game zal je je eerste extra ontvangen. De koning is namelijk bezig geweest met het bouwen van een ‘alchemy pot’. Deze staat vanaf dat moment ter beschikking. Wat je er mee kan? Het is erg simpel: je gooit twee verschillende items in die pot. Na ongeveer 3 minuten te hebben gewecht zijn de items samen gesmolten tot één sterkere item. Zo worden bijvoorbeeld twee medicinal potions één strong medicinal potion. Deze zal een stuk meer HP hervullen dan de eerste twee items. Ook kan je wapens samensmelten om zo sterkere wapens te creeëren. Deze kan je gebruiken, maar er is ook altijd nog de optie om het te verkopen. Dit zal zo nu en dan nodig zijn, aangezien de hoeveelheid geld die je verdient nogal nihil is te noemen. Geld is belangrijk in DQ:JCK en je zal er dus alles aan moeten doen om dit bijeen te rapen.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al is Dragon Quest: Journey of the Cursed King één van de beste RPGs verschenen op de PlayStation 2. Grafisch ziet alles er top uit, de verhaallijn blijft boeiend, het vechtsysteem is leuk en ga zo maar door. Ik kan zo uit me kop niks verzinnen waar ik negatief over kan zien. Wellicht is het spel iets te lang (100 uur is veel!), maar ikzelf zat hier niet zo mee. Het spel blijft boeiend tot op de laatste minuut, en hier kan ik alleen maar lof voor betuigen. Conclusie van de dag: topgame!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Prachtige graphics
  • Blijft boeiend
  • Old-school' gevoel
  • Minpunten
  • Té lang?

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ja, werk downloaden nog wat meer in de hand op die manier.

    Dan verliezen ze zelfs de originele 1e aankoop lol

  • Beetje vreemde redenering, dan zou je ook geen 2e hands auto's meer kunnen verkopen

  • Haha, met dit soort uitspraken maak je je niet erg populair… Oude games nieuw leven inblazen = not done!

  • Mensen die een spel tweede hands kopen weigeren gewoon de retail prijs neer te leggen.

    Take 2 moet gewoon niet zeuren en games gaan maken want andere bedrijven zitten hier ook mee.



    @roetka

    Tuurlijk wel. Dat is gewoon goed. De DLC van Oblivion was zijn geld ook waard en die van Fallout3 ook.



    Al kan ik me niet voorstellen dat iemand met een maffe, homo-achtige, Hell's Angel in een strak lelijk leren broekje wil spelen…





  • Als de kwaliteit van een spel hoog genoeg is, dan doe je het ook niet zo snel weg. Trouwens…Wij kopen een game, dus wij maken ook wel uit waneer wij een game doorverkopen.

  • ik vertrouw nooit 2de hands spul en al helemaal geen spullen als games of films..

  • Homo's, Hells Angel's en Leren broekjes. HaHaHaHaHa LOL!! en ook een smerige gedachte. Juch.

  • Ik koop games regelmatig tweedehands, niets mis mee. Heb als student niet al te veel geld te besteden, dus de tweedehandsmarkt is zeker welkom.

  • Mensen die langer hun spel spelen kopen geen nieuwe spellen! Zo krijgen ze geen inkomsten!



    Dum dum dum dum!

  • Beetje boehoe doen.. bah!

    Deze gratis reclame heeft dat beetje verlies wel weer recht getrokken ;)

  • Take-Two is boos op bedrijven zoals het Amerikaanse GameStop die tweedehands games aanbieden.

    Hoezo zijn ze daar nou weer boos over? Als mensen tweedehands een spel kopen hebben ze waarschijnlijk gewoon niet het geld voor een 'eerstehands' spel over! Ik denk dat iedere gamer toch liever een origineel zou kopen!

    Dus dan moeten ze de nieuwe games maar goedkoper maken! Dat is pas een goede maatregel!

  • ouwieje, downloaden we ze niet is dat ook alweer niet goed. Maarja, elk bedrijf is denk ik wel ertegen zolang ze er niks op verdienen…

  • Ga weg met die downloadable content, heel raar dat ze hier over zeuren.

  • Wat moet je dan? , kopen en daarna weggooien?



    Het moet echt niet gekker worden hoor…

  • Ik ben boos dat spellen in de winkel 60 euro of zelfs meer kosten. Zo ken ik het ook. Als ze de games verlagen naar 40 euro, zal je minder tweedehands zien.

  • Wil Take Two soms naar een communistisch systeem waarin vrij handel niet mogelijk is? Te belachelijk voor woorden, men mag kopen en verkopen wat hij wil, zoiets heet handel, en daar maakt Take Two ook zelf deel van uit.

  • we kunnen tegenwoordig niet alle games kopen die we willen ( ik tenminste niet ), dus daarom is verkopen wel een goede optie.

    En als je dan een beetje bijlegt heb je weer een nieuw spel.

  • Ik vind dat ze hier niet over mogen zeuren! Er zijn maar erg weinig producten die niet een keer doorverkocht worden. Daarnaast heb ik nog nooit een producent horen klagen dat z'n product tweedehands werd aangeboden.

  • Take-Two is niet boos, de tweedehands markt frustreert hun (zie de originele berichtgeving). Daar zit een groot verschil in naar mijn idee.

  • Moeten de games gewoon goedkoper worden :O

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren