1. Metropolis Street Racer (DC)

Metropolis Street Racer (DC)

Inmiddels ligt Project Gotham Racing 3 al enkele maanden in de winkel en beginnen de laatste nieuwtjes rond een opvolger langzaam maar zeker binnen te druppelen. Een mooi moment om even stil te staan bij het spel waarmee het allemaal begon. Enkelen onder jullie zullen namelijk denken dat het allemaal bij de eerste Project Gotham Racing (PGR) op de 'oude' Xbox begon, maar niets in minder waar.

Begin 2001 zag Metropolis Street Racer (MSR) het licht. Tot op dat moment kenden we racespellen waarin het draaide om het als eerste bereiken van de zwart-wit geblokte vlag, maar MSR introduceerde een volledig nieuw concept. Een concept waarin het draaide om punten die we vandaag de dag allemaal kennen als Kudo's. En deze werden niet alleen verdiend door races te winnen, maar vooral door met stijl te rijden. Bochten dienden driftend genomen te worden om zodoende Kudo's te verdienen. Deze verloor je weer net zo snel wanneer je met een andere auto of de muur in aanraking kwam. Ook was het mogelijk voor een race een joker in te zetten om zodoende het verzamelde aantal Kudo´s in de daarop volgende race te verdubbelen.

Bizarre Creations, de studio achter MSR, bleek een goudmijn in handen te hebben. Daar waar Sega GT het moest afleggen tegen Gran Turismo op de PSX, had MSR met zijn eigen insteek een lege snelweg aan ruimte voor zich liggen. Niet verwonderlijk dat MSR daardoor uitgroeide tot één van de toonaangevende racespellen op de Dreamcast. Dit was uiteraard niet alleen te danken aan het Kudo's systeem. Ook beschikte het spel over enkele andere vernuftige toevoegingen.

Neem bijvoorbeeld de manier waarop de systeemtijd van je Dreamcast werd geïntegreerd. Zo was het mogelijk om in drie verschillende steden te racen. Tokyo, San Francisco en Londen. Speelde je ´s middags een race op een circuit in Londen, dan scheen de zon in het spel. Speelde je even later echter in Tokyo, dan was het daar, net als op dat moment in het echt, donker. Dit geinige element voegde daadwerkelijk iets toe aan het gevoel echt in deze steden rond te racen. Maar hier bleef het niet bij. Wat ook meewerkte waren de verschillende radiostations. In elke stad waren verschillende radiozenders beschikbaar, waarbij zo nu en dan een DJ de typisch bij die stad horende nummers aankondigde in de bijbehorende taal. Japanse popmuziek in Tokyo en Amerikaanse rock in San Francisco.

Ook op grafisch gebied en qua geluid stond MSR zijn mannetje. Het voor die tijd redelijk uitgebreide wagenpark werd overtuigend in beeld gebracht en ook het geluid dat de auto´s produceerden deed gelukkig in geen velden of wegen denken aan een opgevoerde grasmaaier. MSR deed eigenlijk weinig fout. De grootste fout die Bizarre Creations waarschijnlijk maakte is het sluiten van een exclusieve deal met Sega waardoor MSR samen met de Dreamcast een te vroege dood stierf. Gelukkig kunnen de vervolgdelen die onder de naam Project Gotham Racing werden uitgebracht rekenen op meer aandacht. Aandacht die een racespel als MSR meer dan verdiend zou hebben.

Conclusie en beoordeling

None

Mocht je een Dreamcast in je bezit hebben en MSR nog niet in je bezig hebben, twijfel dan niet en probeer hem direct ergens op de kop te tikken. Mocht je geen Dreamcast hebben, maar benieuwd zijn naar de voorloper van jouw favoriete raceserie, dan kan MSR de aanschaf van deze spelcomputer rechtvaardigen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Racen, maar dan anders
  • Kudo´s systeem biedt een nieuwe uitdaging
  • Minpunten
  • Met PGR3 in de schappen voelt de besturing achteraf toch wat stroef

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dope, ben benieuwd of het wat gaat worden. En hoe duur het gaat worden?!?!?!

  • Weet niet of dit wel iets gaat worden. Maar leuk voor de echte DJ-Tiësto-die-hard-fans.

  • beter gaan ze zich eens wat meer op Hip Hop focussen, ipv die gare trance muk…turntablist zijn is toch wat moeilijker dan 120 bpm plaatjes aan elkaar mixen, kan de game ook wat uitdagender worden! Ik had eigenlijk gehoopt dat ze dit dan ook met een speciale controller (mixer + turntables) zouden launchen, met de controller kan dit toch nooit echt spannend worden???

  • @Disar



    helemaal gelijk



    Maar als ze dan al die kut rappers van tegenwoordig gaan gebruiken, hoeft het voor mij ook weer niet



  • Gewoon een mix tussen house, old skool hip-hop, en wat trance voor de liefhebbers (ik haat trance en Tiesto al helemaal).



    Van mij mogen er ieder geval genoeg house beats in. Hoop stiekem dat er wat goede house DJ's uit NL erin komen, maar zal wel weer niet!

  • Wel vet hoor. Oldskool hip-hop, ik denk dat de meeste gamers daar voor gaan!

  • Dammitz, faal op voorhand :')

  • En dat door de baas zelf? Lekker handig.

  • Cool. Lijkt me vet om mixes te maken van bestaande dance tracks.

  • klinkt wel leuk

  • Knoppen rammen!!!

  • Geinig, maar dit is niks voor mij denk ik. Alhoewel, ik wacht zelf op piano/keyboard hero XD

  • Nee, geen HipHop a.u.b.



    Dance, Trance en house svp :)

  • Ik koop het niet, ik heb al genoeg met FL, Qubasse en Virtual DJ …

  • Lijkt me wel leuk.

  • Het spreekt me beduidend meer aan dan Guitar Hero. Achja het is toch maar een voorspelling.

    @ Wars120

    Het zal vast meerdere genres bevatten, maar ik hoop ook meer op het laatste.

  • best dom…

  • Electro!

  • dit is gewoon achterlijk, hou het lekker bij GH, verkoopt goed genoeg en daar zit tenminste goede muziek in

  • Lijkt me wel leuk, alleen de uitwerking kan de game denk ik maken of breken.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren