1. Need for Speed: Most Wanted (X360)

Need for Speed: Most Wanted (X360)

Need for Speed: Most wanted

Je bent een straatracer, je bent de allerbeste, je staat bovenaan alle ranglijsten, je rijdt tegen een zoveelste uitdager, inzet: je auto. Je verliest en kan weer beginnen bij het begin. Pik je dat? Nee, natuurlijk niet!

EA introduceerde de urban racehype in de vorm van Need for Speed: Underground. Was toen extreem cool. Toen kwam deeltje 2: we hebben al zat neppe shit gehad! Oprotten met die zooi! EA was dus nooit weggekomen met Need for Speed: Underground 3. Dus ze gingen terug naar de roots, terug naar overdag, en de cops, die hebben een comeback gemaakt!

Egotrippers

De NFS games draaien altijd om 1 ding: in Underground was dat je rep. en in Most Wanted is dat de blacklist. Games die ergens om draaien zijn immers extreem cool, niet? De blacklist is een lijst die door de politie is opgestelt met de 15 beruchtste straatracers. Doel van het spel: je op de uitdager uit de inleiding wreken, en dat is de nummer 1. Je moet dus elke racer op de blacklist verslaan om zo de nummer 1 positie te bereiken. Daarbij word je bijgestaan door Rog, een ex-straatracer, en Mia, de babe die elke NFS-game heeft.

Dit is een samenvatting van het flinterdunne verhaal dat in dit spel zit. Maar wie let er op een verhaal in een racegame? Precies. Om elke "blacklist member" te verslaan moet je een bepaalde hoeveelheid races winnen, en een bepaald bedrag op je hoofd hebben staan (je bounty) ook je moet een bepaalde hoeveelheid aan "milestones" halen (opdrachten die je moet voltooien tijdens politieachtervolgingen. Zoals: schakel 32 voertuigen uit). Hierover vertel ik later meer. Tijdens het voltooien van je opdrachten krijg je af en toe een SMS-je van een van je sidekicks of van de aankomende blacklist rivals. Die rivals zijn stuk voor stuk pedante, egocentrische klootzakken die helemaal vol zijn van zichzelf. Dus meestal krijg je dan een berichtje als:

Huh! you think beating him was easy? Well we'll see how easy it is when you take on me! See you later punk!"

"lekker belangrijk" denk je, en dus ga je gewoon verder met wat je aan het doen was.

Free roaming!

Waar veel mensen de free roaming die in NFSU2 nogal overbodig vonden, is hij in NFSMW exact hetzelfde gebleven: maar ik zit daar niet mee, ik vond hem in underground 2 ook al prima, hij is namelijk erg handig. In de eerste Underground-game werden de races net zo hard op je afgevuurd als... Als iets wat heel hard op je afgevuurd werd. Door het free roaming kan je in de betrekkelijk grote stad zelf bepalen welke race

je doet en wanneer. Logisch, maar het fijne is dat je de races van tevoren helemaal kan verkennen en precies kan zien waar de scherpe bochten zijn en hoe je die moet nemen. Weliswaar is de gameplay erg gefocust op de gemiddelde gamer, wat betekent dat je remknop niet al te vaak in hoeft te drukken.Dat heeft tot gevolg heeft dat er niet veel echt moeilijke bochten zijn. Ik vind dat niet erg, maar de autoliefhebber zal hier minder blij mee zijn; dat is dus een kwestie van smaak. En àls er moeilijke bochten zijn of je wilt rechtsomkeert maken zonder achteruit te gaan rijden (dan zal je een mooie drift moeten maken ) kan je de speedbreaker gebruiken: deze vertraagt de tijd voor luttele seconden waardoor je je makkelijk in de bocht kan gooien en niet tegen de wand aan hoeft te knallen. Ook kan je je zo andere uit benarde situaties loodsen; wat er erg cool uitziet, maar de moeilijkheidsgraad niet ten goede komt.

Vallende donuts

De politie heeft in NFSMW haar prominente rol teruggekregen en zal regelmatig achter je aan gaan. Daarom is het van belang dat de achtervolgingen heel vet zijn uitgewerkt. Tijdens het rijden staat onderin in het midden een balkje: dat balkje kan twee kanten op, als het naar links gaat dan zit je met een probleem, want dan ben je busted en kan je een flink geldbedrag neertellen om weer vrij te komen. Gaat de balk naar rechts, dan sta je op het punt de politie kwijt te raken. Dan komt er een "cooldownbalkje" in beeld en als die vol is, dan ben je de politie kwijt.

Dit heeft als gevolg dat je hele vette achtervolgingen krijgt die niet snel saai worden

Om het proces van afschudden wat te

versnellen kan je op sommige locaties een pursuitbreaker gebruiken: dat houdt in dat als je op een bepaalde manier door een object heen rijdt, dit een obstakel kan worden voor de politie. Als je bijvoorbeeld een donutwinkel ziet met een gigantische donut op het dak, moet je zo door de pilaren heenrijden dat de donut naar beneden komt en op een auto van een smeris terechtkomt. Hoe langer de achtervolging duurt hoe meer politie je achter je aankrijgt, dat heeft als positief gevolg dat je bounty sneller omhoog gaat, en als negatief punt dat de kans groter wordt dat je busted geraakt. Dit heeft dan weer als gevolg dat je hele vette achtervolgingen krijgt die niet snel saai worden. Dit heeft EA heel goed uitgewerkt en is daarmee een zeer groot pluspunt van dit spel.

you think u can take on me? then I'm ready when you are, see you at the finish sucker! I'm gonna whipe you off the road!

Pimp my ride once again

De in vergelijking met de undergroundserie veranderde Need for Speed bevalt mij heel goed. Underground 1 was redelijk cool en het tunen was heel vet* maar al snel kwam de halve game-industrie met iets soortgelijks (187: Ride Or Die, LA Rush, Midnight Club deel zoveel, Bulletproof, Crime Life: Gang Wars) dus was Underground 2 meer van hetzelfde en verdiende het de stempel: “neppe urban shit”.

Dus heeft EA het tunen er gewoon ingelaten en uitgebreider dan ooit.

Ik ben dus heel blij dat EA dat reputatiegedoe heeft weggegooid en dat het nu weer om de politieachtervolgingen gaat en dat het hiphopgehalte een stuk lager ligt (ik heb beslist geen problemen met hiphop, alleen wel in een racegame als deze). Maar het zou zonde zijn om het tunen weg te laten, want om nou in zo’n saaie auto het spel te spelen, is ook weer niet echt opwindend. Dus heeft EA het tunen er gewoon ingelaten en uitgebreider dan ooit; elk detail kan je aanpassen waardoor je zelfs de kilometerteller een eigen look kan geven. Dat zal iedereen ongetwijfeld een goed punt vinden, want de mensen die het tunen in Underground zo vet vonden, zullen ook hier niet teleur worden gesteld.

Het zonnetje in je gezicht.

Need for Speed is vanaf het eerste deel een serie geweest waarvan de graphics er mooi uitzagen. Ook op de XboX-360 ziet deze Need for Speed er weer fraai uit en dat is natuurlijk *altijd fijn. Het is allemaal niet zo scherp als PGR3, maar de lichteffecten zien ook hier er erg indrukwekkend uit. Hoewel ze af en toe in je nadeel kunnen werken: als je namelijk net uit een tunnel komt word je even verblind door de zon en als je vervolgens richting de zon rijdt, zal door de felle stralen je overzicht verminderen. Daardoor is de kans groter dat je een fatale botsing maakt. Dit kan echter geen minpunt genoemd worden, want dit is enkel realistisch en laat dit spel er wel erg mooi uit zien want ook het detailgehalte op de auto's is erg hoog. Ook de tussenfilmpjes zijn leuk gedaan. Want er zijn echte mensen in de virtuele omgeving "geplakt" wat erg sfeervol oogt.

Dude, stop wasting your time unless you wanna get owned by me. Look sweethart: I'll own u if u challenge me. U really wanna get owned? No, I dont think so

Multi homines

Wat ik jammer vond aan het Underground uitstapje was het feit dat de multiplayer slechts met zijn tweeën kan worden gedaan.

">">

Conclusie en beoordeling

None

EA heeft met Need for Speed: Most Wanted een game afgeleverd die maar weinig dingen echt fout doet. En een stuk cooler is dan Underground. Goed gedaan EA.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • de versimpelde gameplay is mooi voor de casual gamer...
  • De politie achtervolgingen
  • de lichteffecten
  • het tunen
  • het free roaming
  • de speedtrap modus
  • de tussenfilmpjes
  • Minpunten
  • maar niet voor de autokenner
  • de offline multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • ?



    Okeeeejj.

  • juist

  • Nahja, lekker belangrijk

  • nou ja

  • Enig IG, en nu weer echt nieuws graag

  • Is pas leuk als er ook nog poep en pies humor is.



    :')

  • Nou fantastisch zeg, echt nieuwswaardig dit :P

  • *Burb*

  • Endelijk!

  • Zat ik ook echt op te wachten….

  • Boeren , ik dacht al dat wij mensen uit het oosten niet te verstaan waren :P



    Gaat dus over iets anders haha

  • Het originele bericht gaat over dat sommigen na de NXE geen geluid meer konden krijgen via HDMI, dat gaan ze nu fixen, dus kan je je avatar ook weer horen boeren, omdat er weer geluid is ;)

  • m'n dag is op voorhand al geslaagd na zulk heuglijk nieuws -_-'

  • Wist eerlijk gezegd niet eens dat het mogelijk was te boeren. Kwam er gister pas achter dat je je avatar boos kon maken en duizelig:p

  • Yay ik kan weer boeren :P

  • Negeren die handel

  • Wat fijn!

  • Uhm.. juist..

  • Euh?

  • wait…. what? I don't get it…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren