1. FIFA Street 2 (NDS)

FIFA Street 2 (NDS)

FIFA street 2 (NDS)

De DS bestaat uit 6 knoppen,een vierpuntsdruktoets en een aanraakscherm (aan en uit knop niet meegerekend). Als men op de console een footie speelt, gebruik je 8 knoppen en 2 analoge sticks. Gevolg: als je een footie op de DS zou willen spelen kom je 2 knoppen en een analoge stick te kort. Gevolg: de eerste footie op de DS (FIFA06) was een rampzalig spel, dat niet speelde en er ook nog eens niet uitzag. Gevolg: EA heeft dus wat goed te maken met hun matige DS ondersteuning. Gevolg: ik besluit een recensie te schrijven om duidelijk te maken of dat gelukt is.

Gezien de kwaliteit van FIFA06 zal EA dingen moeten verbeteren om hier een goed spel van te maken. Dingen? Alles eigenlijk: de graphics, de besturing, de presentatie, de vibe, en alles wat ik nog niet genoemd heb. EA heeft dat begrepen en in FIFAstreet2 de nodige veranderingen geïmplementeerd. Allereerst de graphics: waar deze in FIFA06 deden denken aan uitwerpselen van een oerang oetan, zien deze er in FIFA street2 al een stuk beter uit. Ik zal uitleggen waarom.

Bewegende rekwisieten

In FIFA 06 stonden pixelige mannetjes (spelers kon je het niet noemen) met 3 verschillende animaties niks te doen, in FIFAstreet2 is er A.I: hij is niet uitzonderlijk maar het feit dat die aanwezig is, is al heel wat. Ook zijn er meer animaties toegevoegd en

heb je niet meer het gevoel dat je op een NES aan het spelen bent. Je mannetjes maken verschillende bewegingen en voor alle trucjes die je maakt ( het blijft FIFAstreet natuurlijk) is er een vloeiende animatie die klopt met de trucs en er zeer gelikt uitziet. De spelers zelf zien er ook mooi uit en mede door het veranderde camerastandpunt (niet van boven maar van de zijkant, ietsje minder overzicht heb je dan, maar daar heb je totaal geen last van) zie je de gezichten wel en dan zal je ook zien dat de mannetjes een stuk minder pixelig zijn. EA heeft de graphics een flinke schop in de goede richting gegeven, en ondanks het feit dat de omgeving nogal donker is, is dit op visueel gebied een redelijk spel. Het geluid is helemaal goed: naast de gebruikelijke dingen (zoals een bal die tegen een paal knalt) zijn er zelfs geluidseffecten (ook deze waren in FIFA06 ver te zoeken). Zo hoor je na een paar trucs een zuigend geluid en hoor je het verschil in geluid bij elke truc die je maakt. De soundtrack is gelijk aan de grote broer op de console en klinkt dus geweldig: er zijn veel goede nummers die net dat beetje extra sfeer aan het spel toevoegen.

Dus EA heeft zijn lesje duidelijk geleerd en is dit best wel een goed spel, zou je denken. Op audiovisueel gebied scoort deze game erg goed. Maar er moet natuurlijk ook een mate van speelbaarheid in de game zitten. Is deze aanwezig? Lees door!

Analoge-aanraakscherm

EA zal ongetwijfeld weten wat ik in de inleiding duidelijk maakte: je komt op de handheld knoppen te kort. Dit is een fiks probleem, want je wilt natuurlijk alle acties maken die je in het echt ook kunt doen. Trucs doen was in FIFA06 bijvoorbeeld onmogelijk. De oplossing van EA: het aanraakscherm als trickstick gebruiken. Voor de mensen die niet weten wat de trickstick inhoudt: dat

was de 2e analoge stick die je op de consoles in 8 richtingen kon duwen om een bepaalde beweging te maken. Dat is op de DS het aanraakscherm: teken op het aanraakscherm een lijn naar boven, en je doet de truc die daar bijhoort, teken een lijn omlaag en je doet weer een ander trucje. Een aardig idee; en iets vergelijkbaars wordt nu in Mario Hoops 3-on-3 toegepast. Echter, in Mario Hoops werkte deze besturing wel omdat je ook passen en dergelijke met het aanraakscherm kon doen waardoor de besturing makkelijk en intuïtief ging. Het passen en schieten gaat in FIFAstreet echter met de knoppen, en dat werkt niet. Als je namelijk eerst wat trucs gedaan hebt en je daarna de bal wil passen, moet je de stylus gauw wegleggen en de A-knop indrukken. Dat is ontzettend onhandig, zoals je je ongetwijfeld kan voorstellen. Dan heb je dus 3 handen nodig om het spel normaal spelen, en voor zover ik weet hebben de meeste mensen daar geen beschikking over. Ontzettend stom, want dit maakt de gameplay tot de hand die dit spel de nek omdraait.

m de pijn nog enigszins te verzachten, zal er een hele vette singleplayer in dit spel moeten zitten en ook de multiplayer zal van hoog niveau moeten zijn. Ik kan je zeggen of dat het geval is en dat doe ik ook: in de volgende alinea:

Je in je eentje ergeren. Of met zijn tweeën?

Buiten NBAstreet V3 en de FIFA-serie om, heb ik weinig sportspellen gezien met een singleplayer die echt de moeite waard is. Beide franchises zijn van Electronic Arts, en aangezien FIFAstreet2 ook van EA is, schept dat verwachtingen!

Ik zal je de hoop ontnemen: de singleplayer stelt namelijk weinig voor. Je hebt de mogelijkheid om een hoeveelheid toernooitjes af te werken, maar dat wil je niet. Echt niet. Gezien het feit dat de gameplay net zo goed werkt als ikzelf tijdens de mentorles (niet dus) heb je helemaal geen zin om al die wedstrijdjes af te werken. Waarom zou je?

Je met zijn tweeën ergeren aan de gameplay is natuurlijk veel leuker dan in je eentje! En dat kan al met 1 gamecard! Het is goed bedoeld hoor van EA, een multiplayer mode. En hij was van prima kwaliteit geweest als dit spel een beetje normaal zou spelen (met 2 handen!) maar dat is nog steeds niet het geval.

Dus wil je de singleplayer lang spelen en kan je fun beleven met de multiplayer? Nope, forget it.

Conclusie en beoordeling

None

Als de gameplay Ok was geweest, dan hadden we hier te maken met een goed spel. En we hebben te maken met onspeelbare zooi die er wel goed uitziet.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • graphics
  • Geluid
  • Minpunten
  • gameplay is ontzettend zwak
  • singleplayer niet opwindend
  • Nog een keer: volstrekt onspeelbaar

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren