1. Resident Evil: Dead Aim (PS2)

Resident Evil: Dead Aim (PS2)

Het nieuws dat de Resident Evil serie exclusief op de Gamecube ging verschijnen kwam voor vele mensen, die alleen beschikking hadden tot een PS2, als een onweer op een zonnige dag. Dat contract ging duidelijk alleen over de A-titels want in die tijd bracht Capcom nog enkele titels uit de serie naar de goede oude thuisbasis. Zoals deze Resident Evil: Dead Aim, nog het meest te vergelijken met de barslechte Gun Survivor spellen. De ontwikkelaar zelf had er alle vertrouwen in, een combinatie van oude vertrouwde gameplay met de actie van een shooter, het klonk nog best aantrekkelijk. Nog even het stof van men lightgun blazen en dan knallen maar.

Jij speelt met Bruce McGivern, een agent die opnieuw de strijd aangaat met de bekende Umbrella Corporation. Dit bedrijf is verantwoordelijk voor het dodelijke T-virus, dit virus speelt al jaren een belangrijke rol in de serie en ook nu duikt het weer op. In dit geval op een gekaapt cruiseschip, je snapt zelf welke gevolgen dit heeft. Je loopt over het schip, in het vertrouwde derde persoons standpunt, maar wanneer je zombies tegen het lijf loopt maakt het spel de switch naar een eerste persoons camera en mag je de trekker van je gun als een gek over halen. De meeste omgevingen in het spel zijn donker en de dodelijke stilte zouden je een slecht gevoel moeten geven, maar dat doet het niet. Nergens is deze game eng te noemen en van schrikmomenten is er al helemaal geen sprake. Je loopt maar wat rond, op zoek naar de volgende horde zombies. Er zijn een aantal verschillende wapens voorhanden om deze definitief naar de hel te knallen, zo start je met een standaard pistool maar krijg je na verloop van tijd wat heftiger spul in je handen. Zoals we van de serie gewoon zijn, is er steeds een gebrek aan munitie. Zo zijn er genoeg momenten dat je gewoon door de zombies moet rennen, wat blijft er dan nog van je lightgun game over? Het is duidelijk dat een combinatie van beide genres niet het beloofde resultaat oplevert.

Grafisch kan het spel natuurlijk niet opboksen tegen de Gamecube-titels, maar dat is ook een vergelijking die je niet kan maken. De vele omgevingen zien er best goed uit, maar slagen nergens in hun opzet. In een game als deze is sfeer enorm belangrijk, mede door een soundtrack die je hart doet kloppen in je keel. Maar ook die is, zo goed als, afwezig. Een doodse stilte met wat achtergrondgeluiden, deels gelukt maar het spel snakt op sommige momenten echt naar wat muziek om de spanning op te bouwen.

Na een aantal uurtjes knallen, zag ik de credits al voorbij komen. Ik blijf achter met een leeg gevoel, dit is geen Resident Evil, maar misbruik maken van een goede naam. Om op die manier de verkoopcijfers wat te verbeteren, maar ik denk wel dat de grootste fan dit snel in de gaten heeft. Er zijn betere spellen in het lightgun-genre, die wel leuk zijn om te spelen. Denk bijvoorbeeld aan Time Crisis, maar voor Dead Aim hoef je in ieder geval al niet het stof van je gun te blazen. Want dan heb je er al iets teveel moeite voor gedaan.

Conclusie en beoordeling

None

Capcom, jullie zijn barslecht in het maken van dit soort spellen. De combinatie van beide genres werkt voor geen meter. Doe waar jullie goed in zijn, melk de naam niet verder uit met wanproducten. Want daar hoort Dead Aim zeker in thuis.
3,7
Score
37
Score: 35
  • Pluspunten
  • euh.. het verhaal misschien?
  • Minpunten
  • Saai
  • Slechte combinatie van twee genres
  • sfeerloos

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Denk wel dat PROTOTYPE iets leuker is maar de omgeving manipuleren is best geinig.

  • ik denk het ook ja, en deze komt toch niet voor de pc, dus zoiezo uitgesloten voor mij :D

  • Als die zo is als Crackdown komt die er bij mij wel in :)



    Wat heb ik een fun gehad met dat spel ow ow ow. Vooral het levelen van je vaardigheden…Geniaal!! :)

  • Lijkt me wel een heerlijke game te worden. Snap eigenlijk niet wat men in Prototype ziet? Dat lijkt me echt een game te worden die niet veel hoger dan een 7 zal krijgen. Grafisch volledig achterhaald, en komt meer in de buurt van Mercenaries 2 die de verwachting ook niet geheel kon waarmaken. Die kant zie ik Prototype ook gaan!

  • ziet er niet slecht uit maar ik denk dat ik er niet voor ga

  • ziet er niet slecht uit maar ik denk dat ik er niet voor ga

  • kan wel wat worden.

  • ik denk wel dat het een goede game wordt

  • die framerate en camera zullen ze nog wel op kunnen lossen. mij lijkt het een heel leuke game te worden

  • Wordt zeker niet slecht, maar ik denk dat de game wat te één tonig wordt.

  • Ik zie wel als ik hem koop of niet!

  • Toch een PlayStation-titel om in de gaten te houden als ik dit zo zie.

  • Dit lijkt me wel iets te gaan worden!

  • Lijkt mij nog steeds vrij weinig aan. Zal wel aan het verhaal liggen, dat mij totaal niet trekt.

  • lijkt me wel tofffff

  • Haal deze en PROTOTYPE altijd door elkaar!

    Denk ook dat PROTOTYPE vetter word.

  • GEIL, ik wil 'm echt hebben! Ik denk hetzelfde als Snake NL, PROTOTYPE leek me wel mooi enzo in het begin, maar ik heb hier veel meer zin in!!

  • Word denk ik een erg goede game. Hopelijk worden de moves niet te eentonig, zoals alleen maar elektrische ballen schieten.

  • @SnakeNL

    Smaken verschillen, ik vind Prototype ook veel vetter dan dit.

    Prototype biedt meer variatie. Ik heb zoveel filmpjes van Infamous gezien en ik vind het niet mijn soort game het is zelfs saai.

  • ik zit nog steeds to wachten op sly 4 van hun

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren