1. Advance Wars 2: Black Hole Rising (GBA)

Advance Wars 2: Black Hole Rising (GBA)

Jan-Peter Balkenende heeft een nieuw idee nodig. Binnenkort zijn de verkiezingen en zijn partij heeft nog wel een leuke stunt nodig. Terwijl hij zijn hersenen aan het werk zet, kijkt hij vanuit zijn ooghoeken naar Gerrit Zalm en een lachende Wouter Bos. Gerrit is bezig met de flipperkast, dat belooft wat. De laatste keer dat hij achter de flipperkast stond, heeft hij net niet zijn high score verbeterd en had hij bijna het Binnenhof verbouwd. Hij lijkt wel een totaal ander mens bij dat spel. Zijn hersenen stopte: dat is de stunt! Niet laten zien dat hij ouderwets is, een videospelletje spelen tegen potentiële kiezers! Vooral de jongeren zal dit aanspreken. Met een idee op zak, kijkt Jan-Peter rond op internet om te kijken wat populair is. Vooral WW II spellen zijn populair. Nee, dat is het niet. Terwijl hij een beetje doelloos rondklikt, ziet hij een spel verschijnen. Advance Wars 2 Black Hole Rising. Fictief, ziet er grappig uit en het lijkt hem wel leuk. Hoe moeilijk kan een videospel zijn?

Het idee word goed gekeurd door leden van de CDA. Ze vinden het een goed plan, slim hoor JP! Terwijl het CDA het plan wil voor bereiden, moet Jan-Peter wel elke dag oefenen. Je moet natuurlijk niet van te veel mensen verliezen. Maar oei, onze bebrilde vriend heeft een inschattings fout gemaakt. Het blijkt dat achter dat cartoony uiterlijk van Advance Wars 2 een behoorlijk diepe game schuilt. Terwijl hij de handleiding raadpleegt, wordt er geklopt. Hij kijkt op en roept “binnen!” De deur gaat open en Gerrit en Wouter stappen zijn kantoor binnen. Een grijns op hun gezichten doet vermoeden dat ze iets van plan zijn. Ze graaien naar iets in hun binnenzak. “We dachten dat je wel wat oefening kan gebruiken, dus gaan we je voorlopig pesten” grinnikt Wouter. Terwijl hij triomfantelijk zijn nieuwe GBA laat zien aan de premier, loopt Gerrit wat rondjes in de kamer. Op een gegeven moment stopt hij, om daarna ook zijn GBA uit zijn zak te halen. “Prepare yourself, defeat is near!”

Oefenen JP

De dagen die daarna volgden waren niet bepaald prettig. Hoewel JP wel goed oefende, hij verloor telkens van Wouter en Gerrit. Ze waren nu al extreem goed. Dus besloot hij maar een paar dagen uit de buurt te blijven van de twee. Terwijl hij weer verwikkelt is in een nieuwe missie, denkt JP na over hoe alles in elkaar zit. Net zoals bij een normaal bordspelletje ben je om de beurt aan zet. Hier is dan geen dobbelsteen aanwezig, maar je moet een unit wel verplaatsen over het speelveld. Maar hier komt zo veel meer bij kijken. Ten eerste, het is van groot belang om steden, fabrieken, havens en vliegvelden te veroveren. Wanneer je dit doet zal er geld binnen komen om nieuwe eenheden te kopen. Dat kan voetvolk zijn, maar ook tanks, luchtafweer, verkenners etc. behoren tot de tools of war. Dan zijn er ook mogelijkheden om via het water en het luchtruim aan te vallen. Dat zijn oorlogs schepen en gevechts helikopters, om twee voorbeelden te noemen. En dat is nog lang niet alles. Jan-Peter zucht. “Misschien was het toch maar beter om een WW II shooter te kiezen inplaats van dit spelletje.” Hij legt zijn GBA neer en loopt naar het raam in zijn kantoor. “Even de beentjes strekken en zodadelijk naar buiten” beslist hij. Kort daarna pakt hij zijn jas en wanneer hij de deur open wil doen, stopt hij: hij loopt terug naar zijn bureau en stopt zijn GBA en AW2 in zijn zak. “Stom verslavend spelletje” mompelt hij in zich zelf.

Minder sociaal

“Een lunchpauze in de buitenlucht, dat zal me goed doen.” Terwijl hij de frisse lucht inademt, plaatst hij zijn achterwerk op een bankje. Tegelijk met zijn boterhammen haalt JP ook zijn GBA te voorschijn. Hij hoort weer het openingsdeuntje en maakt zich weer klaar. Een boterham in zijn linkerhand en een GBA in zijn rechter, een goede combinatie. Nou moet hij bij deze missie even oppassen, want de vorige keer ging hij hard onderuit. Jan-Peter, de malle jongen die hij is, vergeet nog wel eens dat alle eenheden die hij inzet ook een zwakke plek hebben. Zo was het niet erg slim om een verkennings unit te laten strijden met tanks. Zo heeft hij ook al in de eerste missies gemerkt dat zijn gevechts helikopters en straaljagers werden vernietigd door ant-air units. Daarnaast vergat hij soms ook om zijn eenheden te voorzien van voorraden. Al je units, van een groepje soldaten tot een bommenwerper hebben natuurlijk brandstof en ammunitie nodig om wat uit te voeren op het veld. Dus is het nodig om een APC met je units mee te laten gaan, zodat deze de voorraden kan bijvullen. Heel belangrijk voor een langdurige missie. Jan-Peter lacht, hij snapt het spelletje steeds beter. Vooruit kijken is een must, bekijk wat voor eenheden de vijand produceert. Aan de overkant staan Wouter en Gerrit. Gerrit schudt zijn hoofd en vervolgens verteld hij zijn collega: “Hij word er niet socialer op. Elke dag speelt hij dat spelletje, ik heb gehoord dat hij niet bij een vergadering is komen opdagen. En hallo zegt hij ook eens niet meer.” Wouter zucht. “Ik snap het wel, dat is het enige nadeel van het spel: je sociale leven leidt er onder.” Gerrit wordt rood in zijn gezicht: “en het ergste is, wij zijn net zo verslaafd.”

Jan-Peter de Barbaar

“JA!!!” brult Jan-Peter. Met zijn rechterhand haalt hij het zweet van zijn voorhoofd af. Hij heeft net zijn laatste missie voltooid in de campaign mode. Hierin heeft hij gevolgd hoe een viertal landen het opnamen tegen het Black Hole Army. In grappige verhaaltjes wordt er verteld wat er je te wachten staat. De figuurtjes die de verhaaltjes aan het vertellen zijn, (de goedzakken natuurlijk) zullen de rol van CO op zich nemen. CO staat voor commanding officer en heeft dus de leiding over je leger. Elke officier heeft zijn sterke en zwakke punten. Dat maakt dit spel ook zo leuk: zelfs als het spel geen gebruik zou maken van deze officieren, zou het nog steeds tof zijn. Maar door dat deze personages aanwezig zijn, maakt het spel nou net iets specialer. Deze kunnen een veldslag op z’n kop zetten. Dat komt omdat zij beschikken over powers. Deze powers zijn eigenlijk een verlengstuk van de sterke punten van je officier. Wanneer een officier in de strijd vaak genoeg word geraakt of zelf genoeg vernietigt, zal je powerbalkje vol raken. Is hij halfvol, kun je een power los laten. Maar als je het balkje helemaal vol laat lopen, kan er zelfs een super power worden gebruikt. Deze powers varieren natuurlijk. Zo kan de ene officier zijn aanvalskracht verhogen, terwijl de ander meer geld binnen krijgt. Zo zijn er nog meer voorbeelden, maar er zijn 17 CO’s, ieder met hun sterke en zwakke punten. “Ja, en nou uitzoeken welke CO het beste bij me past. Dat doen we in de War Room” lacht Jan-Peter.

Trouble voor Gerrit en Wouter

Een paar dagen later gaat Jan-Peter bij Wouter en Gerrit zitten. “Nou jongens, kom maar op! Ik kan jullie makkelijk aan” verklaart JP. Gerrit trekt zijn linker wenkbrouw omhoog en een voorzichtig lachje komt te voorschijn. “Zo goed kun jij nooit worden in een week. Volgens mij heb je nog geen enkele missie tot een goed einde gebracht.” “Oh” begint JP vol trots, “maar ik heb weldegelijk missies tot een goed einde gebracht. Even oefenen in de War Room met al die extra missies doet wonderen. Zo uitgebreid, je verveelt je ook niet. Ik heb me zelfs een beetje gespecialiseerd in de ‘Fog of War’ stand. In de mist naar de vijand zijn basis sluipen. Je bent niet de enige specialist Wouter.” “Is goed, maar ga maar niet naar je moeder toe wanneer je hopeloos van me gaat verliezen. Bij Fog of War komen strategie en het slim plaatsen van je eenheden kijken, iets wat jij niet bezit” aldus grootspraak van Wouter. Beide zetten hun GBA aan om een wedstrijdje tegen elkaar te spelen. Zo’n 10 minuten later zien we Wouter een nogal angstig gezicht trekken. Gerrit kijkt met precies dezelfde angst naar het schermpje van Wouter. Jan-Peter heeft de helft van zijn collega’s troepen vernietigd en gaat waarschijnlijk winnen. De twee slikken. Jan-Peter dreigt hen te gaan overklassen. Diezelfde man zit nu tegenover hen, te lachen. “OWNED!!!” schreeuwt hij. Die JP toch, hij is kennelijk niet die ouderwetse man die hij dacht te zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Het nut van deze recensie is om te laten zien dat zelfs Jan-Peter Balkenende een spel als Advance Wars 2 kan begrijpen. Het uiterlijk is zeer uitnodigend en de gameplay zeer toegankelijk. Het spel bied zo veel mogelijkheden qua missies dat je er een hele tijd zoet mee bent. Daarnaast moet je niet meteen een oordeel vellen over hoe grappig dit spelletje er uit ziet. Wanneer je met de eerste missies klaar bent, zal het je later vele malen moeilijker worden gemaakt in de campaigne mode en de War room. Daarnaast scheelt het ook dat de missies vooral in de War room ook nog een hoge replay waarde hebben. Samen met de uitgebalanceerde CO’s, een mapmaker en het feit dat je maar een cartrigde nodig hebt voor een multiplayer sessie, maakt het deze game verplichte kost voor iedereen met een GBA en zelfs een DS of een GBplayer onder je Cube. Geweldig dus!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Heerlijke gameplay
  • Lekker toegankelijk
  • Een hele boel missies
  • CO’s uitgebalanceerd
  • Multiplayer met een cartridge
  • Minpunten
  • Je sociale leven zal een dieptepunt bereiken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik kies voor free roamer… alhoewel die van Aiii ook heel goed was; de rest trouwens ook:P

  • Leuke interview gamegangstah!

  • CerandoXXXXXXXXXX

  • Leuk interview met dé IG-veteraan onder ons. En nog gefeliciteerd, Mortal Marcel.

  • GELIJK!!!

  • Leuke update! Heb gestemt op CerandoX

  • Goed interview!

  • TOM VAN SOMEREN

  • WTF!

    Eerste nominatie!

    BTW, ga toch nie winnen, tenminste….

  • Altijd fijn om die interviews te lezen. ;)

  • INTERVIEUWS TOF

  • Jeuj sadist :D Ik was leuker tho.

  • Leugens Ryuujin :'D

  • Sadist! :'D

  • Cool interview met Sadist.



    En wederom bedankt voor de nominatie, ik bevind me in goed gezelschap zie ik.

  • Nice, een ratingsysteem als Tweakers zo inderdaad wel vet zijn.

  • Top IG dat jullie dit netjes blijven doen, is wel mooi voor de community.

  • Joehoe, eerste weblog nominatie. Leuke community update, vooral het interview met Sadist.

  • Had ik vorige keer iets gewonnen? :D

    GEFELICITEERD SADISTJUH!

  • Leuke interviews en Aiii krijgt mijn stem, Rutger Castricum had gewoon moeten winnen, mede doordat ik woon in zijn achternaam :-P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren