1. Pikmin (NGC)

Pikmin (NGC)

Ik houd er altijd van gametitels te vertalen naar het Nederlands, en te zien wat voor idiote resultaten daaruit voortvloeien. Dingen als Metalen Solide Versnelling, Rockster Presenteert Tafeltennis en Super Apenbal Avontuur werken geregeld op mijn lachspieren. Toen Pikmin voor het eerst aangekondigd werd was ik ook benieuwd. Helaas; het Engels-Nederlands woordenboek bood weinig uitkomst. Ook de Japanse gametitel bleek niet te vertalen. Ik zat in dubio. Betekent Pikmin wel iets? Of is het gewoon ‘gewoon’, een onzinnige titel van een game? Ik wilde niet opgeven, ik zocht naar uitspattingen van Miyamoto, de bedenker van de titel, over de game, en ik vond het antwoord. Hoewel, het was niet de directe vertaling. Het was Miyamoto’s visie op videogames. Hij vond dat games geen realisme nodig hadden, waaruit ik kon concluderen, dat hij daarmee bedoelde, dat titels ook geen realistisch beeld van de game hoefden te geven.

Supercomputing power has improved game graphics to the point where characters can be made to appear almost lifelike. But the characters in your games are mostly cartoons. Why?

Miyamoto: Nowadays, software makers want games to be so realistic, but first and foremost games should evoke emotions. When I made Pikmin, I wanted people to feel a mix of sadness and happiness. The Japanese word itoshii is used when you think fondly of someone. You wouldn't normally feel that when playing games, but that's what I was striving for.

Games aren't just about recreation and getting to the next stage. People often tell me nobody would play a game that isn't that way -- it would be too boring. But I don't agree with them.

Kort gezegd vertelt Miyamoto hier dat hij met Pikmin men een mix tussen blijheid en droevigheid wilde laten meemaken, iets wat je normaal niet in videogames meemaakt, maar wat hij toch probeerde te bereiken. Ik herkende hier direct in wat ik zoek in videogames – niet het realisme, maar de droomwerelden, die Miyamoto zo goed weet te creeeren.

Dat is dan ook de reden dat ik Pikmin kocht, op de dag dat het uitkwam. Ik was erg benieuwd, en startte, zonder de handleiding gelezen te hebben, de game op. De stijl was van het begin af aan precies wat ik ervan verwacht had, groen, vrolijk. Het verhaal vertelt over Captain Olimar, een vrolijk klein mannetje, dat in een ruimteschip rondvliegt. Op een gegeven moment crasht hij, en komt hij terecht op een voor hem onbekende planeet. Zijn ruimteschip kapot, niemand in de buurt die hem helpen kan, en een energievooraad voor slechts 30 dagen.

So you're saying that if you pursue a game that can be played easily, then that makes the game too loose and people won't find them addictive?

Miyamoto: That is the difficult part. But I can say that Pikmin has both elements, so it's not an action title, like Mario, but has more action than Animal Crossing.

That's right isn't it. It has the looseness and addictiveness. It doesn't contain too much action, but nothing would happen if you didn't act, so are things you need to do in that respect.

Miyamoto: That's what I hoped for. Pikmin do all the work, while you don't do anything directly, but you are busy in giving them instructions. I wanted to make an action game, in which you weren't directly involved

Maar, als een ware Robinson Crusoë, gaat hij op pad, op zoek naar zijn ruimteschip, dat compleet aan stukken geslagen is, en natuurlijk liggen die stukken elk een enorm eind uit elkaar. Daar komt nog eens bij dat Olimar erg klein is, waardoor hij de stukken nooit in zijn eentje zou kunnen tillen. Hij is hopeloos, maar besluit toch op zoek te gaan naar leven op de planeet.

Lang hoeft hij niet te zoeken, want een klein beestje komt op hem af. Het beestje lijkt zich als een slaaf aan te willen bieden, en Olimar, slim als hij is, gaat daar natuurlijk op in. Hij doopt het beestje tot Pikmin. Al snel komen er meer Pikmin bij, en Olimar weet dat hij niet verloren is. Er is slechts één probleem: hij heeft nog genoeg zuurstof voor 30 dagen, precies het aantal verloren onderdelen.

What is the concept behind how you create games?

Miyamoto: As Pikmin shows, I want the person playing the game to be creative. It's vital for the player to think about what he's doing and enjoy the game in that way. Games where you passively digest whatever's shown to you won't work.

Het verhaal wordt leuk gebracht door middel van geinige, goed vormgegeven tussenfilmpjes, die niet enkel op het begin en eind van de game verschijnen, maar ook tussendoor. Zowieso zit het goed met de graphics, de achtertuinachtige omgevingen zijn kleurrijk, en ondanks dat er niet véél ongevingen zijn, zijn ze allen afwisselend vormgegeven, met elk hun eigen thema. Ook het geluid zit sterk in elkaar, de muziek is prettig, en de geluidjes die de Pikmin produceren zijn goed genoeg voor een lach op mijn gezicht.

De game begint, je bestuurt Olimar, de Pikmin lopen achter je aan. Met A gooi je ze weg, met B haal je ze terug. Afhankelijk waar je ze heen gooit, voeren ze diverse acties uit. Gooi je ze naar vijanden, vallen ze aan, gooi je ze naar een voorwerp, tillen ze het op en begeven ze zich automatisch naar je basis, vanwaar je elke nieuwe dag begint. Juist ja, het spel is opgedeeld in 30 dagen, en elke dag duurt zo’n 15 minuutjes. Een korte rekensom leert ons dat de spelduur zo’n 7 uur bedraagt, maar aangezien Pikmin niet de makkelijkste game is, zul je vaak dagen moeten herspelen. Saven kan alleen na afloop van een dag, wat het er nu niet bepaald simpeler op maakt.

Maar gelukkig is de game niet té moeilijk, en is de besturing bewust simpeltjes gehouden. Iets complexer zit het met de Pikmin, die in drie soorten zijn opgedeeld: de blauwe, de rode en de gele. Elk van hen hebben zo hun voor- en nadelen. De rode Pikmin kunnen tegen vuur en zijn sterker, de blauwe tegen water, etcetera. Dit maakt deze game tot een unieke mix van strategie en puzzelen. Gelukkig zijn de Pikmin makkelijk te sorteren door middel van een fluitje, zodat het puzzelen altijd vlot gaat.

Why did you choose a whistle sound for rounding up your Pikmin?

Miyamoto: That was my preference. I wanted the sound to be like a teacher at school. We took out the whistle for a while, but ended up bringing it back. I thought, "This must be a universal sound!"

Al met al weet Pikmin te innoveren, en doet precies wat Miyamoto wilde dat het zou doen. De game biedt een vernieuwende spelervaring, goed vormgegeven levels, fijne besturing, en weet dat alles fraai op je scherm te toveren!

Conclusie en beoordeling

None

Deze vraag werd, een tijd na het uitkomen van Pikmin, aan Miyamoto gesteld: Did Pikmin end up being the game you wanted it to be? Miyamoto: For the most part, I'm pretty happy with it. The one thing that I think is kind of unfortunate is that the game appeals primarily to people who really like games. We did manage to create pretty easy controls in Pikmin, but I would have liked it more if... Well, there was a certain amount of tension in the game that made it difficult for people who weren't as familiar with gaming or even new to gaming. So, for the most part I was satisfied, but it would have been nice to have a little bit less of a hardcore game, I think.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Goede gameplay
  • Besturing
  • Graphics
  • Geluid
  • Pikmin zijn cool!
  • Minpunten
  • Bij tijd en wijlen té lastig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Werd tijd voor een nieuwe tennis game

  • ik hoop dat de game leuker word als het vorige deel.Verder hoop ik dat ze ook elke lincentie van de top 50 spelers hebben dus gewoon venus en serena williams erin en niet alleen venus

  • Toffe game, zal hem in de gaten houden. :)

  • Nice! :) In deze titel heb ik wel interesse.

  • Jammer voor hun, ik koop morgen top spin 3 =)

  • Vet, even in de gaten houden

  • David Cup!

  • Tennis games zijn niks aan, allemaal hetzelfde als Pong, alleen dan wat mooier.

  • in de gaten houden !!!

  • Interessant, en nu afwachten op nieuwe informatie´s

  • mooi :)

  • mooi erg mooi.

    ik ben benieuwd.

  • Ja yippie! tennis spellen zijn zo leuk

  • jeeeuhhh :D von de vorige bes wel grappug :D

  • nieuwe tennissers als Andy Murry en Ana Ivanovic, lol zater die er eerst niet in dan?



    Ben zelf meer van het Top Spin, maar voorlopig koop ik geen tennisgame meer voordat het meer is dan een potje tennis. Ik wil de ballenjongens ballen zien oppakken (liefst ook doorgeven), mensen in het publiek niet teveel hetzelfde doen (liefst nog bijv namen van de tennissers roepen) en alle belangrijke spelers erin zitten (minstens de top 20). Het is natuurlijk een beetje veel gevraagd, maar hoe leuk TS3 ook was, ik mistte teveel, het meeste nog Nadal.

    Van VT weet ik niet veel meer dan dat ik de gameplay wat minder vind dan TS.


  • YESSSS!!! Ik vermaak me nog steeds enorm met Virtua Tennis 3 en dat nieuwe deel gaat deel uitmaken van mijn collectie dat is zeker.

    @broodje_kroket Je leven is nog niet compleet, je mist een unieke ervaring. Maar goed, je hebt nog tijd…

  • Neeeeeee! Niet doen, niet kopen allemaal, tennisspel gaat erg snel vervelen

  • Top Spin 3 was toch niet helemaal mijn zin, VT daar in tegen helemaal plat gespeeld. Dus kom maar op !

  • YES! meteen halen!

  • Nice, Ivanovic in de game :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren