1. Tom Clancy's Ghost Recon (NGC)

Tom Clancy's Ghost Recon (NGC)

Je kent die reclames van de landmacht wel, je ziet of een doetje dat alles door anderen laat opknappen, of je ziet een keiharde bikkel die wel van wanten weet. Doetje of bikkel, in ‘’Ghost Recon’’ maakt het geen bal uit. In deze game ben namelijk lid van een gespecialiseerd antiterroristen-team wat actief is in Oost-Europa. Ze zijn snel, stil en bovendien onzichtbaar, zij zijn de Ghosts……

Daar sta je dan, het is helemaal donker en je hebt je nachtbril op, je weet dat het nu gaat gebeuren en dat er geen weg terug meer is. Je kijkt nog een laatste keer naar je teamgenoten die jou nog een aantal handcommando’s geven. Je laat je team dekking zoeken achter een huisje en stelt een ander team op voor de deur. Plotseling gooit één iemand van jouw team een granaat naar binnen. De granaat explodeert en iedereen is opgelucht maar tijd voor een feestje is er niet, dit was namelijk pas 1 huisje en je hebt nog een kamp veilig te stellen. Geruisloos vervolg je je weg en ga je elk huis af, totdat je bij een huisje komt waar een gijzelaar zit. Dit vraagt toch om een wat secuurdere aanpak. Terwijl jij diep aan het nadenken bent, laat een van de nieuwelingen de trekker van zijn geweer afgaan. Het hele kamp is gealarmeerd, de gijzelaar verliest zijn leven en de Ghosts weten niet hoe hard ze moeten rennen. Aangekomen op een rustige plaats ga je na hoeveel man je kwijt bent waarna er een verschrikkelijk aantal van 2 volgt. Daarna meld je, je op het hoofdkwartier om verslag uit te brengen en kijkt hoe je soldaten, wapens en omgevingen eruit zien……

Op de ziekenboeg zag alles er eigenlijk niet geweldig uit, dit kwam vooral doordat alles vrij ongedetailleerd was. Hoewel alle teammembers een eigen gezicht hadden, hadden ze geen eigen persoonlijkheid en zagen ze (zoals gezegd) er ongedetailleerd uit. Dit geldt ook voor de omgevingen, het gras lijkt wel van karton en de bomen van wc-rolletjes die toevallig door een 8-jarige met bruine verf zijn beschilderd. Niet alleen de omgevingen en personages zijn matig uitgewerkt, ook de animaties zijn niet veel soeps. Eigenlijk kan ik de animaties maar in één woord samenvatten: houterig. Daarbij komt dat het spel niet lekker loopt en daardoor last van framedrops krijgt wat natuurlijk ten koste gaat van het speelplezier. Wat ik wel vrij vreemd vond was dat je geen wapen kunt zien maar enkel een vizier. Toch is het wel handig want zo kun je beter om heen kijken, dit is erg belangrijk aangezien de kogels je om de oren vliegen….

Het hoofdkwartier geeft je toestemming om het kamp nogmaals aan te vallen mits je, je team beter samenstelt want dit kan een belangrijk onderdeel zijn van je missie. Zo heb je de keuze uit verschillende units die je kunt kiezen voor een team van 6 mensen. Zo is het verstandig om een team van 3 te maken wat voor dekkingsvuur kan zorgen en een ander team wat gespecialiseerd is in aanvalstechnieken. Het is dan ook verstandig eerst het doel van je missie te bekijken. Moet je bijvoorbeeld een ingenomen stuk grond verdedigen, dank is het handig dat je wat meer snipers en support-gunners hebt dan alleen maar normale infanterie. Het kiezen van units is best leuk, vooral omdat je telkens wat nieuws kunt proberen. Maar natuurlijk zijn units alleen niet genoeg, je zult natuurlijk ook een stel flinke schietijzers moeten hebben wil je die terroristen naar de andere wereld sturen. Om dat op te knappen is er keuze uit verschillende wapenkits voor ieder unit. Ook kun je de kleding van je mannen aanpassen zodat ze minder opvallen in de omgeving (denk maar aan een kameleon). Heb je dit allemaal voorbereid dan kun je op pad. Maar denk maar niet dat je als een of andere rambo het slagveld kunt betreden, je moet namelijk erg voorzichtig te werk gaan en er soms voor zorgen dat bepaalde units blijven overleven.

Nu je je team hebt uitgekozen wordt het tijd om naar een helikopter te gaan, die jou en je teamgenoten vervolgens naar de locatie brengt. De heli laat je achter en je zult vanaf nu je eigen boontjes moeten doppen. Je hebt een paar van de beste soldaten van het leger uitgekozen en kunt nu pas echt aan de slag. Zoals gezegd speel je met 2 teams: Alpha en Bravo. Met een druk op de knop kun je een team naar de gewenste locatie sturen. Je komt opnieuw aan bij het kamp, deze keer mag het niet mis gaan. Toch gaat het ook deze keer weer mis en je besluit terug te trekken naar een verdedegings-positie die je, voordat je het kamp binnenging, hebt opgesteld. Wat volgt is een hevig vuurgevecht op leven en dood, plotseling wordt je geraakt en sterft een langzame maar pijnlijke dood…..

Maar opeens switch ik van mijn rode beeld naar een nieuw mannetje, je kunt hier namelijk switchen tussen je mannen wat handig is in een paar moeilijke situaties. De AI is al niet zo goed maar gelukkig kun je die zelf ook een beetje in handen nemen. De AI van je teamgenoten mag dan wel van een lager niveau zijn, de vijand lijkt soms wel de hersenen van Einstein te hebben. Ze kennen vele tactieken en schieten met scherp. Zo scherp zelfs dat een schot van een vijand wel eens fataal kan zijn voor zowel jij als je medesoldaten. De gameplay is dus, in tegenstelling tot de graphics een stuk beter en bovendien ook nog eens vrij origineel.

Maar in de tussentijd dat je bezig bent met je hevigste gevecht ooit, kun je hier natuurlijk niet aan denken. Terwijl je steeds meer mannen verliest begin je te beseffen dat je ook deze strijd verloren hebt en je wederom zult moeten terugtrekken. Maar terwijl je dit doet hoor je het prachtige geluid van kogels die net langs je oren vliegen en een spannend deuntje begint te klinken. Het geluid in Ghost Recon is namelijk precies wat we van shooter als deze mogen verwachten. Geen geweren die als klapperpistooltjes klinken maar lekkere realistische knallen waarbij je de afgeschoten kogels op de grond hoort kletteren en met een enorme snelheid langs je oor hoort suizen. Maar ook voor dit heb je geen tijd, met nog maar 2 mannen aan jouw zijde besluit je te vluchten. Terug op het hoofdkwartier krijg je een enorme preek van een of andere luitenant met grootheidswaanzin die zegt dat je, je koffers kunt pakken.

Conclusie en beoordeling

None

Ghost Recon is een geweldige game die toch nog een paar gebreken heeft. Zo is het singleplayer-avontuur veel te kort (multiplayer is aanwezig maar voegt weinig aan de game toe). Natuurlijk heeft de game ook veel goede aspecten. Waar Ghost Recon eigenlijk op neerkomt is een RTS met FPS-mogelijkheden. En die combo is toch zeker een applausje waard. De graphics mogen dan wel niet bijzonder zijn, de gameplay maakt bijna alles goed.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • tactische gameplay
  • het geluid
  • de AI van de vijand
  • moeilijk
  • Minpunten
  • matige graphics
  • kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Wel een leuk idee dat je eerst de remake moet uitspelen voor je met de originele versie aan de slag kan.

  • @ Obiebarca

    Dat lijkt mij ook de beste manier ervoor. Zolang ze maar niet gaan denken dat wij hem als arcade ook wel downloaden, want i ga er niet extra voor betalen.

  • Hadden ze dit ook niet bij PoP of Donkey Kong of die rode loodgieter, je weet wel, met die snor.

  • Hadden ze dit ook niet bij PoP of Donkey Kong of die rode loodgieter, je weet wel, met die snor.

    Luigi?

  • Hadden ze dit ook niet bij PoP of Donkey Kong of die rode loodgieter, je weet wel, met die snor.

    Luigi is toch groen? Mario zal hij bedoelen?

  • idd :D

  • Hij was sarcastisch, of iig lijkt me niet dat hij serieus is :/

  • in dat geval ga ik hem zeker kopen als het origineel erbij zit

  • Waarom dan niet meteen alle drie de delen (deel 2 was altijd een van mijn favoriete Megadrive games)

  • @ Killer_gamerz

    volges mij bedoelt ie Wario

  • Origineel bij de remake vind ik altijd positief. Leuk als vrij-speel item als je de game uitgespeeld hebt.

  • hmm….. kan wel leuk zijn :D

  • moet me denk alle alto kids

  • Splatterhouse is een game die ontwikkeld wordt door bottleRocket Entertainment. Eerder werkte deze ontwikkelaar aan de PlayStation 2-games The Mark of Kri en Rise of the Kasai.

    Er gaan geruchten dat bottleRocket door Namco is opgedoekt en dat er een in-house studio deze game gaat verder ontwikkelen.



    OT: Wel goed dat de orginele Splatterhouse erbij zit.


  • @ Killer_Gamerz: of princes Peach…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren