1. Ninety-Nine Nights (X360)

Ninety-Nine Nights (X360)

“Toet, toet, boing, boing, hakken en zagen, zagen en hakken, wat een geluid”

Waarschijnlijk zal iedereen de bovenstaande tekst, inclusief het irritante deuntje, direct herkennen, maar wat minder bekend is, is dat het ook perfect het onderwerp weergeeft van de nieuwe Xbox 360-titel Ninety-Nine Nights. Voor deze game ging ik naar het oude Japan, toen diverse soorten krijgers elkaar het leven zuur maakten in immens grote veldslagen. Speciaal voor deze recensie plaatste ik mezelf in het lichaam van een van die nietige soldaatjes, pakte mijn harnas en zwaard waarna ik op een enorme vlakte een gigantisch vijandelijk leger aan zag komen. Met getrokken zwaard rende ik erop af en precies op het moment dat ik de kling van een vijandelijke speer mijn eervolle zwaard raakte werd het zwart voor mijn ogen.

Zo, de game kan beginnen. Een leuk introfilmpje vertelt mij hoe er vroeger vrede was op de wereld, maar dat een demoon, met de onheilspellende naam King of the Ninety-Nine Nights, daar een einde aan maakte door de wereld te hullen in een schaduw.Maar, nog vóórdat het spel begint, blijkt dat de demoon al verslagen is. De hierop volgende vrede duurt, videogametraditiegetrouw, natuurlijk weer lekker kort, want de mensen en de goblins weten tezamen weer een oorlog uit te lokken, incluis de bijbehorende bloederige beelden. Deze oorlog, die veroorzaakt wordt door een gespleten steen, duurt weer verbazingwekkend lang, en nét op het moment dat de oorlog zelfs saai begint te worden, komt de verlossing.

De tot voorheen neutrale elven kiezen de kant van de mensen, en, je raadt het waarschijnlijk al, 1+1 is 2, wat leidt tot een 2 tegen 1 situatie, die natuurlijk, net als in het voetbal, wordt beslist ten voordele van de mensen en elven. Let wel, op dit punt is het introfilmpje nog steeds bezig, en het is mij dan ook een raadsel hoe de maker zo veel oorlogen in één filmpje voorbij kan laten komen. Maar helaas, de volgende oorlog dient zich alweer aan. De koning van de goblins zint logischerwijs op wraak, maar hij weet dat hij natuurlijk niet kan winnen. Hij smeedt een verband met de orcs, reptielen, de draken, de dark elves, en last but not least de kikkers. Zoals bekend, 6x1=6, wat ervoor zorgt dat het qua aantal nu opeens 2-6 is. A piece of cake voor de goblins, zou je zeggen, ware het niet dat jij als speler nu eindelijk aan de bak moet om dat te verhinderen.

Eindelijk, want het verhaal wordt dan wel in mooie filmpjes uit de doeken gedaan, het is zo ongelooflijk cliché, dat het totaal niets voorstelt. Het mist de diepgang, de meeslependheid, het uitgekiende plot, en is eigenlijk alleen gebruikt om de hakken – en zagenscènes aan elkaar te naaien.

Want ja, die vergelijking maakte ik natuurlijk niet voor niets; Ninety-Nine Nights is een hack ’n slasher van de puurste soort. Geen toegevoegde RPG invloeden, geen ingewikkelde combo’s, gewoon één knop om te hakken, één knop voor een speciale aanval en één knop om te springen. Die laatste is totaal overbodig, en ik snap dan ook niet waarom de makers die hebben geïmplementeerd. Ook de special attack zul je weinig nodig hebben, met doorsnee hakken kom je al een heel eind. Jammer, want een ingewikkeld combo-systeem had de game dat beetje diepgang gegeven wat het nu écht mist.

Dus, ik heb nu een game in handen, en na een kwartiertje spelen valt het me al tegen. Het vechten is te saai, ik mis de diepgang, ik mis de drang om verder te spelen, ik mis het goede verhaal dat me die drang zou moeten geven. Het enige wat ik niet mis zijn de mooie graphics, jijzelf wordt mooi weergegeven, en dat geldt ook voor de vele tegenstanders die je pad zullen kruisen, hoewel die allemaal erg veel op elkaar lijken, iets wat ik de ontwikkelaar niet kwalijk kan nemen, omdat het nu eenmaal erg lastig is honderden verschillend uitziende characters tegelijkertijd weer te geven.

Ik besluit door te spelen, en word er me pijnlijk van bewust, dat de graphics toch minder goed zijn dan dat ze op het eerste gezicht leken. Vooral de pop-up wordt op een gegeven moment erg storend, en ook de omgevingen zijn afschuwelijk eentonig. Het geluid is net zo erg – de hakgeluiden zijn ongelooflijk standaard, de voice-acting is middelmatig, de achtergrondmuziek is zo onorigineel en eentoning dat ik daar verder weinig woorden aan vuil wil maken.

Waar ik nog wel wat over te klagen heb, is de A.I. Om de een of andere reden heeft de ontwikkelaar besloten je character een legertje mee te geven, waarschijnlijk omdat dat bij het verhaal paste. Hadden ze dat nu maar niet gedaan, want het is gewoonweg dramatisch. Je legertje staat daar maar te staan. Ook de tegenstanders zijn slechts gebruikt als hersenloos knalvoer, wat ervoor zorgde dat ik, uit verveling, het schijfje snel uit mijn Xbox 360 knikkerde.

Conclusie en beoordeling

None

Ninety-Nine Nights is de eerste grote teleurstelling in de geschiedenis van de Xbox 360. Het hakken gaat lekker, maar het is zo eentonig, dat de game voor niemand, zelfs niet voor de grootste fans, interessant zal blijven.
4,3
Score
43
Score: 45
  • Pluspunten
  • Graphics characters
  • Hakken
  • Minpunten
  • Saai
  • Pop-up
  • Geluid
  • A.I.
  • Eentonige omgevingen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Misschien dat hij online dan een stuk leuker wordt. Dan wordt de geniale map editor tenminste weer is van stal gehaald…

  • Ik heb Far Cry 2 slechts eenmaal online gespeeld en ik was er snel klaar mee. Niets voor mij. Dan liever COD4 en straks Killzone 2.

  • mowah heeft volgens mij niet echt een meerwaarde. laat ze eens wat doen aan het hele experience systeem. ik ben al meer dan 5000 xp kwijt omdat dat klere spel het niet onthoud. echt te lelijk.

  • Elke fps zou standaard een hardcore mode moeten bevatten, anders FAIL

  • FarCry 2 vind ik niet goed aanvoelen online om één of andere reden.

  • Netjes dat ze op de fans reageren dan!

  • Far Cry 2 online is leuk als je een keer lekker in Afrika wilt snipen ofzo. Verder is het online echt bagger… :(

  • idd online sucks best wel maar de singleplayer en map editing is wel hard

  • Dit soort zooi hoort gewoon meteen in de game te zitten. Wel mooi dat Ubisoft luistert naar het publiek.

  • Online is kk omdat je de tegenstanders zooooo vaak moet schieten, nu's dat tien x vetter;)

  • Aight! Ze moeten trouwens de self-made maps ook gewoon in de Ranked Matches maken, dat maakt het veel leuker.

  • Dat je minder vaak raak hoeft te schieten is wel een goede toevoeging idd.

    Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar dat komt vast wel goed.

  • Beter laat dan nooit zal ik zo zeggen. Het was beter als ze het er in het begin al hadden ingestoken. ;)

  • Dit spel viel me echt tegen.

    De mp heb ik 5 min gespeeld vond er echt niks aan en daar gaat de hardcore modus niets aan veranderen ben ik bang…

  • Hardcore gamemodes zijn altijd nice.

  • et is al moeilijk en klote om online te spelen, dus dit gaat ik echt niet downloaden/gebruiken als et naar de PS3 komt, sorry ubisoft

  • los eerst die brakke connectie op en kom dan terug

  • Yippie

  • Goeie zaak, had er eigenlijk al eerder in moeten zitten maar goed.

  • NIce, had er al in moeten zitten bij de release.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren