1. 50 Cent: Bulletproof (PS2)

50 Cent: Bulletproof (PS2)

“50 cent, alstublieft” De kassajuffrouw overhandigt me geen simpel rond muntje, maar drukt met een soepele beweging een vierkant doosje in mijn handen. Niet zomaar een doosje, nee absoluut niet. Bekijk het als een kijkdoos, met daarin een aaneenschakeling van beelden met daarop halfnaakte vrouwen, disco’s en clubs in de late uurtjes en een verzameling van stoere rappers en zogenaamde ‘gangsters’, die leuke handgebaren maken, alsof men doof is geworden. Thuis aangekomen gaat het bijzondere doosje open, komt de inhoud aan het licht en is het dit keer geen cd-rom, maar een dvd-rom, die precies in mijn PlayStation 2 past. De rapper die onder de naam Curtis Jackson door het leven gaat (of andersom), verschijnt op mijn televisie, met alle gevolgen van dien.

Bulletproof neemt je mee in het gangsterwereldje, je speelt zoals verwacht ‘fifty’, alhoewel, zoals het misschien zou zijn gegaan wanneer hij er niet in geslaagd was een bekende rapper te worden. Zijn leven is eigenlijk eentje van overleven, want nadat je door god geprezen bent (negen keer een kogel in je lichaam en er toch uitkomen, daar moeten middelen van boven aan te pas gekomen zijn), ben je uit op wraak. Niemand is veilig, ook jij niet.

Dus, van een bijster origineel verhaal is niet te spreken. Geen gezeik, geen ingewikkelde situaties en geen lastige puzzels die je die hersenmassa daarboven laat kraken, dus aan die sudoku’s hoef ik voorlopig ook nog niet te beginnen. Nee, het spel lijkt echt volledig op 50 cent gericht te zijn, aangezien ik vind dat ‘fifty’ ook niet al teveel inhoud heeft daarboven. Schieten, schieten en misschien nog eens schieten, dat is eigenlijk het enige wat in hem opkomt en dus ook in Bulletproof. Het spel wordt gespeeld vanuit derde persoonsperspectief., om zijn lichaam nog maar eens extra in beeld te brengen. Van een zoomoptie is niet te spreken, wat meteen al de nodige frustratie bij mij opwekte. Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat het schieten redelijk uitdagend is. Om het toch niet onmogelijk te maken die fijne knul een headshot te bezorgen, verandert je mikpunt van kleur zodra je over een tegenstander gaat en wanneer je over het hoofd gaat, wordt dit zelfs een klein stipje. Die heerlijke headshot wordt bovendien optimaal in beeld gebracht, een camera die met de kogel mee vliegt maakt het extra spectaculair.

Om kogels te ontwijken, heb je aardig wat mogelijkheden om je achter voorwerpen te verschuilen. Je kunt tegen muren aanleunen, maar ook tegen bewegende voorwerpen, denk aan containers. Ook kun je een vijand als schild gebruiken, maar dit vond ik weinig zin hebben. Het kan je tegenstander namelijk weinig schelen als er een maat van hem sneuveld en dus ben je binnen de kortste keren je schild weer kwijt, om vervolgens zelf de kogels weer in ontvangst te nemen. Bovendien is de uitwerking van het dekken zoeken gewoon slecht te noemen. Om tegen een muur te leunen moet je op precies de juiste plek staan voordat de rapper meewerkt en in die tijd zijn vijanden allang bij je aangekomen. Ook het menselijk schild is naar mijn idee een gemiste kans, omdat het tijden duurt voordat je jouw vijand ook daadwerkelijk vast hebt. Met als gevolg dat je al met een flinke dosis kogels in je lichaam zit, voordat je eindelijk terug kunt vuren.

De AI is ook niet het sterkste punt van Bulletproof. Vijanden handelen soms erg vreemd en dan ineens is elke kogel raak die naar fifty’s kop wordt geslingerd. Er zullen ook een aantal gangsters aan jouw kant staan, maar die doen niks anders als in de weg lopen en heen en weer rennen en af en toe komt er een kogel vandaan. Van je vrienden moet je het hebben!

Toch wel vermakelijk zijn de zogenaamde Counter Kills. Dit zijn aanvallen die je uitvoert wanneer je dichtbij een tegenstander staat, om hem dan met zijn eigen wapen naar het hiernamaals te zenden. Het ziet er spectaculair uit, maar ook hier geldt dat het moeilijk is deze aanvallen nauwkeurig uit te voeren, het komt weer erg precies. Als het je dan toch lukt zul je een grote zak geld zien verschijnen. Bij elke tegenstander die je afmaakt krijg je namelijk iets tot je beschikking. Wat kogels, wat zakgeld en als je even mazzel hebt vind je ook nog een kogelvrijvest. De hoeveelheid geld hangt af van de manier waarop je je tegenstander de genade klap toedient. Een simpel schot in de buik geeft weinig extra’s, maar een Counter Kill of een headshot verdient toch beter als mijn krantenwijk. Helaas kun je die extra centen wel op je buik schrijven wanneer je een headshot geeft van een flinke afstand, aangezien lichamen binnen enkele seconden hun graf in duiken, van de aardbodem verdwenen. Ik vind dit opnieuw een gemiste kans.

Waar ik me ook vreselijk aan ergerde was het taalgebruik in Bulletproof. Zoals verwacht kom je de nodige ‘fuck’ en ‘nigger’ tegen, maar om dit nou om de vijf seconden te moeten aanhoren? Gelukkig is het echte ‘gangstertaaltje’ achterwege gebleven, dus begrijpen zul je het nog wel. De rest van de sound is overigens wel goed, hét pluspunt aan de game, iets wat voor mij al genoeg zegt. De ingame geluiden zijn goed, maar de soundtrack is voor velen het hoogtepunt. Met duidelijkheid, voor velen, aangezien de gehele soundtrack aan alle nummers van 50 cent en G-Unit geweid zijn. Er zitten zelfs nog een aantal exclusieve nummers in voor de game! Nou ben ik niet zo’n groots fan van 50 cent, maar voor de liefhebbers komt dat toch mooi uit. De game is nu bijna al goedkoper dan beide cd’s bij elkaar, dus dat is weer een meevaller voor de echte fans.

Maar lang positief blijf ik niet. Grafisch oogt alles als zo’n vier jaar geleden. Grijze, grauwe speelvelden, zijn ontzettend eentonig en overal vind je dezelfde gebouwen, kleine steegjes en vele ‘niggers’. De missies spelen zich meestal af op kleine locaties en elke missie kent zo’n beetje dezelfde doelen; door hordes van gevloek en geschut naar het einde van de map zien te komen. Lineair ten top, erg gemakkelijk (je kunt namelijk zonder ook maar één vijand af te maken met twee, nee drie vingers in je neus en je benen gekruist het einde halen) en weinig uitdaging. Er zijn wel een aantal nieuwe soort missies, alhoewel nieuw daar niet het goede woord is. Alles is al een keer eerder gedaan, alles is beter gedaan. Vreselijk onorigineel, alsof je een game van jaren geleden er nog eens bij pakt. Deze gevoelens blijven hangen bij deze game. De game moet het hebben van de licentie, de rest valt daardoor buiten de boot en is gewoon slecht. Daarom raad ik je deze game af, of je moet wel een enorm grote fan van 50 cent zijn…

Conclusie en beoordeling

None

"Alles is al eens gedaan en alles is ook beter gedaan!" Die gedachte kwam bij mij op bij het spelen van 50 cent: Bulletproof. Slecht is het enige woord wat bij deze game past, ontzettend onorigineel, weinig variatie en geen uitdaging. Maar, om toch iets positiefs te melden; voor de echte fans zal deze titel best wel aardig zijn. Alle nummers van 50 Cent zitten er namelijk op, plus een aantal exclusieve nummers, speciaal voor de game. Bulletproof is al bijna net zo goedkoop als beide cd's bij elkaar, dus dat is een leuke meevaller.
4
Score
40
Score: 40
  • Pluspunten
  • Soundtrack;
  • Gangster sfeertje;
  • Counter Kills zijn voor even wel leuk...
  • Minpunten
  • maar moeilijk om uit te voeren, net zoals dekkingzoeken;
  • Eentonige missies;
  • Grijze, grauwe en kleine speelvelden
  • Besturing loopt niet lekker.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • wow 4.5 miljoen O_O



    Had ik persoonlijk niet verwacht sinds MGS3 maar 3.5 miljoen is verkocht. En iedereen zat toen der tijd te zeuren dat ze multiplatform moesten gaan omdat ze anders geen winst zouden maken =')

  • Dat kan ik begrijpen MGS heeft beste verhaalijn in een game ooit :)

  • Een behoorlijk netjes aantal zou ik zeggen =P

  • Dit geeft ook aan waarom Microsoft dit spel graag op mijn console ziet. Ik vind MGS4 echt zo'n spel dat duidelijk aangaf de blu-ray capaciteit als broodnodig te bestempelen.



    Goed dat het zo goed verkoop, nu hopen op een MGS5 dooe dezelfde makers en het liefst alleen voor de PS3 of een opvolger van de Xbox360 of PS3, zodat de maximale kwaliteit dniet door de Xbox360 begrenst wordt, maar door de PS3.

  • Mooi zo, en verdiend.



    Kojima levert altijd klasse.

  • das mooi om te zien. alleen toch trek mgs mij niet zo

  • Dat zijn mooie cijfers en ook terecht. Dit verkleint misschien wel de kans dat hij ooit naar de 360 zou kunnen komen.

  • Oke, heb besloten deze (hij ligt nog steeds in de folie) dan toch maar als eerste te gaan spelen… was na deeltje 3 er wel klaar mee maar als iedereen er zo positief over is dan…

  • ok leuk, maarre wanneer komt MGS5 dan?

  • Ben m opnieuw aan het spelen, en het is veruit de beste game van 2008.. ge wel dig

  • Als die niet komt naar de 360, dan koop ik die zeker op de PS3. De dag dat ik een PS3 aanschaf. Samen met ZOE3

  • \"Dat kan ik begrijpen MGS heeft beste verhaalijn in een game ooit\"



    Nee, ben behoorlijk fan van MGS, maar er zijn toch echt wel betere verhaallijnen. Xenogears bijvoorbeeld. MGS heeft wel het beste verhaal in een action game. Dan nog geld dat alleen voor MGS1. Dat van 2, 3 en 4 haalt dat niveau gewoon niet.



    MGS4 onderscheidt zich wat mij betreft vooral op gameplay gebied. 4,5 miljoen is zeer netjes voor een exclusieve niet FPS game.



  • En terecht, MGS is en blijft geweldig. Petje af voor meneer Kojima :)

  • En dik terecht. Tijd geleden dat ik een spel speelde wat verhaaltechnisch zó sterk in elkaar stak.

  • Ik moet em nog steeds kopen.. Als ie 30-40 euro is haal ik em denk ik.

  • Mooi, ik ga em ook maar eens halen als ie budget is

  • Heel netjes is dat. De game is nog geen jaar oud.

  • 4.5 miljoen, dat is zeer netjes!

    Dat zou betekenen dat bijna 1 op de 4 ps3 bezitters dit spel heeft.

  • Ik hou van dit spel :]

  • Mooie cijfers! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren