1. Counter-Strike: Source (PC)

Counter-Strike: Source (PC)

Elke gamer is wel ooit eens in aanraking met Counter - Strike gekomen, of heeft er van gehoord. Oorspronkelijk werd Counter - Strike gemaakt door 2 fanatieke amerikaanse gamers, in hun team-based shooter namen Terroristen het tegen Counter-Terroristen op, en natuurlijk andersom.

Het spel was gebaseerd op de technologie (engine) van Quake en Half-Life een zogenaamde Mod dus. Na een aantal hele erge populaire BETA versie's zou ontwikkelaar van Half-Life; Valve de game in 2000 onder z'n hoede nemen. Inmiddels is Counter - Strike: Source al een hele tijd uit, en het enige waaraan ik dacht bij het instaleren van de game was 'Hoe zou het spelen?'.

Het zou geen verrasing zijn dat ontwikkelaar Valve Counter - Strike: Source (of zoals meerdere zeggen CSS) meeleverde met hun monster-productie Half-Life 2. Samen met HL2 (Singleplayer) krijg je namelijk HL2: Deathmatch, en CSS. Het eerste wat ik dus deed voor het spelen van HL2 was natuurlijk een kleine test geven aan Counter - Strike: Source.

En dat het weer zó verslavend was merkte ik al binnen de eerste seconden. Ik ging inplaats van 1 uurtje, wel 2 uurtjes door. En ik had helemaal geen zin om HL2 te checken want ik zat echt zo diep in het spel.

Veel mensen hadden hun verslaving te danken aan deze Team-based shooter, en ik was er een van. Niet alleen stond ik te kwijlen van de high-end graphics van toen, die nu overigens nog steeds goed uit zien. Maar ook was het de formule die Valve gebruikte. Dat je maar één leven per beurt had was een soort van inspiratie om door te spelen, 'volgende beurt koop ik dat wapen, en dan schiet ik hem wel dood' dacht ik altijd. Daardoor moest ik gewoon doorspelen, een Counter-Strike met instant-respawn zou eigenlijk niet zo vet meer zijn.

De wapens waren allemaal nog wel hetzelfde maar ze klonken echt goed, het leek net alsof ik het echte wapen aan het afvuren was. De physics werken ook perfect dankzij de Source Engine, en schuilen achter stalen tonnen had geen zin meer. De physics tast ook de manier aan waarop je sterft, ik had bijvoorbeeld zo'n moment waarbij een van mijn teamgenoten de steeg binnenliep en het volgende moment hoorde ik een explosie van een granaat, en vloog mijn vriend hoppa, zo weer uit de steeg. Dit zorgt voor enkele momenten waarbij het net lijkt alsof je echt in het spel zit, en het is vooral leuk met meer dan 16 spelers, als je dan met een groepje op een ander groepje afloopt krijg je epische schietmomenten, met granaten, snipers, shotguns, en wat dan ook.

Het spel is redelijk hetzelfde gebleven ten opzichte van de oude Counter-Strike. Je kunt wapens kopen, geld verdienen door mensen dood te schieten, je moet de bom op de juiste plek plaatsen. De levels zijn opgepoetst en ze zien er realistisch uit, levels zoals Dust en Office zijn er gewoon weer, en er zijn ook enkele nieuwe maps, en er is ook nieuwe content geleverd door Valve zoals een map overzicht, en enkele nieuwe skins. Ook zijn er zelf maps te maken met de tools die mee worden geleverd.

Counter-Strike: Source is ook los verkrijgbaar, voor 29,95 bij de winkel. Je krijgt dan CSS en Day of Defeat: Source, een opgepoetsde versie van Day of Defeat (ook een oude Valve titel). Als je enkel en alleen bent geinteresseert ben ik CSS zou ik dat pakket aanraden.

Counter-Strike: Source is te spelen door eigenlijk iedereen, de Quake fan zal er even aan moeten wennen, maar de oude counter-strike fan zal het zo weer op kunnen pikken, en het speelt gewoon weer lekker zoals het hoort te spelen. Valve heeft een goede prestatie neer gezet met CSS, maar meer moeite qua inhoud is er blijkbaar niet geleverd. Als er ooit een Counter-Strike komt met de technologie van misschien wel Half-Life 3 zou ik toch wel graag meer vernieuwing qua inhoud willen zien. Maar toch moet ik zeggen dat CSS voor een goede, verslavende, ervaring zal zorgen.

Conclusie en beoordeling

None

Counter-Strike: Source kan gezien worden als een lekker wijf voor de team-based shooter fans, het spel speelt goed, alleen kon er wel wat meer aan het spel gedaan worden. Helaas heeft Valve gekozen voor een oppoets beurt, en wat nieuwe content. Dit stoort mij opzich niet, want het spel speelt zoals Counter-Strike; goed. Wel hoop ik dat Valve meer content zal leveren voor CSS, en ik hoop dat er in de toekomst toch een écht spel van Counter-Strike komt, voor nu sluit ik het af met de Conclusie dat CSS een goed spel is.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • lekkere gameplay
  • de source engine past aardig veel aan in het spel..
  • Minpunten
  • maar niet genoeg om het spel vernieuwend genoeg te maken

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Volgens een Europees producer van SOCOM: U.S. Navy SEALs Confrontation komt de game op 18 maart uit voor de PlayStation 3 en moet de game een dag later op de PlayStation Network verschijnen.

    Is van deze game al een demo verschenen? Heb het gevoel dat deze game flink tegen gaat vallen. Bovendien ben ik druk met Killzone, want die game is echt geweldig.

  • Gerucht… hij stond toch gewoon voor maart?

  • ik ken iemand die hem al een week of 2 heeft, legaal…

  • Aardig, alleen zijn de reviews niet zo lovend dus laat hem maar voorbij schieten, er komt al genoeg moois.

  • deze game was in oktober al in amerika uitgekomen??

  • Ja, heb m al 2 maanden geleden gekocht via US store.

    Werkt ook gewoon op mn NL account.

    En de game heeft gewoon een Nederlandse Room waar al honderden mensen elke dag spelen.

  • Niet mijn spel, maar toch vind ik het niet kunnen dat wij weer zo erg lang moeten wachten op een game.

  • Heb hem in November al geimporteerd, maar ik vind er weinig aan.

  • Wees maar blij dat hij nu pas uitkomt. Ik heb hem al in oktober uit de Amerikaanse PSstore gehaald en zoveel domme designfouten ben ik nog niet eerder tegengekomen in een spel. Sinds de laatste patch 1.3 is er wel het een en ander verbeterd en ik ben ervan overtuigd dat 1.4 nog wel gereleased wordt voor hij in EU uitkomt. We krijgen hier dus gewoon het spel zoals het eigenlijk gereleased had moeten worden in de US.



    Gelukkig is de gameplay wel altijd walgelijk goed geweest.

  • Ik ben benieuwd.

  • Kunnen ze nu nog geen deadline stellen dan?

  • Are you serial? Hij is echt veel uitgesteld. zou me niet verbazen als dat weer opnieuw zou gebeuren.

  • Ik heb spel ook, bevalt me prima :) Heb eerst maandje gewacht en toen besteld via internet. 2 patches gedownload en lets game yeah(H)



    Ik vermaak me er goed mee en miss valt in het begin beetje tegen omdat je dan steeds wordt gekilld maar dat veranderd wel naarmate je in de game zit(H)

  • Slechte reviews van deze spel gelezen dus het trekt me niet echt zo… Dus heb me twijfels over het spel…:)

  • Ik vind die game er niet uit zien…

  • hij is zwwaaaarrr kutttttttttttttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • weet je wat ik hoe de heel kut game niet meer!! ik word er moe van dat ze het uitstellen! det is nu 3 keer!! 2 keer naar de winkel gegaan hij moest eigelijk op 23 feb kom nu en ik zie dat ze hem weer uitstellen ik hoe deze game niet meer tezien !! ik ga voor killzone 2 en dan RS5

  • Hef um al:P

  • heb hem via een online winkel besteld, het beste aan deze game is dat hij geleverd wordt met een goede headset. Verder is de game gewoon kut. Niet te vergelijken met het geniale socom 2

  • ik krijg hem eerder binne =D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren