1. Prey (PC)

Prey (PC)

Al in 1996 was er voor de eerste keer sprake van Prey. Het moest een game worden die een revolutie zou betekenen in de game-wereld. Het zou gebruik maken van nooit geziene technieken en een unieke game-ervaring geven. De prooi leek echter te snel voor de toenmalige technologie en dook onder in zijn schuilplaats. In 2005 kwam de prooi terug uit zijn schuilplaats gekropen en vestigde zich in de Human Head Studio’s. Kan de game met de huidige technologie zijn vroegere beloftes waarmaken?

Het spel vangt aan met een indiaan die zichzelf staat te verwensen voor de spiegel. Even flitste het door mijn hoofd “dit kan de held van het verhaal die gaat komen toch niet zijn?”. Snel wordt echter duidelijk dat dit wel degelijk het geval is: het typische beeld van de rebel. Onze vriend Tommy baalt namelijk van het reservaat waar hij zit en zou liever met zijn vriendinnetje Jen ergens anders zijn. Een paar minuten later wordt duidelijk dat dit misschien beter wel het geval was geweest want Tommy wordt samen met iedereen in zijn omgeving door kwaadwillige ruimtewezens ontvoerd.

Where the fuck am I?

In een indrukwekkend stukje wordt duidelijk dat ons indiaantje zich ergens aan boord van een ruimteschip bevindt en dat de ruimtewezens niet echt vriendelijk zijn. Overal wordt er gegild in paniek en zie je rare futuristisch uitziende foltertuigen. De grote Manitou lijkt andere plannen te hebben voor onze vriend en hij wordt bevrijdt door een onbekende. Hier vangt het echte verhaal aan, want Tommy wil natuurlijk zijn toekomstige squaw verlossen. Het is natuurlijk geen verrassing dat dit geen wandeling in het park zal worden.

That’s impossible

Onze vriend begint dus aan een reisje door het immense ruimteschip met als doel zijn vriendin uit de klauwen van de ruimtewezens te redden. De game draait op de doom3 engine en dit valt duidelijk te merken aan de prachtig weergegeven omgeving die tot leven lijkt te komen. Het hele schip kan je vergelijken met een enorm levend organisme. Mede door de grafische pracht kom je als speler onmiddellijk tot een besef en dit besef wordt door ons personage prachtig verantwoord. Goor is het minste wat je kunt zeggen van een omgeving waar de deuren op een anus lijken en sommige openingen je gewoon onder kotsen. Al snel maak je kennis met één van de wapens die het spel biedt. Een handig eenvoudig wapen waarvan de secondary functie een sniperzoom is met een soort insect dat zich op je oog plaats. Dit alles is al even majestueus en levend weergegeven als de omgeving. Het geluid helpt mee aan het creëren van de juiste sfeer. De wapens klinken zoals je verwacht en de muziek is aangepast aan het hele concept.

I’m not feeling well

Tot nu toe nog niet echt iets origineels en revolutionair in het spel tegengekomen. Oh wacht, liep die gast net tegen de muur? Onze vriend leert snel dat de ruimtewezens over ongekende technologie beschikken. Door middel van wandelpaden kunnen ze de zwaartekracht uitschakelen en loop je soms letterlijk tegen de muren op. Je raakt soms echt het noorden kwijt als je van alle kanten onder vuur wordt genomen terwijl je een rustige wandeling maakt op het plafond. De paden zijn niet de enige manier om met de zwaartekracht te spelen. In sommige kamers bevindt zich een soort schakelaars die als je erop schiet de zwaartekracht in de kamer verandert. Als je dit teveel doet wordt het onze vriend tommy ook teveel. Moet je maar eens uitproberen…

My head hurts

Het spelen met de zwaartekracht is niet de enige verrassing die dit spel biedt. Ook het gebruik van zogenaamde portals voegt een leuke touch toe aan dit spel. Door het gebruik van die portals komen de ruimtewezens soms echt onverwacht voor je neus of achter je rug te staan. Zelf kun je ook gebruik maken van de portals, jammer genoeg is dit allemaal gescript en kun je zelf niet beslissen waar een portal naartoe leid. Toch dragen deze portals bij tot de vlotte snelle voortgang in de game. Een beetje een gemiste kans, maar het is een originele aanpak waarmee je soms in een compleet andere omgeving kunt terecht komen.

Near death experience

De laatste originele troef is zeker niet één van de minste. We weten al dat onze vriend een indiaan is die zich heeft afgekeerd van zijn roots. Al snel wordt duidelijk dat als hij zijn vriendin wil redden hij terug voeling zal moeten krijgen met zijn roots. Van zijn wijze grootvader leert Tommy het leuke trucje om tijdelijk uit zijn lichaam te treden. Dit trucje komt zeer handig van pas bij het oplossen van puzzels en het omzeilen van force fields. Ook als je sterft treed je uit je lichaam en wordt je getransporteerd naar een rots in het “land of the ancients”. Daar is het de bedoeling met je boog op de rondvliegende dieren te schieten om zo je health of spirit power omhoog te halen. Het is een originele aanpak maar het maakt het spel wel relatief gemakkelijk.

This guy looks like me

De online functie bevat enkel de standaard modes, maar er is de belofte dat er later nog modes aan worden toegevoegd. De standaard modes bieden wel genoeg bezigheid en dankzij de portals en het spelen met de zwaartekracht voelt het soms echt aan als een ritje in de achtbaan. Nu is het wachten welke gamemodes de ontwikkelaars nog voor ons in petto hebben.

Conclusie en beoordeling

None

Heeft de prooi zichzelf voorbij gesneld of niet? Voor mij persoonlijk niet. Het lost niet alle gezette verwachtingen in, maar bevat toch een paar originele ideeën die de game een unieke voeling geven. De single player is wat aan de korte kant (een beetje geoefende gamer kan de aftiteling bereiken op iets meer dan 6 uur) maar de replay waarde van het spel is zeer hoog vanwege de originele invallen. De multiplayer biedt misschien niet veel verschillende modi maar de snelheid van de gameplay maakt dit meer dan goed.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • leveldesign
  • fun
  • wapens
  • Minpunten
  • kort singleplayer
  • te gemakkelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Owkee, dan vind ik rush niet zo interessant,, mar als ik op live kijk hebben ze onderhand 500+ rockband zooi om te dloade…



    Ik heb GHWT, ik heb er 50!?



    Waar blijft die shit allemaal voor GH???


  • Rock Band is dan ook veel beter :)

  • De downloadable content is wel een stuk uitgebreider, maakt de tracklist een stuk sterker. Alhoewel ik geef de voorkeur aan het drumstel van Guitar Hero WT.

  • Rush. Leuk dat ook Wii eigenaren nu met dit fenomenale album aan de slag kunnen :D



    @Jamie

    Ten eerste is RB al veel langer op de markt (sinds november 2007) en al sinds hij op de markt is komen er elke week extra nummers bij. WT is een nieuweling op het punt van wekelijkse DLC. Over een jaar of twee zullen er daar ook meer dan 500 nummers voor te downloaden zijn. (maar dan heeft RB er al >1000 :'D)

  • Steeds meer tracks voor Rock Band.

    WT moet ook wat iets op de markt komen.

    (He ! Guitar Heo Metallica )

  • De RUSH DLC vind ik persoonlijk geweldig! Nu nog de Beatles en ik kom het huis niet meer uit :)

  • Niet echt boeiende nummer imo.

    Volgende week beter. :)

  • Leuk hoor, de vele DLC voor Rockband, maar ik zie er wel erg weinig leuks tussen staan elke keer. Oh btw, kan je die DLC van Disturbed ook op Rockband 2 downloaden?

  • zoveel DLC voor rock band!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren