1. Fahrenheit (PC)

Fahrenheit (PC)

Stel je voor, je gaat op een doodnormale werkdag naar een cafetaria en eet daar een hapje. Je moet opeens naar de WC en terwijl je daar op zit neemt een ander wezen de controle van je lichaam over. Je loopt naar de man die ook in de WC staat en met een mes steek je hem neer. Opeens krijg je weer je bewustzijn en zie je dat je een man heb vermoord. Wat doe je nu?

Dit

gebeurt er met Lucas Kane, het hoofdpersonage in het spel. Hij steekt zonder dat hij er met zijn bewustzijn bij is een doodnormale man neer. Nadat dit is gebeurd neem je de controle van Lucas over en moet je proberen om in een zo kort mogelijke tijd al het bewijs materiaal op te ruimen want in de cafetaria zit ook een politieagent die langzaam argwaan krijgt. Hier kom je bij je eerste keuze te staan, ren je door de deur weg met de kans ontdekt te worden? Of ruim je alles netjes op en laat je zo min mogelijk sporen achter. Door heel het spel zijn er van dit soort keuzes. Verder speel je in Fahrenheit ook nog met detectives Carla en Tyler die op de zaak van Kane zitten. Kane probeert ondertussen te vluchten van de politie en hij probeert ook te ontdekken wat er met hem is gebeurt in de WC. Het verhaal is zeer goed en ik overdrijf echt niet dat dit het beste verhaal in een videogame ooit is. Het is bijzonder goed uitgewerkt en alle vragen worden naar het eind toe beantwoord. Natuurlijk ga ik dit eind niet verklappen, dat zou erg zonde zijn maar ik kan je wel vertellen dat je uiteindelijk het lot van de mensheid in handen krijgt. Ja inderdaad je hoort het goed. Maar helaas lijkt het erop dat de makers naar het einde toe wat teveel naar The Matrix hebben gekeken. Lucas kent namelijk opeens Kung Fu en is ook bijna onsterfelijk. Het begin van het spel is zeer sterk maar naar het einde toe brokkelt het een beetje af en lijkt het iets teveel op een Matrix film. Een paar voorbeeldjes van de diefstal: Er is een ingame personage genaamt The Oracle. The Oracle haalt ook een heleboel dingen uit die Agent Smith ook kon en zo kan ik nog wel eventjes doorgaan.

Fahrenheit kan ik moeilijk onder één genre plaatsen. Het ziet eruit als een adventure maar een echt moeilijke adventure is het niet. Okee er zijn een paar puzzeltjes maar daar heb je het ook niet echt moeilijk mee. Nee, als ik Fahrenheit onder een genre wil plaatsen is het bij de interactieve film. Het verhaal ligt namelijk op de grote punten vast maar er zijn een heleboel situaties in het spel die een andere afloop kunnen hebben. Hierdoor heeft het spel een extreem grote replay waarde en er zijn zelfs twee eindes. Helaas is het spel door zijn gigantische aanbod aan filmpjes niet echt geschikt voor de mensen die alles zelf willen doen. Deze mensen moeten dus ver uit de buurt van Fahrenheit blijven maar ik zelf vond dit niet echt een probleem. Ik vond het juist goed want ik vind Fahrenheit een onvergetelijke ervaring die ik echt niet snel zal vergeten.

De

controls van Fahrenheit zijn ook erg bijzonder. De makers willen namelijk via een uniek control systeem de speler zo veel mogelijk laten meeleven met het ingame character. Dit vind ik zelf heel erg goed gelukt. Als je bijvoorbeeld op je hurken moet gaan zitten om ergens iets op te pakken krijg je bovenaan je scherm een symbooltje van hurken en een lijntje dat naar beneden knippert. Vervolgens pak je je muis en hou je de linkermuisknop ingedrukt en haal je de muis naar je toe waarnaar het ingame character hurkt. Bijzonder knap gedaan een ook erg origineel. Deze bewegingen zijn ook allemaal levensecht doordat alle characters gebruik maken van motion-capture. Dus nu bewegen alle characters hetzelfde hoor ik je denken. Mis, elk character beweegt anders en hierdoor komen de bewegingen heel erg dichtbij "the real thing". Verder heb je ook nog stukken "film" waar je op bepaalde knoppen moet drukken om te bewegen. Je krijgt dan twee cirkels in beeld die allebei vier vakjes hebben. Deze bestuur je dan met de pijltjestoetsen en de numpad pijltjestoetsen. Het meest linkse vakje van de links cirkel bijvoorbeeld, staat gelijk aan je linker pijltje op je toetsenbord. Wat ook leuk is is dat hoe zwaarder de handeling hoe meer je op de toetsten moet drukken. Dit mond af en toe uit tot button bashing maar echt te gek word het nooit. Gelukkig maar want anders had het het spel wat puntjes gekocht. Er is trouwens nog iets aparts aan het spel, het heeft namelijk de eerste echte interactieve sex scene en het bloot word echt niet geschuwt. Alleen als je oud genoeg ben dus!

De muziek is echt heel goed. De muziek is namelijk gecomponeerd door Angelo Badalamenti. Doesn't ring a bell? Als ik vertel dat de goede man ook de muziek van de classic tv serie Twin Peaks heeft gemaakt weet je vast wel wie ik bedoel. Badalamenti levert hier ook weer een soundtrack af die zich tot één van de allerbeste gamesoundtracks ooit kan rekenen en ik vind hem zelfs nog ietsjes beter dan die van Oblivion.

Over

dan naar de graphics. De characters zien er levensecht uit door de eerdergenoemde motion-capture en hun gezichten komen ook dicht bij de werkelijkheid. De voice acting is ook heel erg goed en vooral The Oracle weet goed te overtuigen als ultieme bad guy. Het enigste waar ik een heel klein beetje kritiek op heb zijn sommige modellen zoals auto's en het andere decor in de omgeving, die zijn namelijk een beetje vaag van textures. Vermoedelijk komt dit doordat het spel ook nog op een PS2 en XBOX moesten uitkomen (het spel is helaas niet gereleased voor de 360) en hierdoor betalen de PC gamers een prijs. Het had daarom misschien beter geweest als de makers het spel wat visueel ietsjes hadden opgeknapt zodat het ook een echt next-gen spel zou worden. Jammer maar helaas. Gelukkig ligt er een soort filter over het scherm heen waardoor het echt ook lijkt op een film. Voor vrolijke kleurtjes hoef je Fahrenheit niet aan te schaffen, die zijn er namelijk niet. Het spel speelt zich namelijk af in de koudste winter van New York en het spel ziet er af en toe toch wat te veel uit als in de film: The Day After Tommorow. Je weet wel, die film die ging over een nieuwe ijstijd en ook hier heeft het spel wat dingetjes gestolen zoals dat als je faalt het hele menselijke ras zal uitsterven van de kou. Tsk, dat kost het spel een puntje.

Conclusie en beoordeling

None

Fahrenheit is geen videogame geworden maar een ervaring. Je vind de recensie vast een beetje kort maar dat komt omdat je dit spel onmiddelijk moet aanschaffen. Je zult je ook verassen als je bij de uitgever kijkt: Atari. Het is mooi dat ze ondanks hun financiele problemen toch nog investeren in aparte spellen. Help dus Atari overleven en beleef ook nog één van de beste videogame ervaringen sinds jaren tegelijkertijd. Ren nu naar de winkel!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal dat je niet snel zal vergeten
  • Grafische filter
  • Interactieve film!
  • Muziek van Angelo Badalamenti
  • Levensechte personages
  • Minpunten
  • maar af en toe diefstal van andere films
  • beetje gedateerd decor

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Tijdens de beurs waren er ook beelden te zien van de nieuwe downloadbare game Battlefield 1942



    Kan zijn dat ik het fout heb, maar ging die game niet Battlefield 1943 heetten?

  • Ja dat klopt waarschijnlijk fout getypt!

  • We raden regisseurs van videoclips wel aan dat als ze al videogame-beelden gebruiken, ze dan wel voor een goede game moeten gaan

    Allereerst moeten ze gaan voor een goede song. Soulja Boy faalt… :')

  • We raden regisseurs van videoclips wel aan dat als ze al videogame-beelden gebruiken, ze dan wel voor een goede game moeten gaan

    haha ik heb me vroeger wel vermaakt met maple story!

  • Weer nice update, azo te zien wachten de amerikanen op dezelfde games als ik doe.

  • Alan Wake moet nu echt snel gaan uitkomen. 3 jaar geleden zag het er echt ziekelijk mooi uit. Nu ook nog wel, maar niet zo wereldschokkend als toen.

  • Maplestory is best wel tegek, souljaboy zuigt daarentegen.

  • raar ik zie geen Deadrhis Read dead en tekken6

  • raar ik zie geen Deadrhis Read dead en tekken6

  • Leuk artikel. Wat had ik graag bij de Comic Con aanwezig willen zijn…

  • MapleStory videoclip, ik heb het vroeger ook een tijd gespeeld.

  • waarom staat bij de PS3 releases geen Killzone 2??

  • euh my god soulja boy wat een naab met zijn freeware clip!

  • Altijd leuk om te lezen!

  • Misschien minder spel voor een slecht liedje of zanger? Al vind ik zelf dat Maple beter is dan dat. Heb het ook nog gespeeld

  • Battlefield 1943! :D

  • We raden regisseurs van videoclips wel aan dat als ze al videogame-beelden gebruiken, ze dan wel voor een goede game moeten gaan…

    Idd, dat filmpje is echt dom! Ik hoop dat de maker(s) daarvan er niet te veel tijd in heeft gestoken!

  • Soulja Boy kan geen hiphop maken, maar daar hebben vele rappers last van (50 Cent).

  • APB omg die moet ik heben MAN !!!

  • ik kan niet wagten

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren