1. NDS Technische gegevens

NDS Technische gegevens

In tegenstelling tot Sony’s PlayStation Portable, was er tot vlak voor Nintendo’s perspresentatie, afgelopen E3, nog niets bekend over de Nintendo Dual Screen. Er circuleerde al wél een prototype op het internet, waar met gemengde gevoelens op werd gereageerd. Nintendo liet zien dat het geen misplaatste grap was en toonde de Dual Screen voor het eerst aan de wereld. In dit artikel bespreken we kort de technische aspecten rondom de Nintendo Dual Screen, al moet hierbij worden gezegd dat Nintendo nog twijfelt over de vormgeving van het apparaat.

Afmetingen

De afmetingen van de Nintendo Dual Screen zijn vooralsnog niet vrijgegeven; die van de 2 verschillende LCD schermen wél. Beide schermen zijn 256 x 192 pixels groot, waarvan het ‘hoofscherm’ ook touch-sensitive is. Hierop beweeg je dan ook de stylus heen en weer. Beide schermen hebben de beschikking over zo’n 256.000 kleuren.

Prestaties

De CPU van de Nintendo Dual Screen bevat twee processors. Een hoofd processor met een clock frequentie van 67Mhz. Daarnaast nog een subprocessor van 16,8Mhz. Het apparaat beschikt over 4MBytes aan geheugen, en een videogeheugen van 656kBytes. De rekenkracht van de Nintendo DS valt te vergelijken met die van de Nintendo 64. In het geval van 2D graphics op de Dual Screen, heeft het apparaat de mogelijkheid om tot 128 sprites op het scherm te toveren. Wanneer er 3D graphics in beeld verschijnen, dan kun je tot 120.000 polygonen in beeld verwachten.

Audio

Het geluid van het apparaat komt uit 16 verschillende kanalen. Ook maakt het apparaat gebruik van een microfoon met stemherkenning.

Opslag

De Nintendo Dual Screen heeft betreffende opslag, mogelijkheden om tot 1Gbyts aan data op te slaan.

Internet

De internetverbinding van de Nintendo Dual Screen gaat via Bluetooth of via de nieuwste draadloze internet technologie IEEE 802.11 (W-LAN). Dat biedt mogelijkheden om tot 16 spelers in een bereik van 30 meter tegen elkaar games te spelen.

Voordat je games via het Nintendo netwerk zal kunnen spelen zal je alleen al wel een draadloze verbinding moeten hebben. Dit betekend dus dat je thuis een basis station moet hebben voor een draadloos netwerk, met daar een internet aansluiting aan gekoppeld. Het handige van WiFi is alleen dat er door het hele land onbeveiligde basis stations zijn. Dus waarschijnlijk kan je op veel plekken gewoon gratis met je NDS online spelen.

Batterij

Hoewel er nog niets officieel is, kan de levensduur van de batterij in de Nintendo Dual Screen worden vergeleken met die van de Game Boy Advance SP.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • ik snap nog steeds niet hoe de DS even krachtig kan zijn als N64, die had namelijk een clock frequentie van 93.75 MHz en een geheugen van 36Mbits tov 67 MHz en 32Mbits(4Mbytes)bij de DS. N64 had ook 16,8 miljoen kleuren, de DS 256.000???

  • ,,De rekenkracht van de PlayStation Portable valt te vergelijken met die van de Nintendo 64."



    Ehhhhhhh……? :P



    Maar het is iig genoeg power voor mij, iets sterker dan N64 had ik wel verwacht, is sterk genoeg imo.


  • ccker weten? geen idee maar hij schijnt zelfs krachtiger te zijn dan de n64 dus het zal wel :)

  • Daarnaast nog een subprocessor van 16,8Mhz. Het apparaat beschikt over 4MBytes aan geheugen, en een videogeheugen van 656kBytes. De rekenkracht van de PlayStation Portable valt te vergelijken met die van de Nintendo 64



    —> bedoelen jullie niet de NDS ipv PSP??

    En ja ik denk wel dat de NDS krachtiger is maar het mist bilinear filtering, de textures zijn heel blokkerig :/

  • nou niet zeiken de DS is geweldig, de graphics zijn voor mij mooi zat.

  • Tis 1 gigabit



    Als de Nintendo texture filtering aankrijgt zullen de blokkerige textures ook gaan verdwijnen. Dan zullen de games er echt zuper uitzien.

  • 4 mb en psp 32 :D

  • Dat Nintendo het lef heeft om in *deze* generatie nog met dit soort achterhaalde graphics aan te komen is gewoon een schop in de kloten van elke gamer. Ik kan er ook gewoon geen goeie reden voor bedenken, behalve dat het een reflex is op het hele PSP gebeuren.

  • Ik speel liever nieuwe games met iets mindere graphics, dan ports met betere graphics.

  • "De DS is geen nieuwe console"



    Dat is natuurlijk onzin, het is een apparaat gemaakt om games op te spelen, dus is het een console (desgewenst handheld-console). Dat Nintendo het niet zo wil noemen is meer een teken dat ze de rechtstreekse concurrentie met de PSP willen vermijden - iets dat zoals blijkt onmogelijk is.

  • jullie zitten wat te zeiken. de PSP mag meer kracht hebben, maar bij de NDS is de kracht verdeelt over de 2 schermen… en cijfers maken ook niet alles uit ofzow… het gaat om de gameplay ervaring!

  • @Tob!as: Twee keer lelijk maakt niet één keer mooi.

  • ik zal het even samenvatten



    nintendo fanboys: ds vernieuwend slechtere grafx geven ze niet om maar kraken de psp af omdat hij niet "vernieuwend" is



    sony fanboys: psp is beter kwa grafx dus heel vernieuwend kraken de ds af omdat hij slechte grafx heeft.



    casual gamers: psp: vette grafx dus gaan ze hiervoor

    ds: vette opties dus gaan ze hiervoor



    hier komt het een beetje op neer als ik forums/artikelen lees.

    ja toch?? reageer hier eens op aub.








  • oja nog wat voor alle psp afkrakers op de psp mogen helemaal geen ps2 poorts komen van sony :D!!! enne ontken het niet want de gamecube heeft allemaal hetzelfde in een nieuw jasje (puur de nintendo franchize op metroid na dan)

  • @jordyyy: Ik heb nergens beweerd dat het *alleen* om graphics gaat. Ik vind de graphics van de DS zoals ik tot nu toe gezien heb gewoon onacceptabel voor deze generatie.

  • mhuwhahwahwhawhaa welke generatie? Je bedoeld de Nintendo generatie? Want Sony komt met een ding en dan is het onacceptabel? Nou ik wil dat ding wel is de grfx in het echt zien doen de we nu in filmpjes krijgen te zien!

  • hoe sterk ie is maakt me echt geen drol uit, als er maar stoere games op komen, en dat komen er wel…dus dan kan de psp honderd keer zo krachtig zijn, misschien worden die games wel helemaal niks…maar laten we dat niet hopen

  • @ip adres: Ik geef aan dat ik de grafische kwaliteit van de DS zwaar onder de maat vind, waarom zou dat "op niks slaan"? Lijkt me een volledig legitieme zin c.q. mening, nietwaar?

  • nadenken..

    dat heeft Nintendo iig gedaan door te realiseren dat games nou niet bepaald de vernieuwende kant opgaan.

    dus wat doen ze? ze maken een heel nieuw platform, waarop ontwikkelaars als vanouds nieuwe dingen kunnen proberen.

    en het gezeur over de graphics: daar heeft svenshinhan gelijk,

    de graphics moeten na de gameplay komen


  • Van de gameboy advance gfx naar de Ds Gfx

    Dat is toch een hele stap.

    En als de psp er niet was vond je de gfx ineens vet mooi dus niet zeuren

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren