1. Command & Conquer Renegade (PC)

Command & Conquer Renegade (PC)

Bijna iedereen kent het wel, het contact maken met een paar vrienden om lan of via internet een Command and Conquer spel te spelen. Prachtspellen waren het allemaal. Verslavende, heerlijke en snelle gameplay gemengd met prachtige eenheden en gebieden. Ook de singleplayer was van het hoogste niveau, de tussenfilmpjes waren leuk en de missies uitdagend. Bij de aanschaf van het spel Red Alert 2: Yuri's Revenge kreeg ik voor het eerst een trailer te zien van het First Person Shooter spel Command and Conquer Renegade, dit gaf mij een warm gevoel van binnen. Het klonk allemaal te mooi om waar te zijn, tot ik er met schrik achterkwam dat de beruchte uitmelkerij firma EA games de studio omkocht. Betekende dit dan het eind van de C&C; reeks, of krijg Westwood het toch nog voor elkaar een C&C; titel te maken van top kwaliteit?

C&C; Renegade is dus zoals ik al vertelde een FPS, maar dan wel in het C&C; universum. De stijl, eenheden en gebouwen zijn overgenomen uit het eerst C&C; deel, en dat is natuurlijk behoorlijk gaaf. Het spel bevat alles wat elke behoorlijke C&C; titel heeft; Een singleplayer modus, een training, een skirmish modus en uiteindelijk de multiplayer. Na het kijken van het verplichte intro fimpje schoof ik met me stoel dichterbij mijn toen nog knusse kleine computerbeeldje en startte ongeduldig de singleplayer campaign.

Welcome back Commander!

Het eerste wat je opvalt is dat je zich bevindt in de training modus, maar niet zomaar een training modus, nee! Je bevindt zich in een echte GDI basis die je voorheen alleen nog maar kon uit 2d pixels. Je bent compleet van de wereld als een C&C; fan. In de singleplayer vecht jij voor GDI, maar niet als een nietszeggende soldaat. je speelt met de coolste GDI unit in de C&C; reeks ooit, de GDI commander Havoc! En iedereen die Havoc kent, weet dat er met deze held niet te sollen valt. Onze vriend wordt erop uit gestuurd om drie ontvoerde wetenschappers te redden. De wetenschappers zijn door NOD gevangen genomen om Tiberium genetisch gemanipuleerde soldaten te maken. Dit laat Havoc dus niet zomaar gebeuren en wordt hij er al rijdend en schietend op afgestuurd.

Rijden, knallen en nog is knallen

Wat natuurlijk bij elke fps nodig is, is natuurlijk de "cannon fodder" en een zootje geweren. En geweren krijg je genoeg! Automatic rifles, Pistols, Mijnen, Rocket launcers, Flame throwers, Riot cannons - noem maar op. Al deze wapens zijn netjes en stijlvol in het C&C; sausje gedoopt en zien er prachtig uit. Buiten het grote aantal wapens kan je ook nog is rijden in de C&C; voertuigen, die van GDI en van NOD, van de NOD-buggies tot Mammoth tanks. De besturing is heerlijk en toegankelijk. In de singleplayer komt de cannon fodder in grote groepen aanlopen en kan je ze lekker makkelijk overhoop knallen of er gewoon overheen rijden, een heerlijk gevoel natuurlijk.

'That was left handed!'

De graphics zijn dus gewoon lekker sfeervol zoals het hoort in een C&C; game, en zijn bijna tijdloos. Wat wij C&C; gamers natuurlijk gewend zijn is ook een prachtige sound, en ook renegade doet je je volume te hoog zetten. De muziek is sfeervol en passend bij het fps genre, de geluiden van de mantroepen en geweren zijn redelijk goed. Veel van de vijanden en teammaten hebben dezelfde stemmen als in de RTS, en dat maakt het natuurlijk alleen maar beter. Havoc weet ook niet hoe hij zijn mond moet houden, want stiekem gooit hij er wel is coole one-liners uit zoals "One against hundred!?" Of "That was left handed!"

Hack & Slash?

Havoc lijkt het behoorlijk moeilijk te hebben, want bijna in z'n eentje mag hij wel even de hele NOD uitroeien. Niets is minder waar, want onze held hakt er gezamenlijk met zijn geweldige one-liners te makkelijk doorheen. De vijanden staan letterlijk stil wanneer ze op je schieten, en dus zal je headshot ratio aan het eind van de missie rond de 70% liggen. Ook doen de vijanden haast geen schade, en zijn al dood voordat ze schade kunnen aanbrengen. Schandalige AI dus, dat van jouw team-maten en van de vijanden. Op de moeilijkheidsgraad Easy heb je het spel binnen 6 uur uitgespeeld. Hoe kan Westwood dit dan goed maken?

Potje skirmish dan maar?

Na het uitspelen blijft er dus niet meer veel over, dan maar de skirmish mode uit testen. Zodra je de skirmish mode start kom je er meteen achter dat er weinig keuze is, vreemd natuurlijk. Voordat je het weet bevindt je zich in een hele GDI basis, netjes uitgewerkt en om de tijd rijdt er een Tiberium-Harvester door je basis heen. Je wordt gespamd met tutorial-berichten over hoe dit spel werkt. Al snel komt je erachter dat er niks gebeurt, om de tijd rent een groep soldaten over het slagveld. Computer gestuurde voertuigen kom je naast de Tiberium-Harvester dus niet tegen, zelf kan je ze wel kopen. Je kan geld verdienen door of de Tiberium-Harvester te verdedigen tot hij zijn geld loost, of door vijanden te vermoorden. Het geld kan je dan weer gebruiken om voertuigen, karakters (wapens en gadgets) en super weapons te kopen. Super weapons zijn net zo als wij ze kennen, in dit geval dus de Ion Cannon (GDI) en the Nuclear Beacon (NOD). Deze moet je plaatsen en worden dan na een minuut gegooid op de aangewezen plek. Deze skirmish bleek eigenlijk een inleiding te zijn voor het echte knallen in de multiplayer modus, wat natuurlijk het meest belovende onderdeel is van het spel.

Multi skirmish!

Wat renegade dan uiteindelijk toch zo goed maakt is de multiplayer, deze is zo fantastisch dat het bij de eerste keer spelen bij elke C&C; fan een traantje doet wegpinken. De multiplayer is om twee redens zo geweldig: Hij brengt de C&C; sfeer beter naar voren dan de singleplayer en er wordt veel gevochten met voertuigen. Ook is multiplayer behoorlijk uitdagend en leuk voor clan wars. De spelers worden verdeeld in twee teams die ieder hun eigen basis hebben, het doel is deze te vernietigen of te winnen met de meeste punten. In multiplayer kan je zelfs met vliegtuigen vliegen. Een alternatieve manier om te winnen is door een Ion Cannon of Nuclear Beacon te plaatsen op de pedestal, een bepaalde plek in het hoofdgebouw. Deze kan helaas wel verwijderd worden door de karakter "engineer". De balans tussen alle eenheden is niet altijd even goed, maar dat maakt de multiplayer niet minder leuk. Deze multiplayer heeft een behoorlijk hoge fun level en maakt alles dan uiteindelijk toch weer goed.

Conclusie en beoordeling

None

C&C; Renegade geeft de fans dan uiteindelijk toch de kans om het universum te herkennen in first person. En de C&C; sfeer is overduidelijk aanwezig. Talloze voertuigen, wapens en onze held Havoc. De singleplayer en de AI is niet zo mooi als het zou moeten zijn, maar de multiplayer maakt dit dan toch nog goed. Must-have voor C&C; fans.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • C&C sfeer!
  • Veel voertuigen en wapens.
  • Multiplayer
  • Havoc
  • Minpunten
  • AI
  • Korte speelduur singleplayer.
  • Balans eenheden/voertuigen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren