1. Black & White (PC)

Black & White (PC)

In mijn vorige recensie (Command & Conquer) had ik het ook al over het lot van de wereld. Dit is precies dezelfde vraag die je je stelt bij Black & White. Ga je een wereld vol met schoonheid en harmonie creëren of ga je liever voor een rijk vol duisternis, waarbij de bewoners in angst leven... Voel jij meer voor het duiveltje of het engeltje op je schouders? Het ligt allemaal in de handen van jou!

Mensen die een god nodig hebben, krijgen er altijd één. Maar dit hoeft nog niet te betekenen dat ze de god krijgen die ze verdienen. In Black & White ben jij de god van de inwoners van de wereld. Het gezamenlijke geloof dat de aanbidders in je hebben bepaalt in dit spel hoe machtig je wordt. Als je slecht wil zijn, moet je ervoor zorgen dat de mensen angst voor jou hebben en als je goed wil zijn, moet je hun liefde en vertrouwen zien te winnen. Kom je er niet uit? Maak je geen zorgen. Je wordt tijdens het spel bijgestaan door je geweten. Je geweten in de vorm van een duiveltje en een engel. Ze komen met voorstellen met twee keuzes. Ze laten je weten wat de gevolgen van je keuzes kan zijn. Door deze tips zou je dingen kunnen doen, die nog niet in je op waren gekomen. Hoe je Black & White ook speelt, je moet veel dingen overwinnen om de harten van je volk te kunnen winnen.

Wanneer je het spel voor het eerst opstart en gaat spelen, moet je je eigen wezen creëren. Dit wezen volgt je je hele cariere als god en zal na enige tijd uitgroeien tot een reusachtig beest. Als je kiest om goed te zijn zal je wezen ook goed worden. Het uiterlijk van je wezen zal ook goed zijn. Als je beslist slecht te worden zal je wezen net als jou slecht worden. Het uiterlijk van je wezen zal heel erg veranderen. Je wezen zal rood worden en er eng uit gaan zien.

In het begin zal je een tempel moeten bouwen om de mensen in je tempel te laten komen, zodat ze aan jouw kant komen te staan. Naarmate je steeds meer de kant op gaan van slecht of goed, zullen je hand, je tempel en je wezen dit weerspiegelen en veranderen. De twee adviseurs (de engel en de duivel) die er naar mijn mening best wel grappig uit zien, proberen je over te halen dingen te doen die volgens HEN goed is voor de wereld. Je zou ze kunnen negeren, maar je kan hun advies ook opvolgen. Deze adviseurs weten immers wel het één en ander van deze wondere wereld. Het is mij duidelijk geworden, dat als je hun mening niet opvolgt het niet goedkomt met de wereld. Na deze ontdekking heb ik altijd de tips en opmerkingen van die twee opgevolgd. De adviseurs kunnen niet liegen, dus als ze je iets willen vertellen kan je ervan op aan dat ze de waarheid vertellen.

Het doel is natuurlijk om het spel uit te spelen en dat is alleen mogelijk als je geschriften opent. Je hebt twee soorten geschriften. Deze geschriften kom je tegen in het landschap.

- De Gouden Verhalenschrift. Dit verhalenschrift opent het volgende hoofdstuk van het verhaal. Deze hoofdstukken worden zoektochten genoemd en gaan pas verder als je met de actieknop op het volgende verhalengeschrift klikt.

- De Zilveren Beloningsgeschrift. Deze beloningsgeschriften openen geen nieuwe hoofdstukken, maar zorgen ervoor dat je informatie, objecten of beloningen krijgt die je nodig zult hebben verderop in het spel.

Verspreid over het land vind je houten wegwijzers, die je veel informatie geven over het spelen in het algemeen of soms over specifieke opdrachten, personen of gebouwen in de buurt.

In het begin van de recensie heb ik het even gehad over een tempel. Deze tempel is het middelpunt van je macht. Er zijn in deze tempel onderdelen en functies te vinden waar je gebruik van moet maken om te overleven als god. Als je de tempel in gaat kan je terecht komen in de ruimtes: de spel opslaan ruimte, de bibliotheek, de toekomstruimte, de speloptie ruimte, de kooi van het wezen en de uitdagingsruimte. De grootte van de tempel geeft je macht weer en de tempel veranderd van uiterlijk om je geweten weer te geven. Als je tempel beschadigd wordt door dingen van buitenaf, dan vangen de bewoners en de gebouwen die je bezit de klappen op. Wanneer de tempel helemaal verwoest is, dan heb je het spel verloren.

Zoals ik al gezegd heb, wordt je heel je cariere gevolgd door je wezen die je zelf hebt gecreërd. Deze wezens zijn magische beesten en er is weinig bekend over ze. Ze zijn in het bezit van de goden en zijn er om naar jou te luisteren. Ze zullen dingen voor je moeten doen, zoals dingen van jou leren, de stad beschermen en indruk maken op de bevolking. Als je zo’n wezen in handen krijgt, merk je meteen dat elk wezen zijn eigen karakter heeft. In de loop van de tijd kan je je wezen een hoop laten leren.

Er zijn drie manieren om je wezen iets te laten leren. De eerste manier is om te werken met riemen. Deze riemen hebben allemaal hun eigen eigenschap. Zo heb je de riem van agressie, die zorgt ervoor dat je wezen agressief wordt, de riem van wijsheid en de riem van mededogen. De tweede manier is door zijn handleiding goed of af te keuren. Je kunt hem dus iets leren door zijn daden goed of af te keuren. Als je blij met hem bent, dan kan je hem aaien en ga zo maar door met mogelijkheden. De derde manier is om je wezen objecten te geven. Je wezen zal net als een baby met deze objecten gaan experimnenteren. Je kan hem bijv. een steen geven, die hij of probeert op te eten of weg zal gooien.

Na enige tijd zal je wezen moeten gaan vechten met wezens van andere goden. Dit is om te laten zien aan de inwoners wie de sterkste god is met het krachtigste wezen. Je geeft je wezen de riem van agressie om en het gevecht kan beginnen. Het is aan jou de taak om te laten zien waar je wezen tegen moet slaan. Dat doe je door de plek van je vijand aan te klikken. Dat is voor je wezen het teken om dat deel te schoppen of te slaan. Als je wezen zulke gevechten wint, zal je wezen steeds sterker en groter worden. Door deze gevechten kan jij en je wezen dus enorm machtig en sterk worden.

Je ‘bezit’ een dorp als de meerderheid van het dorp jou kiest als god en object van verering. Wanneer dit het geval is, kan je de invloedssfeer uitbreiden tot het volledige dorp. In het dorpscentrum wordt je spelerssymbool getoond. Deze laat zien of jij het dorp in handen hebt en of de mensen in jou geloven. Als je de dorpen verzekerd van een goede economie en goede gezondheid, dan zal de invloedssfeer op de mensen flink groeien.

In deze wonderlijke wereld wonen acht verschillende stammen die allemaal hun eigen unieke vaardigheden. Tijdens het spelen kom je vanzelf te weten wat de unieke vaardigheden van deze stammen zijn.

Een ander belangrijk onderdeel van je macht is de dorpswinkel. Hier wordt alle oogst naartoe gebracht, namelijk hout en voedsel. Hout krijg je door het omhakken van bomen en/of als jij of je wezen een boom met wortel en al uit de grond trekt en in de dorpswinkel legt. Hout is nodig om gebouwen te bouwen. Voedsel krijg je door te vissen en/of door je gewassen te oogsten. Als je weinig voedsel hebt zullen de mensen minder in je geloven. Dit laten de mensen weten door wensvlaggen in de dorpswinkel omhoog te heisen. Hoe hoger de vlag, hoe meer de mensen het willen. De wensen van de bewoners zijn o.a. voedselwens, houtwens, kinderwens, uitbreidinswens en beschermingswens.

De mensen moeten natuurlijk kunnen slapen. Dat doen de mensen in verblijven en die worden gebouwd van het hout in de dorpswinkel. Als er te weinig veblijven zijn en de mensen buiten moeten slapen, dan zullen de mensen minder in je gaan geloven. Des te waardevoller en groter het gebouw, des te meer hout zul je nodig hebben. De gebouwen waar je het meeste hout voor nodig hebt, zijn de mirakels. Deze mirakels vergroten o.a. de kracht van wonderen en vergroten de opbrengst van je gewassen en viskwekerijen.

Als de dorpelingen in je geloven, zullen ze voor je gaan werken. Je kan de dorpelingen dan oppakken en ze ergens voor inzetten. Zo kun je je dorpelingen inzetten als houthakker, visser, bouwer, missionaris, ambachtsman, handelaar, fokker of boer. Een handelaar zorgt er bijv. voor dat de dorpen naast jou voedsel en hout krijgen, waardoor in die dorpen in jou gaan geloven. Je macht zal zich uitbreiden.

Er is ook de mogelijkheid om je wezen te trainen door hem online te laten vechten tegen andere wezens van andere goden. Hierdoor krijgt je wezen meer kraht en zal groter worden.

De wonderen die je kan verrichten kunnen er bijv. voor zorgen dat er een nieuw bos ontstaat of dat er voedsel gestort wordt in de dorpswinkel. Naarmate je machtiger wordt, kan je steeds meer wonderen verrichten.

De graphics van het spel vind ik er heel erg mooi uitzien! Het spel is niet meer zo jong, maar de graphics mogen er zeker wel zijn. Het enige minpunt is dat als je op je inwoners inzoomt, dan lijken het net blokjes. Voorderest ziet het spel er piekfijn uit. De sound daarentegen vind ik weer wat minder. Het is allemaal wat eentonig en de geluidjes zijn een beetje vaag. Als je bijv. een verblijf voor je dorpelingen aan 't maken bent, dan hoor je elke keer hetzelfde zaaggeluidje. Zaag, zaag, zaag, zaag. Zulke dingen begonnen mij na enige tijd te vervelen en soms zelfs te irriteren.

Zo, nu is het jou beurt om je kunsten te vertonen. Wat ga je doen, laat je de mensen in angst leven of ga je ervoor zorgen dat ze een rustig en liefdevol leven kunnen lijden? Het ligt allemaal in jouw handen!

Conclusie en beoordeling

None

EA en Lionhead Studios zijn er goed in geslaagd een leuk en apart spel te maken. Zo'n soort spel heb ik nog nooit eerder gezien en/of gespeeld. Nadat ik dit spel had gespeeld, wilde ik nog meer van zulk soort spellen spelen. Ik wilde wel meer van zulk soort spellen spelen, maar ik vond het toch niet waard om er weer vijftig euro (of was het nog gulden) voor uit te geven. Dat is ook de reden waarom ik Black & White 2 heb laten staan in de winkel. Het is een leuk spel, maar niet om daarna weer Black & White 2 te kopen. Ik ben wel blij dat ik een keer zo'n spel heb kunnen spelen. Ik heb er veel plezier aan gehad!
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Gameplay
  • Leuk om dorp op te bouwen
  • Singleplayer
  • Multiplayer
  • Graphics
  • Minpunten
  • Het landschap is kaal en saai.
  • Sound

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geen tijd voor, maar toch bedankt!

  • Dit lijkt me zeker leuk en ik zou zeker willen.

    Maar dan moet ik wel vervoer zien te regelen…

  • Verdomme, werd vanmorgen gebeld of ik aankomende vrijdag kon komen werken :S Had ik dit maar geweten!

  • er staat: vul hier het antwoord in op de prijsvraag.

    - misschien een domme vraag maar Welke prijsvraag??…

  • Vervoer is heel simpel Michiel, althans, het kantoor van IG ligt op twee minuten lopen van station Amsterdam Bijlmer vandaan ;).



    Al kan ik me voorstellen dat het vanuit Groningen wat lastig reizen wordt :P.

  • Wanneer horen we wie er woensdag voor SFIV wordt uitgenodigd? Moet wel nog effe vrij vragen als ik dat ben natuurlijk!!

  • @ton en mark: dat komt omdat IG te lui is dat soort dingen elke keer opnieuw te schrijven dus hebben ze gewoon een standaard sjabloon ervoor.

  • Ben ik net carnaval aan het vieren in Noord-Brabant XD.

  • Vandaag zijn er vier SF IV-deelnemers uitgenodigd, maar als die niet voor morgen reageren ga ik naar anderen kijken.

  • lijkt me erg vet, maar vanuit brabant is erg ver weg :S

  • Haha weeral? Wordt dit een nieuwe trend ofzo? :D

  • lijkt me vet

    alleen ben niet gewend aan X-Doos xD

    besturing

  • Dit vind ik mindere prijsvragen, maar leuk dat jullie het doen :D

  • @Boydaarmans: De besturing werkt best redelijk, maar is wel zwaar beperkt. Mensen die echte RTS games gewend zijn zullen nooit een RTS op een console kunnen spelen omdat de besturing en de controle over je units veel te beperkt is.

  • ik doe zeker mee, kijken of het geluk dit maal wel eens aan mijn zijde staat :p

  • Hebben jullie soms tijd te veel? De acties vind ik wel leuk alleen jammer dat er geen games voor mij langskomen.

  • Nee, hoef niet perse Halo Wars te spelen. Dus ik geef andere een grotere kans! Aardig he? :)

  • Behalve een weekje eerder een deel van het hele spel spelen kan ik me niet voorstellen dat het zo interessant is om op jullie kantoor te komen gamen. :P Ik vermaak me nog wel even met de demo tot de release. :)

  • @mag



    Te lui? Het is gewoon efficiëntie.



    Jammer dat ik Vrijdag werk, had het graag willen meemaken.



  • Niet mijn game, maar voor de mensen die wel willen. Succes!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren