1. Zoo Keeper (NDS)

Zoo Keeper (NDS)

Af en toe loop je zo tegen een spelletje aan wat je op een vreemde manier verrast, zo heb je spellen die je zonder duidelijke reden vastgrijpen en niet meer loslaten. Je hebt spellen die je gewoon moet blijven spelen om je eigen score te verbeteren, en je hebt spellen die zelfs de grootste non-gamer aanspreken zodat jij de rest van de vakantie je DS met je vriendin moet delen. Zoo Keeper heeft dit allemaal, en bovenstaande is mij ook allemaal overkomen.

Belachelijk simpel

Het concept van Zoo Keeper is vrij bekend. Het is al onder meerdere titels uitgebracht in verschillende vormen maar Bejeweled zal bij de meeste mensen een belletje doen laten rinkelen. Laten we het maar houden op een gevalletje van “beter goed gejat dan slecht bedacht”.

Het speelveld bestaat uit acht bij acht vakjes welke gevuld worden met koppen van dierentuin beesten. Het doel is om twee naast elkaar liggende dieren te verwisselen, met je stylus of met de buttons, om zo een rij van ten minste drie, dezelfde, beesten te krijgen. Hier krijg je punten voor waarna ze verdwijnen en bovenliggende lagen naar beneden vallen wat een kettingreactie te gevolg kan hebben wat lekker bij je score optelt. Mocht het gebeuren dat je geen enkele stap meer kan zetten dan wordt het hele veld geleegd waarna je een flinke bonus krijgt en een vers scherm om verder te spelen.

Voor het level begint wordt een dier toegewezen dat voor dat level dubbele punten oplevert bij vangst deze is ook op het bovenste scherm afgebeeld. Vang je groepje van deze soort zal het dier

een vreemde bek trekken wat een glimlach op je gezicht tovert. Ook wordt aangegeven hoeveel dieren van elke soort je moet vangen om naar het volgende door te gaan. Je hebt hier niet onbeperkt de tijd voor. Links van het speelscherm loopt een balk langzaam leeg, wanneer je een rij dieren “vangt” vult deze zich weer bij. Hoe hoger het level is waarin je komt hoe meer dieren je van elke soort moet vangen en ook de tijdsbalk loopt in hogere levels sneller leeg. Mocht je tijdsbalk bijna leeg zijn dan laten de dieren dit weten door te gaan bewegen en lawaai te maken, dit helpt niet bepaald bij het zien van combinaties en is dan ook vaak een voorbode van het aanstaande einde van het spel.

Het spel is voorzien van de meest simpele vorm van graphics die we vandaag de dag tegenkomen. En dat is voor een spel als Zoo Keeper al voldoende. Deze simpele visuele stijl wordt versterkt door absurde muziek die door zijn simpelheid een irritante verslavingsfactor heeft.

En bedankt

Het spel kent vier verschillende modi. De belangrijkste is de Zoo Keeper optie, hierin speel je 20 opeenvolgende levels waarin je steeds meer exemplaren van dezelfde dieren moet vangen en de klok tijd steeds sneller terugloopt. Dit is de meest simpele vorm en ook de hoofdmodus. Een variatie op de Zoo Keeper mode is de Tokoton mode, hierin moet je in plaats van een klein aantal dieren honderd exemplaren vangen om een level omhoog te gaan. Je hoeft echter niet van alle dieren de aangegeven hoeveelheid te halen voor het volgende level maar honderd dieren van dezelfde soort brengt je een level hoger. Zo kan je in deze vorm met zeer kleine tussentijd zomaar opeen vijf of zes niveaus hoger komen. Door het hoge aantal dieren dat je nodig hebt om door te gaan is dit te omschrijven als de “marathon mode”

Conclusie en beoordeling

None

Zoo Keeper pakt je en laat je niet meer los. Het simpele maar effectieve concept werkt perfect op de DS. Het spel is door de verschillende modes zowel lang als kort te spelen en heeft een vrijwel onbeperkte replaywaarde doordat voor alle modes de topscores bijgehouden worden van de verschillende spelers.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Werkt perfect op de DS
  • Minpunten
  • Geen origineel concept, maar ook geen 1 op 1 jatwerk

Dit artikel delen

Over de auteur

Rik

Reacties

  • jammer, van survivor heb ik een paar jaar geleden al wat gehoord en toen leek het me wel leuk.

  • Klinkt wel leuk, al zeggen zulke concept arts nauwelijk iets over de (mogelijk) uiteindelijke game.

  • Klinkt heel goed in de oren, maar het is pas net aangekondig dus ik moet nog zien wat het word

  • Jammer die artworks van Justice zien er net zo vet uit.

  • Survivor komt nu dus echt niet meer? :'(



    Dat leek me nou juist zo'n ongeloofelijke vette en originele game. Vooral het overleven van het zinken van de Titanic sprak me heel erg aan… Erg jammer dit, ik hoop dat een andere ontwikkelaar Survivor nog gaat oppakken…

  • Ah crap,

    komen ze een keer met een redelijk origineel idee (vette artwork btw) en dan halen ze hem van de baan..

  • Zeer spijtig, de artwork van Justice zag er inderdaad erg tof uit.

  • Mwa, ik zou niet begrijpen waar de game om gaat moet je mensen vinden of zo, of uitvinden wie die ramp gedaan. NCIS

  • Survivor… :(

  • Vette artwork lol

  • Lol beetje kromme headline, het was in ontwikkeling maar Lionhead heeft de projecten gecancelled.

  • Echt jammer, die artwork ziet er namelijk echt gaaf uit.

  • Als zijn nieuwe 'project' ook uit zullke ideeën is ontstaan, dan zal het wel goed komen.

  • zonde

  • Zonde inderdaad. Want die screens zien er echt keimooi uit!

  • SPIJTIG!!

  • Niet Survivor! Ik hoop dat ze het geheim willen houden en daarom dit melden!

  • Het is duidelijk te zien wat er gebeurt als er een uitverkoop is in New York.

    hehehe



    @lowlandwarrior: Het is concept art; tekeningen die de sfeer schetsen. Het zijn dus geen screens (:

  • vet game ik kan niet wacten maak niet uit wie het maakt!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren