1. Prince of Persia: The Two Thrones (PS2)

Prince of Persia: The Two Thrones (PS2)

Prince Of Persia is alweer een behoorlijke geliefde serie. De gameplay die Ubisoft het aansmeet was ongekend en grafisch was het ver voor zijn tijd. Al zaten er wel wat schoonheidsfoutjes aan. Zo was in deel één de sfeer top, maar was het vechten behoorlijk beperkt. In deel twee was het totaal anders, de prins ruilde zijn brave uiterlijk in en werd een stoere woesteling. Ook werd het vechtsysteem compleet op de schop genomen. Het tweede zorgde voor teleurstelling, maar zorgde ook voor nieuwe fans. Fans die het eerste deel helemaal niks vonden. Goed, dat is nu achter onze achter onze rug en het derde deel ligt alweer in de schappen. Hamvraag is: gaat het terug naar het eerste deel, tweede deel of gaat het ertussenin zitten?

De Prins heeft al behoorlijk wat aanvaringen gehad met de tijd. In het

eerste deel liet hij de Sands los, waardoor hij de tijd moest terugdraaien om het weer normaal te krijgen. Alles was toen ook in orde, totdat hij erachter kwam dat de Dahaka achter hem aan zat. Zijn lot was immers om te sterven, dus zou hij daar voor zorgen. Vreemd genoeg lukte het hem wel om te ontkomen, met Kaileena. Zijn geluk bleek niet op te kunnen, totdat hij terug in zijn woonplaats kwam. Toen hij namelijk terugkwam in Babylon, verkeerde het in een staat erger dan in zijn ergste nachtmerrie. De hele stad stond op zijn laatste benen, het was namelijk helemaal in vuur gehuld. De Prins was woest en zou degene afmaken die hiervoor heeft gezorgd. Het was dus duidelijk niet slim om zijn lot te ontkomen, er is nu een nog grotere probleem dan voorheen. De dader bleek iemand te zijn die niet meer hoorde te bestaan……

Toen de Prins zag wat er met zijn stad was gebeurd, werd hij aangevallen met een vuurpijl. Vele volgden hem en na een tijdje begon zijn boot te zinken. Kaileena werd bewusteloos en werd gevangengenomen. De Prins ging achter haar aan, hij was alleen te laat, degene die haar had ontvoerd bleek het brein te zijn achter deze ramp. Het was de Vizier, ja, de aartsvijand uit deel één die je afmaakt. Hij kwam weer in leven op het moment dat jij de tijd terugdraaide. Kaileena werd ook met een reden gevangengenomen. Als het hem zou lukken haar te absorberen zou hij onsterfelijk worden. Ook zal hij een oude liefde tegenkomen, meer zal ik niet meer zeggen, anders spoil ik de boel maar.

De eerste levels uit de game zijn normale Tutorials, die voor mij iets té lang duren. De Tutorial neemt zo ongeveer 7% procent van de game in, wat ik te lang vind aangezien de meeste moves allang bekend zijn(voor mij dan). Als dat achterwege is zie ik dat de meeste moves uit Warrior Within richting deze deel zijn gegaan, al is de balans meer verschoven naar het platformen. Ook is de Prins qua karakter veranderd, hij heeft wel dezelfde uiterlijk. Hij is nu een gelukkig een stuk symphatieker. Ook is er besloten dat de acteur die de stem verzorgde in deel één deze deel weer doet, wat mij erg blij maakt.

Grootste vernieuwing in dit deel is de Speedkill. Een Speedkill kan je activeren door een tegenstander te besluipen. Het is erg cool om te doen, want de levels zijn er ook een beetje op gebaseerd, zodat je altijd de keuze hebt om recht op ze af te gaan of ze van achteren te besluipen. Je kan een Speedkill activeren wanneer je dicht genoeg bij een vijand staat en als het beeld gaat gloeien. Als je in een Speedkill zit moet je op een knop drukken, op het moment dat je Dagger gaat gloeien. Vijanden worden wel moeilijker om te verslaan. Als een tegenstander erg sterk is heb je ook meerdere aanvallen nodig om iemand af te maken. Dit kan je in het begin misschien overvallen, maar je raakt er wel aan gewend. Je komt er

later in het spel achter dat een Speedkill altijd de beste oplossing is. Als je wordt opgemerkt zullen vijanden om versterking roepen en dat kan soms wel eens je dood betekenen. Helaas zijn je tegenstanders behoorlijk dom, zelfs al ben je twee meter boven hun hoofd, ze merken je niet op. Dit is een gemiste kans, maar je zal er niet al te lang bij stil staan. De platform elementen hebben een paar nieuwe toevoegingen. Zo hebben sommige stenen een gat, waar je dan je dolk in kan steken. Ook kan hij als Sam Fisher tussen twee muren lopen en je kan via een soort van trampoline zijwaarts springen. Om het spel een beetje te rekken heeft Ubisoft ook twee races met paard en wagen erin gedaan. Het is leuk om te doen, maar is niets bijzonders. Het is wel een leuke afwisseling, er komt alleen geen denkwerk bij te pas. Dus voor mij is dit een beetje onnodig.

Tijdens je mislukte poging om Kaileena te redden deed iemand een soort van ketting om je hand. Al snel in het spel hoort je een stem, een stem die uit de Prins zelf komt. Het blijkt zijn alter Ego te zijn, waar je af en toe in veranderd. Als Dark Prince moet je voortdurend op zoek gaan naar zand,

als je dat niet doet gaat hij dood. Je denkt nu zeker dat het pittig wordt, niets hiervan is helaas waar. Zand is er namelijk genoeg, en de kans dat je leven bijna op is miniem. De levels zijn aan de Dark Prince aangepast, zo kun je met je Daggertail (die ketting aan zijn hand vast) aan lampen zwaaien en zijn ook de Speedkills anders met hem. Dat doet hij ook via de Daggertail. Met de Dark Prince spelen is leuk, maar je speelt helaas niet al te vaak met hem. De game is behoorlijk kort, je bent er maar zo’n zes uurtjes zoet mee. Ook is de replay-waarde 0,0. Het enige waar je voor kunt sparen zijn vage plaatjes, die je niet vaker dan één keer ziet. Dit vindt ik heel erg jammer, maar de vorige Prince Of Persia’s kun je ook niet echt lang noemen dus het was wel te verwachten.

Grafisch is dit deel niet echt veranderd ten opzichte van het vorige deel. De game is wel wat scherper geworden, maar bevat nog steeds wat foutjes. Zo blijven vijanden wel eens in de lucht zweven, dit is gelukkig wel een stuk minder dan het vorige deel. Toch lijken de omgevingen veel mooier. Wat vooral komt doordat je nu veel buiten bent, waardoor er veel kleur is. Iets wat in de Warrior Within nauweijks voorkwam. Zoals eerder gezegd verdienen de levels een pluim. Ze zijn namelijk gebouwd op een Speed Kill of op de mogelijkheden van de Dark Prince. Soms moet je wel eens gewoon vechten, maar dat komt niet al te vaak voor. Grafisch is alles tot in de puntjes bewerkt. Als je een fruitmand kapotslaat zie je allemaal fruit wegrollen en als je in het water valt plonst het realistisch mee. Daarom geeft de wel een gevoel van voldoening.

In Warrior Within viel het geluid nogal tegen, het paste totaal niet bij Prince Of Persia. In de plaats van Oosterse muziek had je rockmuziek. Nu is dat gelukkig rechtgezet, wat mij erg blij maakt, want ik haat rockmuziek. Ook de stemmen zijn weer van torenhoog niveau en de droge dialogen zijn ook weer terug. Zo zijn de gesprekken tussen de Prins en zijn alter-ego erg dom, waardoor er soms een grijns op je gezicht wordt getoverd. Toch blijft het net als zijn voorgangers van die lullige foutjes hebben. Zo denk je wanneer er een enorme rotsblok naar beneden valt een enorme klap te horen, maar in plaats daarvan krijg je een zacht plofje te horen. Daarom lijkt het een gehaast project te zijn, wat het absoluut niet is, want behalve deze foutjes is het prima in orde. Oftwel The Two Thrones is een prima mix tussen The Sands Of Time en Warrior Within, maar houdt nog steeds de meeste foutjes van het eerste deel.

Conclusie en beoordeling

None

De Two Thrones is een mooie afsluiter van een trilogie. Het is wel het zwakst deel in de serie, omdat het gewoon té kort is en de kans dat je het nog een keer gaat spelen ook erg klein is. Toch is het wel wat vernieuwd. Zo wil ik de Speed Kill nog wel terug zien in het volgende deel. Hopelijk speel je dan ook vaker met de Dark Prince, je speelt nu misschien net 10% procent van de game met hem. Dat moet gewoon veel meer worden. Het is eerlijk gezegd niet zo goed geworden als ik had gehoopt, maar ik wil een nieuwe deel!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Sound
  • Levelstuctuur
  • Speed Kill
  • Dark Prince
  • Minpunten
  • AI
  • Replaywaarde
  • Erg kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik hou me de komende tijd bezig met betere games, maar wie weet worden deze episodes wel heel erg tof.

  • dit wordt echt een bout game

  • Arjen mooi dat je dat allemaal al kan zeggen.

  • Kan inderdaad nog niet veel over gezegd worden. Ik ben zelf wel nieuwsgierig.

  • Neeh, koop wel andere games.

  • Voor mij geen downloadable games dus ook geen Watchmen.

  • Ik ga het kopen!

  • mischien word het wel wat!!

  • lijkt me best cool worden ;)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren