1. Odama (NGC)

Odama (NGC)

Vloekend, tierend, zuchtend en schreeuwend van vreugde, verdriet en intensiteit. De afgelopen drie weken is mijn gemoedstoestand onderhevig aan emotionele wanorde. Mijn vriendin vraagt wat er met mij aan de hand is. 'Ik ben een game aan het spelen,' luidt mijn antwoord. 'Wat voor game is dat dan?' vraagt ze. 'Odama,' zeg ik. Mij stem is geïrriteerd, maar laat ontzag blijken. 'Waarom speel je die game als je zo loopt te vloeken?' is haar logische vraag en kijkt me ongelovig aan. Mijn antwoord is kort: 'Omdat het moet. Omdat de game het van me vraagt.'

Ik heb een groot zwak voor rariteiten en onbegrepen artiesten. Mensen die vooruit denken en vernieuwing brengen worden zelden begrepen in de tijd waarin zij zich begeven. Risicovol voor iedere onderneming en artiest, maar noodzakelijk. Zonder vernieuwing geen vooruitgang. Zonder vooruitgang enkel stilstand. Games als Rez, Shenmue, Samba de amigo, Seaman en Darwinia horen in dat kader. In het jaar van release op zijn minst bijzonder en enkelen zijn nog altijd ongeëvenaard in kwaliteit en creativiteit. Met deze gedachte besloot ik Odama te kopen.

“Waar ben ik aan begonnen?”

Odama is een arcade strategy game bestaande uit 11 levels. Het thema is een oorlog in het oude Japan van de 16e eeuw. Jij bent de zoon van de verraden Lord Yamanouchi Nobutada en geleidt door wraakgevoelens probeer je de macht over Japan terug te krijgen met een klein leger bestaande uit loyale volgelingen. Je bent kansloos ware het niet dat je twee geheime wapens bezit. De eerste is een reusachtige kogel met ongeëvenaarde vernietingskracht. Het tweede wapen betreft de Ninten Bell, een bel die wonderen creëert zodra hij wordt geraakt door de Odama. De oorlog is gewonnen indien je na 11 veldslagen de Ninten Bell naar de toren van Karasuma Keep heb gebracht.

Het thema wordt geloofwaardig en met veel sfeer overgedragen. Odama heeft iets authentieks over zich. Iets liefdevols haast. Het bijgesloten gameboekje vertelt serieus over de oorlog en de omstandigheden. In de game wordt de geschiedenis met veel passie gedragen door een Japanse voice-over. Hierdoor raakte ik erg gemotiveerd om de game tot een goed einde te brengen.

‘Geloofwaardig,’ zei ik. De game zelf is alles behalve geloofwaardig. De Odama wordt namelijk bestuurd met een flipper-mechanisme oftewel een flipperkast. Door goed en getimed te mikken schiet je de Odama door het slagveld. Hierbij hopend dat je strategische doelen raakt en je eigen troepen mishoudt. Het leger bestuur je door stem commando’s door in de bijbehorende microfoon te schreeuwen. Klink interessant?

Het is ook interessant, maar tevens erg moeilijk. Net zoals bij echte flipperkasten komt niet alles aan op kunde. Simpel gezegd je hebt een portie geluk nodig om de Odama de goede kant op te sturen. Enig flippertechniek is hierbij een voorwaarde. Heb je dit niet, vergeet het dan maar. Je kan ook niet als een ‘blinde’ gaan flipperen. Je hebt namelijk een leger te besturen. De stem commando’s werken prima. Het leger reageert goed. Maar kijk uit je moet er voor zorgen dat het moraal in het leger goed blijft. Dit doe je door op het juiste moment het leger te versterken en door rijstballen in het leger te schieten.

Odama vraagt veel van de speler. Ga maar na: De Odama in het spel houden en goed mikken, het leger de juiste kant op sturen, onthouden van stem commando’s en het moraal niet uit het oog verliezen. En dan heb ik het nog niet gehad over de dragers van de Ninten Bell, de cavalerie, het bewegen van het slachtveld en de tijdslimiet. Hier ga ik het ook niet over hebben, want mijn punt lijkt mij wel duidelijk. Odama is een buitengewoon moeilijk spel.

Grafisch stelt Odama niets voor. Het voldoet, dat wel. Ikzelf ben geen gamer die alleen maar ‘mooie’ games wilt spelen. De sfeer vind ik veel belangrijker. En zoals eerder gezegd slaagt Odama hier buitengewoon goed in. De muziek draagt hier vanzelfsprekend ook in bij.

Het valt niet mee de game cijfermatig te beoordelen. Het is een erg goede game voor een klein publiek. Behoor je tot dat publiek dan geef je Odama een dikke acht. Behoor je tot het grote publiek die zich enkel beperkt tot vecht-, schiet-, race-, rpg- en platform-games dan zal Odama ongetwijfeld een onvoldoende opgeplakt krijgen.

Ik hou van rariteiten. Ik bewonder innoverende artiesten en bedrijven. Ik hou van de uitzondering. En daarom voelde ik me verplicht Odama uit te spelen wat uiteindelijk is gelukt. En ik ben daar buitengewoon trots op.

Conclusie en beoordeling

None

Een onbegrepen rariteit.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Gameplay
  • Moeilijkheid, lekker uitdagend
  • Rariteit
  • Minpunten
  • Grafisch
  • Geluksfactor speelt een te grote rol

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Goed zo kraken die hap, schandalig dat ze dit durven uit te brengen.

  • Meh… :/



    *Zit te wachten op Punch-Out!!*

  • Jammer dat ze er niet meer van hebben gemaakt. Had met een paar aanpassingen een vette titel kunnen worden. Ik ga binnenkort maar weer eens mijn cube aansluiten.

  • Persoonlijk ben ik het niet eens met deze recensie. Ik heb de game toendertijd gemist voor de GameCube en heb deze versie afgelopen weekend aangeschaft. Ik dacht eigenlijk dat Pikmin helemaal niets voor mij was, maar ik vind het een zeer vermakelijke game. Over de controls kan ik weinig zeggen, aangezien ik het origineel dus niet gespeeld heb. En voor 10 euro meer koop ik liever deze versie nu dan dat ik moet gaan lopen zoeken naar een tweedehands GameCube deel.



    Bovendien is die hele New Play Control!-serie gewoon puur een slimme strategie van Nintendo om de hordes nieuwe 'gamers' kennis te laten maken met topgames uit de vorige generatie. De originele GameCube-games zijn namelijk behoorlijk lastig te vinden in bijvoorbeeld een lokale gameshop.

  • Goedkoop cashen van Nintendo. Dit verdient het ook om afgekraakt te worden. Ben het absoluut eens met het eerste minpunt en vind deze hele ctie van Nintendo belachelijk.

  • @BeRei



    Denk je dat ze daar bij Nintendo om te tafel zitten en bovenaan hun presentatie staat: \"Prioriteit: nieuwe gamers bekend maken met oude games\". Ik kan je nu al zeggen dat ze als een gek zitten te bedenken welke titels ze nog meer kunnen uitmelken die Nintendo fans toch wel kopen.



    Er zijn mensen die nog poep zouden kopen als er een Nintendo Seal of Quality op zou staan gedrukt -_-'



    Ik zelf ben ook fan van het vroegere Nintendo en hun grootste franchises (zie mijn naam..), maar ik snap dus écht niet waarom hordes gamers altijd álles maar goed willen praten wat Nintendo doet/maakt. Nintendo doet op het heden gewoon bar weinig qua de gamewereld verrijken met kwaliteitsgames en zou daar op afgestraft moeten worden ipv blind opgehemeld.



    Als mensen dit accepteren, zal het alleen maar nóg slechter gaan. Eigenlijk zouden dit soort praktijken geboycot moeten worden.







  • @ Zelda dude

    Ik denk inderdaad NIET dat ze om tafel zitten en dat hun prioriteit is om gamers er mee bekend te maken. Nintendo wil winst maken, het in ten slotte een commercieel bedrijf. Maar buiten het maken van winst is het toch mooi meegenomen dat nieuwe 'gamers' deze game op zouden pikken en geinteresseerd zouden kunnen raken in Pikmin 3, waardoor die verkopen een extra zetje zouden kunnen krijgen.



    En als je maar niet denkt dat ik een van die mensen ben die blind alles koopt. Laatste Nintendo-game die ik gekocht heb, buiten deze Pikmin om, is Professor Layton geweest.


  • Ode aan GerarDOS! Gewoon afkraken die troep! Genoeg is genoeg Nintendo!

  • Ik ben het eens met BeRei

  • Benieuwd hoe die verkoopt, als het goed gaat dan zullen er waarschijnlijk nog aantal bij komen.

    Nintendo komt met zat games waarbij je denkt; met welke troep zijn ze nu weer mee gekomen. Maar het verkoopt wel.



    Van mij hoeft het in iedergeval niet. Er zijn nu al zoveel games, (heb het niet over de Wii) dat ik nu echt geen oude spellen opnieuw ga kopen.


  • Snap inderdaad ook niet waarom je het slechtere Pikmin 1 uitbrengt terwijl het betere deeltje 2 later komt. Nou ja, snap het wel, geld, en daar is dan eigenlijk ook alles al mee gezegd.



    Neemt niet weg trouwens dat ik wel deeltje twee ga spelen, die heb ik toch echt gemist :P

  • Ben toch bang dat ik de New Play Control Metroid Prime spellen ga halen…

  • Straks veranderen ze hun naam nog in NintEAndo…

    Toch voor mensen die de GC titel hebben gemist (hiero!) makelijker dan je rot zoeken naar een GC versie. Als dit compatible met de GC Controller is tenminste…

  • Fail-game!

  • lol

  • Volkomen terecht. Heerlijke recensie!

  • Nintendo is de laatste jaren voornamelijk bezig om de zakken te vullen door voornamelijk rotzooi uit te brengen voor de non-gamer.

  • hahah heerlijk kraak die dingen maar af gaat nintendo deze ongein snel afleren

  • Zolang het verkoopt zal het Nintendo een worst wezen wat de gamepers erover zegt.



    Het blijft uiteindelijk wel een goede game…





    …van 6 jaar oud!




  • Hele duidelijke recensie, daar kunnen mensen wat mee.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren