1. Fire Emblem (GBA)

Fire Emblem (GBA)

Fire Emblem; je vindt het tof, of je vindt het niks. De langlopende serie van Nintendo heeft een trouwe schare Japanse fans die de titels uit de franchise blind kopen. Maar hoe gaat zoiets in Europa in z'n werk? Het ligt er aan hoe je als mens in het leven staat. Werk je liever met magiërs en pegasus ridders of met soldaten en tanks (zoals in Advance Wars, overigens van dezelfde makers)? Hoe dan ook, dit spel heeft in ieder geval de potentie om het bloed onder je nagels vandaan te halen. Haat-liefde verhouding. Kort maar krachtig. Waarom? Slapeloze nachten, daarom.

Wat is de clou van Fire Emblem? Het verhaal heeft naar mijn bescheiden mening niet zo gek veel om het lijf. Je neemt in de game de rol aan van militair tacticus die respectievelijk Lyndis (een eervolle nomade), Eliwood (een nobele lord) en Hector (een niet zo nobele lord) bijstaat in hun strijd tegen een typisch clichématige organisatie genaamd ‘The Black Fang’, die het niet zo hebben op eervolle strijders en peacekeepers. Boeiend, maar de spreekwoordelijke deur is met zo’n verhaal al ontelbare keren vaker bijna uit z’n scharnieren getrapt. Geen saaie onderneming, maar in ieder geval niets nieuws onder de zon.

De manier van spelen is een stuk boeiender. Simpelweg draait de gameplay om een aantal eenheden die een aantal stappen per beurt mogen doen op een speelveld verdeeld in vakjes. Als jouw gekozen strijdmakker een tegenstander tegenkomt kun je ervoor kiezen om aan te vallen. Hierbij moet je rekening houden met het zogenaamde rock paper scissors systeem van voordelen en nadelen in een gevecht. Zo zijn lansen bijvoorbeeld goed in te zetten tegen zwaarden en richt bepaalde zwarte magie weinig tot niets uit tegen een vorm van lichte magie. Verder hebben wapens en spreukenboeken een bepaalde houdbaarheid; na een aantal keer zullen ze breken. Op zo’n moment dien je dus extra items in te slaan bij een shop. En laten die nou net niet zo vaak te vinden zijn… Goed nadenken dus over wie je wat en wanneer laat doen.

Ondanks dat Fire Emblem het niet moet hebben van grafische pracht en praal, is het sfeertje in de game ongekend. Echter, in het speelveld zelf komt de spelwereld misschien een beetje gekunsteld over, maar als de gevechten beginnen zet je dat al gauw van je af. Vooral de animaties van de onderlinge strijders tijdens een gevecht op leven of dood zijn werkelijk prachtig om te zien. Maar het mooiste op het gebied van deze grafische hoogstandjes is in mijn ogen toch het artwork. Sinds Suikoden (PSX) ben ik niet vies van mooie tekeningen om de hoofdpersonen en hun vrienden een beetje karakter mee te geven. Goed gedaan dus. De game zelf bevat ook een mooie soundtrack. De makers hebben er van die lekker dramatische muziekjes in gestopt die bijdragen aan de verschillende situaties waar de hoofdpersonen in verzeild raken. De muziek en de geluidseffecten halen het niet bij een titel als Golden Sun, maar dat is dan ook een ander slag game. Desondanks imponeert de muziek wel. Niet overdonderend, wel aangenaam.

Nog even terugkomend op die slapelozen nachten; wat heb ik een hoop van die nachten meegemaakt, zeg. Mensen die me de volgende dag zagen lopen moeten haast wel gedacht hebben dat ik ergens een of andere terminale ziekte opgelopen had, zo verrot zie je er uit na een aantal nachten Fire Emblem. Op een of andere manier houdt het me in zijn greep. Dit komt mede door het feit dat na de eerste campagne medestrijders niet meer op te lappen zijn als ze zijn verslagen in een gevecht. En aangezien je toch wel een beetje gehecht raakt aan al die markante persoonlijkheden, wil je ze toch graag bij je legertje houden (enkele uitzonderingen daargelaten). Even de boel genezen na een bloederige strijd zit er op een gegeven moment dus niet meer in.

Mede daarom haat ik dit spel op sommige momenten oprecht. Een klein inschattingsfoutje wordt keihard afgestraft. Als je een missie bijna hebt voltooid met al je personages nog in leven, doet het echt pijn om te zien dat één onoplettend moment fataal kan zijn in de laatste beurten van een veldslag. Meer dan eens is het me overkomen dat ik -na het compleet uitmoorden van het leger van een eindbaas- weer overnieuw kon beginnen, omdat ik de eindbaas zelf totaal verkeerd aanpakte en dus alsnog het onderspit delfde. Op zulke momenten drijft dit spel je tot wanhoop en wenste je dat je er nooit aan begonnen was.

Op andere momenten wíl je ook gewoon winnen. “Ik moet het kunnen halen! Het moet toch kunnen lukken?!” Zulke kreten heb ik vaak geslaakt, nadat ik het allemaal nét niet redde. En dan begint de tacticus in mij weer met het bedenken van zo efficiënt mogelijke zetten om een campagne op een geslaagde wijze af te ronden. Daar zit dan ook de kracht van de serie. De tijd die je in de game stopt is daarbij totaal geflatteerd, aangezien er op een gegeven moment dertig uur op de klok stond terwijl ik eigenlijk al dik zestig uur (dankzij trial & error) had gespeeld. Als je er aan begint, laat het je dan niet tot trillende handjes en wanhoop drijven, maar hou vol! Dan heb je er zeker plezier aan. Uitstekende, diepe, doch soms zwaar demoraliserende game.

Conclusie en beoordeling

None

Ondanks dat Fire Emblem je op sommige momenten laat janken uit pure schaamte en boosheid om je tekortschietende vaardigheden, tovert de game op een ander moment een gelukzalige glimlach op je gezicht als je dan eíndelijk die ene missie met succes hebt afgerond. Uitstekend spel.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verslavend
  • Karakter ontwikkeling
  • Prachtig artwork en sfeertje
  • Lange levensduur
  • Minpunten
  • Sporadisch tergend
  • Trial & error

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Niet slecht lijkt me…

  • Ik denk dat ik de Ultimate Box maar eens moet gaan aanschaffen, en die content moet downloaden. Deze DLC pack lijkt me echt super!

  • toch cool dat ze bij criterion burnout paradise in leven willen houden, ze geven het steeds een oppepper, betaald of onbetaald;)

  • Deze content ga ik zeker aanschaffen tegen de tijd dat er ook een nieuw eiland beschikbaar is.

  • Heel tof allemaal. Zat deze update niet in de Ultimate editie?

  • Criterion, masterlijk weer, thumbs up.



    Ik dacht alleen dat de 'restart-optie' bij de vorige update zat, maar ik moet nog steeds terugrijden naar het betreffende stoplicht om een race te restarten… Of heb ik iets gemist…?

  • zal wel 800 points gaan kosten

  • Vet:) Heb nu net de ultimate box op de pc, echt een vette racegame, goede vervanger van nfs.

  • hoop op gratis,maar dat zal wel niet.ik denk idd 800 punten.

  • Tof!

  • @Vloetje: Als je het spel op consoles speelt moet je naar rechts drukken op de D-pad en dan staat 'Restart' daar tussen!

  • Mm misschien hem toch maar eens aanschaffen, ik bedoel de dukes car en KITT :D

  • Ben hem net aan het downloaden (de 'normale' full game) :P

    KITT en ECTO 1 lijken me wel gaaf !

  • @ IG:
    De prijzen staan op het in-game Burnout Network, E 1,99 per auto of E 7,99 voor alle 4 samen.
    Update: Srry, dom foutje van me, de Jansen 88 Special (Hovercar) kost 3,99 en de rest 1,99 per stuk. Samen met korting voor 7,99.

    @ Vloetje:
    De restart-optie is beschikbaar via easy-drive tijdens de race.




  • @ Thijs & Razgriz18:



    Thanks, ga ik vanavond effe checken!!

  • Geweldig van Criterion dat ze met updates blijven komen.

  • Grappig, ik maakte de vorige keer al een opmerking over de DeLorean, maar dat was eigenlijk wishful thinking. Nu alleen de Batmobiel nog…

  • @ Razgriz18

    hmmz ik dacht toch echt dat ik ergens had gelezen dat als je ze alle 4 zou kopen je minder moest betalen

    maar het lijkt erop dat het zelfs 3 cent meer is:P



    @ mole28

    of een the A-team busje:D




  • Chill ^^

  • leuk weer betalen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren