1. Super Smash Bros. Melee (NGC)

Super Smash Bros. Melee (NGC)

Wij gamers weten eigenlijk niet wat we willen: aan de ene kant willen we nieuwe franchises gepaard met vernieuwing, maar aan de andere kant schreeuwen we om vervolgen. Vervolgen van games die furore maakten onder ons. Eén van die games is Super Smash Brothers, een spel dat bekend werd door zijn goede mix tussen Nintendo en vechten. Het vervolg hierop moet groter, mooier en beter worden.

Hoewel het groter en mooier worden niet zo moeilijk hoort te zijn, ‘beter’ klinkt sommige ontwikkelaars nogal eng in de oren. Want wat is beter? Is het een grafische update met een paar extra karakters erin? Nee, natuurlijk niet, dat weet iedereen. Waarom lijden zoveel spellen dan aan het ‘tweede deel’-syndroom? Daar komen we waarschijnlijk nooit achter, dus laten we nu maar onderzoeken of dit spel, Super Smash Brothers: Melee, daar ook aan lijdt.

De eerste indruk deed wel zo geloven, het menu was namelijk bijna identiek vergeleken met het eerste deel en daardoor had ik bijna een syndroom kunnen constateren. Gelukkig werd dit bijgedraaid toen ik de inhoud hiervan zag. Om even een beeld te schetsen: de klassieke Classic Mode -klassiek, classic, snap je hem?! Oké, erg zwak- was er wederom bij, ditmaal ondersteund met twee (eerst één) vergelijkbare modi. De reden die ik ervoor zou kunnen bedenken is het feit dat de singleplayer vrij eentonig werd na een tijdje, medicatie voor het bovengenoemde syndroom is ook een mogelijkheid natuurlijk.

Naast dit is de VS. Mode ook véél groter geworden. Door speciale gevechten als ‘Giant Melee’ en ‘Invisible Melee’ en het aanpassen van een hoop regels is deze modus voor een héle lange tijd leuk. Hele snelle Bowsers, of hele grote Jigglypuffs, ze behoren allemaal tot de mogelijkheden. Voor multiplayer is dit geknipt, maar zeg nou zelf, hier ga je je geen uren mee bezig houden.

De speelvelden zijn ook in aantal toegenomen, waar je in het eerste deel één speelveld per karakter (Hyrule voor Link bijvoorbeeld) had, zijn het er nu twee, of soms zelfs drie. Het leuke hiervan is dat elk veld een andere opbouw heeft en daardoor een andere aanpak nodig heeft.

Meer modi, meer speelvelden, wat mist er nog? Natuurlijk, ook het aantal characters is vergroot. Eindelijk is het mogelijk om Young Link te verslaan met bad guy Ganondorf. Behalve Ganondorf zijn er ook onder andere Falco, Zelda, Dr. Mario en oude bekenden als de Ice Climbers bijgekomen. Dit heeft wel als gevolg dat veel personages klonen zijn van elkaar, met als ultiem voorbeeld Dr. Mario. Hetzelfde personage als Mario, maar dan met een doktersjasje aan. In plaats van de vuurballetjes schiet hij medicijnen af, hoe bedenken ze het? Natuurlijk zit er verschil in kracht, snelheid en dergelijke, maar dit is in mijn ogen wel héél ongeïnspireerd gedaan (andere voorbeelden zijn Falco en Fox of Ganondorf en Cpt. Falcon). ‘Groter’ staat nu dus vast.

Afijn, ze moeten natuurlijk ook wat doen in het spel, en dat is vechten. Dat vechten kent niet de diepgang van een pure beat-‘m-up à la Virtua Fighter, maar dat het dieper gaat dan een gemiddeld meertje, dat staat vast. Eigenlijk is een meertje ook een prima metafoor voor deze game: je stapt er zo in, maar er diep in gaan kost wat tijd. Ga er een dag voor zitten en je zal je verbazen hoe de combo’s in elkaar steken. Samen met de hoge sprongen die je kan maken zorgt dit ervoor dat het spel een vrij hoge verslavingsfactor heeft –vooral met meerdere mensen uiteraard.

De simpele besturing (A of B gecombineerd met een richtingstoets) vergt nauwelijks gewenning en is dus geschikt voor iedereen. Alhoewel het ene personage moeilijker te ‘masteren’ is dan het andere, is het vechtsysteem goed uitgediept. Dit systeem is overigens niet tot nauwelijks veranderd ten opzichte van deel één en dat is maar goed ook. In plaats van te lopen stuntelen met nieuwe mogelijkheden hebben de mensen van HAL het erg basic gehouden, ‘never change a winning formula’, toch?

Mocht je moeite hebben in de strijd; gebruik dan één van de vele items in het spel. Variërend van honkbalknuppels tot Pokéballen en van laserzwaarden tot parasollen, niks is genoeg in dit spel. Natuurlijk is het niet verstandig om compleet op die dingen te rekenen, maar handig zijn ze wel.

Ik denk dat ik nu wel kan bevestigen dat de game zowel groter als beter is… Hoewel, als de graphics tegenvallen is dat toch een stuk minder. Gelukkig is dit totaal niet aan de orde, het ziet er namelijk geweldig uit. De characters ogen allemaal heel mooi en ook over de levels (inclusief de achtergronden) ben ik zeer te spreken. De bijbehorende effecten, rook, vuur en dergelijke, lijken uit een film afkomstig te zijn en daar is dus ook helemaal niks mis mee. De grafische engine gebruikt in het spel doet ook meteen denken aan de vele Nintendo-games, wat natuurlijk een pluspunt is. Combineer daarbij ook de prima muziek en geluiden en je voelt je meteen thuis.

Conclusie en beoordeling

None

SSB:M is een titel die trouw blijft aan zijn voorganger maar wel genoeg dingen toevoegt om het een waardige opvolger te laten zijn. Jammer is wel dat de singleplayer modi vrij saai worden, voornamelijk omdat het stééds hetzelfde liedje is. Maar aangezien bijna iedereen dit spel voor zijn multiplayer koopt, is dat geen vreselijk gemis. Mocht je fan zijn van Nintendo, één van de velen, dan moet je deze titel gelijk in huis halen en je onder laten dompelen in een dikke Nintendo-saus. Groter, mooier en beter? Jup!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gameplay: simpel doch uitdagend;
  • Grafisch erg goed;
  • Uitgebreid in alles;
  • Multiplayer geweldig;
  • Nintendo look & feel.
  • Minpunten
  • Klonen;
  • Singleplayer kán saai worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als dit project nog in ontwikkeling is, dan zullen we het vast wel op de GDC of E3 zien denk ik zo.

  • maak nou maar eerst modern warfare 2 af ^^

  • Dit zal ongetwijfeld ook een toppertje worden dan.

  • I <3 Hitman

    dus ik kan ook niet wachten tot hier meer over bekend is :D

  • Zijn ze al klaar met modern warfare 2 dan?

  • Leuk, kan wat worden als et gemaakt gaat worden :p

  • kan vet worden :)

  • Ben ook groot lief hebber van de hitman serie.

  • Zijn ze al klaar met modern warfare 2 dan?

    nee wat denk jij?? als die uit was dan zou bijna iedereen hem kopen, BTW ik denk dat IG ook wel een hele ophef er rondom zou maken ;)

  • Modern Warfare 2 komt vrijwel zeker pas aan het eind van het jaar.

  • Ik dacht dat hun project MW2 was, maar als zij nog tijd en geld over hebben voor nog een game, laat dan maar komen.

  • @kevforce



    Was dan ook sarcastisch bedoeld.

  • Nou ja, Infinity Ward is een goede ontwikkelaar, maar voor de rest valt er nog niks over te zeggen, behalve dat het concept van huurmoordenaars opzich wel tof is.

  • yeah! vond Hitman Blood Money egt heel vet! en als dit dr op gaat lijken komt ie wsl in mn collectie.

    COD:MW2 word kut als die klote perks als martydom, stopping power, juggernaut en al die kutnoob perks dr in blijven!

  • I LOVE HITMAN

  • klinkt goed!

  • Ben benieuwd…

  • ben benieuwd:)

  • kan goed worden, et is zowiezo een goede studio met ervaring en natuurlijk CoD4 :D

  • Heerlijk, ik hou van dit soort games.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren