1. Peter Jackson's King Kong (PC)

Peter Jackson's King Kong (PC)

Het zal je maar gebeuren. Heb je als gamejourno net een game weken lang de hemel in geprezen omdat 'ie volgens jou zo vet wordt. De beste filmgame ooit, een regelrechte klassieker, een trendsetter, unieke spelervaring - superlatieven schieten tekort... En dan krijg je een review exemplaar thuisgestuurd, je scheurt 'm uit z'n envelop, flikkert 'm hijgend van de sprint over de zes trappen naar je voordeur, vanaf vijf meter in je cd rom-lade en gaat ermee aan de slag. En dan valt 'ie tegen...

Totale beleving

Tja, het zal je maar gebeuren. Mij gebeurde het dus niet. Tenminste, dat 'tegenvallen' kun je schrappen wat mij betreft. De rest niet. De superlatieven schieten nog steeds tekort, maar ze kloppen allemaal. King Kong is de beste filmgame, het is een klassieker, het is een trendsetter, het is een unieke game-ervaring. Deze game zou ik bijna een geschenk van god willen noemen. Ik ben alleen niet gelovig.

Wanneer is een game echt goed? Dat ben ik me gaan afvragen de afgelopen dagen. Ja, lieve jongens, meisjes: King Kong heeft me aan het filosoferen gekregen. Zowaar. En op die ene hamvraag is, als met zoveel vragen, geen eenduidig antwoord te geven. De subjectieve belevenis strooit roet in het eten. De één kickt op oogstrelende graphics, de ander zweert bij het vrij abstracte begrip gameplay. En niet te vergeten moet een spel je gewoon liggen. Maar al die grootheden, variabelen, die vaste commentaarpunten van elke review, zijn slechts fragmenten ten opzichte van waar het eigenlijk om draait: de totale beleving.

Als een game perfectie nadert, zijn de graphics eigenlijk geen issue meer, doet de sound er niet toe, kan de gameplay je geen fuck schelen. Als losse delen dan. Je ziet ze niet meer, want je zit in de game; het is een geheel nieuwe wereld waarin je... ho, pardon, het is je wereld. Natuurlijk kun je uit die wereld stappen en objectief naar de beeld- en geluidskwaliteit kijken - zoals je, wanneer je in de kroeg in gesprek bent met een aangename dame, soms uit je eigen persoontje stapt en denkt: 'Shit, wat zeg die gast nou weer!'

Knokken met Kong

Maar ook dan kan ik bij King Kong weinig negatieve kreten bedenken. Misschien dat ik wat meer met Kong zelf zou willen spelen, dan die nietige 20 procent van de totale game? Tja, eigenlijk is dat geen echt minpunt. Het spelen met Kong is het tongstrelende tussendoortje in een zinderend tiengangenmenu. Iets dat lekker weghapt, maar waarvan overdaad schaadt. Knokken met Kong is koel, zeker als je net met Jack moeizaam een horde raptors hebt overleefd - deze aap vreet ze voor lunch. Maar laat die 20 procent lekker 20 procent zijn, het is perfect zo. In deze dis zie je dan ook duidelijk de hand van een meesterkok, die van wanten weet met doseren. Een regisseur als Peter Jackson's zou zich vaker met games moeten bezig houden, het zou de industrie goed doen. En dat Michel Ancel (Rayman, Beyond Good and Evil) kan developen, was al bekend. Maar dat hij zichzelf hiermee zo zou overtreffen - ik had het je niet durven voorspellen. Niet zo. Het is dit duo (met het hele ontwikkelingsteam erachter) gelukt om een game neer te zetten die daadwerkelijk de perfectie benadert. Een game, die je niet speelt, maar beleeft, nee, leeft. Met driftig bonzend hart beland je van de ene in de andere adrenalinestoot. Je tegenstanders mogen dan veelal prehistorisch zijn - raptors, venatosaurussen, T-Rexen, reusachtige duizendpoten, V-Rexen - , ze zijn niet van gisteren. Fuck, wat reageren die beesten realistisch op de situatie. Prik een reuzenlibel lek met je speer en gooi 'm voor de dino's, en je hebt geen kind aan ze. Maar vuur een salvo af op die T-Rex en hij verslindt je met huid en haar. Het detail van die dieren, hoe ze zich woest omdraaien als je ze beschiet, hoe ze hun tanden om jouw been sluiten om je vervolgens heen en weer te sleuren... GE-WEL-DIG.

Kop in de monitor

En dan dat ontbreken van die HUD-elementen. Dat is perfect, maar dan ook écht perfect uitgevoerd. Ik merkte op een gegeven moment dat ik bijna met mijn hoofd in mijn monitor zat te spelen. Er kon geen 6 grams printpapier meer tussen. Je wordt helemaal door deze game opgeslokt, en ik ben ervan overtuigd dat dit met een interface in beeld niet het geval zou zijn geweest. Je voelt de pijn bijna als je een rex-poot tegen je kop geknald krijgt. Een rode waas vult het scherm, de besturing wordt even heel lastig, maar met een uiterste inspanning weet je te je speer te richten en raak te gooien. Ann komt op je af om je wonden te verzorgen. De nare effecten van je verwonding ebben geleidelijk weg.

De actie is bijna constant, op een paar adempauzes na dan. Maar die heb je ook wel nodig. In iedere hoek schuilt gevaar, en de fantastische muziek en geluidseffecten houden je hartritme op peil. Die muziek speelt constant in op de situatie, met moddervette pompeuze 'gevaar!'-muziek als er een vijandelijk geval in je nabijheid is, en een psychedelische new age-achtige waas suist door je headphones als je bijna van je stokje gaat. (Tip van de dag: douw een koptelefoon over je oren). Ondertussen roepen je metgezellen bezorgd je naam uit. Deze voice acting (van de echte acteurs van de film!) is eveneens heel vet. Filmisch. Zo heb je van die luchtige tussendoortjes: de filmfreak Carl die, nadat 'ie ternauwernood is ontsnapt aan de dood, wordt behandeld door Ann en zegt 'Is it broken?'. Ann: 'I think you're okay.' 'Not me! I'm talkin' about the camera!'

Geregisserde graphics

Zeker de pc-versie is ook grafisch beter maar niet echt geweldig. Minpuntje? Sommige planten zien er van dichtbij wat jammerlijk uit, een kruis met blaadjespixels eraan. Maar verder... Ik noemde al de animatie van het loslopend wild op Skull Island: te vet voor woorden. Maar ook je makkers, en die gruwelijke Kong helemaal, zien er strak uit. De manier waarop ze voortstrompelen, als ze net te grazen zijn genomen en hoe ze behoedzaam wachten als er gevaar dreigt. Omdat ze zelf even niet bewapend zijn en jij het mag opknappen. Koel. Maar vooral is Skull Island erg vet opgebouwd - de adem van de regisseur hangt ook over de graphics: metershoog gras dat je gedeeltelijk het zicht ontneemt, die ene 'geheime' munitiekist die alleen te zien is vanaf een plateau, twee minuten vóórdat je die plek bereikt, omdat 'ie midden in een bos van wilde planten staat. Beneden aangekomen moet je eerst dat bos in lichterlaaie steken en laten affikken. Daarna kun je pas bij dat krat vol felbegeerde patronen. Over een frisse adem gesproken.

Step into a world

Ik kan je wel verklappen dat niet de hele game zich op Skull Island afspeelt. Er valt uiteindelijk ook het nodige te beleven in New York: mensbeesten lastig vallen en auto's aan gruzelementen slaan. Toch ben je er met 15 à 20 uur spelen doorheen. Absoluut gezien wat weinig, en dat is ook de grootste kritiek die ik zo hier en daar hoor en lees.

Ik vind die kritiek bullshit. En ik ben niet omgekocht door Ubisoft. Wat willen we nou? Een game, die je 17 uur lang op het puntje van je stoel speelt, eentje die je zo'n bizar meeslepende ervaring biedt, eentje waarover je pas kunt meepraten als je hem thuis achter je eigen monitor met het volume op max hebt uitgeprobeerd? Eentje die je na het uitspelen gewoon nog een keer door moet spelen, al was het maar om al die extra's te unlocken? Om met eigen ogen te zien of die geruchten over meerdere eindes kloppen? Of willen we een game waar je 48, 60, 70 uur in steekt, terwijl je ondertussen rustig koffie zet en de telefoon opneemt? Speel King Kong en je hóórt die telefoon niet eens meer. Om met rapper KRS One te spreken: 'Step into a world...' Doe het maar eens. Je krijgt er geen spijt van.

Conclusie en beoordeling

None

Dit is zeker een spel wat je moet spelen. Omdat het heel avontuurlijk is. Er zitten veel spannende momenten in. Soms wijkt het spel een beetje af van de film. En ook dat het soms een beetje saai is. En ook dat je best vaak als Kong kan spelen. En voor de rest is het erg mooi gemaakt. Het is zeker het proberen waard.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Film achtig sfeertje
  • Mooie muziek
  • Leuke vijanden
  • Vaak spannende momenten
  • Kong is gewoon vet
  • Peter Jackson heeft het handje van god
  • Minpunten
  • Graphics zijn minder
  • sommige stukjes zijn saai

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Heb daar ooit eens een artikel over gelezen…compleet gekkenhuis.

    Blizzard lijkt wel een religie.

    Nog even en ook Blizzard komt Engeland niet meer in :)



    Kan er wel respect voor opbrengen. Heb datzelfde gevoel met de HALO en Metroid franchise


  • Geef mij maar de Games Convention ipv BlizzCon; Diablo, SC II en WoW vs een hele lading nieuwe games. Daarbij is de GamesCon dit jaar ook nog eens lekker dicht bij; dan is mijn keuze snel gemaakt.

  • niks mis mee met de Blizzcon

    Zelf heb ik vorig jaar de World Wide Invitational in Parijs gedaan en als je liefhebber bent van de games die ze gemaakt hebben dan zijn dit soort dingetjes zeker de moeite waard om naartoe te gaan.

    Inderdaad is het een gekkenhuis maar je krijgt er wel een paar fantastische dagen voor terug.

    Toch maar eens in me agenda bladeren….

  • Ben benieuwd of die nieuwe MMO van Blizzard bekend zal worden gemaakt.

  • ik ga wel naar gamescom :D



    Het enigste wat blizzard hoeft te doen:graphic updat WOW en dan kunne ze nog jaren vooruit

  • Als het allebei even ver weg zou zijn zou ik nog twijfelen, maar californië is me toch wat te ver

  • Beetje ver :P

  • Hell….wie maakt ff een nieuwe topic aan 'Wie gaat er mee naar Gamescom?' Lol…zou daar best iets voor voelen.

    Gewoon met alle leden van insidegamer erheen…schoolreisje :)

    Ranja en koekjes mee uiteraard.



    Zie de krantenkoppen al voor me…'Hollandische Invasion in Köln ':P


  • Klinkt wel als concurrentie om \"toevallig\" op precies dezelfde datum als de GamesCom de Blizzcon 2009 te plannen.

    Misschien is Blizzard bang om wow-spelers te verliezen.

  • Ben jarig op 21 augustus dus dan wil ik wel mee op dat schoolreisje Tallon 4 NL. Maar wel naar gamescom want blizzcon is niks voor mij…heb niks met WoW en daar in tegen heb ik liever een hele ton aan nieuwe games dan aalleen blizard games.

  • Beetje ver..

  • nog lang!!

  • Afstand valt alleen een beetje tegen.

  • leuk maar ver wel!

  • Zou toch eerder naar Gamescom gaan.

  • @ Nozomi - Ben bang dat die nieuwe MMO verlopig nog niet bekend wordt gemaakt. Overigens hoop ik stiekem wel op een release datum van SC2. Als die dan al niet is gekomen.

  • Als ik zou mogen kiezen tussen GamesCoM en Blizzcon dan ging ik voor de eerste. Ik heb niks met Blizzard, MMO's, war/starcraft, diablo of wat dan ook. Maar ik ga er allebei niet heen :P

  • Waarom nou op dezelfde dag???

  • Hopelijk geven ze dan de releasedate van SC2.

  • of wat meer info over Diablo 3 :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren