1. Operation Flashpoint: Cold War Crisis (PC)

Operation Flashpoint: Cold War Crisis (PC)

Operation Flashpiont: Cold War Crisis kwam in 2001 uit en sloeg toen in als een atoombom. Voor het eerst in de game geschiedenis kon een realistisch landschap van tien bij tien kilometer in één keer worden ingeladen en kon je enorm ver kijken. Tegenwoordig is dit ook nog bijzonder dus ga ik eens kijken hoe het spel er nu bij staat in het jaar 2006 ten opzichte van de concurrentie.

Operation Flashpiont is een tactische en realistische oorlogsshooter die zich afspeelt tijdens de koude oorlog en meer precies in het jaar 1985. In die tijd wilden de Russen met als leider Micheal Gorbatsjov meer samen gaan werken met de Amerikanen. De Russen deden dit omdat hun economie snel achteruit holde. Niet iedereen was het eens met deze politiek en al snel besluit een Russische generaal, Guba om een eiland ten noorden van Rusland te veroveren. Dit fictieve eiland heet Everon en is een klein staatje los van de Sovjet-Unie. Guba wil hiermee de Amerikanen uitlokken die op een klein eiland vlakbij zijn gestationeerd en het als excuus zien om WOIII te beginen. Één van die Amerikanen ben jij, Private David Armstrong die samen met een paar honderd man richting Everon worden gestuurd om de Russen te verjagen.

Zoals ik daarstraks al zei, Operation Flashpiont is een realistisch spel en dat merk je ook. Één kogel op het hoofd en je mag terug naar huis in een kist. Hierdoor onstaat een gameplay die je ook bij Ghost Recon ziet, sluipen en met burst salvo's de vijand te lijf gaan. Maar het gaat nog verder! Omdat je maar drie levels heb (en een zandvlakte eiland voor de Taliban fans) van tien bij tien kilometer heb je veel vrijheid in het kiezen van je strategie. Ga je de vijand direct te lijf of loop je een kilometertje om? Ga ik lichtflares gebruiken of een nachtkijker? Dit soort keuzes zal je niet aan het begin van het spel moeten maken want dan sta je nog onder het commando van een bevelhebber maar als je eenmaal ben gepromofeerd (na een dikke 20 uur spelen) begint het feest pas echt. Je speelt in Operation Flashpiont niet alleen met de infantrie. Je speelt ook nog ander personen in de 52 missies die het spel in totaal tellen. Je speelt ook nog met een beginnende Tankcommandeur die eerst een antieke M60 Patton tank (je weet wel, die tanks die ze in WOII films gebruiken voor Panthers) onder zijn bevel krijgt maar later mag je ook nog met de overbekende Abrams gaan knallen. Naast de tankmissies krijg je nog een paar missies waar je als piloot speelt en om af te sluiten de special ops missies waar vooral onopgemerkt blijven de boodschap is.

Denk niet dat de missies in het begin gemakkelijk zijn. De AI is namelijk ook al in het begin van het spel erg goed wat natuurlijk overeenkomt met de wereld buiten je computer. Maar doordat de AI zo ongeloofelijk goed is komen er een aantal situaties voor die je totaal niet verwacht en ook elke keer als je een missie speelt anders kunnen verlopen. Stel je voor, je moet een stad (stad A) veroveren. Het lukt je maar je krijgt opeens de opdracht om jezelf te evacueren van het eiland! Je gaat snel naar het evac piont maar dan kom je nog een stadje (stad B) tegen. Je lijd zware verliezen en uiteindelijk ben je nog helemaal alleen over. Je vlucht het bos in en dat is de missie. Maar het kan ook anders! Als het je aan het begin van de missie niet is gelukt om de eerste stad te veroveren, zal je missie snel zijn afgelopen en zal je naar een andere missie gaan waar je in een konvooi zit. Dat konvooi rijdt toevallig ook door Stad B en je word uitgemoord. Daarna vlucht je het bos in. Dit soort voorbeelden vind je door heel het spel heen. De missies zijn al aardig lang (zo om en nabij een uur) maar als je het spel dan ook nog eens op verschillende manieren kan uitspelen ben je al helemaal een lange tijd zoet met dit spel. Een gemiddelde speler kan het spel, als hij echt zijn best doet en alles volgens de gemakkelijke manier doet en een gezonde dosis geluk bij zich heeft, het spel in 50 uur uitspelen. Maar dat is nog lang niet genoeg om de honger te stillen. Verder zit er ook nog een Mission Editor bij die zeer gemakkelijk in gebruik is. Hierdoor staan er duizenden missies op internet die zelfs degene met een 56K modempje kan binnenhalen want de missies zijn niet groter dan 500KB.

Het aantal bestuurbare voertuigen is opmerkelijk. Zo'n beetje alles wat je tegenkomt (en dat gaat van traktors tot straaljagers) kan je besturen. Al deze voertuigen zijn allemaal mooi weergegeven en rijden ook nog eens best wel realistisch maar er zitten ook een aantal foutjes in zoals een traktor die door de lucht heen vliegt van een berg en dat een klein tikje tegen een boom een gigantische ontploffing van een helikopter veroorzaakt. Maar dit vind ik op zich niet zo heel erg want het gaat erom hoe ze zich laten sturen in het gevecht en dit is heel erg realistisch. Tanks kan je het beste van achter raken en ook de armor waardes van tanks onderling liggen dicht tegen de werkelijkheid aan. Een M60 kan niet op tegen een T-72 maar een Abrams lust een T-72 weer rauw.

De graphics dan. De graphics zien er voor de dag van vandaag een beetje hoekig uit. Gelukkig kwam de uitbreiding Resistance en zijn de graphics al weer flink opgepoetst waardoor het er allemaal best wel mooi uitziet. Verwacht geen graphics a la Far Cry maar dat hoeft ook niet. De lichteffecten zijn mooi en vooral bij zonsopgang en zonsondergang missies is het een feest voor het oog. Helaas heeft deze grafische pracht sinds Resistance een bijwerking gekregen en dat zijn de framerate drops. Mijn 350MHZ computertje van toen kon het al helemaal niet aan maar nu is het ook af en toe vervelend. Geen enkele computer kan Operation Flashpiont met Resistance erbij op maximum draaien en dat komt doordat je de draw distance op vijf kilometer kan zetten. Dit ziet er wel erg mooi uit maar het spel lijkt nu meer op een dia voorstelling. Dit komt volgens mij doordat de engine te zwak is om alles weer te geven. Na een uitvoerige test ben ik erachter gekomen dat het spel het soepelste draait op twee kilometer zicht. Zet het spel hoger dan twee kilometer en zelfs de zwaarste computer gaat door zijn knieën. Voordat ik over wil gaan naar de conclusie wil ik het nog even hebben over de geluiden want die zijn namelijk erg goed. De geluiden van geweren zijn net echt doordat ze in een studio zijn opgenomen. Maar daar blijft het niet bij! De Soundtrack die speciaal voor het spel is gemaakt is best wel bijzonder omdat het gewaagd is. De ene keer hoor je een orchestraal orkest en de andere keer rock muziek. Dit is gewaagd maar is verassend verfrissend voor een genre waar orchestrale muziek en rock samen taboe zijn. Die verfrissende lijn kan ik overigens door trekken over heel het spel.

Conclusie en beoordeling

None

Operation Flashpiont: Cold War Crisis was en is nog steeds een heel erg goed spel. Voor mensen die helemaal weg zijn van het leger en oorlog moeten dit spel vandaag nog in huis halen. En dat maar voor 5 euro! Als je de platinum pack koopt krijg je betere graphics en nog twee extra campagnes van elk 20 missies. Het is jammer dat de engine een beetje te zwak is om alles weer te geven want anders had ik het een 10 gegeven. Wat zit je nou nog te staren? Kopen! Nu!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Je kunt ver kijken
  • Graphics
  • Bijna oneindig speelbaar
  • Geluid
  • Gameplay
  • Realistisch
  • Veel waar voor je geld (5 euro)
  • Minpunten
  • maar door de zwakke engine zal je die optie nooit kunnen aanzetten en heb je erg veel framerate drops

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Er zijn toch 2 studio's ontstaan uit Essemble? Nou ja vind het jammer, maar het is niet anders, wel goed dat ze een nieuwe start maken.

  • Dat klinkt zker netjes!

  • Waarom zijn ze gestopt met Essemble als alle activiteiten worden meegenomen? :P

  • @rano, dit soort dingen gebeuren wel vaker dat ze een door start maken met een nieuwe naam, heb te maken met geld zaken ;) gebeurt wel vaker in het bedrijfs leven…

  • Nice ! Nieuwe Age of Empire 8) en content voor Halo Wars..

    Dat willen we horen :)

  • Waarom zijn ze gestopt met Essemble als alle activiteiten worden meegenomen? :P

    Zal wel te maken hebben met functievervaging, nieuwe taakverdelingen en het besparen van kosten. Ensemble studio's gaat nu gewoon verder, maar wel zonder de helft van het personeel aangezien dat is opgesplitst en met een andere naam. In dat geval besparen ze wel heel wat kosten ;)



    Ontopic:

    Ik dacht dat de helft van ensemble studio's die bij Microsoft bleef bezig zou gaan met DLC voor Halo wars, maar als Robot entertainment het doet dan kan ik daar ook mee leven.



  • Wat een onzin dan om Ensemble te sluiten. Maken ze gewoon een nieuwe aan, die hetzelfde gaat doen ;S

    Stom, stom stom!

  • ik vind et best zolang het maar niet opfucken

  • geef me de normaal game halo

  • Nieuwe AoE :D

    Kom maar op!

  • goed dat ze er mensen aan laten werken die bij ensemble studio hebben gewerkt:)

  • ik vind het nog steeds raar dat ensemble is opgeheven :(

    maar zolang de medewerkers maar weer goed onderdak krijgen en coole dingen kunnen maken is het niet zo'n groot probleem voor mij

  • komaan goede games maken!!

  • Een nieuwe Age of Empires zou inderdaad wel leuk zijn. Misschien ook nog een fijne multiplatform-titel en het feestje is helemaal compleet.

  • Nice nieuw content voor Halo Wars is altijd goed.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren