1. Prey (X360)

Prey (X360)

Problemen tijdens de ontwikkeling, veel spellen hebben er last van. Sommige zien het daglicht niet, andere blijven in ontwikkeling en blijven beloven dat ze elke keer weer tegen de kerst in de winkelrekken zullen liggen en wanneer je ze dan eindelijk kan spelen is het één grote teleurstelling. Prey heeft ook een moeilijk verleden achter de rug, de ideeën waren er al midden jaren 90, dat idee werd zelfs in een spelvorm gegoten maar werd dan ook weer stopgezet. Ondertussen leven we in het jaar 2006 en ruim tien jaar na het eerste idee kunnen we eindelijk van start gaan met Prey, een spel met als enige ambitie, het fps genre naar een nieuw niveau tillen.

Waar je in andere shooters gewoon een luchtige reden krijgt om te knallen is dat in Prey net wat anders. In de intro kom je te weten dat jij Tommy bent ,een Cherokee, die samen met zijn wijze opa, vriendin en nog een stelletje ongeregeld in het reservaat woont. Tommy wil maar al te graag vertrekken samen met de liefde van zijn leven. Even later worden Tommy en zijn familie op spectaculaire wijze gevangen genomen door aliens. Deze intro moet je volledig in het spel zuigen en al snel zie je hoe bizar de wereld is waar je terecht komt. Jij weet te ontsnappen, tijd om weer eens de held te spelen. Meer wil ik niet kwijt maar het verhaal kent enkele leuke wendingen die je totaal niet zou verwachten en die je het beste zelf kan beleven.

Na een aantal levels kom je voor het eerst in de geestenwereld waarin je opnieuw in contact komt met je afkomst. Ook al moest je er niets van hebben aan het begin van het spel, de krachten die je als Cherokee hebt zijn toch handig en noodzakelijk om verder te komen in het spel. Zo leer je dat je uit je lichaam kan treden en zo plaatsen kan bereiken waar je lichaam niet kan gaan. Hiermee kun je de vele puzzels in het spel oplossen. Over het algemeen moet je geen Einstein zijn al zal je brein af en toe eens goed moeten werken. Leuk voor de afwisseling maar over het algemeen blijft de snelheid goed in het spel zitten. In heel wat levels moet je ook een groot stuk afwerken in een dropship. Ik snap best dat de ze een variërende gameplay willen brengen maar deze stukjes zijn te saai om amusant te zijn. [p]Eerder in deze review kom je al de vergelijking met Doom 3 tegen maar daar kom ik nog even op terug. Prey ziet er goed uit maar mede door de oude engine is dit niet het mooiste wat je op de 360 kan vinden. Door het creatieve en unieke leveldesign vergeet je dat snel en sta je soms echt te kijken van de vele omgevingen in het ruimteschip. En zo kom ik meteen tot één van de minpuntjes, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad zie je al vrij snel het einde van deze indrukwekkende trip in de waanzinnige wereld van Prey. Zo merk je bijna nergens echte tegenstand, dit komt natuurlijk ook door die andere kracht die je als Cherokee kan gebruiken. Als je sterft komt je geest in een andere wereld en is het de bedoeling dat je met je pijl en boog de vliegende wezens naar beneden knalt, de rode geven je gezondheid en de blauwe heb je nodig voor het gebruik van je Cherokee krachten. Na een tijdje kom je terug in het level terecht waardoor je zo goed als niets moet herspelen en dat maakt de levensduur natuurlijk meteen een pak korter. Leuk gevonden maar als je veel het loodje legt ben je die hele omgeving snel beu en had ik zeker naar het einde toe meer variaties verwacht met moeilijkere targets bijvoorbeeld. [p]Natuurlijk zijn er multiplayer opties aanwezig om de speelduur te verlengen, al is de enige troef dat je dezelfde mogelijkheden hebt uit de singleplayer. Zo kan je hier ook naar hartelust over de muren lopen, aan het plafond hangen. Zelfs de spirit walk is aanwezig en in sommige levels kan je zelfs gebruik maken van een dropship. Leuk maar mede door het magere aanbod van modes (team- & deathmatch) en maps te weinig variatie om lang boeiend te blijven. Ook zijn er vrij veel framedrops waardoor de multiplayer niet meer is als een zoethoudertje.">

[p]Na een aantal levels kom je voor het eerst in de geestenwereld waarin je opnieuw in contact komt met je afkomst. Ook al moest je er niets van hebben aan het begin van het spel, de krachten die je als Cherokee hebt zijn toch handig en noodzakelijk om verder te komen in het spel. Zo leer je dat je uit je lichaam kan treden en zo plaatsen kan bereiken waar je lichaam niet kan gaan. Hiermee kun je de vele puzzels in het spel oplossen. Over het algemeen moet je geen Einstein zijn al zal je brein af en toe eens goed moeten werken. Leuk voor de afwisseling maar over het algemeen blijft de snelheid goed in het spel zitten. In heel wat levels moet je ook een groot stuk afwerken in een dropship. Ik snap best dat de ze een variërende gameplay willen brengen maar deze stukjes zijn te saai om amusant te zijn. [p]Eerder in deze review kom je al de vergelijking met Doom 3 tegen maar daar kom ik nog even op terug. Prey ziet er goed uit maar mede door de oude engine is dit niet het mooiste wat je op de 360 kan vinden. Door het creatieve en unieke leveldesign vergeet je dat snel en sta je soms echt te kijken van de vele omgevingen in het ruimteschip. En zo kom ik meteen tot één van de minpuntjes, zelfs op de hoogste moeilijkheidsgraad zie je al vrij snel het einde van deze indrukwekkende trip in de waanzinnige wereld van Prey. Zo merk je bijna nergens echte tegenstand, dit komt natuurlijk ook door die andere kracht die je als Cherokee kan gebruiken. Als je sterft komt je geest in een andere wereld en is het de bedoeling dat je met je pijl en boog de vliegende wezens naar beneden knalt, de rode geven je gezondheid en de blauwe heb je nodig voor het gebruik van je Cherokee krachten. Na een tijdje kom je terug in het level terecht waardoor je zo goed als niets moet herspelen en dat maakt de levensduur natuurlijk meteen een pak korter. Leuk gevonden maar als je veel het loodje legt ben je die hele omgeving snel beu en had ik zeker naar het einde toe meer variaties verwacht met moeilijkere targets bijvoorbeeld. [p]Natuurlijk zijn er multiplayer opties aanwezig om de speelduur te verlengen, al is de enige troef dat je dezelfde mogelijkheden hebt uit de singleplayer. Zo kan je hier ook naar hartelust over de muren lopen, aan het plafond hangen. Zelfs de spirit walk is aanwezig en in sommige levels kan je zelfs gebruik maken van een dropship. Leuk maar mede door het magere aanbod van modes (team- & deathmatch) en maps te weinig variatie om lang boeiend te blijven. Ook zijn er vrij veel framedrops waardoor de multiplayer niet meer is als een zoethoudertje.">

Conclusie en beoordeling

None

Dit is één van de weinige games waar ik het moeilijk bij heb om een conclusie te schrijven. Langs de ene kant waren de verwachtingen voor Prey torenhoog en daar knelt bij mij het schoentje. De korte speelduur, het déjà vu gevoel en de mindere multiplayer maken van Prey niet de revolutionaire shooter die ze zo graag hadden gemaakt. Het is eerder een vermakend knalfestijn met een uniek leveldesign waardoor deze game toch aan te raden is voor de echte fans van het genre.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Uniek leveldesign
  • Leuk verhaal met verrassende wendingen
  • Puzzels
  • Minpunten
  • Te kort
  • Multiplayer is niets meer dan een zoethoudertje
  • Déjà vu gevoel overheerst af en toe

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • De trialversie is 60 minuten te spelen dan heb je het ook wel gezien.

  • Op itouch issie dope!=)

  • leuk zeg

  • Lijkt me een best amusante game

  • Hoewel de score matig is vind ik dat de recensie dat oordeel niet echt over zich heeft. Ik vind aardig er dus eigenlijk meer bij passen. \"Death Tank is een prima Xbox Live Arcade-titel die goed in elkaar steekt, lekker oogt en bovendien genoeg diepgang biedt voor heel wat uurtjes vermaak in de multiplayer.\" vind ik redelijk psoitief. Het klopt inderdaad wel dat het spel best wel duur is maar dat heb ik ook met andere spelle. Ik vind Mirrors Edge bijvoorbeeld ook euigenlijk best duur voor de content (vergeleken met bijvoorbeel Fallout)

  • Afvoeren!

  • Ziet er boring uit en is zeker niet mijn punten waard…

  • Meh, inderdaad te duur voor diens inhoud, ga hemd an ook niet halen.

  • Zonde. Het leek best leuk te gaan worden.

  • Denk dat ik deze maar lekker links laat liggen.

  • heb het niet zo op live arcade titels.

  • Iedere keer als er nu een \"goede\" arcade game uit komt.. dan wordt het gelijk 1200 punten..

    Tis net of ze met de prijs al aangeven of het een kut spel is of niet.

    Gare games zijn 400.. redelijke games zijn 800 en goede games zijn 1200..

  • beetje nolife spelletje

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren