1. Vietcong (PC)

Vietcong (PC)

And we would all go down together.

We said we'd all go down together.

Yes we would all go down together.

Bovenstaande tekst is het legendarische refrein van Goodnight Saigon, gezongen door Billy Joel. Goodnight Saigon is een lied dat gaat over de oorlog van Vietnam tegen de Verenigde Staten. Een oorlog die veelal beschreven staat als één van de verschrikkelijkste oorlogen ooit uitgevochten. Door de venijnige trucjes die de Vietnamezen kenden, was het een ware hel om je als Amerikaan in Vietnam te bevinden. Achter iedere boom kon een booby-trap staan, op vrijwel ieder denkbaar plekje kon zich een valkuil bevinden; de veiligheid was ver te zoeken. Logisch dat het merendeel van de oorlogsveteranen die in Vietnam moesten vechten er ongeneeslijke trauma’s aan over hebben gehouden.

De game Vietcong probeert deze oorlog zo realistisch mogelijk uit te beelden. Misschien iets té realistisch, want ikzelf hield, net als de Amerikanen die de oorlog écht mee hebben gemaakt, ook een trauma over aan deze (virtuele) oorlog. De singleplayer, waarin je een soldaat uit het Amerikaanse leger speelt en verschillende missies uit moet voeren, is in mijn ogen werkelijk verschrikkelijk, vooral de kunstmatige intelligentie van onze Vietcong-strijders is ronduit slecht te noemen. Het ene moment lijken ze geweldige vechtersbazen en schieten ze headshot na headshot, terwijl ze even later meer weg hebben van een stelletje zwangere apen. Daarnaast voeren ze allemaal gescripte acties uit – ze zitten steeds achter hetzelfde bosje en vuren steeds hetzelfde aantal kogels af – en dat voelt allemaal erg nep aan. Ik ergerde me constant aan dit soort details, waardoor het spelen van Vietcong voor mij eerder een straf dan een leuke bezigheid vormde. En dat terwijl gamen leuk hoort te zijn… Maar misschien waren mijn vaardigheden ook wel niet goed genoeg voor de singleplayer van Vietcong, misschien hoorde je helemaal niet zo vaak te sterven.

Hoog tijd dus voor het verbeteren van mijn vaardigheden. De multiplayer leek mij hier uitermate goed voor geschikt. Na een aantal maps (levels) goed verkend te hebben, was het duidelijk. De multiplayer van Vietcong zit, in tegenstelling tot de enigszins teleurstellende singleplayer, erg goed in elkaar. Het is voor beginners wel moeilijk oppikken, maar als je eenmaal de juiste smaak te pakken hebt, ben je niet meer te stoppen. Alles voelt dan zo lekker aan, en geen één kogel mist zijn doel. Dat is natuurlijk in meerdere online first person shooters zo, maar in Vietcong is het naar mijn mening veel beter uitgewerkt. Van geluk is geen sprake, als er iets fout gaat is dat je eigen schuld…

…Of het is de schuld van de lag. Ondanks mijn redelijk snelle internetverbinding en mijn goede connecties met de gameservers (die veelal in Nederland gehost worden), had ik daar overdreven vaak last van. Daar komt nog bij dat de framerate ook niet in orde is. Terwijl ik met games als Call of Duty 2 in alle maps een fps (beelden per seconde) van boven de honderd heb, komt hij in Vietcong niet vaak boven de veertig. Dat werkt soms erg storend, vooral omdat hij downs heeft van onder de twintig. Lekker spelen is er op zo’n moment niet meer bij. Je kunt uit deze twee dingen de conclusie trekken dat Vietcong technisch gezien niet goed in elkaar zit, beter gezegd, erg slecht in elkaar zit.

Eerder in deze recensie sprak ik over het feit dat de game moeilijk op te pikken is voor beginners. De reden daarvoor is de afwezigheid van een HUD. Dat betekent dat er niks in beeld staat, dus je weet nooit wat het aantal resterende kogels is. Er is tevens geen richtkruis (crosshair) aanwezig in het midden van het scherm. Het is deze weglating die het voor beginners, of voor mensen die aan andere first person shooters gewend zijn, erg moeilijk maakt. Je weet nooit precies waar je schiet, de enige manier is om een beetje in te zoomen zodat je door het vizier kan kijken. Maar als je dat doet, ben je een stuk trager en een stuk makkelijker raakbaar. Veel oefenen dus, wil je het een beetje onder de knie krijgen.

Audiovisueel scoort Vietcong een nette voldoende. De omgevingen zien er, zowel in de singleplayer als in de multiplayer, keurig uit, hoewel er soms nog wel een aantal schoonheidsfoutjes op te merken zijn. Zo geeft Vietcong een nieuwe betekenis aan het fenomeen ‘pixelplant’. Ook zijn er andere natuurlijke organismen die er niet zo super uitzien, maar meestal keek ik daar overheen. Pas echt irritant wordt het als een vijand, verscholen in een bosje, jou wel kan zien, maar jij hem met geen mogelijkheid op kan merken. Echter, elke game bevat zulke bugs, en op dat front moeten we Vietcong niet te hard afrekenen. Het geluid is tevens in orde, eigenlijk geldt hetzelfde als voor de graphics. Keurig, met enkele schoonheidsfoutjes. Zo klinken sommige geweren erg realistisch, maar andere klinken weer als een speelgoedpistooltje. Gelukkig worden de geweren die zó klinken weinig gebruikt.

En daar hebben we gelijk weer een minpunt te pakken. Het feit dat die wapens weinig gekozen worden, ligt hem aan de slechte balans tussen de verschillende wapens. Er zijn eigenlijk maar vier geweren die veel gebruikt worden; het merendeel wordt weinig tot nooit gebruikt. Bij clanwars is dit feit pas echt goed op te merken, de gasten aan de Vietcong-kant hebben een AK ’47 en de gasten aan de andere kant een M16. Het is zonde dat er zoveel nadelen aan bepaalde wapens zitten en aan andere juist weer veel te veel voordelen. Een gemiste kans.

De balans tussen de Vietnamese en Amerikaanse zijde is in de meeste maps echter wel weer perfect. Beide kanten kennen haar eigen geografische voor- en nadelen. In sommige maps wordt deze balans verstoord doordat alle slechtere gamers voor de ene kant kiezen, terwijl alle betere gamers dat voor de andere doen. Klein minpuntje (waar Pterodon natuurlijk niets aan kan doen), maar een online shooter komt natuurlijk pas echt tot zijn recht in clanwars. Tijdens het spelen van een clanwar viel het me telkens weer op hoe goed de maps eigenlijk in elkaar zaten, en op welke manieren je een strategisch voordeel ten opzichte van de tegenstander kan winnen. Prachtig werk van Pterodon, ze doen op dit vlak zeker niet onder voor verscheidene topontwikkelaars.

Conclusie en beoordeling

None

Al met al is Vietcong een leuke titel geworden, met een jammerlijk mislukte singleplayer. Misschien ben ik er het type ook niet voor, gescripte acties en een slechte kunstmatige intelligentie, en misschien kunnen jullie ermee leven, maar ik dus duidelijk niet. Gelukkig maakt de multiplayer veel, zoniet alles, goed. Een goed uitgewerkt onderdeel van de game, met enkele schoonheidsfoutjes. Als je nog van de multiplayer wilt genieten, zal ik de game echter snel in huis halen, want de gemeenschap (community) wordt met de dag kleiner. Het aantal Nederlanders neemt snel af, velen van hen stappen over op games die een grotere populariteit kennen, a la Counter-Strike Source. Ook ik ben inmiddels overgestapt, maar dat kan je ook als een voordeel bekijken, worden jullie tenminste niet meer zo geownt ;) Trouwens, de singleplayer heb ik, toen ik beter was geworden, nog een keer een kans gegeven. Ik werd opnieuw helemaal gek, dus aan mijn vaardigheden zal het niet gelegen hebben.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Zeer verslavend
  • Uitstekende multiplayer
  • Goed gebalanceerde mapopbouw
  • Prima graphics
  • Natuurlijke geluiden klinken mooi
  • Leuke community (veel Nederlanders), hoewel dat aantal wel afzwakt
  • Minpunten
  • Online last van lag
  • Slechte singleplayer
  • Aantal bugs
  • Slechte balans tussen wapens
  • Sommige geweren klinken als speelgoed
  • Lage, instabiele framerate

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou, voor 3 April een DS kopen dus, want dan heeft ie nog bruikbare coole features.

  • tja niet egt slim van nintendo…een SD slot inbouwen:S dan wordt et ombouwen nog makkelijker…maarja we zullen zien:P

  • Weet niet of ik deze zal aanschaffen. Maar met het gebrek van de GBA-slot en het feit dat de DSi ook regio gebonden is, weet ik wel zeker dat ik mijn oude DS nog wel zal bewaren. ;)



    EDIT: We krijgen de DSi voordat Amerika het krijgt.



    Ahahahahaha! xD


  • Komt er zeer zeker niet in. Enige rede dat gaming nog leuk is om te doen is dat zowel m'n PS3 als m'n DS-games uit Canada komen.

  • Mijn (oude) DS is een beetje kapot gegaan bij het scharnier, misschien wil ik wel een nieuwe kopen. Maar dan moet ik het geld hebben (en er voorover hebben) en moeten er veel nieuwe games komen. Voor 170 komt 'ie sowieso niet hier.



    EDIT: Las net op een site dat je 'm bij een shop kan pre-orderen!

  • Heb al een DS maar mischien wel nog 1 halen want die van mij gaat spontaan uit. Weet niet of het aan mijn R4 kaart ligt of dat mijn DS kapot is. En ja ik weet het heb een R4 kaart…bla bla bla….ik geef het tenminste nog toe in plaats van heilig te spelen en te doen als of netjes alles koop. Speel er zelf erg weinig mee en koop de topspellen wel gewoon origineel. Maar er een regiolock er op zetten is niet echt slim, zo werk je juist meer piraterij in de hand door dat games hier helemaal niet uit komen…nu kan ik nog top games kopen die uit america komen en zo…..

  • De Nintendo DS Lite blijft de eerste tijd gewoon op de markt hebben wij te horen gekregen op het werk.



    En hij is regiogebonden op 1 vlak: DSi-Ware

    Als je een japanse DSi hebt kun je dus alleen via de japanse DSi-kanalen shoppen met je Nintendo punten.



    Het afspelen van de games maakt niet uit waar ze vandaan komen.



    De DSi gaat inderdaad 169,99 kosten in de winkels.





  • 150 pound is trouwens volgens het gwk 155 euro , dus importeren uit engeland.

  • Waarom naait Nintendo ons? €170 euro? Waarom geen €150 zoals de Nintendo DS Lite nu kost?

  • echt dom. Ze hebben veel minder features en zijn ook nog regiogebonden.

    Voor het zelfde geld koop je een psp!

  • Waarom naait Nintendo ons? €170 euro? Waarom geen €150 zoals de Nintendo DS Lite nu kost?



    Geld stinkt niet. Ach ja, waarschijnlijk komt ie toch weer in huize Aiii. Ik ben zwak. :D



    En minder features? Pardon? Groter scherm, SD-slot, internet + DSi-Ware, Camera's erbij, GBA-slot eraf! Beetje uit het nek gelul van sommige reacties hier.



    Wat betreft de region-lock, die is enkel voor DSi specifieke software, vanwege regiogebonden internet-functionaliteiten en de toegevoegde parental control die uniek is voor iedere regio. Gewone DS-spellen blijven dus regiovrij.




  • * Groter scherm maar geen grotere resolutie. Dus je hebt er niets aan.

    * SD-Slot is alleen leuk voor betaalde applicaties.

    * Internet Browser kost nog steeds geld.

    * DSi-Ware is naaien, want je hebt aparte punten nodig. Wii Points gelden niet.

    * Camera's, wat de **** moet je met camera's op een DS?



    Nadelen:

    * Geen Guitar Hero meer spelen.

    * Geen rumble meer bij sommige spellen.

    * Geen Pokémon van de GBA overzetten.

    * Geen GameBoy Advance spellen spelen.

    * Start knop zit nu aan de bovenkant (hoe kan je het verzinnen?).

    * Aparte DS points kopen.

    * DSi is langer geworden.

    * DSi heeft niet langer de mooie glimmende \"Apple\" look.

    * Kost €20 meer.

    * Krijgt speciale games voor DSi die niet op de DS Lite zijn te spelen.














  • Rano heeft zn slaapzak al klaarliggen volgens mij

  • Dat is jou mening. Guitar Hero speelde sowieso voor geen meter, dus geen gemis.



    Rumble op een DS heb ik het nut sowieso nooit van ingezien. Pokémon overzetten, mwah, dan vang je toch wat nieuwe? GBA spellen kun je ook op de GBA spelen, trouwens, waar wil je die nu nog kopen? GBA is verleden tijd, de toekomst is nu. Start knop positie boeit echt helemaal niets, als het ding er maar mee aan gezet kan worden. Aparte DS points, lullig als je een Wii hebt, maar niet wereldschokkend. Langer geworden, okee, en toen? Apple look is fijn, maar als ik erop kan gamen is het al goed. 20 euro meer, waarschijnlijk ja, we zullen het zien. En dat laatste nadeel is natuurlijk alleen voor DS Lite gebruikers een nadeel en niet voor DSi kopers.



    Op twee van je punten na is het natuurlijk wel erg subjectief die nadelen. Ik zit er in ieder geval niet mee.



    En een heel groot voordeel van de DSi t.o.v. de oude DS, WPA-ondersteuning voor wifi.




  • Zitten bij de DSI er ook eigenlijk nog poorten in, waar je externe aparaten mee kan aansluiten ?



    Zoals bij de pc een USB poort ?



    Zo zouden er in de toekomst externe aparaten gemaakt kunnen worden voor GBA spellen te kunnen spelen, of andere mogelijk heden.


  • Alleen een SD slot

  • WPA ondersteuning zal alleen werken voor de nieuwere spellen en de DSi Ware, omdat de internet ondersteuning niet in de firmware zit gebakken maar in de spellen zelf. Voor de oude spellen heb je dus nog gewoon WEP shit nodig.



    Fucking Nintendo, en nog wel zo'n hoge prijs vragen voor deze inferieure technische hardware.

  • Ik heb er al op gespeelt, me japanse neefje had hem mee :P

    Hij is echt gaaf :)



    @ Rano

    Pluspunt: Hij is krasvrij me neefje ging met ze nagel overheen en toe ging hij erover vrijven en toen was die kras weg :)


  • Nou ik hoef het niet en trouwens ik vind het niet handig dat ze de GBA poort weg is bij de dsi.



    Ikzelf download alle dsgames en zet het op een speciale ds kaart met een microchip erin van 2 GB



    Ik ben zelf goedkoper uit



    Hop HOP DS aan de TOP met piraterij



    Bekijk mijn Biografie http://www.insidegamer.nl/members/37658



    En mijn mariokart friend code is: 0130 2485 3882








  • De Nintendo DS Lite blijft de eerste tijd gewoon op de markt hebben wij te horen gekregen op het werk.



    En hij is regiogebonden op 1 vlak: DSi-Ware

    Als je een japanse DSi hebt kun je dus alleen via de japanse DSi-kanalen shoppen met je Nintendo punten.



    Het afspelen van de games maakt niet uit waar ze vandaan komen.



    De DSi gaat inderdaad 169,99 kosten in de winkels.





Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren