1. Galleon

Galleon

Na zeer lange jaren van ontwikkeling ziet Galleon eindelijk het licht. Het spel dat oorspronkelijk bedoeld was voor de Sega Dreamcast heeft het voor elkaar gekregen om uiteindelijk op de Xbox te belanden. Hoe het zo is gekomen dat een spel zolang in ontwikkeling is geweest mag God weten, maar dat doet er nu niet toe. De vraag is immers; kan het spel na zeven jaar nog mee met de huidige generatie, of is het té gedateerd?

Jij speelt Rhama Sabrier, een kapitein met een eigen schip en crew. Een heer van de klassieke stempel; hij is vriendelijk, maar bekijkt alles met een knipoog en hij is charmant, maar toch achterdochtig. Hij wordt door Areliano, een genezer met magische krachten, opgeroepen om langs te komen naar het eiland Akbah. Daar eenmaal aangekomen wordt Rhama ontvangen door Jabez, een personage waarvan je direct weet dat hij iets in zijn schild voert. Na een zeer warm welkom van de lokale piratenbende krijg je van Areliano te horen waarom hij jou heeft gevraagd om langs te komen, en dat is het moment dat Galleon echt gaat beginnnen.

Galleon is een fantasiespel, met vette knipogen naar Monkey Island, Tomb Raider, Prince of Persia en tal van andere spellen. Galleon probeert echter niet één van die spellen te zijn, maar doet zijn eigen ding. Door een sterk doordacht verhaal met intrigerende karakters zal je Galleon willen uitspelen vanaf het moment dat je het spel aanzet.

Een belangrijke opmerking verdient de besturing van het spel, want in plaats van een vrije camera en aparte karakterbesturing moet je de camera besturen om je karakter te bewegen. Dit heeft enige gewenning nodig, want het voelt en speelt heel anders dan men gewend is van een spel vanuit de derde persoon. Je stuurt de camera naar de richting waar Rhama naartoe moet lopen. Draai je bijvoorbeeld de camera naar rechts, dan loopt Rhama daar naartoe. Het voordeel van dit systeem is dat je Rhama op deze manier niet uit het oog zal verliezen, ongeacht in welke ruimte je bent.

Het mooiste aan Galleon zijn een aantal elementen en één van die elementen is hoe Rhama zich voortbeweegt en hoe hij de omgeving gebruikt. Confounding Factor heeft hier echt het meeste werk aan besteed, want Rhama kan echt alles lijkt het wel. Rhama kan vechten, rent sneller dan de wind, zwemt sneller dan een dolfijn en kan hoger en verder springen dan elk mens ooit voor mogelijk zou kunnen houden. Wanneer Rhama springt, dan lijkt het net alsof hij aan het zweven is. Als je de film ‘Crouching Tiger, Hidden Dragon’ hebt gezien, dan weet je precies wat je kunt verwachten. Maar een ander belangrijk element is dat Rhama ook bergen kan beklimmen, alleen in plaats van klimmen rent hij de bergwand met ongelooflijke snelheid op. Dit ziet er echt grandioos uit. Het lekkerste aan Galleon is dan ook hoe de besturing uiteindelijk aanvoelt. De bewegingen van Rhama voelen heerlijk aan en komen echt overeen met wat je wilt doen. Je zult vaak genoeg in het spel van de hoogste berg af willen springen om te kunnen duiken in het water, gewoon omdat het leuk is.

Om terug te komen op het vechten, iets wat je vaak genoeg in het spel zal moeten doen; dit heeft net als de besturing enige gewenning nodig. Maar wanneer je het vechtsysteem onder controle hebt, merk je al snel dat Rhama een aantal zeer leuke aanvalstechnieken bezit. Confounding Factor had hier eventueel wel meer uit kunnen halen, maar wat ze nu voorleggen is goed genoeg. Het vechten is echter niet het belangrijkste punt in het spel, want door het spel heen zal je namelijk veel verschillende soorten puzzels moeten oplossen, waarbij de één een bepaalde logica vereist en de andere puzzel een ware zoektocht wordt. Maar de manier waarop deze puzzels in elkaar zitten en hoe je ze moet oplossen, is één van de leuke dingen aan Galleon.

Door het spel heen zullen ook een aantal karakters -waaronder Faith- jou bijstaan in je queeste. Zij zullen meevechten indien ze dit kunnen, of jou kunnen helpen om verder te komen. Deze samenwerking is zeer effectief gedaan en helpt het spel een nog betere spelervaring te geven.

Visueel gezien is Galleon een beetje gedateerd op sommige punten, maar ook al is het gedateerd, Galleon ziet er mooier uit dan menig ander spel. Dit komt door de gigantisch grote omgevingen en het feit dat je alles, maar dan ook álles kunt overzien wat er maar te zien valt. Galleon komt dan ook pas het beste tot zijn recht wanneer Rhama op het hoogste punt van een eiland of een gebouw staat.

Iets waar veel andere ontwikkelaars nog van kunnen leren is hoe Confounding Factor het geluid in Galleon heeft gebruikt. De gezichtsuitdrukkingen en de daarbij behorende stemmen zijn van het hoogste niveau. De ogen, monden en lichaamsbewegingen sluiten perfect aan bij de stemmen. Tel daarbij op dat de muziek zeer sfeervol is en de spanning goed weet op te bouwen, en je kunt wel raden dat Confounding Factor goed bezig is geweest op dit gebied. -Een verassend en grappig detail is dat in Galleon het geluid uit de Matrix-films om de zoveel tijd langs komt.-

Conclusie en beoordeling

None

Galleon is het beste te omschrijven als één van die titels die direct een klassieker is. Of dit door de lange ontwikkelingstijd is, of door het spel zelf, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Het spel kent z’n minpunten, maar er zijn uiteindelijk veel meer pluspunten. De besturing en het vechtsysteem mag dan even wennen zijn, het hindert het spel verder niet. Galleon’s sterkste punt is hoe alles eruit ziet en aanvoelt, je kunt overal komen en alles zien, wat Galleon een titel maakt om zeker eens uit te proberen. Echter wel een belangrijk advies; Galleon is niet voor iedereen! De besturing van het spel is namelijk niet iets waar iedereen aan kan wennen. Maar hou je van een avonturenspel met een aparte besturing -die naderhand fantastisch kan aanvoelen- en verhaal, dan is Galleon simpelweg een titel die je in je collectie móet hebben.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Intrigerende karakters
  • Lekker verhaal
  • Het geluid
  • De besturing
  • De grote omgevingen
  • De humor
  • Minpunten
  • Niet toegankelijk voor iedereen
  • De besturing en het vechtsysteem hebben enige gewenning nodig

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Komt ie ook nog op de pc en andere? mm op dat 1e plaatje springt ie de dood in

  • Ziet er appart uit, maar ik heb het over het algemeen niet echt op zulke games :).

  • ik ook niet, gameplay is belangrijk maar ik hou niet van de stijl

  • leuk stukje had er nog nooti van gehoord maar zal waarschijnlijk binnenkort tot mijn gamecollectie horen.

  • Ik vroeg me af of de besturing een beetje lijkt op die van monkeyball ofzo omdat je daar ook niet direct de bal bestuurd maar t level.

  • ik vind de stijl wel gaaf, erg gewaagd iig…na wat recensies te hebben gelezen is het een game die je haat of van houd, want sommige geven een 9 en andere een 5..denk dat ik deze iig wel ga kopen, eerst maar ff checken

  • Hoezo zo'n hoge beoordeling voor zo'n tering saai spel wel heel dom bekeken als je denkt dat deze leuk is.

  • Lijkt me een zwaar leuk spel alleen nu hopen dat hij ook op de PC uit komt

  • @Mago..

    Wat is er dom aan dan? Jij vindt het een saai spel, ik ben helemaal weg van dit spel. Heb het ook al in de recensie gezegd, dit spel is gewoon niet voor iedereen.. Je houdt er van of je houdt er niet van. :)



    @Gangster D..

    Precies, dat bedoel ik..



    Het spel is voorlopig exclusief op de Xbox, dus een PC versie zou kunnen, maar ik zou er voorlopig nog niet op gokken.. :)




  • Maar zeg nou eerlijk het ziet er toch niet uit qua graphics…

  • Het ziet er anders uit, dat is waar.. En op sommige stukken is het wat gedateerd, maar de omgevingen, het feit dat je alles kan overzien, de bewegingen van de karakters, de souplesse van het klimmen en springen, dat maakt het grafisch een stuk uitzonderlijker dan andere spellen. Galleon is zeker geen lelijk spel, alleen anders.. Ik durf zelfs te beweren dat ik Galleon visueel gezien veel aantrekkelijker vind dan Ninja Gaiden.. Begrijp me nu niet verkeerd, want Ninja Gaiden ziet er scherper uit en de hoofdpersoon en de tegenstanders zijn veel mooier, maar de totaliteit van Galleon, de sfeer vind ik bijzonder.

    Ninja Gaiden laat op visueel gebied weer hele andere kunstjes zien dan Galleon.. Maar zelf ben ik meer te spreken over de sfeer in Galleon, het trekt mij gewoon meer.



    Maar uiteindelijk gaat het niet om hoe mooi een spel eruit ziet, Galleon ziet er anders uit, maar speelt heerlijk.. En dat is het belangrijkste aan dit spel. :)

  • Ja zoals mesjes op een rots gooien.

  • Nu klaar met je domme gezever Mago?



    Binnenkort haal ik 'm ook.

  • Mago… tis maar een mening… je hoeft um niet te spelen hoor…

  • @Mago ik vindt de grfx wel okey, het is de stijl die nou eenmaal bij deze game hoort! Maar jij bent vast iemand die vaak grfx boven gameplay kiest, en dan is deze game niet voor jouw bedoeld!

  • Galleon is gewoon super volledig eens met de Revieuw en moet zeggen dat ik al meerder keer de WoW factoor gezegd heb.

  • Wel een origineel spel, maar gezien de graphics (die soms er gedateerd lijken) mag dit spel nooit een 9 krijgen. Een 9 betekent naar mijn idee dat het een fantastisch spel is. Een spel als Zelda en GTA zijn spellen die een 9 krijgen. Dat zijn spellen die ook niet iedereen leuk vindt, maar wel voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast zijn die spellen qua spelduur ook veel langer, en dat mag dus nooit in vergelijking staan met dit spel. Ik weet ook dat het totaal verschillende spellen zijn en dat je ze daarom moeilijk kan vergelijken, maar een 9 is een heel erg hoog cijfer aangezien je geen 10 kan geven omdat het nooit perfect is. Dit cijfer zou dan ook betekenen dat het spel een (bijna) klassieker zou zijn en dat mensen dit spel over een aantal jaren nog kunnen herinneren. En of dat het geval zal zijn…

  • lijkt me wel een cool spel, ik had er wel mn twijfels over!

  • Een spel met gedateerde gfx mag nooit een 9 krijgen? Jeezzz wat een gelul, ben blij dat jij geen games bespreekt.



    Wouter vindt de game een 9 waard, en geeft aan waarom ie dat vindt. Ga dan in op zijn redenen, niet op het eindcijfer.



    Verder heb je 'm zelf niet gespeeld en dan mag je sowieso nooit een bespreking bekritiseren.


  • Ik wil um wel kopen!! komt ooit nog wel :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren